Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: op vakantie met racefiets of toerfiets? - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: op vakantie met racefiets of toerfiets?

Ha Wereldfietsers!

Ik zou mijzelf ook graag een wereldfietser willen noemen. Daar heb ik twee dingen voor nodig: een plan en een fiets. In de maand augustus wil ik graag een lange solo fietsvakantie maken. Maar daar heb ik nog wel een fiets voor nodig.

De afgelopen weken lees ik al een poosje mee op dit forum en heb ik blog na blog gelezen. Supergaaf om te lezen hoeveel jullie weten over fietsen, vakanties, en alles daaromheen. Met deze post wil ik graag een beroep doen op jullie kennis!

De eerste keuze die ik moet maken is of ik met mijn racefiets op vakantie wil (bikepacking), of een toerfiets wil aanschaffen. Die keuze bepaalt wel het een en ander wat betreft de vakantie.

Een aantal overwegingen die ik graag tegen jullie aan wil houden:
- Racefiets is minder geschikt voor onverharde wegen;
- Bikepacking betekent dat ik moet investeren in fietstassen en lichtgewicht materiaal;
- Fietstassen en materiaal om met een toerfiets weg te gaan heb ik al;
- Een maand bikepacken vraagt wat meer training en voorbereiding dan met een toerfiets;

Oh ja, dit is de racefiets die ik heb: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-105-disc-2020

Vraag: wat moet ik veranderen aan mijn racefiets om hier een maand mee op vakantie te kunnen? Zouden jullie dit adviseren? Zo niet, wat voor (tweedehands) toerfiets zou geschikt zijn?

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik wil de fiets graag gebruiken voor lange fietsvakanties met bagage (tent, etc) en korte weekenden weg. Ik heb de fiets niet nodig voor andere dingen.

Ik heb niet eerder een fietsvakantie gedaan. Het idee van een langzamere en duurzamere vakantie spreekt mij wel erg aan. Ik twijfel of ik nu al flink wil investeren in een goede fiets, of dat ik liever een fiets wil kopen die ‘slechts’ een paar jaar meegaat.

Nog wat aanvullende info:
- Ik houd meer van stevig doorfietsen
- Ik zoek een fiets met een sportieve zit
- De fiets hoeft niet noodzakelijk in het donker gebruikt te worden
- Ik wil gaan fietsen op gravel en schelpenpaadjes.
- Ik wil graag fietsen vanuit Nederland naar een grote stad zoals Rome, Barcelona, of Praag.
- Dat worden kampeertochten waar ik mijn tent en alle kookspullen bij me heb.
- Lichaamslengte: 184 cm
- Gewicht: 73 kg
- Lichaamsbouw: normaal
- Hoeveel kg bagage: omdat ik alleen ga gok ik richting de 20 a 30 kilo.
- Budget: 500 voor een prima fiets, 1000 voor een langdurige investering.
- Fietservaring: ik fiets nu een jaar met regelmaat op mijn racefiets. Dat gaat dan om tochten van 30-50 kilometer met een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur.

Bedankt voor het meedenken!

Groeten, Deesys
Welkom deesys!

Wat een enthousiaste openingspost! Ik denk dat er vele kilometers fietsplezier kunnen volgen. Alleen nog even de juiste fiets uitkiezen. 🧐

Wat ik mis in je post is je voorkeur voor een stuur. Het maakt best wel uit of je met een (semi)recht stuur dan wel een racebocht wilt rijden. Eigenlijk is dat denk ik de nummer 1 overweging, waarna de rest volgt.

Wat bedoel je met je overweging dat bikepacking meer training kost? Je bepaalt toch zelf hoe snel en ver je wilt fietsen - ongeacht welke fiets?

Succes!
Welkom.

Mijn eerste gedachte: er is een flink gat tussen 20-30kg bepakking en reizen met een 100% bikepacking setup. Het kan allebei, puur bikepacking is vrij extreem, je zou je allereerst bedenken of dusdanig minimalistisch reizen überhaupt haalbaar voor je gaat zijn. (kwa behoeftes, beschikbaar volume, kosten, geschiktheid fiets, etc)

Er zijn tig varianten tussen het één en ander, mijn tweede gedachte zou uitgaan naar een race- of toerfiets met minimaal achterdrager en kleine tasjes, banden 35-40mm, en optioneel spatborden/slot/cages op de voorvork/etc.

Moet je prima kunnen vinden binnen je budget. En dan lekker gaan rijden met het ding :D
Niks mis mee om je eerste fietsreis op je huidige fiets te doen. Dit kan met bikepacking tassen, maar ook met een achterdragertje voor racefiets (bijv. Tubus Fly met snelspanadapter en slangeklemmen op staande achtervork).

Dit is een lichtgewicht opzet waarmee je flinke dagafstanden kunt doen, maar echt een wegfiets en de bagage moet beperkt blijven. 20-30 kg zal zowel qua volume als rijgedrag niet passen. Deze opzet leent zich vooral voor droog & warm weer en een route over asfalt. (passen er 28-32 mm banden op deze fiets?).

Bij regen/kou en onverhard/gravel neemt de aantrekkelijkheid van een een steviger fiets waar bredere banden in kunnen, flink toe. Wat dan voor jou geschikt is, maak ik uit je post nog niet helemaal op. Dat hangt denk ik af van wat voor soort route/vakantie je aanspreekt, zie voorstel voor Grandonneur voor een snelle setup (zoiets als dit: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... c-escapade). Maar je kunt ook de andere kant op met een mountainbike/offroad georienteerde bikepacking fiets.
Of je een nieuwe fiets nodig hebt beslis je uiteindelijk zelf.
mavave schreef:
di 24 mei, 2022 09:12
Niks mis mee om je eerste fietsreis op je huidige fiets te doen. Dit kan met bikepacking tassen, maar ook met een achterdragertje voor racefiets (bijv. Tubus Fly met snelspanadapter en slangeklemmen op staande achtervork).
Ik vraag me af of dat kan, de fiets heeft steekassen. Misschien is daar wel een oplossing voor, eerlijk gezegd geen idee.
deesys schreef:
ma 23 mei, 2022 20:03
Het idee van een langzamere en duurzamere vakantie spreekt mij wel erg aan. Ik twijfel of ik nu al flink wil investeren in een goede fiets, of dat ik liever een fiets wil kopen die ‘slechts’ een paar jaar meegaat.
Bedenk dat als je een fiets koopt en later verkoopt die niet verspild is.
Als je een tweedehands fiets koopt dan kan je financieel verlies daarbij juist erg klein zijn. Wel is het kopen van een tweedehands fiets lastig, zeker in deze tijd van tekorten. Kopen van nieuw is daarbij ook niet gemakkelijk. Je zult concessies moeten doen en er mee leven dat je niet precies de juiste fiets hebt. De vraag is of die concessies tolereerbaar zijn. De concessies die je met je huidige fiets doet zijn echter ook niet mals. Je moet nog investeren in tassen en/of dragers en in geval van een dragertje achterop heb je nog geen idee bij welk aantal kilo's de fiets kuren gaat vertonen. 20 kilo achterop lijkt me niet waarschijnlijk. Je hebt niet voor niets racefietsen en toerfietsen.
Welkom!

Je zou eens kunnen kijken of je qua bandbreedte op je huidige fiets nog breder kunt. Zeker als je met bagage van het asfalt af wil is dat best welkom.

Grandonneur schreef:
di 24 mei, 2022 09:19

Ik vraag me af of dat kan, de fiets heeft steekassen. Misschien is daar wel een oplossing voor, eerlijk gezegd geen idee.
Zitten er geen montagepunten onderop het frame, of lijkt dat maar zo op de foto?
Mijn persoonlijke mening: Ik zou kijken naar een toerfiets.

Solo weken weg met kampeeruitrusting incl. kookspullen is zonder rekje vrijwel niet haalbaar qua ruimte en ook het gewicht gaat parten spelen op een prestatiegerichte en lichte racefiets.

Tussenvorm is een gravelbike met veel montagepunten (ook op de voorvork) maar dan praat je over een flinke investering qua fiets en bikepackingtassen... plus extreem lichtgewicht/compacte kampeeruitrusting.
Of gravelbike plus achterdrager waardoor je met je huidige uitrusting op pad kan.

Met een 2e hands toerfiets en zijtassen kan je wel ver mee komen financieel gezien.
Een bikepacking setup maakt het mogelijk om een al (extreem) lichte bepakking, nog lichter te maken.
Zelf reis ik op deze manier op een volgeveerde mtb. Mijn fiets en bepakking tesamen wegen ongeveer 20 kilo, inclusief film-, kampeer- en kookuitrusting.
20 tot 30 kilo bepakking raak je niet kwijt in een dergelijke setup, tenzij je een groot deel can het gewicht in een rugzak vervoert, maar daar wordt je denk ik niet blij van.
Een racefiets kan in mijn ervaring een heel fijne vakantiefiets zijn, maar alleen als je je bepakking terug weet te brengen tot grofweg onder 8 kilo in een bikepacking setup en onder de twaalf kilo bij gebruik van een achterdrager. Wil je veel meer meenemen dan zou ik kiezen voor een toerfiets.
Als je wilt gaan bikepacken én kamperen met een racefiets, is de aankoop van de tassen slechts de eerste investering.

Zullen moeten volgen: ultralight tent of tarp, ultralight slaapzak, ultralight en klein verpakbaar slaapmatje, een minimalistische kookset ... misschien ook een licht en klein verpakbaar regenjasje enzovoort. Dat kost al snel een hoop geld.

Ik heb het een paar keer gedaan in de zomer in Frankrijk, alleen verhard. Met gewone spullen gaat het volgens mij nooit lukken.
derdekeer schreef:
di 24 mei, 2022 12:25
Zullen moeten volgen: ultralight tent of tarp, ultralight slaapzak, ultralight en klein verpakbaar slaapmatje, een minimalistische kookset ... misschien ook een licht en klein verpakbaar regenjasje enzovoort. Dat kost al snel een hoop geld.
Daarnaast kies je ervoor om (oa) heel weinig kleren/schoenen mee te nemen, en (dus) onderweg weinig andere dingen te doen dan fietsen. Dingen niet meenemen is vrij simpel, meer vooraf een vraag aan jezelf of je dat wilt.
Grandonneur schreef:
di 24 mei, 2022 12:32

Daarnaast kies je ervoor om (oa) heel weinig kleren/schoenen mee te nemen, en (dus) onderweg weinig andere dingen te doen dan fietsen. Dingen niet meenemen is vrij simpel, meer vooraf een vraag aan jezelf of je dat wilt.
Ja, dat klopt. Voor zover ik het begrijp heeft de TS nog geen ervaring met bikepacken. Toen ik het deed, bestond de dag uit fietsen, eten, fietsen, douchen, een handwasje, slapen, fietsen en nog eens fietsen. Dat langdurig prettig vinden, vraagt een bijzondere ingesteldheid. En als je kortere fietsdagen maakt met bezoekjes aan steden etc. dan wil je over het algemeen wat meer comfort dan bikepacking kan bieden.
De TS wil 1000 euro investeren in de nodige ultralight uitrusting. Daarmee kom je d'r wel, maar als dat bikepacken tegenvalt zit je met spullen die je wellicht niet zou gekocht hebben voor de toerfiets. De bikepacking tassen bijvoorbeeld, maar als er een kilootje meer mee mag, is een iets dikkere slaapmat en een ruimer tentje ook leuker.

Nog een kleine opmerking over bikepacken op de racefiets ... Ik vind - en ik spreek uit ervaring - dat tochtjes van 30-50 kilometer geen goed beeld geven van wat het is, dagen aan een stuk op de racefiets zitten en lange afstanden doen.

Voor alle duidelijkheid: het is fijn, bikepacken op de racefiets. Maar ik weet niet of het een goed idee is om er onvoorbereid aan te beginnen en er meteen 1000 euro in te investeren.
Met welke fiets je ook gaat, je zult altijd profijt hebben van een goede lichtgewicht kampeeruitrusting. Ook als dat fietsen toch niks blijkt te zijn en je die kamperspullen wandelend in een rugzak stopt. Of misschien knoop je ze uiteindelijk wel achterop de motorfiets of in de veel te kleine kofferbak van een sportwagen?

Met een goede compacte en lichte slaapzak, slaapmat en tent heb je die prima basis. Of je die nu bikepackend meeneemt, in zijtassen, in een rugzak of een combinatie.

Tweedehands kun je vaak ook nog best wel wat leuks scoren, zeker bikepacking tassen blijken voor sommigen wel eens te klein te zijn ;) Ortlieb zijtassen willen gebruikt qua prijs wel eens erg dicht bij de nieuwprijs komen.

Met lichte kampeerspullen wel uitkijken zowel nieuw als gebruikt, want als je echt ultralichte spullen koopt kunnen ze ook wel eens kwetsbaarder worden.

Let goed op wat je meeneemt en vooral, wat niet. Misschien eens leuk om te kijken in het Paklijst-topic voor inspiratie?

viewtopic.php?f=21&t=35033

Pak eens een keukenweegschaal bij wat je al hebt en kijk waar je het meeste kunt winnen qua gewicht en volume voor de minste investering. Zodra het in minder tassen past hoef je ook die tas of eventuele bijbehorende bagagedrager niet te kopen ;)
Jurr schreef:
di 24 mei, 2022 13:15
Met welke fiets je ook gaat, je zult altijd profijt hebben van een goede lichtgewicht kampeeruitrusting.
Da's waar, maar bij het bikepacken gaat het qua tent vaak toch om een veredelde bivakzak of een krappe 1-persoons tent. Maar of de TS het daar een maand in uit kan houden...

Als de reis echt bike - eat - sleep - repeat wordt zou het wel mogelijk kunnen zijn. Maar als ik de beoogde routes zo zie zou het eerder een mix worden van fietsen en vakantie.
Fedor schreef:
di 24 mei, 2022 14:07
Da's waar, maar bij het bikepacken gaat het qua tent vaak toch om een veredelde bivakzak of een krappe 1-persoons tent. Maar of de TS het daar een maand in uit kan houden...
Bij mij vaak gewoon in een Akto of Nallo2 hoor, die zijn echt zo klein niet. ;) Als je je tent aan je stuur hangt met dropbars wel uitkijken dat je pakket niet te lang is. Korte stoksegmenten willen dan wel helpen, of je tentstokken apart van je tent inpakken.

Fedor schreef:
di 24 mei, 2022 14:07

Als de reis echt bike - eat - sleep - repeat wordt zou het wel mogelijk kunnen zijn. Maar als ik de beoogde routes zo zie zou het eerder een mix worden van fietsen en vakantie.
Als je fietst op een setje schoenen waarmee je ook een stuk kunt lopen en 1 setje casual kleding meeneemt dan gaat dat bikepackend ook prima. Een afritsbroek en overhemd met afritsbare mouwen bijvoorbeeld, dan ben je best flexibel nog. Ook met verschillende temperaturen.
deesys schreef:
ma 23 mei, 2022 20:03
Ha Wereldfietsers!

...

De eerste keuze die ik moet maken is of ik met mijn racefiets op vakantie wil (bikepacking), of een toerfiets wil aanschaffen. Die keuze bepaalt wel het een en ander wat betreft de vakantie.
Wie was eerst, de kip of het ei?

Zou eerst eens concreet nadenken over wat ik wil doen op die vakantie....

Dan een paklijst maken
Het volume en gewicht van wat je mee wil nemen zal dan wel duidelijk maken welke fiets er "best geschikt is"...

En doe dan het gemakkelijkste (of moeilijkste)

"De helft thuis laten en vertrekken met de fiets die je hebt.. ."
Een fiets om lange afstanden mee te overbruggen moet toch enigszins comfortabel zijn. En een bagagedrager lijkt me ook geen overbodige luxe. Bovendien wil je toch ook optimaal van de reis genieten, dus hard gaan lijkt niet de hoogste prioriteit te hebben. Er lijkt me dan ook maar 1 optie eerlijk gezegd: een toerfiets. En wil je je in stijl verplaatsen kies je voor een klassieke randonneur :wink:
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/ In elk geval gaat 20-30 kg niet lukken op een racefiets, maar dat is ook wel erg veel gewicht, ook voor een tourfiets.
Hoi allemaal!

Een warm ontvangst hier. Leuk om jullie verschillende reacties te lezen. Ik ben er een stuk wijzer van geworden. Ik citeer even een paar mensen die goede punten benoemen:
Fedor schreef: als ik de beoogde routes zo zie zou het eerder een mix worden van fietsen en vakantie.
Dat klopt helemaal.
derdekeer schreef: als je kortere fietsdagen maakt met bezoekjes aan steden etc. dan wil je over het algemeen wat meer comfort dan bikepacking kan bieden.
Dat klopt ook, en meer comfort betekent dus ook meer spullen:
alma schreef: Wil je veel meer meenemen dan zou ik kiezen voor een toerfiets.
Concluderend:
VanAnaarB-tje schreef: Er lijkt me dan ook maar 1 optie eerlijk gezegd: een toerfiets.
Al met al denk ik dat ik wil gaan voor een toerfiets, gezien de duur van de vakantie en de manier van reizen. Bovendien heb ik daar al het een en ander voor qua materiaal zoals tassen, tent, etc.

De volgende vraag is: wat zou een geschikte (tweedehands) fiets zijn dat past binnen mijn budget?
Mogelijk kan het lijstje in mijn openingspost daarbij helpen. Ik ben zelf het een en ander aan het rondstruinen op marktplaats, maar ik kan niet goed beoordelen welke fietsen in goede staat zijn, en welke uitgeleefd zijn.

Een aantal voorbeelden van drie hele verschillende fietsen:
Multicycle Randonneur https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... eller-54cm
Bioracer Trekking https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Koga Worldtraveller https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
deesys schreef:
di 24 mei, 2022 21:44

Koga Worldtraveller https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Die zou mijn voorkeur hebben van de drie.

Zie ook bijvoorbeeld mijn post hier over gebruikte fietsen, waar ik onderaan nog iets over die fiets schreef:

viewtopic.php?f=8&t=37424#p420130