Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale bandenspanning Schwalbe Marathon Plus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ideale bandenspanning Schwalbe Marathon Plus

PhilipBe schreef:
za 28 mei, 2022 14:20
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:58
Ik pomp die van mij altijd op tot het maximum dat op de band staat. Maar misschien is dit geen logische redenering. Ik heb me er dan ook nooit in verdiept.

IMG_20220528_141422.jpg

En wat als je twee maximum drukken hebt en geen minimum ?

De evolutie staat niet stil....
Oude regels gelden niet meer voor de moderne" band... Doe er je voordeel mee
Op uw band staat toch welke maximum druk is toegelaten bij welke toepassing.
Ik zeg daarmee niet dat de maximum druk de norm is maar ik denk dat de band het hier zelf duidelijk aangeeft welke druk je zou moeten aanhouden als maximum druk
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden? Ik fiets met circa 20 kg bagage op een koga miyata randonneur, niet off-road maar af en toe wel onverhard.
Om voor de verandering maar een concreet antwoord te geven:
Als de banden breedtemaat 37 hebben en je weegt 75 kg 5 bar in de achterband en 4 voor.
Bij een hoger gewicht van 100 kilo achter 6 bar en voor 4,5.
Bij een eigen gewicht van 50 kg achter 4,5 en voor 3.
Als de banden een andere diameter hebben naar rato corrigeren, dus bredere banden minder druk, etc.
Voor 5 bar heb je onderweg inderdaad een goed pompje nodig!
Leon schreef:
za 28 mei, 2022 19:37
fietsmaartje schreef:
vr 27 mei, 2022 23:38
Hoihoi, wat is de ideale bandenspanning voor schwalbe marathon plus banden? Ik fiets met circa 20 kg bagage op een koga miyata randonneur, niet off-road maar af en toe wel onverhard.
Om voor de verandering maar een concreet antwoord te geven:
Als de banden breedtemaat 37 hebben en je weegt 75 kg 5 bar in de achterband en 4 voor.
Bij een hoger gewicht van 100 kilo achter 6 bar en voor 4,5.
Bij een eigen gewicht van 50 kg achter 4,5 en voor 3.
Als de banden een andere diameter hebben naar rato corrigeren, dus bredere banden minder druk, etc.
Voor 5 bar heb je onderweg inderdaad een goed pompje nodig!

Dank, het antwoord waar ik naar opzoek was :D
Op de site van Enve www.enve.com staat ook nog een uitgebreide tabel
De tabel van Schwalbe gebruik ik inderdaad ook. Komt grotendeels overeen met die van Leon. Bij "köpergewicht" tel ik bagage natuurlijk bij, ik kom dan op 100kg uit.
Bij stugge banden als Marathon Plus is een hoge druk belangrijker dan bij soepele banden. Met mijn Zefal Profil Mini RG01 pomp kan ik makkelijk tot 7 bar komen, lijkt op die van de Decathlon genoemd door PhilipBe.

Tip voor over X jaar als je marathon plussen eindelijk versleten zijn: koop gewone Marathons (dus zonder Plus), bijna net zo lekbestendig, goedkoper, comfortabeler en rollen lichter.
bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 21:12
Tip voor over X jaar als je marathon plussen eindelijk versleten zijn: koop gewone Marathons (dus zonder Plus), bijna net zo lekbestendig, goedkoper, comfortabeler en rollen lichter.
Die had ik tot een aantal jaren geleden ook naar volle tevredenheid, maar sinds de groene Greenguard antileklaag zijn de Marathons vrijwel net zo stug als de Plus-versies. Ik heb er hier nog een paar hangen. Heel degelijk; iets voor apocalytische tijden.
Ze zijn nog steeds wat stug ja. Maar een stuk minder dan de marathon plus, en ze lopen ook lichter. Ik heb zelf 25 000km met de (nieuwe greenguard) marathon en 15 000km met de marathon plus gereden en het verschil kunnen ervaren. Allemaal zonder lek te rijden. Dat overigens alleen in winters, in de zomer rij ik met soepele banden.