Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen? - Forum Wereldfietser

Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen?

Van 5 t/m 11 juli ga ik weer op fietsvakantie met een fietsmaatje. We rijden vanaf Nederland via België naar Monthermé en weer terug door België. Gevaarlijk terrein dus. Ondanks dat we gravel en onverhard vermijden, is de kwaliteit van de wegen vaak erg slecht. Helaas heb ik de vorige keer toen ik alleen naar de Ardennen ging een hoop lekke banden gehad (stootlek waarschijnlijk, 5 in 2 dagen om precies te zijn, waarvan 1x zelfs voor+achter tegelijk). Ondertussen heb ik van de voorgaande trips ook geleerd dat je je zaken op tijd op orde moet hebben. Dus vandaar de vraag welke banden kan ik het beste monteren?

Misschien dan toch eerst even met het probleem beginnen waarmee ik denk te zitten. Omdat ik op 23mm rijd, moet ik de banden erg hard (8 bar, 6,5 en 7 bar minimaal, maar vanwege bepakking speel ik liever op zeker en doe ik er iets meer in) oppompen en i.c.m. slecht wegdek, levert dit een oncomfortabel weggedrag (veel trillen, klappen bij gaten in de weg/beschadigen aan de weg). Ook heb ik de vorige keer gemerkt dat ik veel stootlekken reed (tenminste ik denk dat het stootlekken waren, altijd lek na een flinke klap, wel veel gravel gereden toen). Ik denk dat ik dit kan oplossen door tubeless te gaan rijden. Immers, dan heb je geen binnenband meer die tegen de velg wordt geduwd en sneuvelt.

De fiets waar ik op fiets is een Wilier racefiets met Ultegra 6500 afmontage en is dus al redelijk oud en daarmee is er waarschijnlijk niet heel veel ruimte voor brede banden. Vragen die in mij opkomen:
- Vorige keer reed ik dus erg veel gravel met grote, scherpe stenen. Kan ik op het asfalt voldoen met een tube, of is tubeless alsnog beter?
- Heeft het zin om bredere banden te monteren (fiets wordt vervangen als mijn nieuwe fiets geleverd wordt in week 43 (ten minste ik hoop dat de verwachte leverdatum deze keer wel waargemaakt wordt), dus ik investeer liever niet meer in deze fiets. Echter als het voorkomt dat ik voor 45 euro aan binnenbanden en een buitenband kapot rijd in 2 dagen, is het het snel waard).
- Hoe kan ik bepalen of 28mm of zelfs bredere banden passen? Is dit alleen afhankelijk van de achterbrug?*
- Momenteel heb ik 23mm banden (achter Lugano II, voor Rubino PRO) op 8 bar (70kg eigen gewicht en zware tassen, ga ik toch liever voor zeker en aangezien de minimale druk 6,5 en 7 bar is, lijkt me dit niet heel gek). Ik neem aan dat deze combinatie niet ideaal is voor het comfort?
- Als ik voor tubeless ga (zou stootlekken voorkomen)
- Verder nog tips> (Wegen die ik moet mijden/juist moet volgen, voorkomen van lekke banden)

* In de documentatie van de remmen staat dat 26mm probleemloos werkt. Bredere banden kunnen problemen opleveren bij het steken en verwijderen van de wielen. Mocht ik het wiel eruit moeten halen kan ik met een imbus 5 de remkabel ontspannen. Dit lijkt me voldoende om het wiel uit het frame te halen? Klopt dit? Of is deze tactiek vragen om gedoe en problemen? Ik heb geen zin om te lopen hannesen langs de kant van de weg als ik een bandje moet wisselen of zo.
Ik denk dat hier niemand precies dezelfde fiets heeft, dus je zult zelf moeten kijken waar het past of niet en of de speling niet alleen boven maar ook links en rechts groot genoeg is.
Let ook op welke drukken er in banden mogen. Daar zitten verschillen in.
Zijn erop dit forum meer wielrenners met gravelneigingen?
Leon schreef:
zo 29 mei, 2022 21:47
Ik denk dat hier niemand precies dezelfde fiets heeft, dus je zult zelf moeten kijken waar het past of niet en of de speling niet alleen boven maar ook links en rechts groot genoeg is.
Let ook op welke drukken er in banden mogen. Daar zitten verschillen in.
Zijn erop dit forum meer wielrenners met gravelneigingen?
Ik weet wel heel zeker dat niemand dezelfde fiets heeft. Ik weet geen eens welk model het is. Maar de vraag richt zich meer op algemene dingen. In het algemeen is er vast iets te zeggen waar je op moet letten? Natuurlijk kan ik online 25mm en 28mm bestellen en eentje terugsturen, maar met het oog op het milieu vind ik dat niet echt netjes. Het is de vraag of ze nog een keer verkocht worden en transport is ook milieuvervuilend.

Er zijn ook vast mensen die ervaring hebben met 23mm bandjes, maar ook bredere banden. Merk je veel verschil, of is het het geld niet waard. Zelfde geldt voor tubless. Het is een leuk idee, maar als je dan echt groot gezeik hebt als je wel eens echt lek rijdt, hoeft het van mij niet, zeker niet als er mensen zijn die weten te vertellen dat het wel meevalt mee lekke banden op asfalt.
Je zou bijv. één buitenband van 25 mm met volgens de specs goede lekbestendigheid kunnen bestellen en die achterop leggen, en van de twee huidige banden de beste band voor (en die na elkaar oprijden).

23 mm is erg smal, dat zie je niet zo veel meer.

Een tubeless buitenband van en op de velg krijgen (als je toch een groot lek krijgt) kan een erg vervelende klus zijn, weet ik uit ervaring (n=1). Maar dat gold voor mij, met tubeless ready velgen en superstrakke tubeless banden. Ik heb de wielen en banden verkocht.

En dan wat bandendruk in combinatie met gaten in de weg betreft: de ideale druk bestaat niet. Te laag en je hebt een stootlek, te hoog en je spaken gaan jammeren. Let dus vooral goed op waar je rijdt, en bij twijfel gewoon wat rustiger aan doen.
kijk hoeveel ruimte je nu om de banden hebt, heb je daar overal rondom meer dan 3mm speling dan neem je een 25mm, die past bijna altijd, meer dan 5mm achter dan een 28mm.
met tubeless ben je van je stoot-lek af en een boel lekke banden, wel vaker oppompen, maar daar moet je je wel ff in verdiepen of een fietsenmaker laten doen, denk dat je vooral achter problemen had dus je kan evt alleen achter doen.
Ik zou inderdaad beginnen met 25mm banden (ervan uitgaande dat je met de huidige 23mm nog voldoende ruimte ziet). Banden van 2mm breder klinkt niet als een enorm verschil, maar het levert je wel 18% extra volume op!

Of nog bredere banden gaan passen is lastig te zeggen, ook omdat de daadwerkelijke breedte/hoogte van je band uiteindelijk anders uit kan vallen dan het nummertje op de verpakking. Je zou nog wel kunnen kijken of er qua ruimte veel verschil zit tussen voor en achter. Bij mijn eigen racefiets heb ik bij mijn voorvork namelijk veel meer ruimte dan voor mijn achterband. Dan zou je bijvoorbeeld 28mm voor en 25mm achter kunnen doen.
Je kunt een willekeurige wielset van iemand met 25/28mm gebruiken om even te passen. Of je vraagt een fietsenmaker of hij in de afvalbak een versleten 25/28mm band heeft liggen. 28mm geeft je zo’n 150% meer volume dan 23mm, best een fijn verschil.

Je wiel kan natuurlijk langs je rem zonder met boutjes te gaan prutsen, kwestie van geen lucht in de band.

En dan onderweg vooral zo weinig mogelijk putten meepakken :wink:
Mr. Z schreef:
zo 29 mei, 2022 22:14
kijk hoeveel ruimte je nu om de banden hebt, heb je daar overal rondom meer dan 3mm speling dan neem je een 25mm, die past bijna altijd, meer dan 5mm achter dan een 28mm.
met tubeless ben je van je stoot-lek af en een boel lekke banden, wel vaker oppompen, maar daar moet je je wel ff in verdiepen of een fietsenmaker laten doen, denk dat je vooral achter problemen had dus je kan evt alleen achter doen.
Oppompen maakt me niks uit. Ik verlies nu ook makkelijk 1 bar luchtdruk in één dag. Ik reed overigens vooral voor lek. Dat wiel is trouwens nog een oud Mavic CXP30 wiel. Achter heb ik recent vervangen door een shimano RS300 vanwege spaakbreuk en kapotte lagers.
Je zou bijv. één buitenband van 25 inch met volgens de specs goede lekbestendigheid kunnen bestellen en die achterop leggen, en van de twee huidige banden de beste band voor (en die na elkaar oprijden).

23 inch is erg smal, dat zie je niet zo veel meer.

Een tubeless buitenband van en op de velg krijgen (als je toch een groot lek krijgt) kan een erg vervelende klus zijn, weet ik uit ervaring (n=1). Maar dat gold voor mij, met tubeless ready velgen en superstrakke tubeless banden. Ik heb de wielen en banden verkocht.

En dan wat bandendruk in combinatie met gaten in de weg betreft: de ideale druk bestaat niet. Te laag en je hebt een stootlek, te hoog en je spaken gaan jammeren. Let dus vooral goed op waar je rijdt, en bij twijfel gewoon wat rustiger aan doen.
Lucht eruit laten is lastig. Dan moet je continu stoppen. En oppompen is omslachtig met een minipompje natuurlijk. Dan moet je al een luchtdrukmeter voor de juiste druk meenemen en ook nog eens een handpompje hebben dat een beetje een leuke druk in je band krijgt (hint dat is een moeilijke opgave).
Wilier racefiets met Ultegra 6500 afmontage en is dus al redelijk oud
Dat is eerder een voordeel als een nadeel. Pas de laatste paar jaar worden bredere banden weer populairder in racefietsen met dank aan de schijfremmen. In een moderne racefiets van het preschijfremtijdperk passen geen 28 mm banden en het verschil tussen 23 en 28 merk je zeker.
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 22:32
Je kunt een willekeurige wielset van iemand met 25/28mm gebruiken om even te passen. Of je vraagt een fietsenmaker of hij in de afvalbak een versleten 25/28mm band heeft liggen. 28mm geeft je zo’n 150% meer volume dan 23mm, best een fijn verschil.

Je wiel kan natuurlijk langs je rem zonder met boutjes te gaan prutsen, kwestie van geen lucht in de band.

En dan onderweg vooral zo weinig mogelijk putten meepakken :wink:
Dat vind ik een goed idee!
Hoe zit het eigenlijk met de velgen? Ik heb voor cxp30. Een vriend van mij meent dat de velg ook geschikt moet zijn voor brede banden? Hoe werkt dit precies en wat gebeurt er als ik een "te brede" band monteer? Het is mij ondertussen wel duidelijk dat ik voor 25mm banden moet gaan. Ga nog kijken of 28mm of zelfs breder ook kan. Als ik dan nieuwe banden koop, maakt dat qua prijs ook niet uit.

Ben alleen benieuwd of er meer mensen hun ervaring met tubeless kunnen delen.
Racevelg kunnen gewoon racebanden op, 23/25/28mm, niet onnodig ingewikkeld maken..
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 23:03
Ben alleen benieuwd of er meer mensen hun ervaring met tubeless kunnen delen.
Jouw velgen zijn niet geschikt voor tubeless.

Als je een bombproof band zoekt: Schwalbe Durano Plus

Breedte: 25mm zal wrs wel passen, breder zal wrs lastig worden.

Tegen stootlekken: hard genoeg oppompen en oppassen voor gaten in de weg.
Shrek schreef:
ma 30 mei, 2022 08:13
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 23:03
Ben alleen benieuwd of er meer mensen hun ervaring met tubeless kunnen delen.
Jouw velgen zijn niet geschikt voor tubeless.

Als je een bombproof band zoekt: Schwalbe Durano Plus

Breedte: 25mm zal wrs wel passen, breder zal wrs lastig worden.

Tegen stootlekken: hard genoeg oppompen en oppassen voor gaten in de weg.
Dat is toch een kwestie van het velglint vervangen voor tubeless tape? Of zie ik dat verkeerd?
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 23:29
Racevelg kunnen gewoon racebanden op, 23/25/28mm, niet onnodig ingewikkeld maken..
Ik heb een tijd een fiets gehad met 37 mm banden op de 13 mm (inwendig) velgen. Niet ideaal, maar het ging prima, zolang er genoeg druk in zat.
In zo'n geval moet je wel opzoeken wat voor druk je velg, afhankelijk van de banddikte, aan kan.
Treestumpgladiator schreef:
ma 30 mei, 2022 08:53

Dat is toch een kwestie van het velglint vervangen voor tubeless tape? Of zie ik dat verkeerd?
Nee zie je goed, bij een niet tubeless ready velgen pak je een lint wat net zo breed is als de velg aan de buitenkant.
Leon schreef:
ma 30 mei, 2022 09:10
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 23:29
Racevelg kunnen gewoon racebanden op, 23/25/28mm, niet onnodig ingewikkeld maken..
Ik heb een tijd een fiets gehad met 37 mm banden op de 13 mm (inwendig) velgen. Niet ideaal, maar het ging prima, zolang er genoeg druk in zat.
In zo'n geval moet je wel opzoeken wat voor druk je velg, afhankelijk van de banddikte, aan kan.
Ik volg je even niet. Bedoel je dat je een hogere bandendruk nodig hebt bij smalle velgen? Want dan wordt toch het hele voordeel van een lagere druk kunnen rijden en daarmee vooruitgaan op comfort toch teniet gedaan?
Treestumpgladiator schreef:
ma 30 mei, 2022 10:33
Leon schreef:
ma 30 mei, 2022 09:10
Ik heb een tijd een fiets gehad met 37 mm banden op de 13 mm (inwendig) velgen. Niet ideaal, maar het ging prima, zolang er genoeg druk in zat.
In zo'n geval moet je wel opzoeken wat voor druk je velg, afhankelijk van de banddikte, aan kan.
Ik volg je even niet. Bedoel je dat je een hogere bandendruk nodig hebt bij smalle velgen? Want dan wordt toch het hele voordeel van een lagere druk kunnen rijden en daarmee vooruitgaan op comfort toch teniet gedaan?
Niet hogere druk, maar genoeg druk. Ik reed met mijn 37-mm banden meestal met 5- 5,5 bar achter en 4 - 4,5 voor. Dat is voor een 37mm-band hard, maar voor jouw banden veel te zacht.

Wat je niet kunt met heel smalle velgen is tubeless met extra brede banden gaan rijden met het idee dat je meer comfort op gravel gaat bereiken door een lage druk te kiezen zoals 3 bar voor een 37mm. In dat geval heeft de band de neiging om opzij te rollen in bochten en bij oneffenheden.
Maar dat is bij jou absoluut niet aan de orde. Banden tot 28 mm zijn niet breed voor 13mm-velgen. Bovendien ga jij niet met weinig druk rijden want ook 28mm-banden zijn eigenlijk nog veel te smal om prettig met een boel bagage over onverharde wgen te gaan fietsen. Dus jij moet sowieso op zijn minst je achterband, tot de max wat banden, velgen (en volgens willem.m spaken) aankunnen, oppompen ter voorkoming van stootlekken en om de levenduur van de band op peil te houden.

Over de velgen: als je dikke banden om smalle velgen legt verandert de hoek tussen velg en wang van de band. Je velg wordt dan meer uit elkaar getrokken. Voor veel velgen gelden maxima die de fabrikant nog garandeert. Daar zijn dan tabellen voor.
De shimano BR 6500 remmen hebben een "quick release" hendeltje....
Screenshot_20220530_114328_com.microsoft.skydrive.jpg
Daarmee kun je de rem "open" zetten voor het verwijderen van het wiel...
Leon schreef:
zo 29 mei, 2022 21:47
(...)
Zijn erop dit forum meer wielrenners met gravelneigingen?
Voor de kwalificatie "wielrenner" ben ik veel te langzaam, maar met een racefiets het onverhard op doe ik wel vrij vaak.

Mijn standaardband is al een jaar of tien de 28 mm Pasela TG vouwband. 100-105 PSI achter, 90-95 voor. Mijn gewicht komt overeen met 70kg + 25kg bagage. :wink: Ik kan me niet herinneren ooit een stootlek te hebben gehad. Sowieso weinig lekke banden.

28mm vind ik een prettig compromis: redelijk comfort, en je tikt je wielen nog net redelijk makkelijk uit de fiets voor vervoer in de auto.

L'Eroica 2015 met de Pasela:

Afbeelding

Sinds een jaar of twee gebruik ik ook de Vittoria Corsa Control (staat nog iets mooier), en ook die zijn tot nu toe heel lekbestendig gebleken.

L'Eroica 2021:

Afbeelding