Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch velg - Forum Wereldfietser

26 inch velg

Is deze maat nog courant?
Is de verhouding lichaams-/beenlengte anders dan bij een fiets met 28 inch velgen?
Ja respectievelijk nee.
Wat zijn de redenen dat men op dit moment een trekkingfiets koopt met 26 inch velgen?
Tegenwoordig is steeds meer 584mm (27,5") ipv 559mm (26") courant. Onzinnig als je het mij vraagt maar helaas is het gevolg dat er meer / betere banden voor 584 dan voor 559 te koop zijn (in Europa en Noord-Amerika)
Redenen om toch 559 te kiezen:
# Uitlopende modellen zijn goedkoper. Geldt ook voor tweedehands.
# Past beter bij veel lichaamsmaten (eigenlijk bij nagenoeg alle mensen kleiner dan 165 cm), mits het frame daar op ontworpen is, wat helaas vaak niet het geval is.
# In sommige streken in de wereld zijn 559-banden couranter dan andere, zeker vergeleken met 584.
Fabrikanten willen je graag doen geloven van niet, maar is nog genoeg in te krijgen. Tandems, bakfietsen en allerlei ander zwaar geschut rijden er nog altijd mee, dus ik zou me voor de onderdelenvoorziening ook niet zo'n zorgen maken voor 26 inch 559. Als je specifieke eisen hebt zoals bepaalde MTB wedstrijdbanden, een bepaalde breedtemaat of bijvoorbeeld een setje Almotions kan het lastiger worden, maar Big Apples in die maat zie ik niet zo snel verdwijnen.

Nieuw zou ik er niet zo rap meer eentje kopen, maar zeker gebruikt kun je echt wel leuke dingen vinden. Vaak plaats voor een lekker breed bandje, wat je bij 28/29 inch 622 pas de laatste jaren veel vaker tegenkomt. En die komen dan gebruikt vaak weer een stuk dichterbij de nieuwprijs.
Jurr schreef:
zo 05 jun, 2022 12:26
Nieuw zou ik er niet zo rap meer eentje kopen, maar zeker gebruikt kun je echt wel leuke dingen vinden. Vaak plaats voor een lekker breed bandje, wat je bij 28/29 inch 622 pas de laatste jaren veel vaker tegenkomt.
Eens
Jurr schreef:
zo 05 jun, 2022 12:26
Als je specifieke eisen hebt zoals bepaalde MTB wedstrijdbanden, een bepaalde breedtemaat of bijvoorbeeld een setje Almotions kan het lastiger worden
Mijn punt inderdaad, banden die ik erg prettig vond zoals Marathon Almotion, Marathon Supreme 42-559, Super Moto(-X) zijn steeds lastiger / niet meer in 559 te krijgen.
Ongetwijfeld zul je voorlopig nog wel Big Apple / standaard Marathon in 559 kunnen krijgen, maar mèh, zeg maar.