Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balansproblemen Idworx All Rohler en oPinion? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Balansproblemen Idworx All Rohler en oPinion?

Christophorus schreef:
ma 13 jun, 2022 23:33
Voor zover ik weet enkel bij herenframes in de maten 52 en 56.
Zeer stijf licht klein frame, absorbeert precies niks. Zadel relatief hoog waarschijnlijk, relatief lange wielbasis (grote wielen + geometrie).
Grandonneur schreef:
di 14 jun, 2022 10:32
Zeer stijf licht klein frame, absorbeert precies niks. Zadel relatief hoog waarschijnlijk, relatief lange wielbasis (grote wielen + geometrie).
Ik lees toch vooral dat juist grotere frames meer kans op wobble geven doordat ze gemiddeld genomen wat minder stijf zijn dan de kleinere uitvoeringen en de oorzaak van wobble maar zelden terug te voeren is op een headset of wielen.

https://www.sheldonbrown.com/shimmy.html

So, all in all, the best bet to avoid shimmy is a stiff frame with a light front wheel and fork. If you need an especially tall frame, look for an unusually stiff one. These considerations are especially important if you are carrying luggage on the bicycle.
Speeder300 schreef:
ma 13 jun, 2022 22:06
Waarschijnlijk heb je hier niet veel aan, maar bij bromfietsen en motoren wordt dit probleem opgelost door een stuurdemper. Misschien dat een kleine, lichte uitvoering daarvan geschikt gemaakt kan worden om bij een individuele fiets een oplossing te bieden.
Hopey heeft zoiets gemaakt voor fietsen.

Hun website is nog wel in de lucht, maar ik denk niet dat ze nog actief zijn.

Hier nog een tip uit de motorwereld: een (motor)fiets die rechtdoor rijdt dient stabiel te zijn. Is hij dat niet, probeer dat dan niet met een demper op te lossen, maar kijk dan naar (de slijtage van) de banden, (de uitlijning van) de wielen, en het balhoofd.
Als iemand dit probleem of vragen hierover heeft, mag hij/zij mij altijd contacteren via "Speak to Gerrit" via de idworx website en dan bel ik terug. Wij hebben in de laatste twaalf maanden vier mensen met dit shimmy-probleem "behandeld". Drie Nederlanders en een Duitser. Bij allen was het probleem iets wat niets specifiek met idworx te maken had en het was snel uitgelegd en opgelost.

Wel moet men weten dat sinds ik ca. twintig jaar geleden de moderne brede trekking-banden op de markt gebracht heb met Schwalbe (de Big Apple en later de Marathon Almotion), dit thema zeker iets gevoeliger is geworden.

"Speak to Gerrit" is er ook voor andere problemen of vragen over idworx fietsen als je al een hebt of er nog over nadenkt een aan te schaffen. Ik bel meestal snel terug wanneer ik zelf net niet op de fiets zit.
probeer eens met een fiets met dit aandachtspunt ('probleem' klinkt negatiever :wink: ) voor een iets dikkere band en achter een iets dunnere band te rijden en kijk/voel! wat dat brengt. dat kan qua geometrie net een zetje geven. en goedkoop uit te proberen.

(qua motorfietsen: - achter een brede band, daar gaat 'ie in principe niet beter van sturen, maar vergt meer 'kantelen'/hangen
- bandenspanning is een flinke factor. op ene gewone fiets ook.
- monteer vering op maat. bijvoorbeeld achter een nieuwe emulsie-demper van een technoflex of white power of zo. doe voor ook en oplossing op maat. de motorfiets staat en rijdt dan echt op punt. je herkent je motor niet terug zo 'ie dan rijdt. beter dan nieuw )
Mijn ervaringen met shimmyen…

Salsa Fargo (model 2012, framemaat M) had met voor en achtertassen veel last van shimmyen. Het frame voelde gewoon al niet stijf en bergaf was het met volle bepakking lastig fietsen. Een visco headset van CaneCreek bood geen soelaas.

Een Surly CrossCheck (model 2012, framemaat 56) hetzelfde probleem, maar is natuurlijk ook niet ontworpen voor veel bagage, echter had bij veel minder bagage ook last van shimmyen. Verschillende setups’s en berijders (ook slechts 70 kg) hadden last.

Dat was voor mij de reden om mijn eigen fiets te ontwerpen want ik was er wel klaar mee. Mijn eerste prototype van de Baobab Moja is met Columbus MTB buizen gebouwd: Nog steeds problemen met shimmyen. Bij het tweede prototype is iets meer staal (pak m beet 400 gram) gebruikt en toen was het shimmyen verholpen. Ik heb deze fiets getest met 10 kg verdeeld over twee voortassen en 20 kg verdeeld over twee achtertassen (en dan zitten er heel veel boeken in je bagage). Ik kan nu met losse handjes bergaf.

Mijn beeld is dat shimmyen hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door frames die niet stijf genoeg zijn en dan met name als fietsen voor en achter bepakt worden. Dus ontwerpers bedenk welk materiaal je wilt gebruiken, bereken de torsie stijfheid en vertrouw niet blindelings op de lichte triple of dubble butted buizen. Maar ja, dat bekt natuurlijk niet zo lekker in de advertentie.
Marc Dirkx schreef:
wo 15 jun, 2022 22:31
Mijn ervaringen met shimmyen…

Mijn beeld is dat shimmyen hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door frames die niet stijf genoeg zijn en dan met name als fietsen voor en achter bepakt worden. Dus ontwerpers bedenk welk materiaal je wilt gebruiken, bereken de torsie stijfheid en vertrouw niet blindelings op de lichte triple of dubble butted buizen. Maar ja, dat bekt natuurlijk niet zo lekker in de advertentie.
ID Worx gebruikt oversized aluminium. Dus de stijfheid van het frame zou geen issue moeten zijn. Bij gelijk gewicht is een buis met dubbele diameter 8 keer zo stijf. Bij staal loopt je dan tegen de limiet van de wanddikte (blikjes effect). Vandaar dat je met staal minder oversized buizen kunt gebruiken.
Meten is weten. Shimmy is een trilling in de eigen frequentie van het werktuig of bouwwerk. Daar zijn mooie filmpjes van op YT. Als je die frequentie weet kun je daar mee aan de slag en de trilling gericht dempen.
De Vakantiefietser is (op en af met Bongers) de grootse idworx dealer ter wereld. Ik herken mij niet hierin.

Wat ik ook niet snap, is dat Michiel een probleem dat hij zelf niet kan oplossen op een forum zet. Toevallig had ik Gerrit aan de lijn, die mij op dit topic hierop wees, want ik ben een afgehaakt van het Wereldfietser forum (veel deskundigheid, maar te veel forum leden zonder sociaal leven denk ik:-)).
Wat ik wel signaleer is dat ik steeds meer mails krijg over acties van Michiel, Zoals laatst over mijn goede collega Roel Peereboom die door hem werd aangevallen,
Michiel, fijn dat jij zoveel vrije tijd hebt om die lange epistels te schrijven. Ik hoop dat je meer klanten krijgt. Ik ben wel jaloers op jouw winkel, want hier is het veel te druk.
Misschien kunnen de heren die dit betreft eens een weekendje samen bikepacken (op een fiets naar eigen keuze) met een biertje erbij. Wellicht klaart dit de lucht.
Het is maar een suggestie.
De Vakantiefietser schreef:
do 16 jun, 2022 15:54
De Vakantiefietser is (op en af met Bongers) de grootse idworx dealer ter wereld. Ik herken mij niet hierin.

Wat ik ook niet snap, is dat Michiel een probleem dat hij zelf niet kan oplossen op een forum zet. Toevallig had ik Gerrit aan de lijn, die mij op dit topic hierop wees, want ik ben een afgehaakt van het Wereldfietser forum (veel deskundigheid, maar te veel forum leden zonder sociaal leven denk ik:-)).
Wat ik wel signaleer is dat ik steeds meer mails krijg over acties van Michiel, Zoals laatst over mijn goede collega Roel Peereboom die door hem werd aangevallen,
Michiel, fijn dat jij zoveel vrije tijd hebt om die lange epistels te schrijven. Ik hoop dat je meer klanten krijgt. Ik ben wel jaloers op jouw winkel, want hier is het veel te druk.
De pot .............. enz :cry: .
Speeder300 schreef: De pot .............. enz
Meer gevalletje:
Koekje van eigen deeg.
Maar dan wel netjes afgewerkt en schoongemaakt.
Afijn, Idworx en zijn wereldwijd grootste dealer, komen het forum vervuilen omdat hun belangen in het geding zijn, maar de oplossing krijgen wij hier niet. Daarvoor moet je maar bellen, of in ieder geval een klant zijn.
idje schreef:
di 14 jun, 2022 19:51
Wel moet men weten dat sinds ik ca. twintig jaar geleden de moderne brede trekking-banden op de markt gebracht heb met Schwalbe (de Big Apple en later de Marathon Almotion), dit thema zeker iets gevoeliger is geworden.
Mensen die heel erg hard en ver rijden doen dat meestal met conventionele smallere banden. Denk aan 40 mm voor offroad. Het probleem is kennelijk met de banden geïntroduceerd. Waarschijnlijk moet je de maximale druk van die banden opzoeken, en ze tot die druk oppompen. Of gewoon een normale reisfiets kopen, voor ongeveer een kwart van de prijs van een Idworx.
Spannende rel tussen de gevestigde orde die hun markt willen beschermen en de gefrustreerde nieuwkomer die veel te laat is instapt en nu iedereen de schuld gaat geven... De glazenwassers in Ypenburg zijn er niets bij! Haal de popcorn...
Er is niets spannends aan. Met modder gooien lost het probleem niet op en geeft geen antwoorden. Je zet alleen jezelf te kijk.
Berger schreef:
za 18 jun, 2022 08:56
Spannende rel tussen de gevestigde orde die hun markt willen beschermen en de gefrustreerde nieuwkomer die veel te laat is instapt en nu iedereen de schuld gaat geven... De glazenwassers in Ypenburg zijn er niets bij! Haal de popcorn...
Michiel loopt al wat langer in dit wereldje mee, net als de uitdaging die hij heeft in het zoeken naar de oplossing niet geholpen door de fabrikant ervan zo lijkt het. Mogelijk ook de reden dat het nu pas op deze manier aangekaart wordt. Als het niet op de informele manier (dealer/fabrikant) kan dan de rest van de wereld er maar bij betrekken. Als fabrikant verkoop je iets waar je achter staat dat lijkt nu bij dit model dus niet helemaal waar, op een bepaald moment is het ook tijd om met modder te gaan gooien, dat er dan 2 vies worden is logisch, en wie weet lost het ook iets op. Michiel zorgt er wel voor dat je bij hem geen I meer kan kopen, hoeft hij ook niet aan oplossingen te werken.
idje schreef:
di 14 jun, 2022 19:51
Wij hebben in de laatste twaalf maanden vier mensen met dit shimmy-probleem "behandeld". Drie Nederlanders en een Duitser. Bij allen was het probleem iets wat niets specifiek met idworx te maken had en het was snel uitgelegd en opgelost.
Misschien is het dan ook aardig om te zeggen wat hier precies de problemen waren en hoe dit opgelost is in deze specifieke gevallen. Dat is neem ik aan toch wat men op dit forum graag wil horen, wat veroorzaakt een probleem en hoe kan het opgelost worden of hoe kan het worden voorkomen.

Waarschijnlijk had dat dan ook een partij onnodige en minder genuanceerde opmerkingen en aantijgingen kunnen voorkomen.
Persoonlijk vind ik vooral de teneur in de communicatie een beetje storend. Michiel zou ook zijn ervaringen met klanten die een zwabberende fiets ervaren kunnen delen en vragen of dit een beeld is dat door anderen wordt herkend (punt). Als je niet zeker weet of het aan de fiets ligt kun je je afvragen of je dat dan met de gebruikte stelligheid moet verwoorden. Als ik het artikel " wat is een goede vakantiefiets" lees krijg ik vooral de indruk dat het gewoon niet zo botert tussen beide partijen, het ademt frustratie. Op basis van de teneur had het ook "wat is een goede vakantiefiets - geen idworx" kunnen heten. Ik vind dat persoonlijk niet zo sterk en sjiek, je kunt er ook gewoon voor kiezen te schrijven wat je belangrijk vind in een merk/fiets en aangeven dat je daar je assortiment op hebt ingericht.

Een aantal passages vind ik ook niet zuiver weergegeven. Zo wordt gesuggereerd dat de carbon Idworx velgen niet goed zijn omdat bepaalde banden er met de hand niet af te halen zijn. Dit ligt veel genuanceerder en op basis van zijn ervaring moet Michiel dat ook weten. Schwalbe staat erom bekend dat de diameter nog wel eens wil variëren en banden vaak strakker zijn dan van andere merken. Dat zorgt bij bepaalde (behoorlijk wat) tubeless ready velgen voor een strakke passing (en inderdaad ook bij de carbon Idworx velgen). Om Lars (op het MTB forum) te parafraseren; een te strakke Schwalbe is geen graadmeter om een uitspraak te doen over toleranties van een tubeless velg. Het punt waar ik wel in mee kan gaan is dat het wellicht niet de beste optie is om deze velgen standaard met Schwalbe's te leveren (of de keuze te bieden, de klant te informeren). In tegenstelling tot de stelling in het artikel lukt het mij wel (met enige moeite) om ze met de hand eraf te krijgen, maar ik kan me ook voorstellen dat het anderen niet lukt of snel de indruk ontstaat dat het onmogelijk is.

Ik ben overigens gewoon een fietser (op een Idworx). Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de service. Mijn fiets is in coronatijd, toen veel partijen al lang en breed leveringsproblemen hadden, nagenoeg conform reguliere planning geleverd en Idworx heeft mij direct en uitstekend, zelfs in het weekend, geholpen met een aantal issues (dealer kant).
Lowietje schreef: Mensen die heel erg hard en ver rijden doen dat meestal met conventionele smallere banden. Denk aan 40 mm voor offroad.
Erg interessante stelling. Maar cijfers die deze stelling onderbouwen? Ben wel geïnteresseert.
Senior2 schreef:
za 18 jun, 2022 13:57
idje schreef:
di 14 jun, 2022 19:51
Wij hebben in de laatste twaalf maanden vier mensen met dit shimmy-probleem "behandeld". Drie Nederlanders en een Duitser. Bij allen was het probleem iets wat niets specifiek met idworx te maken had en het was snel uitgelegd en opgelost.
Misschien is het dan ook aardig om te zeggen wat hier precies de problemen waren en hoe dit opgelost is in deze specifieke gevallen. Dat is neem ik aan toch wat men op dit forum graag wil horen, wat veroorzaakt een probleem en hoe kan het opgelost worden of hoe kan het worden voorkomen.

Waarschijnlijk had dat dan ook een partij onnodige en minder genuanceerde opmerkingen en aantijgingen kunnen voorkomen.
Hallo Senior2, ik zie net dat hier nog steeds doorgepraat wordt over deze onzin. Jouw vraag naar de oorzaken bij de gevallen die wij hadden en gemakkelijk konden oplossen is natuurlijk geldend en ik zal dit binnenkort toelichten (ik heb morgen een MTB wedstrijd in de buurt van Koblenz en het is nu al weer veel te laat).