Additionally, paste this code immediately after the opening tag: betrouwbaar adres voor tweedehands fiets - Forum Wereldfietser

betrouwbaar adres voor tweedehands fiets

Ik zoek een goede tweedehands dames fiets met rohloffnaaf en schijfremmen.. Ik ben 1.80 dus een grote frame maat. Ik gebruik de fiets voor woon/werkveer en veel kleinere ritten in de omgeving. en aanstaande zomer voor fietsvakantie in Noorwegen. Ik ben op marktplaats aan het struinen en kwam phelocycle in Wageningen tegen. Maar daar las ik op dit forum niet zo/n goede berichten over. Ik kijk ook wel bij de plaatselijke fietsenmakers, maar zie daar niet veel voorbijkomen.
Iemand nog een goede tip voor mij?, of toch naar phelocycle?
Tja wie zou er van zijn goede fiets Rohloff/disc af willen. Beperkt aanbod uiteraard. Hoge prijzen, zeker via handelaars (die er vooral wat aan willen verdienen). Verschil met nieuw is niet zo groot, zeker as je nieuw ook minder bekende namen als optie meeneemt.

Dus: waarom niet gaan voor nieuw, om van alle tweedehands risico’s af te zijn en te kunnen kiezen wat je wel/niet op je fiets wilt hebben.
Deze eerdere reactie valt het goed samen.

Geen ervaring met een van beide maar (n=1) een bekende heeft wel eens op het laatste moment een fiets gekocht bij Hoedje, kende de verhalen niet maar was wel tevreden. Een mogelijk voordeel is dat er een bedrijf achter zit en je mag verwachten dat die fietsen leveren die goed zijn en misschien dat je wat sterker in je schoenen staat wat betreft garantie.

Als je wat rond hebt gelezen dan begrijp je denk ik het chagrijn op het forum dat goede fietsen snel worden door deze partijen worden opgekocht en dan tegen een beduidend hogere prijs weer te koop worden gezet.

De verkoopmethodes (Hoedje/Phelo Cycle) zijn anders dan in een normale winkel, als je je onzeker voelt neem dan iemand mee.

Dus of marktplaats met een zoekopdracht in de gaten houden of eens deze informatie in het achterhoofd die advertenties bekijken en als je een fiets vindt en de prijs okay vindt een afspraak maken.
Grandonneur schreef:
wo 25 mei, 2022 08:51
Tja wie zou er van zijn goede fiets Rohloff/disc af willen.
Daar zit wat in!
Er zijn gelukkig twee types mensen die van hun fiets afwillen: fietsers die een te grote fiets hebben gekocht en fietsers die overstappen naar een E-bike.
Nederlandse schuurtjes staan denk ik vol met fraaie nauwelijks gebruikte rohloffietsen. Het aantal fietsen van die categorie met schijfremmen zal veel kleiner zijn want schijfremmen voor de massa is nog wel iets nieuws. Laat die eis varen en de keuze wordt veel groter. Zet vervolgens Kool Stop (spelling!) remblokjes op de fiets en je kunt jaren vooruit.
Als je ook een herenframe accepteert is de keuze nog groter.

Aanvulling: bij tweedehands is geduld een schone zaak. Binnen een paar weken iets moois scoren op mp is soms niet realistisch.
Als je alle zekerheid wil hebben kun je beter een nieuwe kopen. Voor sommige mensen is dat ook het beste. Maar ook bij een nieuwe fiets kunnen dingen mis zijn en je tussen de Lofoten en de Noordkaap ineens ellende hebben.

Gebruikt zijn er vaak leuke dingen te vinden en als frame en vork goed zijn is er bij de rest van de onderdelen binnen het prijsverschil met een nieuwe vaak genoeg ruimte voor de nodige nieuwe onderdelen of reparatie daarvan. Een Rohloff naaf is bijvoorbeeld zelden (/nooit?) volledig stuk en kan door de importeur vaak prima gerepareerd worden, voor bepaalde reparaties moet deze terug naar de fabriek in Duitsland. Ook een Son naafdynamo kan terug naar de importeur in Kiel-Windeweer voor reparatie. Bij een Shimano naafdynamo kun je het binnenwerk vervangen of gewoon de hele naaf. Remmen zijn vaak per stuk te koop, dus heb je dan niet eens een setje voor nodig. Bij Shimano kun je prima losse remhendels en remklauwen kopen, bij Hope remmen zijn de onderdelen zelfs tot het kleinste onderdeeltje los te koop. En ach, hoeveel kan er stuk gaan in die drie maanden garantie?

Leuk hoor, dat grote assortiment in allerlei framematen. Maar heb geduld, goed rondkijken op marktplaats en vergelijken. Maar wees ook bereid om snel te schakelen vanuit die rust als een fiets online komt die de juiste voor je zou kunnen zijn ;) Met het prijsverschil met Hoedje/Phelocycle/Gocycle etc kun je zelf best een hoop (laten?) vervangen. Handig om bij elke naafversnelling fiets met kettingaandrijving een Chainglider kettingscherm te monteren, maar ja... ketting en tandwielen kun je zo ook prima uit het zicht krijgen. Zo'n Chainglider is goedkoper dan nieuwe ketting en tandwielen, zullen die er nieuw achter zitten? En tsja, wil je echt op vakantie met die nieuwe Chen Shin banden? Zullen de andere eventueel vervangen onderdelen wel dezelfde kwaliteit hebben als de fabrikant gekozen heeft, en wat je van een fiets in die prijsklasse mag verwachten?

Is het niks meer geworden met de Koga of Santos met Pendix? Op een Koga met Rohloff kun je achter vaak gewoon een schijfrem monteren zonder dat een aanpassing aan de naaf nodig is, voorop hangt het af van de gekozen naaf.

Weet je al wel helemaal wat je wil en wat niet? Je begon iets meer dan een week geleden hier op het forum met een Pendix wens en combineerde die met een derailleur fiets en velgremmen in een gevonden marktplaats advertentie, ondertussen is het Rohloff met schijfremmen geworden en lees ik niets meer over die electrische ondersteuning.
Ik hoor nu juist negatieve verhalen over mijnheer Jan Derksen, alias Jan Hoedje.
Volgens mij heeft hij een soort alarmbel, als er een fiets op Marktplaats wordt geplaatst. Hij is er als de kippen bij om een koopje binnen te slepen, dat hij weer door verkoopt met winst. Ook combineert hij diverse fietsen tot een fiets. Onderdelen die moet worden vervangen haalt Hoedje van een andere fiets af. Let wel op wat voor onderdelen mijnheer Hoedje erop plaatst. Zorg dat je iemand meeneemt die verstand heeft van fietsen, lijkt op een eufemisme.
Verder moet je bij Hoedje niet zijn voor Rohloff en Schijfremmen. De meeste voorradige fietsen zijn oudere gebruikte modellen met ketting, derailleur en velgremmen.
Dus zegt meneer doodleuk dat een derailleur beter is dan een Rohloffnaaf, een ketting beter dan een riem en een velgrem beter dan een schijfrem.
Reken erop dat de marktwaarde van een nieuwe fiets tot de helft daalt, zodra de fiets is gebruikt. Als de fiets goed wordt onderhouden en op tijd onderdelen zijn vervangen, dan blijft deze waarde een paar jaren redelijk op peil.

Zie de volgende ervaring:

"Dhr. Jan Derksen, alias Jan Hoedje, heeft mij vorig jaar een Koga Miyata Cubo Ocho uit 2012 (toen met een adviesprijs van € 1.450,-) verkocht voor € 898,-, met daarbij een slot, teller en fietstas ad € 60,-, en een reparatie (waarover later meer) ad € 40,- . In totaal heb ik € 998,- betaald.
Ik heb destijds niet kritisch naar de vorig jaar negen jaar oude fiets gekeken maar na nog geen vijftig! kilometer gereden te hebben en ondertussen vier keer naar een fietsenmaker te zijn geweest vanwege een rammelende kettingkast (ook tijdens de garantieperiode; twee maal bij Henk Zwaan in Noordwijkerhout, een aanrader! en tweemaal bij Jan Derksen/Jan Hoedje) blijft de fiets een licht ratelend geluid geven. Daarnaast viel het achterdeel van de kettingkast er tijdens het fietsen vanaf en heb ik dit nu met plakband moeten verstevigen omdat het ' kliksysteem' versleten is. Ook de fietstas bleek heel oud en lang in de garage te hebben gelegen; ik trok tijdens het dichtmaken van de tas de riem los van de tas waardoor deze niet meer dicht kan. Nadere inspectie leerde mij ook dat beide buitenbanden (na nog geen 50 km!) versleten zijn en er ook een scheurtje in de voorband zit. Ik heb bij Jan Derksen alias Jan Hoedje mijn beklag gedaan maar hij verweert zich dat de garantieperiode allang voorbij is enzovoort en hij mij ook al 'uit coulance' slechts € 40,- heeft gerekend voor de vervanging van een binnenband en het nakijken van de rammelende kettingkast.
Ik vind dat Jan Derksen dit als professionele fietsverkoper had moeten weten en de fiets, met accessoires, voor een aanzienlijk lagere prijs had moeten verkopen en ik had kritischer moeten zijn."
bert sitters schreef:
wo 25 mei, 2022 16:56

Reken erop dat de marktwaarde van een nieuwe fiets tot de helft daalt, zodra de fiets is gebruikt. Als de fiets goed wordt onderhouden en op tijd onderdelen zijn vervangen, dan blijft deze waarde een paar jaren redelijk op peil.
Da's geen exacte wetenschap. Het ligt er maar net aan welke fiets je met welke afmontage in welke staat op welk moment je wil verkopen. Ook de rest van het aanbod wat er omheen staat wil wel uitmaken, en niet iedereen wil naar noordoost Groningen of zuidelijk Limburg rijden voor een fiets. Een paar nette foto's en een duidelijke omschrijving helpen ook wel.

Er heeft hier op het forum een tijdje geleden ook nog wel een verhaal over Phelocycle met een deuk in een framebuis gestaan waar doodleuk een sticker over geplakt was en niets over was gezegd.
Jurr: inderdaad op dit forum begonnen met de vraag over de pendix. En ik laat het elektrisch fietsen voor wat het is. Heb een aantal testritjes met verschillende elektrische fietsen gemaakt, maar het is op dit moment nog helemaal niks voor mij.
Doordat jullie mij attendeerden op een fiets met het rohloff syteem ben ik daar over gaan lezen en geinteresseerd geraakt.
En nee...weet verder nog niet heel goed wat ik wil. Ook uit jullie reakties lees ik weer verschillende nieuwe opties/mogelijkheden om me in te verdiepen.
Juist omdat ik het nog niet goed weet wil ik liever een betrouwbaar adres die me goed adviseert.
Inderdaad is een overweging om helemaal nieuw te kopen voor mij misschien wel beter. Maar mijn budget is niet zo groot dat ik dan voor een Rohloff systeem kan kiezen. En het hoeft ook allemaal niet in 1 week. Mijn bescheiden maar betrouwbare Gazelle cityzen doet het best nog een tijdje tot ik iets tegenkom. Tenslotte heb ik daar ook al eerder in Noorwegen naar volle tevredenheid mee gefietst. Maar het mag best wat makkelijker en soepeler, zeker met bepakking. En aangezien ik alleen op pad ben, wil ik niet hoeven sleutelen. ( dat kan ik ook helemaal niet)

Dank zover voor jullie reakties.
en oja, wat ik wel zeker weet, is dat ik niet voor een herenfiets ga.
Carien Martens schreef:
wo 25 mei, 2022 17:35
En aangezien ik alleen op pad ben, wil ik niet hoeven sleutelen. ( dat kan ik ook helemaal niet)
Ik weet niet zeker of ik dit goed begrijp, maar als je zelf niet wil/kan sleutelen aan je fiets, is een klassieke afmontage (derailleur, remmen met kabels) misschien wel de beste optie. Waar je ook komt zal je dan een fietsenmaker vinden die je kan verder helpen bij problemen. Heb je een Rohloffnaaf en hydraulische remmen, dan zal je op reis soms lang moeten zoeken om een fietsenmaker te vinden die deze technieken kent en kan herstellen.
Carien Martens schreef:
wo 25 mei, 2022 17:35
inderdaad op dit forum begonnen met de vraag over de pendix. En ik laat het elektrisch fietsen voor wat het is. Heb een aantal testritjes met verschillende elektrische fietsen gemaakt, maar het is op dit moment nog helemaal niks voor mij.
Klinkt als een verstandig besluit. En het maakt de noodzaak voor eventuele garantie
bij een handelaar ook nog wat minder, wat er niet op zit kan immers ook niet stuk ;)

Carien Martens schreef:
wo 25 mei, 2022 17:35

Doordat jullie mij attendeerden op een fiets met het rohloff syteem ben ik daar over gaan lezen en geinteresseerd geraakt.
En nee...weet verder nog niet heel goed wat ik wil. Ook uit jullie reakties lees ik weer verschillende nieuwe opties/mogelijkheden om me in te verdiepen.
Juist omdat ik het nog niet goed weet wil ik liever een betrouwbaar adres die me goed adviseert.
Inderdaad is een overweging om helemaal nieuw te kopen voor mij misschien wel beter. Maar mijn budget is niet zo groot dat ik dan voor een Rohloff systeem kan kiezen. En het hoeft ook allemaal niet in 1 week. Mijn bescheiden maar betrouwbare Gazelle cityzen doet het best nog een tijdje tot ik iets tegenkom. Tenslotte heb ik daar ook al eerder in Noorwegen naar volle tevredenheid mee gefietst. Maar het mag best wat makkelijker en soepeler, zeker met bepakking.
Geen idee hoe die Gazelle eruit ziet of hoe 'ie afgemonteerd is en weet ook niet wat je allemaal meeneemt. Maar misschien loont het wel om er nog een tijdje op door te fietsen en je bagage eens kritisch onder de loep te nemen en daar op een paar punten in te investeren? Met minder gewicht ga je ook makkelijker een berg op, en heb je misschien nóg later pas die e-bike wens?

Carien Martens schreef:
wo 25 mei, 2022 17:35
En aangezien ik alleen op pad ben, wil ik niet hoeven sleutelen. ( dat kan ik ook helemaal niet)
Mocht je komend weekend nog tijd hebben en Marten nog plek, kijk hier eens:

http://www.m-gineering.nl/repacurs.htm

En anders volgen er vast op een later moment nog andere data.

nicolevelo schreef:
wo 25 mei, 2022 17:51

Ik weet niet zeker of ik dit goed begrijp, maar als je zelf niet wil/kan sleutelen aan je fiets, is een klassieke afmontage (derailleur, remmen met kabels) misschien wel de beste optie. Waar je ook komt zal je dan een fietsenmaker vinden die je kan verder helpen bij problemen. Heb je een Rohloffnaaf en hydraulische remmen, dan zal je op reis soms lang moeten zoeken om een fietsenmaker te vinden die deze technieken kent en kan herstellen.
Ook dat is een logische denkwijze. Gewoon trouw voor elke langere vakantie een goede onderhoudsbeurt (laten?) geven en dan lekker met weinig zorgen op vakantie.
Thanks!
en goeie tip de repar cursus
tja, een betrouwbaar adres. moeilijk om dat vooraf te beoordelen.
misschien helpt je dit in je zoektocht: ik heb even ouderwets gerekend richting een indicatie van een framemaat:
ruwe klassieke benadering framemaat bij 180 lichaamslengte.png
ruwe klassieke benadering framemaat bij 180 lichaamslengte.png (16.52 KiB) 1887 keer bekeken
je wilt een damesframe, qua model... misschien een koga randonneur of vergelijkbaar met een mixte-frame?
even zoekend op marktplaats vind ik zo'n fiets in maat 57 cm, maar de verkoopster zegt dat 'ie klein is voor haar 1.73 m lichaamslengte...
hmmm... belangrijk is dat je de fiets uitprobeert! ...

ik weet niet of dit een betrouwbaar adres is: wel misschien wat je zoekt want damesframe en grote framemaat (60 cm): https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... antiefiets