Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over kopen Santos Travelmaster 2.8 met pendix motor - Forum Wereldfietser

Vraag over kopen Santos Travelmaster 2.8 met pendix motor

Ik ben me aan het orienteren op het kopen van een Santos Travelmaster 2.8 , special LX?XT/HS 33 met pendix motor. De fiets is 10 jaar oud, niet zo intensief gebruikt en in goede staat en de pendix motor is 2 jaar oud.
De vraagprijs is redelijk hoog ( € 2200) en mijn vraag aan jullie is:
Een Santos Travelmaster van 10 jaar oud.....gaat die in principe je leven lang mee? Ik wil graag zo duurzaam mogelijk kopen en kies daarom liever voor iets tweedehands dan weer een nieuwe ebike.
Bovendien is mijn budget niet groot genoeg voor een nieuwe ebike.
Wat vinden jullie van de vraagprijs ?
Mijn doel is vooral heel veel fietsen in Nederland/ woon werkverkeer en in de zomer fietsvakantie in de bergen ( Noorwegen).

Wat is jullie idee hierover?
Carien
Belangrijk is niet de ouderdom van de fiets, maar de staat waarin deze verkeert. Een tien jaar oude fiets kan compleet afgeragd zijn, maar ook nog zo goed als nieuw.
Als de fiets in goede staat is (dwz geen directe kosten voor onderhoud te verwachten) is het niet echt een hoge prijs. Pendix monteer je nieuw vanaf een €1500 ofzo? Een nieuwe TM2.8 special met Pendix vanaf €4800 ofzo.

Mijn schoonzus rijdt woon-werk en werk-werk met Pendix en is zéér tevreden voor dat doel. Voor een (berg)vakantie moet je denk ik zelf een goede inschatting maken welke ondersteuning je daar gaat verwachten, en of de set dat daadwerkelijk kan bieden.

Bedenk je dat de Q factor zo'n 50mm omhoog gaat, oftewel trappers een stuk naar buiten. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar kan wel. Is afhankelijk van je eigen lichaam. Dus dat zou je moeten uittesten, voordat je veel kilometers wilt gaan maken.

O ja. De fiets moet verder ook passen :wink:
Plus dat ik me af zou vragen of een Pendix in combinatie met derailleur voor woon-werk wel iets wat je zou moeten willen.

Wat ook afhangt van je hoeveelheid woon-werkverkeer en of je dat door weer&wind doet of misschien wel met slecht weer met auto en/of OV? En hoe consequent ben je dan met onderhoud?

Een Travelmaster 2.8 Special kan een prima fiets zijn en een Pendix set kan een prima oplossing zijn om een fiets ondersteund te krijgen. De combinatie van beide ben ik wat minder van overtuigd, zeker als je ze allebei nog moet kopen. Dat Pendix setje kostte bijna net zoveel als de basisfiets zonder ondersteuning, zou je niet verder kijken naar een exemplaar waarbij die verhouding net wat meer richting fiets ligt? Al wordt de uitdaging die te vinden voor enigszins dezelfde prijs natuurlijk wel groter.
Ik vemoed dat het deze is: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ndix-motor
De vraagprijs voor de combi is niet heel hoog, maar op de foto's kun je helaas niet zien wat er binnenkort aan vervanging toe is, inclusief de accu natuurlijk. Op foto's lijken fietsen al gauw mooier dan ze in het echt technisch zijn, heb ik wel eens tot mijn vreugde opgemerkt toen ik mijn fiets verkocht.
Ook met Pendix maar wel prijziger is deze:

https://link.marktplaats.nl/m1842627005

Mocht de maat goed zijn en je budget het toelaten dan zou die mijn voorkeur hebben boven de genoemde Santos. Met wat geduld komt er misschien zelfs nog wel een Avaghon voorbij met Pendix, die zijn vaak wat betaalbaarder dan wanneer er Santos, idworx of Koga op staat maar heb je ook een hele goede fiets aan.

Als je je favoriete Pendix dealer zover krijgt dat ze een gebruikte set voor je in willen bouwen, of dat zelf kunt doen dan zou je ook deze losse set kunnen overwegen:

https://link.marktplaats.nl/m1842897614

Verder geen idee hoe het zit met de garantievoorwaarden van Pendix, en of die overdraagbaar zijn naar een nieuwe eigenaar? En of die blijven gelden als het Pendix set wordt gemonteerd in een andere fiets?
Bedankt voor jullie reakties, dit is heel behulpzaam!
Ik heb gekeken naar de andere fiets op marktplaats en wil eens een testrit maken.
Dan kom ik er vanzelf wel achter hoe die fietst en of de zit goed is voor mij.
In de bijbehorende 'Pendix.bike PRO App' kun je ook het aantal laadcycli en de state of health (SoH) zien, waarbij een SoH van 80-70% betekent dat de accu aan het eind van zijn levensduur is.

Heb je iig een idee hoe het betreffende systeem ervoor staat.