Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bredere banden of niet? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bredere banden of niet?

PhilipBe schreef:
do 16 jun, 2022 13:23
Dat de Schwalbe ingenieurs de banden smaller maken dan de maten waaronder hun commerciele colegas ze verkopen lijkt ironisch in de trend naar "breder is beter"....
Dat heeft allen maar voordelen:
# Ze zijn lichter
# Ze zijn milieuvriendelijker want minder materiaal
# Ze zijn dus goedkoper te maken
# Ze passen gemakkelijker op de fiets
# Ze zijn niet overdreven breed: je kunt pronken met breedte 55 zonder alle nadelen ervan.
:wink:
Iemand ervaring met de nieuwe all grounder? Die lijken me ook wel wat. Ik zou zo nu en dan ook eens offroad willen gaan. Maar een extra bandenset daarvoor kopen wil ik eigenlijk ook niet. Maar die nieuwe all grounder is goed off road en ook goed op de weg. Rolweerstand is iets meer als je big ben. Maar gelijk aan die van de big apple volgend schwalbe.
Shorttrack schreef:
do 16 jun, 2022 18:02
Die lijken me ook wel wat.
Het lijkt mij vooral een compleet overbodige en daarnaast behoorlijk lompe toevoeging aan het assortiment. Denk je dat je 60-622 of 60-584 rond je velg krijgt? Dan zou je eens een setje kunnen testen.
Grandonneur schreef:
do 16 jun, 2022 18:11
Denk je dat je 60-622 of 60-584 rond je velg krijgt? Dan zou je eens een setje kunnen testen.
Zo ver had ik nog niet gekeken. De band is ook e-bike geschikt. Maar wat bedoelen ze daar eigenlijk mee? De big ben is dat ook. Die kan zelfs op een 45kmh fiets. Wat natuurlijk wat extra vraagt van een band. Maar op een 25kmh fiets lijkt in mijn ogen toch iedere band te kunnen. Of mis ik hier iets?
Shorttrack schreef:
do 16 jun, 2022 18:02
Ik zou zo nu en dan ook eens offroad willen gaan.
Ik heb vandaag weer een aantal kilometers over pittig onverhard - ronde en spitse stenen, vuurstenen, uitsteeksels uit de grond - gegaan in en ten zuiden van de Voerstreek. De big apples kunnen daar kennelijk goed tegen. Op de marathon racers na, die na 2500 km gaatjes vertoonde in de dunne zijkant, heb ik nog nooit een band kapot gereden op onverharde ondergrond.
Een band kapotrijden ken ik alleen van grote glasscherven, ijzerdraad en grotere stukken metaal die op en langs de weg liggen, maar niet in de natuur.
Shorttrack schreef:
do 16 jun, 2022 18:22
De band is ook e-bike geschikt. Maar wat bedoelen ze daar eigenlijk mee?
Soms dat het een niet lek te krijgen sleepanker is waarmee je fiets niet meer vooruit te branden is, wat niet geeft als je toch een motor hebt. En soms bedoelen ze er hetzelfde mee als 'Verbeterde formule!' of 'Dermatologisch getest!': het betekent niks maar verkoopt lekker aan mensen die denken dat het misschien wél wat betekent.

Groetjes,

Carl
Wat het betekent, geen idee, maar ik denk dat dat sleepanker wel meevalt. Hoge rolweerstand heeft nl direct gevolg op de actieradius. Sinds de opkomst van de e-bike zijn veel lekbestendige banden een stuk lichter gaan lopen.
Heel blij met mijn g one allround. 27,5 x 2,25.
Veel grip en zeer rap op asfalt. Rijd als de bliksem op onverhard. Lekker weinig lucht er in. 2 bar achter en 1,8 bar voor. Daardoor ook lekker wat demping.
geertdebruijn schreef:
do 16 jun, 2022 21:32
Heel blij met mijn g one allround. 27,5 x 2,25.
Veel grip en zeer rap op asfalt. Rijd als de bliksem op onverhard. Lekker weinig lucht er in. 2 bar achter en 1,8 bar voor. Daardoor ook lekker wat demping.
Helaas niet voor 26". Maar was zeker iets om naar te kijken inderdaad.
geertdebruijn schreef:
do 16 jun, 2022 21:32
Heel blij met mijn g one allround. 27,5 x 2,25.
Veel grip en zeer rap op asfalt. Rijd als de bliksem op onverhard. Lekker weinig lucht er in. 2 bar achter en 1,8 bar voor. Daardoor ook lekker wat demping.
Zwabbert dat niet in de bochten?
Poppink schreef:
do 16 jun, 2022 22:59

Zwabbert dat niet in de bochten?
Dat ligt er maar net aan op welke velgbreedte die banden liggen, hoeveel fiets+bepakking+fietser wegen, en hoe dat gewicht verdeeld is. ;)