Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: op vakantie met racefiets of toerfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: op vakantie met racefiets of toerfiets?

deesys schreef:
di 24 mei, 2022 21:44
Een aantal voorbeelden van drie hele verschillende fietsen:
Multicycle Randonneur https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... eller-54cm
Bioracer Trekking https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Koga Worldtraveller https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Uitgaande van jouw lichaamslengte (184cm) vallen fiets A en fiets B al af. Fiets C dus :wink:
Voor de eerste weet ik dat nog niet. Dat is een frame met een sloping bovenbuis. Zelf ben ik 185 cm lang en fiets op een 52 cm VSF, die qua lengte heel standaard voor mijn lichaamslengte is.

Die MC is zo gek nog niet al moet je nagaan of je er voor de vakantie een grotere cassette op wilt en is er kans dat de voorbladen bijna versleten zijn. Dat kun je incalculeren en uitonderhandelen.
De Bioracer lijkt me idd te klein. De Koga heeft zo te zien veel meegemaakt.
Jurr schreef:
di 24 mei, 2022 21:54
deesys schreef:
di 24 mei, 2022 21:44

Koga Worldtraveller https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Die zou mijn voorkeur hebben van de drie.
Idem hiero. Frame dat zich bewezen heeft met een aandrijving prima geschikt voor langere reizen (al zijn derailleurs dat trouwens ook dus staar je er niet blind op. Maar als de mogelijkheid er is...)
Bij de foto's van die Bioracer zit ook een mooi zoekplaatje!
Leon schreef:
di 24 mei, 2022 22:34
De Koga heeft zo te zien veel meegemaakt.
26inch wielen, verende voorvork,....bovendien aluminium, ...

dan toch liever een stalen terraliner voor minder dan 100€
-
Dag allen, bedankt voor de reacties en het delen van jullie voorkeuren! Ik lees dat er verdeeldheid is over frame, staal of niet.

Los van die discussie wil ik het jullie nog een tikkeltje lastiger maken. Ik heb namelijk van een familielid een oude Koga Myata RoadRunner-C gekregen (gratis en voor niets!). Het is een vrij oude fiets en heeft al een aantal eigenaren gehad. Ook het frame is wat bijzonder. Zie foto's in de bijlage.

Een aantal vragen:
- Wat in hemelsnaam is er aan de hand met het losgekoppelde frame met een vering in het midden?
- Zou deze fiets ooit geschikt zijn om een eerste fietsvakantie van een maand te doen?
- Zo ja, wat zou er aan moeten gebeuren? En kunnen jullie een indicatie geven van wat dit zou kosten?

Nogmaals bedankt voor het meedenken :D
IMG_2111.JPG

Bijlagen

Hebben een paar jaar fietsen met dat soort achtervering gemaakt....
Aangeprezen voor het comfort....
Vandaar de letter "C"
Deze lijkt me de versie van het jaar 2001
Hier bij een link naar de brochure

https://www.koga.com/nl/service/brochur ... /2010-2001

Uiteraard is hij geschikt om ermee op reis te gaan...

Hang er 20-30 kg aan en ga een eindje fietsen, weet je direct wat er aan moet gebeuren...
Heb nog eens de fotos bekeken, zet misschien eerst het stuur wat lager, lijkt er wel uit te vallen...
deesys schreef:
wo 25 mei, 2022 18:05

Los van die discussie wil ik het jullie nog een tikkeltje lastiger maken. Ik heb namelijk van een familielid een oude Koga Myata RoadRunner-C gekregen (gratis en voor niets!). Het is een vrij oude fiets en heeft al een aantal eigenaren gehad. Ook het frame is wat bijzonder. Zie foto's in de bijlage.

Een aantal vragen:
- Wat in hemelsnaam is er aan de hand met het losgekoppelde frame met een vering in het midden?
- Zou deze fiets ooit geschikt zijn om een eerste fietsvakantie van een maand te doen?
- Zo ja, wat zou er aan moeten gebeuren? En kunnen jullie een indicatie geven van wat dit zou kosten?

Nogmaals bedankt voor het meedenken :D
Da's een tijdje hip geweest die voor- en achtervering bij de tourfietsen van Koga. Ze hebben zelfs nog WorldTravellers ermee gehad. Ook Giant heeft nog een paar modeljaren meegedaan met een Expedition full suspension. Niet de meest waardevaste investering en ik zou ook niemand adviseren om zo'n ding te kopen, maar als je 'm gekregen hebt... gewoon eens kijken of het wat kan worden voor je.

Je zou eens kunnen kijken hoe die vering zich gedraagt met je gewenste bagagegewicht erop. Als het dan geen complete wipkip ervaring wordt en je een zithouding naar wens kunt vinden kun je eens kijken hoe de slijtage van de velgen eruitziet. Mocht daar nog genoeg dikte van de remvlakken zijn zou je er best wat in kunnen investeren.

Voor een maand weg kun je dan beginnen met een nieuwe ketting, als die overslaat neem je de cassette mee, etc etc ;)
Lijkt erop dat je de achtervering tijdens het rijden kunt verstellen... Loopt een kabeltje naar een soort kartel.

19kg.... zal wel voor een deel verklaren dat dit soort fiets wat in de vergetelheid geraakt is...
Ik zou daar niks in investeren. Meer waard wordt dat ding niet. Proberen of je er met bagage in rechte lijn mee kunt fietsen kan wel en mee op vakantie gaan ook. Nieuwe banden en zadel en zo kan ook. Dan bewaar je de oude voor de verkoop als de fiets tegenvalt.
PhilipBe schreef:
wo 25 mei, 2022 19:24
Lijkt erop dat je de achtervering tijdens het rijden kunt verstellen... Loopt een kabeltje naar een soort kartel.
Met een beetje mazzel is het een lockout. Blijft het extra gewicht en de mogelijke speling op al die extra draaipunten over ;) Ook stijfheid met bagage kan misschien nog wel eens een ding zijn. Gewoon eens mee proberen te rijden met vakantiebagage dus ;)

Leon schreef:
wo 25 mei, 2022 20:41
Ik zou daar niks in investeren. Meer waard wordt dat ding niet. Proberen of je er met bagage in rechte lijn mee kunt fietsen kan wel en mee op vakantie gaan ook. Nieuwe banden en zadel en zo kan ook. Dan bewaar je de oude voor de verkoop als de fiets tegenvalt.
Ach, ook wel fijn als de aandrijflijn niet doorslaat als je een berg op wil trappen en kabels vervangen van shifters en derailleurs is vaak ook geen overbodige luxe. (-:
Dat is onderhoud. Ik zou het wel houden bij een cassette van 12 euro, een ketting van hetzelfde en met wat geluk voorbladen - indien nodi - scoren van 7 euro per stuk of desnoods een cranckstelset met as voor 50.
Ah kijk, dan zitten we op dezelfde lijn.
-
deesys schreef:
wo 25 mei, 2022 18:05
- Zo ja, wat zou er aan moeten gebeuren? En kunnen jullie een indicatie geven van wat dit zou kosten?
IMG_2111.JPG
Ik denk dat de voordrager omgedraaid zou moeten worden. Zo:
Afbeelding
ClassicSteel schreef:
do 26 mei, 2022 09:26
Leon schreef:Dat is onderhoud. Ik zou het wel houden bij {knip}
Jurr schreef:Ah kijk, dan zitten we op dezelfde lijn.
Lopen jullie niet een beetje op de zaken vooruit, heren?
Zeker, en het lijkt me verstandig om dat te doen.
-
ClassicSteel schreef:
do 26 mei, 2022 11:04
Verstandig om een (mogelijk) prima werkende aandrijflijn te vervangen?
Zo heb ik het niet gezegd.
Wel kan het zo zijn dat de aandrijflijn, vooral de ketting, inmiddels zo ver heen is dat het wel verstandig is om het een en ander te vervangen. Ten eerste om niet tijdens de vakantie met een probleem te staan en ten tweede omdat het te laat vervangen van een ketting onnodig stlijtage veroorzaakt aan alle tandwielen, wat het laten vooral veel duurder maakt.

Ik had der uiteraard bij moeten zetten dat je de kettingslijtage beoordeelt met een kettingslijtagemeter. Gewoon even googelen en kopen. Een van de beste investeringen ooit.
-