Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen?

Voor degenen die nu aan de slag willen: het gaat om speciale bandenmontagepasta. Het gast NIET om montagevet dat je bijvoorbeeld voor moertjes en boutjes gebruikt. Als je daarmee de banden monteert kan de band bij remmen over de velg glijden en trek je het ventiel kapot, loopt de band er af of remt je fiets niet meer.
Ik heb het spul nog nooit gebruikt. Ik pomp bij het opleggen de band heel licht op en kijk dan of de band mooi langs de velg gemonteerd is en masseer eventueel bij. Bij tubeless gaat dat niet, maar dat is denk ik een heel ander onderwerp.
liefhebber schreef:
zo 12 jun, 2022 09:05
Treestumpgladiator schreef:
zo 12 jun, 2022 08:59
Er lijkt trouwens wel een enorme hoogteslag in de band te zitten.
Geen autoband die zonder montagepasta om de velg wordt gelegd.
Dat zou bij fietsbanden ook de standaard werkwijze moeten zijn.

Ik doe het in ieder geval bij al mijn banden.
En montagepasta is zeepsop of moet ik iets anders gebruiken? En maakt het nog uit dat de band al voor montage niet helemaal mooi rond en een beetje gedeukt eruit zag?
Verdund zeepsop kan. Zie mijn vorige bericht.
Een verfrommelde band maakt niet uit.
Treestumpgladiator schreef:
zo 12 jun, 2022 08:59
(...)
Er lijkt trouwens wel een enorme hoogteslag in de band te zitten. Velg kan het niet zijn. Die is net gericht. Wat is jullie ervaring met de panaracer protite? Heeft iedere band wel in meer of mindere mate hoogteslag of is de kans klein dat een nieuw exemplaar dat ook heeft?
Had het toevallig vorige week ook. Velgrand insmeren met afwasmiddel en hard oppompen werkte uitstekend.
Ik mag toch aannemen dat TS de truc van zeepsop heeft geprobeerd. Dat is basiskennis.

Zo'n bobbel in de buba heb ik ook wel eens gehad. Dat bleek een productiefout.
Nog basisserkennis is dat je als je de band er op hebt gezet even kijkt of de hieldraad netjes op de plek zit. Als die echt fout zit is hard pompen geen goed idee. Voor je het weet heb je een kapotte (binnen) band en tutende oren.
Talkpoeder is nog niet genoemd.
Beetje babypoeder in de buitenband een over de hele oppervlakte verspreiden.
Daarna alle overbodige talk uit de buitenband schudden en blazen.
Binnenband licht oppompen en door je bepoederde handen laten gaan zodat deze daarna vrijelijk onder de buitenband en boven de velg kan bewegen.
Buitenband rondom naar links en rechts bewegen waarbij de hieldraad steeds loskomt van de binnenkant van de velg.
Tot slot de buitenband ietsje voor en achterwaarts bewegen zodat het ventiel mooi recht staat en dan oppompen.

Bovenstaand is in feite het recept dat Leon en Willem al opschreven.

Op de vraag van TS: Leer de weg lezen, ga op harde wegen niet op de kant rijden, neem je ruimte.

Voorbeelden:
In de bergen kan je er donder op zeggen dat er gaten in de weg zitten op plekken die vaak in de schaduw liggen vanwege opvriezend vocht op de weg.
Op een weg waar op een plek olie ligt gaan auto's door een gat of over een hobbel en verliezen druppels olie.
Beter een schelpenpad dan een asfaltfietspad met doorgegroeide wortels.
Let op zandwegen op ingezakte mollengangen, ook die kunnen verraderlijk zijn.
Overgangen naar bruggetjes en wildroosters.
Rij op brede wegen niet over stroken waar geen auto's rijden, dat vraagt om lekke banden vanwege gruis, glas et cetera.
In Duitsland met die stomme fietspaden over de stoep (ik weet, subjectief en n=1) is elke kruising een valkuil.

Uit vroeger tijden 2 personen, fietsen met smalle bandjes weet ik van samen 8 lekke banden op 4800 km door Frankrijk.
4 wielen, dus in totaal 1 lek per 2400 km.
Poppink schreef:
zo 12 jun, 2022 11:16
Talkpoeder is nog niet genoemd.
Beetje babypoeder in de buitenband een over de hele oppervlakte verspreiden.
Daarna alle overbodige talk uit de buitenband schudden en blazen.
Binnenband licht oppompen en door je bepoederde handen laten gaan zodat deze daarna vrijelijk onder de buitenband en boven de velg kan bewegen.
Buitenband rondom naar links en rechts bewegen waarbij de hieldraad steeds loskomt van de binnenkant van de velg.
Tot slot de buitenband ietsje voor en achterwaarts bewegen zodat het ventiel mooi recht staat en dan oppompen.

Bovenstaand is in feite het recept dat Leon en Willem al opschreven.

Op de vraag van TS: Leer de weg lezen, ga op harde wegen niet op de kant rijden, neem je ruimte.

Voorbeelden:
In de bergen kan je er donder op zeggen dat er gaten in de weg zitten op plekken die vaak in de schaduw liggen vanwege opvriezend vocht op de weg.
Op een weg waar op een plek olie ligt gaan auto's door een gat of over een hobbel en verliezen druppels olie.
Beter een schelpenpad dan een asfaltfietspad met doorgegroeide wortels.
Let op zandwegen op ingezakte mollengangen, ook die kunnen verraderlijk zijn.
Overgangen naar bruggetjes en wildroosters.
Rij op brede wegen niet over stroken waar geen auto's rijden, dat vraagt om lekke banden vanwege gruis, glas et cetera.
In Duitsland met die stomme fietspaden over de stoep (ik weet, subjectief en n=1) is elke kruising een valkuil.

Uit vroeger tijden 2 personen, fietsen met smalle bandjes weet ik van samen 8 lekke banden op 4800 km door Frankrijk.
4 wielen, dus in totaal 1 lek per 2400 km.
In Duitsland lijken ze inderdaad nog nooit van een verlaagde troitoirband gehoord te hebben. Ook irritant dat lantaarnpalen gewoon midden op het fietspad staan en de stoep soms ook rood betegeld is. In Duitsland doe ik gewoon altijd maar wat. Het is zo onduidelijk dat zelfs de Duitsers zelf het soms niet weten.
non-fixie schreef:
zo 12 jun, 2022 10:18
Treestumpgladiator schreef:
zo 12 jun, 2022 08:59
(...)
Er lijkt trouwens wel een enorme hoogteslag in de band te zitten. Velg kan het niet zijn. Die is net gericht. Wat is jullie ervaring met de panaracer protite? Heeft iedere band wel in meer of mindere mate hoogteslag of is de kans klein dat een nieuw exemplaar dat ook heeft?
Had het toevallig vorige week ook. Velgrand insmeren met afwasmiddel en hard oppompen werkte uitstekend.
ik heb hier ook last van, band zat goed totdat ik lek reed, buitenband zat heel strak, ging er moeilijk af.
Daarna kleine slag in de band, mogelijk wat opgerekt bij het eraf krijgen.
JandeFietser schreef:
zo 12 jun, 2022 14:21
ik heb hier ook last van, band zat goed totdat ik lek reed, buitenband zat heel strak, ging er moeilijk af.
Daarna kleine slag in de band, mogelijk wat opgerekt bij het eraf krijgen.
Eerst de hieldraad rondom loshalen van de velg door deze met de duimen er vanaf te drukken.
Daarna de buitenband vanaf de overliggende zijde van 2 kanten naar de plek bewegen waar je de bandenlichters wilt plaatsen.
Buitenband nog even iets aantrekken en eventueel nogmaals rondom van de tegenoverliggende zijde de hieldraad daar diep in de velg naar de plek waar je wilt lichten trekken.

Lijkt me sterk dat het dan niet zonder forceren lukt.
JandeFietser schreef:
zo 12 jun, 2022 14:21
mogelijk wat opgerekt bij het eraf krijgen.
Ik hoop het niet. De twee hieldraden en de vele karkasdraden kunnen namelijk nauwelijks rekken zonder schade op te lopen.
Montagelijn is trouwens wel uitgeleind met de velg. Bij het fietsen merk je het niet echt, dus laat het zo maar. Zal wel een hoogteslag zijn in het wiel.