Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 21:54
Ik rij liever met achterlicht op batterij (en koplamp op dynamo) omdat ik soms met spatbord en bagagedrager rijdt, of met alleen spatbord, of met alleen bagagedrager, of geen van beiden. Daar pas ik het benodigde achterlampje op aan. Een simpel batterijtje geeft zat opbrengst voor een goed achterlicht.
Waarom zou je zonder spatbord rijden?
Ik heb zelf nooit begrepen waarom ik nooit een spatbord op mijn wielrenfiets heb gehad. Zou een hoop vieze kleding bespaard hebben.
In mijn geval omdat modder zich kan ophopen tussen spatbord en band en je dan een ongewenste extra rem krijgt.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 22:30
In mijn geval omdat modder zich kan ophopen tussen spatbord en band.
Dat hoor je.
Inderdaad gebeurt het een enkele keer.
Een takje, even porren en rijden maar weer.
Ik denk dat de luchtweerstand van de spatborden een belangrijker factor is.
Poppink schreef:
ma 30 mei, 2022 00:38
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 22:30
In mijn geval omdat modder zich kan ophopen tussen spatbord en band.
Een takje, even porren en rijden maar weer.
Je hebt misschien nooit echt last gehad van modder tussen de spatborden. In zo'n geval stopt je fiets, of je dat nu wilt of niet. :shock:
Verder: inderdaad luchtweerstand maar ook gerammel, verbuiging en het passen van de fiets in de auto. Gewicht scheelt het ook nog. 580 gram in mijn geval. Dat was meer dan ik verwacht had.
Dus geen spatborden op mijn favoriete fiets. Ik heb gelukkig wel een stadfiets met spatborden voor het geval het nat is.
Nee, geen last, want je hoort het aanlopen als de modder zich ophoopt of het gaat zwaarder.
Om nog even offtopic door te gaan:
Spatborden zijn ook prettig om je aandrijving (spatbord voor) en broek en shirt/jas (spatbord achter) niet onder de drek te krijgen.

Maar eh ... Er zijn op dit forum al diverse eerdere topics geweest over de voor- en nadelen van spatborden op je fiets. Bovendien hangt de keuze om ze wel of niet te gebruiken samen met het gebruiksdoel.
Poppink schreef:
ma 30 mei, 2022 00:38

Dat hoor je.
Inderdaad gebeurt het een enkele keer.
Een takje, even porren en rijden maar weer.
Ik denk dat de luchtweerstand van de spatborden een belangrijker factor is.
Dagje porren? Weekje porren? Jij liever dan ik.

'k Denk ook dat mijn fiets wat meer modder ziet dan de jouwe.

Verder vat willem.m het mooi samen:

willem.m schreef:
ma 30 mei, 2022 09:34

Maar eh ... Er zijn op dit forum al diverse eerdere topics geweest over de voor- en nadelen van spatborden op je fiets. Bovendien hangt de keuze om ze wel of niet te gebruiken samen met het gebruiksdoel.
Shorttrack schreef:
vr 13 mei, 2022 20:20

Ik wil graag een tweedehands reisfiets kopen.
PB gestuurd met een een link naar een mogelijk interessante fiets die ik online heb zien staan.
Ik ga de vraag hier toch eens stellen.

Ik ben 1,89m en heb een binnenbeen lengte van 88. Volgens binnenbeen maat zou ik van frame maat 57 moeten hebben maar volgens mijn lengte zit ik eerder aan 60cm

Ik ga zaterdag naar een fiets kijken van 61cm. Gaat dit sowieso te groot zijn?
Zie "door Jurr » di 17 mei, 2022 06:37", iets met warrige wereld.
Leon schreef:
ma 30 mei, 2022 18:41
Zie "door Jurr » di 17 mei, 2022 06:37", iets met warrige wereld.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 02:01

Verder bij framemaat vragen zoals eerder gezegd deze eens lezen:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Voor mijn 1.78m zijn passend 43cm tot 60cm fietsen voorzover ik tot nu toe geprobeerd heb, afhankelijk van merk en type fiets. Ze waren allemaal mijn maat.

Als ik ook nog BMX had gereden had die 43cm ook nog wel wat lager gekund ;)
Mijn huidige fiets is 57cm. Gemeten door de fietsenmaker. Mijn lichaamslengte werd niet gemeten. Kwam uit op 57cm dus. Ik vond de fiets bij afhaling niet direct lekker zitten. Beetje opgevouwen gevoel. Maar de fietsenmaker zei dat ik het wat tijd moest geven en wat moest spelen met het zadel. Stuur zit vast en kan niet gesteld worden.

Weet niet waarom maar fiets er 4 jaar later nog altijd mee. Nog altijd het gevoel dat het niet helemaal juist is. Ok wel, maar het kan toch beter denk ik.

Mijn buurman heeft een koga traveller lady van 57cm. Dat voelt direct te klein voor mij als ik erop ging zitten.

61cm is wellicht eerder mijn ding. Ik vermoed overigens dat ik met een vlinderstuur ook wel wat kan passen naar mijn lichaam.

Mijn racefiets is 60 en dat voelt zeker niet te groot. Het zadel staat ook niet op zijn laagst.
Ik zou gewoon op die Avaghon S28 in maatje 60 gaan proefrijden. Daar heb je veruit het meeste fiets aan in vergelijking met wat er hier eerder in het topic eerder allemaal gepasseerd is en heb je goed onder de duizend euro thuis in de woonkamer staan.

Keurig afgemonteerde kwaliteitsfiets. En mocht je ooit de derailleurs zat zijn kun je 'm prima ombouwen naar Rohloff, mocht je naar schijfremmen over willen dan kan dat ook, en de brede banden en naafdynamo zitten er al op.

Met jouw wensen, lengte en budget zou dat met het huidige aanbod mijn keuze zijn. Met afstand. (-:
Inderdaad een keurige fiets, die te upgraden is.
O, is er opeens een Avaghon in het spel? Dat had ik gemist.

Uit ervaring kan ik beamen dat je daar vast een goede fiets aan hebt. Mijn Avaghon rijdt altijd goed: met veel bagage en zonder tassen, en met grove banden en slicks. Ook heb ik nog nooit problemen gehad met de Magura hydraulische velgremmen (die uitstekend remmen; nooit behoefte gehad aan schrijfremmen), de R-naaf en de XT-naven. In vijftien jaar heb ik alleen twee nieuwe velgen en een trapas versleten (naast de gebruikelijke dingen als kettingen, banden en pedalen).

Dus als je een Avaghon vindt die past en redelijk geprijsd is: doen!
Slotje op het topic dan maar? Of wachten we nog even tot ook Leon akkoord is?

;)
Yep. We kijken al vooruit naar de vakantiefoto's. :)
Ik ga anders gewoon even niets zeggen hierop :lol:

Nu met de avaghon erbij ben ik echt wel van mening dat ik op dit moment een voor mij zeer geschikte fiets kan kopen. Ik ga er dan ook verder geen gras over laten groeien en er sowieso een gaan kopen.

We vertrekken begin juli terug op vakantie en wil tegen die tijd mijn toekomstige fiets al wat inrijden en klaarzetten voor fietsvakantie.

Ik ga dus gewoon een van deze fietsen testen en kopen (als ze mij lekker zitten uiteraard)

Mijn eeerst volgende afspraak om te gaan kijken naar een fiets is sowieso pas mogelijk voor komende zaterdag. Dus wie weet wat er nog op mijn pad komt.
Ik ben iemand die pas stopt met zoeken als ik iets gekocht heb. :P
De kans dat ik een fiets koop zonder voordragers is best groot.

Nu heb ik een tijdje geleden deze gekocht voor mijn huidige fiets.
Screenshot_20220531-121141_Chrome.jpg
Heb deze improvisorisch op mijn fiets moeten monteren aangezien de vork niet voorzien was op voordragers.

Mijn toekomstige fiets zal wel voorbereidingen hebben voor een voordrager. Monteer ik deze dan gewoon op mijn nieuwe fiets? Of raden jullie toch sterk aan om een drager te nemen die uit een geheel bestaat? En neem ik dan best tubus? Of raden jullie nog andere merken sterk aan?
Ik had een heel verhaal geschreven, maar ik denk dat hier alles wel gezegd is over de creatie die hierboven staat:

viewtopic.php?f=8&t=36269

Shorttrack schreef:
di 31 mei, 2022 12:16
En neem ik dan best tubus?
Ja.

Een gebruikte Tubus op marktplaats.nl/2dehands.be kan natuurlijk ook prima. Spuitbusje verf in je favoriete kleur er overheen en je kunt er weer jaren mee op pad.