Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bredere banden of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bredere banden of niet?

Ik ben het helemaal eens met degene voor mij dat er veel variabelen in het spel zijn. Fietsbandbreedte is slechts een kleine factor.

Wat kilo's afvallen of liever nog, vet vervangen door spieren, wil voor sommigen ook wel helpen om wat sneller een heuvel op te rijden. De buikbandbreedte zeg maar.
Ik hoef me daar persoonlijk op een fietsvakantie geen zorgen over te maken. 3 week fietsen waarvan 2 door een berggebied en ik ben 8kg lichter, en de conditie is ook vrij snel stukken beter.
Wat misschien wellicht mogelijk aan de hand is bij dit topic; dat 62 breed op bewuste fiets betekent dat je kiest voor een 584 wiel of 50 breed op een 622 wiel. Dan maak je daarmee gelijk vanaf begin de keuze om niet veel smaller dan 62 of niet veel breder dan 50 te kunnen gaan.
Senior2 schreef: ↑
vr 10 jun, 2022 17:38
Rolweerstand bij bredere banden is lager, maar wel bij gelijkblijvende spanning. Normalerwijze worden smallere banden echter met hogere spanning gereden. Dit, plus het hogere gewicht, zal neem ik aan het voordeel van die bredere band weer (gedeeltelijk) compenseren. Weet iemand hoe dat uitvalt?
Ik heb ooit een test gelezen van hetzelfde merk en type raceband bij verschillende breedtes en drukken.

De conclusie was dat bij "gelijk comfort" het geen bal uitmaakt hoe breed de band is. De rolweerstand is ongeveer gelijk.

Bij gelijke druk was de rolweerstand van de bredere band inderdaad lager dan die van een smallere band. Maar dan was die brede band ook oncomfortabeler.

Wel is het zo dat bredere banden met lagere druk bereden kunnen worden dan smallere. Dat is comfortabeler. Maar de rolweerstand gaat dan ook omhoog.

Kortom, mirakeloplossingen bestaan niet.
Het gewicht is voor mij persoonlijk minder van belang. Ik fiets momenteel nog korte afstanden tijdens onze vakanties. Ongeveer 40 tot 60 km per dag aan 20 per uur. Heb in het verleden met zwaarder kampeermateriaal gemerkt dat dit makkelijk te doen is.

Dus gewicht en luchtweerstand zijn dingen die niet van toepassing zijn. Rolweerstand dan weer wel.

Heb momenteel schwalbe big ben banden van 50mm op mijn e-bike. En nu mij motor al een paar weken kapot is kon ik ze goed testen. Die fietsen prima. Ook wel comfortabel. Dus ik denk dat ik gewoon dezelfde ga nemen voor mijn nieuwe fiets. 50mm of 55mm. Vind breder wel mooier. En ik vermoed dat die 5mm het verschil niet gaan maken in rolweerstand. Estetisch mag soms ook de voorkeur krijgen 😅

62mm is wat overdreven en niet echt praktisch denk ik. Zeker als de band vervangen moet worden.
Het lijkt er hier soms op alsof mensen steeds vaker lukraak wat schrijven zonder te lezen wat er eerder is gezegd. Lees nou eens wat er eerder in dit topic is geschreven. Het maakt dus wel uit voor de kleine oneffenheden, daar is een brede band op lagere druk altijd beter in dan een smalle band.
Big apples kan ik ook als mogelijkheid aanbevelen. Veel soepeler dan de heftige antilekbanden maar sterk genoeg voor af en toe onverhard. Bovendien budgetvriendelijk. De lekvastheid is met standaard binnenbanden ruim voldoende.
Ik heb een fiets met Big Apples en mijn indruk vgl andere fietsen is dat de rolweerstand nogal hoog is. Nu kan het ook aan de fiets liggen ipv de banden, maar ik heb dit vaker gehoord.
Dit staat op de velg
20220610_214434.jpg
derdekeer schreef: ↑
vr 10 jun, 2022 21:22

Wel is het zo dat bredere banden met lagere druk bereden kunnen worden dan smallere. Dat is comfortabeler. Maar de rolweerstand gaat dan ook omhoog
Klopt, maar tegenover de toename van de rolweerstand - d.w.z het energieverlies door vervorming van de band- kan onder bepaalde condities een veel grotere afname staan van twee andere soorten energieverlies.

De eerste is energieverlies door vervorming van de ondergrond. Denk hierbij aan fietsen door mul zand. Hierbij ondervind je de minste weerstand met een zeer brede band op een zeer lage druk, zoals je bijvoorbeeld op een fatbike ziet.

De tweede is energieverlies door trillingen, bij het rijden over een ruige ondergrond, bijvoorbeeld wasbord. Het grootste gedeelte hiervan ontstaat doordat je lichaam door elkaar geschut wordt. In extreme gevallen kan dit oplopen tot 200 Wat. Ook dit energieverlies kan drastisch worden verminderd door een bredere band te kiezen en die te rijden op een zo laag mogelijke druk.

Hoewel de rolweerstand dus toeneemt bij het verlagen van de druk, kan de totale weerstand dus wel degelijk (sterk) afnemen.
alma schreef: ↑
za 11 jun, 2022 07:33

Klopt, maar tegenover de toename van de rolweerstand - d.w.z het energieverlies door vervorming van de band- kan onder bepaalde condities een veel grotere afname staan van twee andere soorten energieverlies.

De test waarover ik het heb, werd gedaan bij gelijke ondergrond.
Verder denk ik dat mijn conclusie nog zo gek niet is: mirakels bestaan niet.
Shorttrack schreef: ↑
vr 10 jun, 2022 23:05
Dit staat op de velg 20220610_214434.jpg
"Araya Japan, 25x1.50 HE VP-20"
Het is me niet helemaal duidelijk. Maar als je even de band er af haalt en de breedte aan de binnenkant meet weten we de maat. Voorbeeld. Deze is 18 mm breed:
Afbeelding
supercool velgje 8) . 20mm intern. geen idee of hij een beetje sterk is trouwens.


https://alexscycle.com/products/araya-v ... -he-al-36h
20 mm, dus 60 mm brede banden is wat breed. 50 is dus ideaal. 47 mag ook geen dealbreaker zijn.
Leon schreef: ↑
za 11 jun, 2022 09:37
...50 is dus ideaal. ...
Grappig. Dat gokte ik gisteren om 10.15 uur ook al. 😂
derdekeer schreef: ↑
za 11 jun, 2022 09:15
alma schreef: ↑
za 11 jun, 2022 07:33

Klopt, maar tegenover de toename van de rolweerstand - d.w.z het energieverlies door vervorming van de band- kan onder bepaalde condities een veel grotere afname staan van twee andere soorten energieverlies.

De test waarover ik het heb, werd gedaan bij gelijke ondergrond.
Dat snap ik, maar waarschijnlijk niet op een (extreem) zachte of (extreem) hobbelige ondergrond.
Bedankt over de uitleg over massa in de wielen (van een aantal reacties terug). Ik zat alleen aan stabiliteit te denken maar er is dus ook nog een "in beweging komen" factor die meetelt.
Ik ga 50 nemen. Maar welke maat neem ik dan juist? Ik ben nog niet echt thuis in de banden maten.

Ik ben eigenlijk wel tevreden van de big ben. Volgen schwalbe zou deze iets meer grip hebben dan de big apple en een even lage rolweerstand. Vind ze ook iets mooier omdat ze wat meer profiel hebben.
Van rolweerstand zal het denk ik op hetzelfse neer komen. En ik vind ze comfortabel genoeg.
Shorttrack schreef: ↑
za 11 jun, 2022 18:38
Ik ga 50 nemen. Maar welke maat neem ik dan juist? Ik ben nog niet echt thuis in de banden maten.
50-559, sommigen zeggen ook wel 26x2.0, anderen vinden dan weer iets van inches en millimeters enzo... dus daarom zeg ik op dit forum het zoveel mogelijk allebei als het over bandenmaten gaat. Maar soms vergeet ik het wel eens. ;)

Op de band zullen allebei die maten staan.
50-559 is de zgn. ETRTO-aanduiding. Als je die gebruikt ben je tamelijk zeker dat de band op je fiets past als er nu al een band op zit met dat opschrift.
De bandenwereld zou heel wat begrijpelijker zijn als iedereen met de andere aanduidingen zou stoppen.