Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke banden heb ik nodig om door BE en FR te fietsen?

non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 19:22
Ik weet natuurlijk niet in welke kringen je verkeert,
Ik heb meerdere bandbreedtes geprobeerd van 23 tot 55 mm en fiets uiteindelijk het lekkerste op 50 mm, dan hoef ik me geen zorgen te maken over de vraag of ik ergens kan fietsen of niet.
Leon schreef:
di 31 mei, 2022 20:26
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 19:22
Ik weet natuurlijk niet in welke kringen je verkeert,
Ik heb meerdere bandbreedtes geprobeerd van 23 tot 55 mm en fiets uiteindelijk het lekkerste op 50 mm, dan hoef ik me geen zorgen te maken over de vraag of ik ergens kan fietsen of niet.
Dat bedoelde ik ook niet. Uiteraard is 50 mm comfortabeler dan 28 mm. Maar op een racefiets is 28 mm vaak wel het maximum, en dan is de Pasela een breed gedragen keuze voor slecht wegdek. Behoorlijk lekbestendig met een (relatief) hoog comfort.
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 21:12
Behoorlijk lekbestendig met een (relatief) hoog comfort.
Ben eigenlijk benieuwd t.o. GP 5000.
(geen idee, terrechte vraag)
bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 21:15
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 21:12
Behoorlijk lekbestendig met een (relatief) hoog comfort.
Ben eigenlijk benieuwd t.o. GP 5000.
(geen idee, terrechte vraag)
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, en kan ik dus helaas niet vergelijken.

Waar ik overigens inmiddels wel veel ervaring mee heb is de Challenge Strada Bianca. Ook een hele fijne band, nog wat comfortabeler dan de Pasela, maar dat ligt ook/vooral aan de breedte: 30 mm. En daarmee wat aan de brede kant voor modernere racefietsen.
PhilipBe schreef:
di 31 mei, 2022 10:04
Treestumpgladiator schreef:
di 31 mei, 2022 07:59
...
Maatje meende dat 5 bar genoeg was. Dat was natuurlijk gewoon BS.....
Gelukkig heb je nu de raad van het forum.... ;-)

Heb je al een idee of 28mm past in je frame?
Gisteren even goed gekeken bij het wassen van de fiets. Achter gaat het nooit passen. Ik heb nu al nauwelijks ruimte met 23mm. Voor misschien wel. 25mm moet denk ik ook achter wel lukken.
willem.m schreef:
di 31 mei, 2022 08:05
Welke handpomp gebruikte je?
SKS infusion TT, zat bijgeleverd bij mijn fietspomp.
Treestumpgladiator schreef:
wo 01 jun, 2022 20:49
Gisteren even goed gekeken bij het wassen van de fiets. Achter gaat het nooit passen. Ik heb nu al nauwelijks ruimte met 23mm. Voor misschien wel. 25mm moet denk ik ook achter wel lukken.
Kijk nou hebben we een uitgangspunt. Voorlopige conclusie: lekker bij 23mm blijven, om de kuilen heen sturen en voor het comfort én behoud van je banden een thudbuster d'r op. Die mag straks mee naar je nieuwe fiets.
Treestumpgladiator schreef:
wo 01 jun, 2022 20:49
Gisteren even goed gekeken bij het wassen van de fiets. Achter gaat het nooit passen. Ik heb nu al nauwelijks ruimte met 23mm. Voor misschien wel. 25mm moet denk ik ook achter wel lukken.
OK, mijn favoriete opties in 25 mm:

  • Panaracer Pasela (de veilige en verstandige keuze, maar door het profiel misschien wat krap)
  • Vittoria Corsa G2 (fijne band, hier en daar af en toe setjes in de aanbieding)
  • Veloflex Master (misschien wel de fijnste, maar lastiger nog te vinden)
De Veloflex Master 25 mm, hier met succes getest door mevrouw non-fixie op de Vlaamse kasseien:

Afbeelding
Eigenlijk zou ik ook aanraden de optie te overwegen voor een andere fiets waar wel wat betere reisbanden onder kunnen.
bast1aan schreef:
do 02 jun, 2022 10:51
Eigenlijk zou ik ook aanraden de optie te overwegen voor een andere fiets waar wel wat betere reisbanden onder kunnen.
Staat in bestelling. Alleen duurt het nog even voor deze geleverd wordt. Voor nu moet ik het hiermee doen.
Geïnspireerd door deze discussie heb ik vandaag mijn Nöll maar eens meegenomen voor een ritje van 40 km op de Veluwe. Ongeveer de helft op onverhard, vooral gravel.

Afbeelding

In dit frame passen nét 28mm banden. In dit geval de Vittoria Corsa Control G2.

Omdat ik vanmorgen geen zin had om het fietsenrek op de auto te monteren moesten de wielen eruit en daardoor liep ik nog wel tegen een aandachtspuntje aan.

Op de meeste van mijn fietsen heb ik MAFAC- of Weinmann midden-optrekremmen, en daar is het geen probleem, maar op deze fiets zitten Campagnolo zij-optrekremmen. En daar passen de banden in opgepompte staat niet zonder stevig wringen tussendoor. Het gaat wel, maar makkelijk is anders. Een paar extra quick releases in het systeem zou wel fijn zijn.
Ja maar minder hard opgepompte banden zijn tegenwoordig een beetje in de mode hè, daar ben je toch wel van op de hoogte?
De bekende Schwalbe Marathon is er ook in 23, 25 en 28mm. Dat zou mijn keus zijn voor een bomb proof touring band in een race frame. Neem de grootste die in je frame past.

https://www.schwalbe.com/Marathon-11100145
Dat lijkt me juist vreselijk. Dan bestaat je band voor de helft van het volume uit anti-lek schuimrubber en de andere helft uit lucht.
Wat ik zei, mijn ervaringen met de Durano Plus zijn slecht.
non-fixie schreef:
wo 01 jun, 2022 21:58
Treestumpgladiator schreef:
wo 01 jun, 2022 20:49
Gisteren even goed gekeken bij het wassen van de fiets. Achter gaat het nooit passen. Ik heb nu al nauwelijks ruimte met 23mm. Voor misschien wel. 25mm moet denk ik ook achter wel lukken.
OK, mijn favoriete opties in 25 mm:

  • Panaracer Pasela (de veilige en verstandige keuze, maar door het profiel misschien wat krap)
  • Vittoria Corsa G2 (fijne band, hier en daar af en toe setjes in de aanbieding)
  • Veloflex Master (misschien wel de fijnste, maar lastiger nog te vinden)
De Veloflex Master 25 mm, hier met succes getest door mevrouw non-fixie op de Vlaamse kasseien:

Afbeelding
Waar koop jij die panaracers? Zie dat je ze bij ROSE of bij bike24 kunt kopen. Helaas zit er een ei in m'n nieuwe Lugano 2 band, dus wat sneller dan 4 werkdagen zou prettig zijn.
Grandonneur schreef:
za 04 jun, 2022 23:44
Ja maar minder hard opgepompte banden zijn tegenwoordig een beetje in de mode hè, daar ben je toch wel van op de hoogte?
In de mode?
bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 21:15
non-fixie schreef:
di 31 mei, 2022 21:12
Behoorlijk lekbestendig met een (relatief) hoog comfort.
Ben eigenlijk benieuwd t.o. GP 5000.
(geen idee, terrechte vraag)
Ik gebruik de GP 5000 sinds 2 jaar op mijn racefiets, ben er zeer content mee! Ben erop overgestapt vanaf de Bontrager bandjes waarmee mijn racefiets werd geleverd, een wereld van verschil!

Ben in eerste instantie overgestapt op de 25mm versie, dat was al een enorme verbetering tov de 25mm goedkope fabrieksbanden. Daarna in stapjes (eerst achter, toen ook voor) overgestapt op de 28mm versie van de GP 5000, rijdt heerlijk! Ik zou nooit meer terug willen naar 25mm. Het comfort met 28mm is simpelweg te groot. Ik rij de bandjes nu op 6.2 bar achter, 6.0 bar voor (ben zelf plus fiets 92 kilo). Heb zeker niet het idee dat ik op mijn toeristentempo langzamer ben dan op 25mm.

Enige nadeel is dat ze wel enigszins kwetsbaar zijn. Ik heb vorig jaar 1 band na 200km al af kunnen schrijven, na een botsing met een steentje zat er een grote scheur in de buitenband en kwam niet in aanmerking voor garantie. Maar op de nieuwe set al dik 3000km gereden en los van wat afvlakking op het loopvlak geen extreme slijtage waargenomen.

Dus al met al zeer tevreden. De kleine kans op een beschadiging neem ik voor lief, ik koop met alle liefde een nieuw exemplaar omdat de band zo goed bevalt!
Treestumpgladiator schreef:
zo 05 jun, 2022 23:23
Waar koop jij die panaracers? Zie dat je ze bij ROSE of bij bike24 kunt kopen. Helaas zit er een ei in m'n nieuwe Lugano 2 band, dus wat sneller dan 4 werkdagen zou prettig zijn.
Mijn laatste bestelling van een setje was bij bike-components.de. Dinsdag 24 mei besteld, maandag 30 mei verzonden, dinsdag 31 mei bezorgd. Zat wel Hemelvaartsweekend tussen. FWIW.

https://www.bike-components.de/de/Panar ... lack-amber

Als je haast hebt zou je ook Marten Gerritsen kunnen bellen. Die heeft niet alleen veel verstand van dit soort banden, maar vast ook wel iets liggen, en wellicht genegen even snel iets op de post te doen als je het lief vraagt.

http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Ik heb nu 28mm voor zitten. Werkt prima. Zou misschien zelfs 32mm kwijt kunnen. Helaas zat de 25mm achterband niet bij de levering. Die wordt nageleverd. Daar moet ik dus nog even op wachten.

Er lijkt trouwens wel een enorme hoogteslag in de band te zitten. Velg kan het niet zijn. Die is net gericht. Wat is jullie ervaring met de panaracer protite? Heeft iedere band wel in meer of mindere mate hoogteslag of is de kans klein dat een nieuw exemplaar dat ook heeft?
Treestumpgladiator schreef:
zo 12 jun, 2022 08:59
Er lijkt trouwens wel een enorme hoogteslag in de band te zitten.
Geen autoband die zonder montagepasta om de velg wordt gelegd.
Dat zou bij fietsbanden ook de standaard werkwijze moeten zijn.

Ik doe het in ieder geval bij al mijn banden.
https://www.schwalbe.com/nl/zubehoer/ar ... asy-fit-nl