Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale bandenspanning Schwalbe Marathon Plus - Forum Wereldfietser

Ideale bandenspanning Schwalbe Marathon Plus

Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden? Ik fiets met circa 20 kg bagage op een koga miyata randonneur, niet off-road maar af en toe wel onverhard.

En hoe doen jullie dat onderweg met oppompen? Met het pompje dat aan mijn fiets zit krijg ik er nooit genoeg bar in om de banden echt goed hard te krijgen. Dus af en toe langs de fietsenmaker tijdens je reis?
W.b. onderweg oppompen:
1. Koop een goede pomp, bijvoorbeeld een met voetje van Lezyne of Topeak, of zo'n lange van Zefal. Zoek maar eens op dit forum naar eerdere adviezen.
2. Pomp banden niet op als er zware tassen aan de fiets hangen. Dat scheelt een hoop.
3. Geef een voorbijganger een compliment (maakt niet uit waarvoor) en vraag hem/haar daarna om te helpen met het oppompen. /serieus: Mensen helpen graag.
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 23:45
3. Geef een voorbijganger een compliment (maakt niet uit waarvoor) en vraag hem/haar daarna om te helpen met het oppompen.
:lol:
Voor hen die vertrouwen in een tool de Silca Tire Pressure Calculator
https://silca.cc/pages/sppc-form
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden?
Nul. Gooi die rotbanden weg en koop fijnere.
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 23:45
2. Pomp banden niet op als er zware tassen aan de fiets hangen. Dat scheelt een hoop.
Dat klopt niet willem. De extra energie die je, theoretisch, aan de pomphendel moet leveren om een lege band helemaal op te pompen met bagage aan de fiets is dezelfde als de energie om die bagage de twee of drie centimeter op te tillen die de bagage tijdens het pompen omhoog gaat. Er zal wel wat verlies in zitten maar het stelt allemaal niks voor.
Je hebt dan in feite een pneumatische krik gemaakt.
N.b. Een (vracht)auto til je ook niet op bij het oppompen van banden.
Leon schreef:
za 28 mei, 2022 09:53
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden?
Nul. Gooi die rotbanden weg en koop fijnere.
Dat wordt dan bijvoorbeeld 2x Schwalbe Almotion + 1x Lezyne Micro Floordrive = ~140 euro.

Leon schreef:
za 28 mei, 2022 09:58
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 23:45
2. Pomp banden niet op als er zware tassen aan de fiets hangen. Dat scheelt een hoop.
Dat klopt niet willem. ...
En ik -bijv. op luchthavens- maar denken dat het verschil in inspanning maakt als ik de fiets op de grond leg om de banden op te pompen. En nu blijkt dat gebakken lucht. Weer wat geleerd.
Leon schreef:
za 28 mei, 2022 09:53
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden?
Nul. Gooi die rotbanden weg en koop fijnere.
Nou nou.. waarom moet het altijd zo op dit forum :')

Antilek was mijn belangrijkste eis, snelheid niet. Ik heb geen geld voor de almotions. Maar goed daar ging mijn vraag niet over
J de Groote schreef:
za 28 mei, 2022 08:23
Voor hen die vertrouwen in een tool de Silca Tire Pressure Calculator
https://silca.cc/pages/sppc-form
Bedankt!
fietsmaartje schreef:
za 28 mei, 2022 10:18
J de Groote schreef:
za 28 mei, 2022 08:23
Voor hen die vertrouwen in een tool de Silca Tire Pressure Calculator
https://silca.cc/pages/sppc-form
Bedankt!
Deze pagina raadt bij aan om met 2,15 bar in een 47-mm achterband met 35 kilo bagage op de fiets over slecht asfalt te gaan fietsen. Dat gaat dus niet goed...
Let wel op ...

Deze tabel is voor buitenbanden gebruikt met een binnenband,
Voor de TLE banden gebruikt zonder binnenband zijn deze drukken gewoonweg te hoog.

Rij nu met de combinatie. TLE banden met binnenband en dan weinig oppompen...
(voraan 32mm 4bar achteraan 37mm 4 bar)
In mijn Schwalbe gids staat:

Wat is de juiste spanning voor mijn band.

Op de band staat aangegeven wat de toegestane banden spanning is. Dit geld voor iemand van 75 kilo. Voor iedere kilo meer, moet de spaning verhoogd worden met 1%.
supermario schreef:
za 28 mei, 2022 12:24
Op de band staat aangegeven wat de max banden spanning is. Dit geld voor iemand van 75 kilo. Voor iedere kilo meer, moet de spaning verhoogd worden met 1%.
Ik denk niet dat dit er staat.
Ik denk dat in plaats van het woord max er het woord aanbevolen staat met daarbij de opmerking dat je in geen geval het maximum mag overschrijden.
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
...
En hoe doen jullie dat onderweg met oppompen? Met het pompje dat aan mijn fiets zit krijg ik er nooit genoeg bar in om de banden echt goed hard te krijgen. Dus af en toe langs de fietsenmaker tijdens je reis?
Of 1 maal langs de fietsmaker en een geschikte pomp kopen....
IMG_20220307_181900.jpg
Van deze ben ik zeer tevreden....
Weegt wat meer dan de "mimipompjes" maar meten is weten....
Leon heb het veranderd in toegestane druk.
supermario schreef:
za 28 mei, 2022 13:09
Leon heb het veranderd in toegestane druk
Die ligt niet alleen aan een bepaalde band in een specifieke breedte maar ook aan wat de velg toelaat. En dan natuurlijk de laagste van de twee aanhouden.
Ik pomp die van mij altijd op tot het maximum dat op de band staat. Maar misschien is dit geen logische redenering. Ik heb me er dan ook nooit in verdiept.
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:58
Ik pomp die van mij altijd op tot het maximum dat op de band staat. Maar misschien is dit geen logische redenering. Ik heb me er dan ook nooit in verdiept.
IMG_20220528_141422.jpg
En wat als je twee maximum drukken hebt en geen minimum ?

De evolutie staat niet stil....
Oude regels gelden niet meer voor de moderne" band... Doe er je voordeel mee
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:58
Ik pomp die van mij altijd op tot het maximum dat op de band staat.
Ik de mijne tot maximaal 1.5 bar. (-:

Maar ja, dat zijn plus banden zonder Marathon ;)