Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Hallo

Ik wil graag een tweedehands reisfiets kopen.
Nu weet ik dat er een lijstje is dat ik kan invullen voor de nodige informatie door te geven. Echter vind ik hem zo snel niet. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt
Geen idee waar de blanco variant van het lijstje staat, maar hier een ingevuld exemplaar met misschien ook wel een interessant topic er achteraan:

viewtopic.php?f=8&t=37089
Hierbij ook mijn voorkeurenlijstje

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Het hoofdgebruik gaat woonwerk verkeer zijn. 7km enkel. Maar wij gaan ook minstens 2 maal per jaar op fietsvakantie. Eentje van een week en eentje van 2 a 3 weken. Grote boodschappen doen we met de bakfiets. In mijn hoofd wil ik in de toekomst vaker spontaan in het (verlengd) weekend er eens op uit trekken met mijn vriendin en kinderen. Mijn jongste is nu 4 maanden en mijn oudste 4 jaar. Maar de kans is ook zeer groot dat die weekendjes zeer sporadisch zullen zijn en het enkel bij de 2 a 3 langere vakanties per jaar blijft.
Ik weet dus zelf niet goed of ik op zoek ben naar een "woon werk fiets waarmee ik ook op vakantie kan" of een "vakantiefiets waarmee ik ook naar mijn werk kan"
Ik zou de fiets graag zo lang mogelijk gebruiken. Liefst de rest van mijn leven. Maar zie ook vooral mijn budget.

een paar dingen die mijn voorkeur genieten
- brede banden
- schijfremmen (geen must)
- Internet versnellingen zou fijn zijn. Maar deze moeten dan ook echt goed werken. Dus ik denk dat een derailleur een beter optie is voor mijn budget.
- klik-pedalen hoef ik niet te hebben
- spatborden zijn een must
- ondanks dat ik een man ben, fiets ik liever op een "vrouwenmodel".

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Zeker niet te sportief. Ik heb er nog nooit echt mee gefietst maar zo'n vlinderstuur lijkt me wel iets. Dan kun je wat afwisselen tijdens het rijden. Er wat tussenin zou ik dan zeggen. Niet sportief en ook niet rechtop.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ja. Tijdens de donkere maanden fiets ik altijd in het donker naar mijn werk. Ik heb graag vaste verlichting met dynamo. Maar kan ik voor een goede prijs een fiets kopen zonder dynamo dan wil ik dat ook wel overwegen.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Nee. Echt offroad paden vermijden wij doorgaans. Maar ik heb wel graag een stevige fiets.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Voorlopig nog vooral de Benelux. Maar in de toekomst willen we wellicht naar verdere oorden reizen met de trein. Maar niet buiten Europa. Op het vliegtuig moet hij niet perse mee kunnen. Het zou fijn zijn als ik een stijle helling kan nemen met de fiets. Maar voorlopig staat die helling nog niet in mijn vakantie plannen.

Wat voor vakanties worden dat?

Dit zullen hoofdzakelijk kampeervakanties zijn. Wij hebben ook een fietskar en deze moet ook zeker aan de fiets kunnen. Daarnaast hebben we ook een follow me. Deze moet ook zeker aan de fiets kunnen. Zag laatst een bericht over problemen met de follow me bij de koga world traveller.
Voorlopig zijn wij ook nog niet goed uitgerust in met onze kampeer spullen. Dus nog veel grote dingen. Dus fietstassen aan de voorvork zijn ook een must. Ik kan eventueel zelf ook rekjes monteren mochten deze niet al op de fiets zitten.

Je lichaamslengte

1,89m.

Je gewicht

richting 90kg. Maar zou graag weer 80kg wegen.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Ik heb dit nog nooit gewogen. Ik weet enkel dat onze tassen behoorlijk vol zitten en dat we in de fietskar meestal ook de maxima aan gewicht hebben zitten (45kg). Wij nemen altijd net wat te veel mee op reis. Het zal dus al snel 30kg zijn dat aan de fiets hangt.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Sint-Niklaas
Oost-Vlaanderen
Belgie

Wat is je budget?

500 a 600 euro. Dit kan eventueel wel omhoog. Maar als dat niet nodig is blijf ik liever bij dit bedrag. 1000 euro is de absolute maximum prijs.

Welke fietservaring heb je?

Wij verplaatsen ons enkel met de fiets. In mijn jongere jaren heb ik wel enorm veel gefietst als training voor mijn topsport. Ik durf mijzelf wel een ervaren fietser te noemen. Heb ook tot kort geleden 8 jaar als postbode gewerkt. Dus fiets met veel gewicht (60+kg bagage) is mij zeker niet vreemd.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik ga zelf weinig onderhoud verlichting Enkel wat ketting smeren en remblokjes vervangen. Heb er geen tijd voor om grote herstellingen te doen aan de fiets. Ik ken er ook te weinig van. Maar mijn huidige fietsen gaan altijd netjes op onderhoud bij de fietsenmaker.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Zeker. Heeft mijn voorkeur zelfs.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Helaas niet. Heb al veel fietsen gezien. Maar ik heb er te weinig verstand van om te zien of het iets voor mij is.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Nee.

Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?

Dat mag. Ik vind het wel leuk als je ziet dat het een echte vakantie fiets is. Wat ik daarmee bedoel weet ik zelf ook niet goed eigenlijk. Maar ik wil vooral gewoon een goede fiets.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Korte termijn is leuk. Maar ik heb zeker geen haast. Het mag gerust nog een jaar wachten.
met je eisen (reisfiets, je lengte, de bagage, reisfiets) is een damesframe af te raden (minder stijf).
ze zijn er wel: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... antiefiets

ik raad je aan om tijdens de proefrit er al tassen met wat gewicht aan te hangen.

als je niet schrikt van wielmaat 26 inch (is uit de mode, zeg maar), dan mogelijk zoiets:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -inch-59cm
ik zie dat je tijd hebt: een vergelijkbare fiets is ook te bouwen op basis van een ouder model mountainbike (zie ander topic op dit forum) en voor jouw budget.

ik wens je succes en ben benieuwd hoe dit uitpakt!
Dat klinkt als een best te realiseren wens binnen het budget. Zeker met het genoemde tijdspad kun je een hele tijd geduld hebben en goed rondkijken en vergelijken. Maar wees ook bereid om snel te schakelen vanuit die rust als een fiets online komt die de juiste voor je zou kunnen zijn ;)

Met tweedehands wel goed opletten dat je niet de ellende van iemand anders koopt. Als je zelf wil sleutelen kom je vaak nog best wel aardig weg als frame en vork goed zijn en je genoeg budget over hebt, maar als je alles gaat uitbesteden dan kan zeker het arbeidsloon nog best aantikken. Ook kan het nog steeds zo zijn dat sommige onderdelen best lastig leverbaar zijn.

Je leest al best een tijdje mee, dus ben je vast wel bekend met de informatie in deze 3 links van Wim, Michiel en Marten:

https://fietsvakantie.home.blog/

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

hoogframe schreef:
di 17 mei, 2022 06:57
als je niet schrikt van wielmaat 26 inch (is uit de mode, zeg maar)
Met het genoemde budget en de wens van TopicStarter voor brede banden lijkt me dat een prima weg om voor te kiezen. Leuk ding ook die Snel 26 inch.

Om even bij die bandbreedte te blijven, hoe breed kun je op zo'n Snel Safari monteren, zoals het mixte exemplaar? Houdt dat niet op bij 37mm, misschien 42mm, of kun je daar meer in kwijt? Wel ook weer een leuke fiets.

Als de wens sterk is voor die lage instap kun ook eens kijken naar een Avaghon S26 of S28. De niet al te vroege Koga Signature modellen kun je ook prima een setje 50mm Big Apples op kwijt. Net als op een Travelmaster 2.8, als je je spatborden goed afstelt en de marges iets minder ruim kiest dan Santos zelf doet. Een Travelmaster 2.6 zou ook prima kunnen zijn maar die is er niet met lage instap. Met bijvoorbeeld Vittorio kun je ook wel eens geluk hebben, al zijn daar zoveel verschillende van gemaakt dat dat lastiger te zeggen is. Zeker omdat die op maat gemaakt zijn en mede daardoor helaas geen duidelijke type aanduiding hebben waaruit je bepaalde specificaties kunt afleiden.

Als je de wens voor lage instap laat vallen neemt je keuzemogelijkheid overigens wel sterk toe ;)

hoogframe schreef:
di 17 mei, 2022 06:57

ik zie dat je tijd hebt: een vergelijkbare fiets is ook te bouwen op basis van een ouder model mountainbike (zie ander topic op dit forum) en voor jouw budget.
Dat kan als je de wens voor lage instap laat vallen natuurlijk ook, het genoemde topic is waarschijnlijk deze:

viewtopic.php?f=8&t=37009

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is bijvoorbeeld deze fiets:

viewtopic.php?f=11&t=37216

Met nog wat budget over richting de maximaal gestelde 1000 euro is er zelfs budget om als de verende voorvork onderhoud nodig gaat hebben die te kunnen wisselen voor een vaste. Dan wel even opletten of de vork geen 1 inch vorkbuis heeft zoals Koga vaker gebruikte in die tijd, de meeste vorken die je tegenwoordig vindt zullen met 1 1/8 inch vorkbuis zijn.
hoogframe schreef:
di 17 mei, 2022 06:57

als je niet schrikt van wielmaat 26 inch (is uit de mode, zeg maar), dan mogelijk zoiets:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -inch-59cm

ik zie dat je tijd hebt: een vergelijkbare fiets is ook te bouwen op basis van een ouder model mountainbike (zie ander topic op dit forum) en voor jouw budget.
26" mag zeker. Mijn huidige fiets is 28", maar niet bewust voor gekozen. Hij voldeed gewoon aan andere eisen.

Opbouwen op een mountainbike lijkt me ook wel wat. Maar weet niet of ik ga weten welk merk, frame,.... ik moet kiezen hiervoor
als voorbeeld en misschien is deze nog te koop (framemaat 57 cm): viewtopic.php?f=11&t=37257&p=417225&hil ... 26#p417225

dit type in framemaat 22 inch lijkt me voor jou geschikt:, de Terrago: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... untainbike en deze blauwe is beetje mijn favoriet qua 'looks' (sorry, deze is framemaat 24 inch)
of een vergelijkbare Granite of G-ranite (https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... tb-22-inch qua kleur niet ieders eerste keuze) of Coldrock of Escaper. en dan met een vaste voorvork.
zo'n frame is vrij lang (lange bovenbuis) en door het frame aan de kleine kant te kiezen en de dikke zadelpen en verstelbare (!) atuurpen iets verder uit te laten steken, kun je waarschijnlijk op zo'n fiets lekker en goed komen te zitten.
zo'n frame is er ook als aluminium frame met dezelfde stalen voorvork, bijvoorbeeld zo in maat 21,5 inch (framemaat ongeveer 55 cm):
Terrago 21half 21 5 inch ATX zo in Ermelo 28april2019.jpg
vaak iets met ATX in de naam of nog een oude typenaam als Terrago of Escaper. sommige uitvoering hebben hydraulische remmen van Magura, ook fijjn
Mijn schoonbroer heeft een 6tal jaar geleden een Norta fietd gekocht. Kostprijs was destijds 900 euro voor de nieuwe fiets.
Is Norta een merk dat geschikt kan zijn? Mijn schoonbroer fiets er al jaren niet meer op. Hij is even groot als mij. De fiets heeft echt wel een grondig onderhous nodig.

Ik weet niet weli type het precies is. Dus het is lastig oordelen natuurlijk. Als woon werk fiets zal deze zeker geschikt zijn. Ik weet alleen niet of hij voor vakanties ook kan dienen.
Het merk is tamelijk irrelevant, maar het zou best kunnen. Heb je er een foto van?
Als de fiets 6 jaar is en al jaren niet gebruikt, dan is hij als het goed is toch nog helemaal goed op reguliere dingen na?
Shorttrack schreef:
do 19 mei, 2022 08:07

Ik weet niet weli type het precies is. Dus het is lastig oordelen natuurlijk. Als woon werk fiets zal deze zeker geschikt zijn. Ik weet alleen niet of hij voor vakanties ook kan dienen.
Hang het geplande gewicht aan vakantiebagage er eens aan in de geplande tassen en ga er eens een goed stuk mee rijden. Dat kan best een aardige indicatie zijn.
Naafversnellingen spreken mij voorlopig toch nog het meest aan. Kijk ik dan meteen naar rohloff? Of heb ik met een shimano nexus ook nog genoeg bereik en betrouwbaarheid?

Twee vakanties terug zaten we in geraardsbergen. Naast de muur waren er toch nog flinke hellingen. Dus enig bereik (als is het maar voor de uitzonderingen) is wel gewenst.
Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 15:44
Naafversnellingen spreken mij voorlopig toch nog het meest aan. Kijk ik dan meteen naar rohloff? Of heb ik met een shimano nexus ook nog genoeg bereik en betrouwbaarheid?
Met een Alfine-11 kom je er ook wel, maar uit de discussies op dit forum maak ik of dat het dat in meerdere opzichten toch net niet is.
Met andere naafversnellingen van Shimano heb je beslist geen vakantiefiets voor met flink wat bagage in enige heuvels.
Dus in de praktijk kom je dan bij Rohloff. Je zult wel je budget moeten aanpassen, want een Rohloffnaaf is een mooi ding maar zal linksom of rechtsom wel betaald moeten worden. Je kunt zoeken naar een goedkoop treedehandsje, maar dan betaal je alsnog via een mindere rest van de fiets en/of extra opknapperij.
Nog even doorsparen is ook een optie.
willem.m schreef:
za 21 mei, 2022 16:26
Nog even doorsparen is ook een optie.
Mijn budget kan tot ongeveer 1000 euro. Heb al enkele fietsen zien staan met een rohloff naaf rond die prijsklasse. Voorlopig ben ik ervan overtuigd dat ik best voor rohloff ga als ik toch voor een naafversnelling zou kiezen.
Dat zou ook mijn keuze zijn, zeker gezien je voorkeuren in eerdere posts. Je neemt ook aardig wat gewicht mee, en dan zijn kleinere versnellingen en kleine stapjes wel zo prettig.

Zelf heb ik vijftien jaar geleden geïnvesteerd in een (nieuwe) vakantiefiets met Rohloffnaaf. Ik heb er nooit spijt van gehad. De investering heb ik er dubbel en dwars uitgehaald.
Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 16:49


Mijn budget kan tot ongeveer 1000 euro. Heb al enkele fietsen zien staan met een rohloff naaf rond die prijsklasse. Voorlopig ben ik ervan overtuigd dat ik best voor rohloff ga als ik toch voor een naafversnelling zou kiezen.
Ik zou bij naafversnellingen ook voor een Rohloff gaan ja. Alfine is prima voor woon-werkverkeer en een fietsvakantie in een vooral vlak land als Nederland, maar verder zou ik het niet doen.

Voor 1000 euro komt er best eens wat voorbij met Rohloff, maar dan heb je vaak een hoop geluk of een hoop ellende ;)

Met je wens voor brede banden kun je naar een 26 inch fiets kijken, zoals bijvoorbeeld de Koga met Rohloff en schijfremmen die ik eerder al linkte.
Jurr schreef:
za 21 mei, 2022 19:29




Met je wens voor brede banden kun je naar een 26 inch fiets kijken, zoals bijvoorbeeld de Koga met Rohloff en schijfremmen die ik eerder al linkte.
Die koga ziet er wel aantrekkelijk uit inderdaad. Ik heb alleen kort geleden gelezen dat de follow me er niet op zou passen. De bagagdrage zou in de weg zitten.
En het is ook echt een heel eind rijden voor mij (maar dat is nog te overzien als de fiets het echt waard is.)
Ik houd hem sowieso nog even in het oog.
Wel even opletten met quoten. Die moet je openen en sluiten, als je dat niet netjes doet kan het zomaar zijn dat de auteur niet bij de juiste tekst staat.

Nu lijkt het namelijk net alsof jij mijn tekst hebt geschreven en andersom. ;)