Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke lagers voor dit wiel? - Forum Wereldfietser

Welke lagers voor dit wiel?

Wij hebben een Babboe curve elektrische bakfiets. Na wat onderzoek blijken het de lagers te zijn.
Nu dacht ik de lager er gewoon uit te kunnen nemen en er een nieuwe in te kunnen steken.
Maar bij het nakijken voor welke lagers ik nodig had om te bestellen kwam ik erachter dat het iets anders is als ik verwacht had.

Toen ik de as uit het wiel haalde viel er al direct een balletje van de lager uit.
Hoe repareer ik zoiets en hoe weet ik welke lagers of ik moet kopen?

Bijlagen

zoekend op deze naaf vind je hier de doorkijk-tekening met alle onderdelen. https://manualzz.com/doc/53867754/shima ... loded-view
kogeltjes zijn 3/16e van een inch, 20 stuks, zo lees ik uit tekening.
dan zoeken op onderdeel of het ergens te krijgen is.
alternatief is naaf zoeken met dezelfde flenzen (even hoog zodat spaaklengte ok blijft) en dan het wiel omspaken naar nieuwe naaf
https://si.shimano.com/#/nl/search/Keyword?name=HB-IM40
> pdf downloaden
Googelen op naaf cup/conus/kogel onderhoud filmpjes of ouderwets een goed fietstechniek boek aanschaffen.
Voor verkrijgbaarheid onderdelen contact opnemen met een plaatselijke Shimano Service centrum.
+ een passende conussleutel aanschaffen.
Is het wijselijk om direct beide voorwielen te voorzien van nieuwe lagers? De kant die nu veel geluid maakt (rechts) is eigenlijk altijd het minst belast geweest want onze dochter zit altijd aan de andere kant (links) van de bakfiets. De belasting op het linker wiel is toch wel aanzienlijk groter aangezien die band echt veel sneller versleten was.
Maar ik hoor niets bij het linker wiel.
ja, en een flinke lik kogellagervet er in. (uit elkaar, even schoonmaken, randje kogellagervet daar waar de nieuwe kogeltjes komen. dan de kogeltjes en daarop nog wat vet en dan de boel weer dicht en afstellen. )
Als 1 band sneller verslijt dan de andere dan kan het maar zo dat de uitlijning van de wielen niet helemaal goed is. dat verklaart mogelijk ook dat van het ene wiel de lagers al vervangen moeten worden en van het andere wiel eigenlijk nog niet. Ik versleet in het begin op de driewieler ook lagers (en wat minder banden) waar je bij stond en sinds de uitlijning goed is en ik half keramische lagers gebruik (alleen de kogeltjes), is de slijtage zeg maar normaal.
Deze naven zijn niet bedoelt en niet geschikt voor bakfietsen, assen trekken krom, flensen kunnen breken en de clutch van de rem in de naaf [ de verdikking in de naaf waar de rem tegen aan zit] krijgt snel speling in de naaf
Mr. Z schreef:
do 30 jun, 2022 19:01
Deze naven zijn niet bedoelt en niet geschikt voor bakfietsen, assen trekken krom, flensen kunnen breken en de clutch van de rem in de naaf [ de verdikking in de naaf waar de rem tegen aan zit] krijgt snel speling in de naaf
Ik weet niet of ze dat nu nog altijd doen maar dit zijn wel de orginele naven. Maat wij kochten de bakfiets in de tijd dat er nog niet zoveel waren. Tegenwoordig zie je veel meer merken die zich erop richten.
Er waren toen ook nog geen banden ontwikeld voor de bakfietsen.

Moet wel zeggen dat bij de meeste mensen die ik ken het wel nog in orde is met de naven. Wij gebruiken onze bakfiets wellicht wel wat intenser.

Maar ik ga de naaf een uit elkaar halen om te zien of alle nog in orde is buiten de lagers. Dan lijkt het me redelijk eenvoudig te vervangen.
Shorttrack schreef:
vr 01 jul, 2022 08:29
Maat wij kochten de bakfiets in de tijd dat er nog niet zoveel waren. Tegenwoordig zie je veel meer merken die zich erop richten.
Er waren toen ook nog geen banden ontwikeld voor de bakfietsen
Je bedoelt toch niet dat bakfietsen iets nieuws zijn hé?
https://nl.pinterest.com/bakfietssale/o ... akfietsen/
Afbeelding
Leon schreef:
vr 01 jul, 2022 09:18
Shorttrack schreef:
vr 01 jul, 2022 08:29
Maat wij kochten de bakfiets in de tijd dat er nog niet zoveel waren. Tegenwoordig zie je veel meer merken die zich erop richten.
Er waren toen ook nog geen banden ontwikeld voor de bakfietsen
Je bedoelt toch niet dat bakfietsen iets nieuws zijn hé?
https://nl.pinterest.com/bakfietssale/o ... akfietsen/
Afbeelding

Ik ben van mening dat de bakfiets en de visie erover opnieuw ontworpen zijn.
Zie het als preventief onderhoud.
Als fietsen je mobiliteits oplossing/keuze is moet je met dit soort werkzaamheden en kosten rekening houden. Je stuurinrichting zal ook wel niet het eeuwige leven hebben. Doe eens een rondje om die bakfiets en bedenk wat er allemaal stuk kan en/of onderhoud nodig zal hebben.

Shimano adviseert om de 5000 km de naven te servicen. Als je dat doet zul je soms denken wat een flauwekul: het ziet er nog prima uit. Zelf houd ik me er ook niet aan ;-) ondanks dat ik 6 van de 10 keer bij controle/inspectie er achter kwam dat er al b.v. al putjes in de conussen zaten. Kan je weer op zoek naar vervangende. Zelfs bij een Deore voornaaf met 5000 km op de teller. Er gaat een hardnekkig gerucht dat Shimano naven af fabriek niet goed gesteld zijn. Als je nieuwe fiets bij aflevering niet door de fietsenmaker hier op wordt gecontroleerd, of het zelf doet, begin ja al met een achterstand.
In jouw geval kan het, zonder ervaring met het stellen van cup/conus naven, misschien wel beter zijn om er van af te blijven. Het stellen van naven en balhoofd is heel tricky. Misschien de Terrago naven als oefening gebruiken?

Ik zag dat een nieuwe complete Nexus naaf 25 euro (zonder verzendkosten) kost. Dan kan je het oude binnenwerk er uit halen en vervangen door die van een nieuwe. Wat zou een compleet nieuw wiel kosten?
cyclos schreef:

Shimano adviseert om de 5000 km de naven te servicen. Als je dat doet zul je soms denken wat een flauwekul: het ziet er nog prima uit. Zelf houd ik me er ook niet aan ;-) ondanks dat ik 6 van de 10 keer bij controle/inspectie er achter kwam dat er al b.v. al putjes in de conussen zaten. Kan je weer op zoek naar vervangende. Zelfs bij een Deore voornaaf met 5000 km op de teller. Er gaat een hardnekkig gerucht dat Shimano naven af fabriek niet goed gesteld zijn. Als je nieuwe fiets bij aflevering niet door de fietsenmaker hier op wordt gecontroleerd, of het zelf doet, begin ja al met een achterstand.
Op het moment dat de fietsenmaker jouw de fiets overhandigt til je de fiets van de grond. Gaan de wielen niet uit zich zelf draaien wordt dan kritisch. Je zou kunnen vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Lagers te strak afgesteld of de afdichtingen voor de lagers, deze kunnen erg strak om een as draaien.
WimB schreef:
vr 01 jul, 2022 10:54
Op het moment dat de fietsenmaker jouw de fiets overhandigt til je de fiets van de grond. Gaan de wielen niet uit zich zelf draaien wordt dan kritisch. Je zou kunnen vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Lagers te strak afgesteld of de afdichtingen voor de lagers, deze kunnen erg strak om een as draaien.
Als dat de moeite is die je wilt doen om je wiellagers te controleren laat het dan ook maar.
Hoe je cup- en conuswiellagers van een net gekochte nieuwe of tweedehandsfiets wel controleert: wiel eruit halen, lagers losdraaien, vet en slijtage met eigen ogen bekijken, in elkaar zetten, afstellen. Bij een ouderwetse snelspanas laat je net vo veel speling dat je de speing naar het aanspannen van de hendel er net uit krijgt. Als er na aanspannen nog speling is kun je die goed voelen door het wiel op en neer te trekken ter hoogte van het zadel. In dat geval kun je de hendel strakker zetten, of als de hendel al strak staat niet overdrijven maar het lager zelf wat strakker zetten etc. etc.
Als het wiel in sommige posities wel en in andere geen speling vertoont weet je hoe laat het is.

Afstellen van een lager van een naafdynamo is soms erg lastig omdat de magneten van de dynamo je het gevoel in de lagers flink ontnemen. Oplossing is een duurdere naafdynamo kopen in de hoop dat die beter is of een goedkopere zodat het niet zo veel uitmaakt. :wink:
WimB schreef:
vr 01 jul, 2022 10:54
Op het moment dat de fietsenmaker jouw de fiets overhandigt til je de fiets van de grond. Gaan de wielen niet uit zich zelf draaien wordt dan kritisch.
Tip: als je even met je bakfiets in je handen naar een spiegel loopt, kun je alle drie de wielen tegelijk zien om dit te controleren.

Groetjes,

Carl
cyclos schreef:
vr 01 jul, 2022 09:53
Wat zou een compleet nieuw wiel kosten?
https://www.babboe.nl/bakfiets-onderdel ... eltype=511
127 euro. Is misschien nog goedkoper te vinden.

https://docplayer.nl/105544443-Babboe-o ... fiets.html
Wel heel veel mooie stap-voor-stap info. Bijvoorbeeld over je fusee kogel onderhoud. Maar helemaal niks over wiellagers of controleren bevestiging asmoeren!?! Die zijn blijkbaar onverwoestbaar.
Ik ga eerst al eens kijken of enkel de kogels vervangen voldoende is. Moet het bij het voorwiel van mij eigen fiets ook doen hoor ik.

Meteen een nieuwe naaf kopen in inspaken is ineens een ander verhaal. Dan ga ik toch eens naar een fietsenmaker.
Shorttrack schreef:
vr 01 jul, 2022 15:49
Moet het bij het voorwiel van mij eigen fiets ook doen hoor ik.
In dat geval is het maar de vraag of je het met enkel verse kogeltjes gaat redden :wink:
Shorttrack schreef:
vr 01 jul, 2022 15:49
Ik ga eerst al eens kijken of enkel de kogels vervangen voldoende is. Moet het bij het voorwiel van mij eigen fiets ook doen hoor ik.
Meteen een nieuwe naaf kopen in inspaken is ineens een ander verhaal. Dan ga ik toch eens naar een fietsenmaker.
Dat laatste lijkt me het beste idee.