Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaastra Fyts 4.11 - Forum Wereldfietser

Gaastra Fyts 4.11

Ik rijd sind 2015 met een Gaastra 4.11 met alfinenaaf. De fiets telt op dit moment een kleine 30.000 km.
Door de aanwezigheid van een kettingkast heb ik pas 2 jaar geleden een nieuwe ketting laten aanbrengen.
Maar zoals in dit forum reeds vermeld blijken reparaties of een deftig nazicht niet overal even secuur te worden opgevolgd.
Hoe zit het met mijn voorste kettingblad dit lijkt mij na 7 jaren toch ook wel aan vervanging toe en welk type wordt daarvoor
gebruikt.
En de schakelkabel is nog in goede staat maar mag ook wel eens vervangen worden lijkt me.
Waar moet ik verder nog op letten?
Misschien wat veel voor in één topic maar stel dat ik een opvolger wil voor mijn Gaastra en ik wil een lichtere maar
even comfortabele fiets welke opties heb ik dan.
Laten we uitgaan van een budget van 3500 tot 4500 euro.
Ik dacht aan een Koga of eventueel Santos.
Je zou een Rohloff in kunnen laten spaken in je Gaastra. Daar wordt 'ie natuurlijk niet lichter van, maar dan hou je 2000 tot 3000 euro in je zak ten opzichte van de aanschaf van een nieuwe. Misschien kun je de typeplaatjes met 4.14 er dan nog wel bij bestellen?

Veel anders dan die Rohloff en wat lichter in gewicht gaan een nieuwe Koga of Santos je namelijk niet bieden ten opzichte van wat je nu al hebt. Of ben je misschien ergens ontevreden over wat je wel denkt te vinden in andere fietsen?
Dank voor je reactie.
En wat te doen met het kettingblad?
En anders eventueel een Gaastra 4.14 in de nieuwe groene kleur. : :D :
Die kunnen erg lang meegaan verstopt in een kettingkast. Valt niet echt een kilometrage aan te hangen. Misschien de kettingkast eens (laten?) verwijderen en kijken of er al haaientandjes te zien zijn?

Als je een idworx Heggemann tandwiel in die kettingkast tegenkomt dan zou ik me de komende 300.000 kilometer geen zorgen maken, zeker niet als je 'm in die kettingkast laat zitten en er niets aanloopt (-:

Maar van mij mag je best een groene kopen hoor. Groene Rohloff erin kan ook nog, dan kun je 'm supercustom noemen of custom built ;)
Een kettingblad overleeft meestal meerdere kettingen, tenzij je die niet op tijd vervangt en te ver uit laat rekken
bart1965 schreef:
zo 05 jun, 2022 15:17
Misschien wat veel voor in één topic maar stel dat ik een opvolger wil voor mijn Gaastra en ik wil een lichtere maar
even comfortabele fiets welke opties heb ik dan.
Haal onderdelen van je fiets af of vervang ze voor een lichtere variant.