Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: stuurtas bevestigen op stuurpen - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: stuurtas bevestigen op stuurpen

Ik heb een 2de hands Santos SCC 03 carbon die ik (met minimale ombouw) als backpacking fiets wil gebruiken. Is dit mogelijk/ aan te raden?

De stuur die nu erop zit is van carbon. Ik hoop dit zo te laten ipv om te bouwen met een aluminium stuur. Als oplossing wil ik de stuurtas bevestigen aan de stuurpen. Zoiets ben ik nog niet tegengekomen en vraag ik me af of dit mogelijk is. En zo ja, welke (voor - en) nadelen er kleven aan zo'n oplossing.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

PS: ik heb weinig fietservaringen (afgelopen half jaar rond de 6000km gefietst op een toerfiets en daarvoor in de 20 jaar bijna geen fiets aangeraakt) en niet echt technisch onderlegd. Als bovenstaande echt onzin is, graag alternatieve oplossingen :)
Even naar je lokale fietsenmaker en daar een aluminium stuur met wat montagesporen scoren in de vorm die jij wil zal waarschijnlijk de goedkoopste optie zijn. Genoeg nieuwe fietsen waar uiteindelijk toch het originele stuur van gedemonteerd wordt en iets met een andere hoek en/of kromming op komt.

Wat wil je verder allemaal mee gaan nemen op die fiets, en in wat voor tassen? Het lijkt me zeker niet onmogelijk, maar wel goed opletten wat je waar op welke manier bevestigt. Zo'n lichtgewicht carbon SCC03 wordt natuurlijk nooit een Travelmaster, ook al staat er ook Santos op ;)
Als je bikepacking bedoeld i.p.v backpacking, dan is een carbon stuur geen enkel probleem.
Een bikepacking stuurtas kan daar gewoon op, zonder het gevaar dat het stuur het begeeft.
Jurr schreef: Even naar je lokale fietsenmaker en daar een aluminium stuur met wat montagesporen scoren in de vorm die jij wil zal waarschijnlijk de goedkoopste optie zijn. Genoeg nieuwe fietsen waar uiteindelijk toch het originele stuur van gedemonteerd wordt en iets met een andere hoek en/of kromming op komt.

Wat wil je verder allemaal mee gaan nemen op die fiets, en in wat voor tassen? Het lijkt me zeker niet onmogelijk, maar wel goed opletten wat je waar op welke manier bevestigt. Zo'n lichtgewicht carbon SCC03 wordt natuurlijk nooit een Travelmaster, ook al staat er ook Santos op ;)
Bedankt voor je reactie en advies. Idee is om de spullen in de voortas, frametas en zadeltas mee te nemen. Vooralsnog om kortere tochtjes in de bergachtige gebieden te doen die (althans met een volgepakte fiets voor mij) 'onmogelijk' is. Dus zeker geen travelmaster :)
alma schreef:
wo 08 jun, 2022 06:30
Als je bikepacking bedoeld i.p.v backpacking, dan is een carbon stuur geen enkel probleem.
Een bikepacking stuurtas kan daar gewoon op, zonder het gevaar dat het stuur het begeeft.
Goed gezien! Inderdaad bikepacking ipv backpacking. Ik ben benieuwd of je zelf zo'n opstelling van een stuurtas op een carbon stuur hebt.
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 10:19
Goed gezien! Inderdaad bikepacking ipv backpacking. Ik ben benieuwd of je zelf zo'n opstelling van een stuurtas op een carbon stuur hebt.
Bedoel je nu een stuurtas (zoals bijv. van Ortlieb) of een "stuurrol" (hip handlebar bag genoemd ;)) zoals bij bikepacking? Die laatste kan je gewoon monteren op een carbon stuur omdat de krachten goed verdeeld worden. Bij het ophangpunt van een stuurtas is dat niet het geval.
Fedor schreef:
wo 08 jun, 2022 11:47
(hip handlebar bag genoemd ;))
Dit is een leuk voorbeeld van een "Babylonisch woord": in het ouderwetse Engels van tien jaar geleden betekent handlebar bag gewoon stuurtas. Bij hedendaagse bikepackers betekent het kennelijk stuurrol. Dus een prima woord dus, als je binnen je community blijft.

M.a.w. Om wat voor stuurtas gaat het? Merk, type. Wat voor bevestiging heeft die?

Ik zie het wisselen van een recht stuur trouwens ook niet als ombouwen van de fiets. Misschien is het wel dé gelegenheid om de zit van de fiets te verbeteren met bv een riser bar, ook zo'n fraai Engels woord. Reclame: Ergotec maakt ze in vele soorten en maten, met en zonder backsweep.*

*: In het Nederlands zou je dan een stijgerbalk met achterzwaai krijgen, maar ik denk niet dat je iets krijgt als je daar om vraagt in de fietsenwinkel. :D
Fedor schreef:
wo 08 jun, 2022 11:47
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 10:19
Goed gezien! Inderdaad bikepacking ipv backpacking. Ik ben benieuwd of je zelf zo'n opstelling van een stuurtas op een carbon stuur hebt.
Bedoel je nu een stuurtas (zoals bijv. van Ortlieb) of een "stuurrol" (hip handlebar bag genoemd ;)) zoals bij bikepacking? Die laatste kan je gewoon monteren op een carbon stuur omdat de krachten goed verdeeld worden. Bij het ophangpunt van een stuurtas is dat niet het geval.
Dank je! Inderdaad zo'n stuurrol :) Waarschijnlijk heb ik ook een extender nodig aan de stuur vanwege de kabels. Die heeft soortgelijke opstelling als de clickfix van een stuurtas.

In ieder geval heb ik nu een extra optie voor mijn opstelling. Fijn!
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 11:56
Dit is een leuk voorbeeld van een "Babylonisch woord": in het ouderwetse Engels van tien jaar geleden betekent handlebar bag gewoon stuurtas. Bij hedendaagse bikepackers betekent het kennelijk stuurrol. Dus een prima woord dus, als je binnen je community blijft.
Slecht nieuws voor je Leon ( ;) ) want bij het bikepacken wordt nu ook de stuurtas met klep (de "top opening handlebar bag") weer populair (al blijft de stuurrol het populairs want daar kan je het meeste in kwijt). De naam blijft wel hetzelfde (handlebar bag) al wordt nu soms ook de naam "front bag" gebruikt... en die laatste kan je dan ook weer vertalen als voortas ;).
Het aantal keren dat om een foto gevraagd zal worden ter verduidelijking zal er niet door afnemen.

Zelf heb ik een extra large top opening back swing low mount handlebar/saddle bag, die groter is dan de meeste stuurrollen. Het mooiste is dat ik er dan bij stuurmontage alsnog een stuurrol bij kan zetten. Daar moet ik eens een foto van maken. 8)
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 11:56
Fedor schreef:
wo 08 jun, 2022 11:47
(hip handlebar bag genoemd ;))
Dit is een leuk voorbeeld van een "Babylonisch woord": in het ouderwetse Engels van tien jaar geleden betekent handlebar bag gewoon stuurtas. Bij hedendaagse bikepackers betekent het kennelijk stuurrol. Dus een prima woord dus, als je binnen je community blijft.
Ha ja, zo zien we hoe de taal zich meegaat met de ontwikkelingen. Ik vind het ook een leuk woord. In dit context in ieder geval duidelijk.
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 11:56
M.a.w. Om wat voor stuurtas gaat het? Merk, type. Wat voor bevestiging heeft die?
In de eerste instantie denk ik aan een budget opstelling met Decathlon bikepacking stuur drypack zonder harnas. Harnas met een DHZ plastic fles aan een stuurverlenger.


Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 11:56
Ik zie het wisselen van een recht stuur trouwens ook niet als ombouwen van de fiets. Misschien is het wel dé gelegenheid om de zit van de fiets te verbeteren met bv een riser bar, ook zo'n fraai Engels woord. Reclame: Ergotec maakt ze in vele soorten en maten, met en zonder backsweep.*

*: In het Nederlands zou je dan een stijgerbalk met achterzwaai krijgen, maar ik denk niet dat je iets krijgt als je daar om vraagt in de fietsenwinkel. :D
Zit vd fiets: ga ik naar kijken. Dank je! Een stijgerbalk associeer ik vooralsnog met een fiets, maar misschien met de tijd...
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 12:34
Het aantal keren dat om een foto gevraagd zal worden ter verduidelijking zal er niet door afnemen.

Zelf heb ik een extra large top opening back swing low mount handlebar/saddle bag, die groter is dan de meeste stuurrollen. Het mooiste is dat ik er dan bij stuurmontage alsnog een stuurrol bij kan zetten. Daar moet ik eens een foto van maken. 8)
Nu ben ik wel heel erg benieuwd!
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 12:49
een stuurverlenger.
Het wordt me, zelfs in het Nederlands, niet héél veel duidelijker allemaal :wink:
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 12:03
Dank je! Inderdaad zo'n stuurrol :) Waarschijnlijk heb ik ook een extender nodig aan de stuur vanwege de kabels. Die heeft soortgelijke opstelling als de clickfix van een stuurtas.
Je fiets gaat niet beter sturen als je veel gewicht ver van je balhoofd af brengt. Met een extender wordt dat nog versterkt.

Je kan ook overwegen om je kabels te verlengen als de tas(-sen) daarvoor in de weg zit(-ten). Hang je gewenste tas aan het stuur met de gewenste hoeveelheid bagage erin en ga dan kabels trekken. Vergeet ook niet dat je de draaibeweging van je stuur moet kunnen maken.

Verder ook hier een voorstander van foto's. Die kun je bij elke forumpost toevoegen. Onder het tekstvak waar je je forumpost typt staat de knop 'Verstuur'. Daaromder staan tabbladen 'Opties' en 'Bijlagen', bij 'Bijlagen' kun je foto's toevoegen.
Pas wel op met die extenders: als ze op frictie aan het stuur hangen dan knijpen ze heel wat harder in je carbon stuurtje dan de Ortlieb/Cordo/Agu-klikhouders, want die hangen uiteindelijk aan een kabeltje om de stuurpen, al zijn er veel mensen die de schroeven veel te hard aandraaien in een poging het ding op frictie te laten hangen.

Een foto zit er vanmiddag wegens regen niet in.
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 12:03
Dank je! Inderdaad zo'n stuurrol :) Waarschijnlijk heb ik ook een extender nodig aan de stuur vanwege de kabels. Die heeft soortgelijke opstelling als de clickfix van een stuurtas.
Bij bikepacking tassen (ook bij het harnass van de Decathlon) heb je schuimrubber "vullers' om zo ruimte voor de kabels te maken. En extender zou normaal niet nodig hoeven te zijn.
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 12:34
Zelf heb ik een extra large top opening back swing low mount handlebar/saddle bag,
Zip-fix, Snap-fix, Buckle-fix of Magna-fix?

:)

Carl
Grandonneur schreef:
wo 08 jun, 2022 13:03
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 12:49
een stuurverlenger.
Het wordt me, zelfs in het Nederlands, niet héél veel duidelijker allemaal :wink:
Zo zie je het maar als je geen beeld hebt :wink:
Jurr schreef:
wo 08 jun, 2022 13:11
SloW schreef:
wo 08 jun, 2022 12:03
Dank je! Inderdaad zo'n stuurrol :) Waarschijnlijk heb ik ook een extender nodig aan de stuur vanwege de kabels. Die heeft soortgelijke opstelling als de clickfix van een stuurtas.
Je fiets gaat niet beter sturen als je veel gewicht ver van je balhoofd af brengt. Met een extender wordt dat nog versterkt.

Je kan ook overwegen om je kabels te verlengen als de tas(-sen) daarvoor in de weg zit(-ten). Hang je gewenste tas aan het stuur met de gewenste hoeveelheid bagage erin en ga dan kabels trekken. Vergeet ook niet dat je de draaibeweging van je stuur moet kunnen maken.

Verder ook hier een voorstander van foto's. Die kun je bij elke forumpost toevoegen. Onder het tekstvak waar je je forumpost typt staat de knop 'Verstuur'. Daaromder staan tabbladen 'Opties' en 'Bijlagen', bij 'Bijlagen' kun je foto's toevoegen.
Dank je! Ik neem deze overwegingen mee. Ik heb nog geen foto's aangezien alles nog in de oriëntatie fase zit, oftewel op de denkbeeldige tekentafel.
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 13:16
Pas wel op met die extenders: als ze op frictie aan het stuur hangen dan knijpen ze heel wat harder in je carbon stuurtje dan de Ortlieb/Cordo/Agu-klikhouders, want die hangen uiteindelijk aan een kabeltje om de stuurpen, al zijn er veel mensen die de schroeven veel te hard aandraaien in een poging het ding op frictie te laten hangen.

Een foto zit er vanmiddag wegens regen niet in.
Dank je! Vandaar mijn alternatief om die op de stuurpen te monteren.