Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorwaarts wijzende horizontale dropouts: geschikt of niet? - Forum Wereldfietser

Voorwaarts wijzende horizontale dropouts: geschikt of niet?

Zit te kijken naar een nieuw stalen frame. Maar ik twijfel nog een beetje want degene waar mijn oog op was gevallen heeft horizontale, voorwaarts wijzende dropouts. Is dit iets wat mogelijk een probleem kan vormen tijdens het touren? Heb hier en daar namelijk gelezen dat het wiel scheef kan gaan zitten na verloop van tijd. Hebben mensen hier ervaring mee? Was sowieso van plan om het achterwiel zoveel mogelijk naar achteren te plaatsen. Is het voldoende om de Deore snelspanner gewoon wat strakker te zetten of zijn asmoeren de enige optie? De fiets zal worden uitgerust met een achterderailleur.

Alvast bedankt en ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Heeft ie wel een oog voor je derri? Misschien een plaatje van het geheel, voor de beeldvorming?
Wij hebben hier meerdere vakantiefietsen die stevig en lang gestest zijn met zulke uitvaleinden en Deore achterassen met bijbehorende spanners. We hebben nooit last gehad.
Maar misschien komt er zometeen wel iemand die zegt dat het niet kan wat ik beweer . Dan zal ik wel gedroomd hebben en loopt mijn fietswiel vanmiddag ineens definitief vast.
Grandonneur schreef:
ma 23 mei, 2022 12:54
Heeft ie wel een oog voor je derri?
yup
Leon schreef:
ma 23 mei, 2022 13:02
Wij hebben hier meerdere vakantiefietsen die stevig en lang getest zijn met zulke uitvaleinden en Deore achterassen met bijbehorende spanners. We hebben nooit last gehad.
Goed om te horen. Op wat voor terrein hebben jullie deze fietsen gebruikt? Vooral vlak of ook veel steile klims?
Waarom wil jou framebouwer geen frame met verticale dropouts bouwen?
Horizontale hebben volgens mij geen enkel voordeel op een derailleurfiets.
Met een goede snelspanner (Shimano!) kan het prima.
DaVinci schreef:
ma 23 mei, 2022 13:33
Waarom wil jou framebouwer geen frame met verticale dropouts bouwen?
Ik zoek een frame met bevestigingspunten voor velgremmen en dan zijn de opties zeer beperkt.
Dus je hebt een framebouwer gevonden die wel bevestigingspunten voor velgremmen (ik neem aan voor V-brakes of Magura) maar geen verticale dropouts in jouw frame wil solderen.
Streglof schreef:
ma 23 mei, 2022 13:23
Vooral vlak of ook veel steile klims?
Beiden. Ook onverhard.
Je hebt daar toch speciale afstandhouders voor die voorkomen dat je wiel scheef kan trekken.
Deze zie je ook wel is op een naafversnellingsfiets.
Of zijn die dingen alleen voor een naafversnellingsfiets?

Edit:

Ik bedoel zoiets. Aangezien ik echt niet weet hoe het heet is het moeilijk zoeken. Hier wordt het door een bout gedaan. Maar je hebt ook losse dingen daarvoor

Afbeelding
DaVinci schreef:
ma 23 mei, 2022 14:09
Dus je hebt een framebouwer gevonden die wel bevestigingspunten voor velgremmen (ik neem aan voor V-brakes of Magura) maar geen verticale dropouts in jouw frame wil solderen.
Ben je niet bekend met het feit dat er kant-en-klaar frames worden verkocht? Ik neem aan dat een custom frame laten bouwen een stuk duurder gaat worden dan een kant-en-klaar frame kopen? Of weet jij waar ze dit wel doen tegen een schappelijke prijs?
M276 schreef:
ma 23 mei, 2022 14:38
Je hebt daar toch speciale afstandhouders voor die voorkomen dat je wiel scheef kan trekken.
Zoals ik ook in de titel van het topic aangaf betreft het voor mij voorwaarts wijzende dropouts. Je schuift het wiel dan dus vooruit om hem uit het frame te halen. Die afstandhouders bepalen dan dus alleen hoe ver je het achterwiel naar achteren kan trekken maar ze houden hem niet tegen.
Streglof schreef:
ma 23 mei, 2022 12:15
...voorwaarts wijzende dropouts. Is dit iets wat mogelijk een probleem kan vormen tijdens het touren? ...
Ik heb twee maatframes (van dezelfde bouwer) met vrijwel horizontale dropouts, en de opening aan de zijde van de bracket.
Problemen?. Nee.
Maar het is wel onhandig.

Als je het wiel plaatst, moet de band leeg zijn.
Met een lekkere vette band is dat wel eens wringen en duwen, en lelijke woorden.
Vooral als die band ook nog eens achter een velgrem kan blijven hangen.
Ik heb mij het leven met deze dropout wat gemakkelijker gemaakt door het onderste pootje van de dropout voor de helft in te korten.

En als je ooit nog eens een wiel wil plaatsen met een torque-ding, zoals een versnellingsnaaf of een naafmotor, is het even zoeken naar een torque-ding in de juiste hoek.
Streglof schreef:
ma 23 mei, 2022 14:42
DaVinci schreef:
ma 23 mei, 2022 14:09
Dus je hebt een framebouwer gevonden die wel bevestigingspunten voor velgremmen (ik neem aan voor V-brakes of Magura) maar geen verticale dropouts in jouw frame wil solderen.
Ben je niet bekend met het feit dat er kant-en-klaar frames worden verkocht? Ik neem aan dat een custom frame laten bouwen een stuk duurder gaat worden dan een kant-en-klaar frame kopen? Of weet jij waar ze dit wel doen tegen een schappelijke prijs?
Sorry, ik dacht dat het om een maatframe ging en niet een kant-en-klaar frame.
Fout van mij.
Inmiddels is de fiets niet meer maar in de jaren dat ik hem gebruikte heb ik nooit een probleem gehad met scheef getrokken wielen of zo, en die fiets (een gazelle formula frame) heeft het flink voor zijn kiezen gehad in oostelijk Europa.
Streglof schreef:
ma 23 mei, 2022 14:50

Zoals ik ook in de titel van het topic aangaf betreft het voor mij voorwaarts wijzende dropouts. Je schuift het wiel dan dus vooruit om hem uit het frame te halen. Die afstandhouders bepalen dan dus alleen hoe ver je het achterwiel naar achteren kan trekken maar ze houden hem niet tegen.
Ik snap wat je bedoelt. Misschien was het plaatje ook niet de juiste. En misschien bestaat het ook niet wat ik vertel.

Het heet kettingspanner wat ik bedoel. Dat is een rondje die je om de as heeft schuift en klemt op de achterkant van de dropout. Zoals dit

Afbeelding
tndmbkr schreef:
ma 23 mei, 2022 14:52
Als je het wiel plaatst, moet de band leeg zijn.
Met een lekkere vette band is dat wel eens wringen en duwen, en lelijke woorden.
Met mijn 26" T-400 was het eerst ook lastig en moest ik de achterband half leeg laten. Tot ik op een gegeven moment de haakse slijper heb gepakt er net de puntjes van de achterpatjes af heb geslepen. Nu kunnen de wielen er met 50 mm-banden probleemloos in en uit.
De patjes zijn nog meer dan lang genoeg nu.
Leon schreef:
ma 23 mei, 2022 15:27
tndmbkr schreef:
ma 23 mei, 2022 14:52
Tot ik op een gegeven moment de haakse slijper heb gepakt er net de puntjes van de achterpatjes af heb geslepen.
Sorry voor de misschien wat domme vraag maar wat zijn achterpatjes?
Met z'n tweeën vol op de pedalen op een tandem heb ik het achterwiel zo wel eens schreef getrapt samen met m'n stoker. Daarna de Shimano snelspanner met wat meer overtuiging vastgezet dan dat ik op een solofiets doe en daarna geen problemen meer ervaren. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken.