Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Jurr schreef:
di 31 mei, 2022 12:34
Ik had een heel verhaal geschreven, maar ik denk dat hier alles wel gezegd is over de creatie die hierboven staat:

viewtopic.php?f=8&t=36269
.
Dat is mijn creatie :lol: werkt nog perfect trouwens. Het is die fiets die vervangen zal worden.
Niet zo'n mooie fiets als de Avaghon maar wel met vlinderstuur: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... en-hybride
Deze fiets werd mij al getoond helemaal in het begin van dit topic. De lage instap trekt mij wel aan.
Echter is er maar weinig info over de opbouw. De prijs valt ook erg mee.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... antiefiets

Brede banden, lage instap, niet sportief, voor en achterdrager aanwezig, frame maat klopt...

Deze fiets tikt toch enkele puntjes aan op mijn lijst. Ik zou er denk ik wel een ander stuur op zetten om toch een sportievere houding aan te kunnen nemen als dat nodig is.

Ik vrees dat de avaghon voor mijn neus wordt weg genomen. Ging er echt voor maar er komt al iemand kijken en neem aan dat hij dus verkocht zal zijn. (al houd ik enige hoop). Wil voorlopig nog altijd voor de Santos str01 gaan, Als de fiets echt zo goed als nieuw is dan doe ik daar zeker geen miskoop aan.

Maar deze Snel ziet er ook aantrekkelijk uit. Samengesteld en opgebouwd in de winkel, Dus ik kan dan denk ik wel aannemen dat er degelijk materiaal op zit. Goed onderhouden volgens de eigenaar dus kan er ook direct mee weg fietsen.

En met die prijs kan ik nog eventuele verborgen gebreken opvangen als die er zouden zijn.

Zowel de Santos als de snel zijn geen recente fietsen (wat mij niets uit maakt, als ze maar goed fietsen). Maar de santos ziet er op het eerste zicht wel minder gebruikt uit.


Had mijn zinnen gezet op de Santos tot dat de avaghon ineens voorbij kwam. En nu die uit mijn handen dreigt te glippen ben ik plots opnieuw beginnen nadenken. En de prijs van de snel spreekt mij ook erg aan uiteraard. Maar daar wil ik me niet door laten afleiden.

Dus nu weet ik het zelf even niet meer.
Shorttrack schreef:
wo 01 jun, 2022 22:29
Zowel de Santos als de snel zijn geen recente fietsen (wat mij niets uit maakt, als ze maar goed fietsen).
Dat minder recente maakt ze veel goedkoper in onderhoud.
Die Snel vind ik aantrekkelijker dan de Santos. Als het frame geen ongeluk heeft gehad echt een geweldig aanbod voor dat bedrag.

Alle Snel Safari's zijn in eerste instantie in de winkel samengesteld en opgebouwd want vakantiefietsen naar wens opbouwen is/was altijd de kernactiviteit van dat bedrijf.
Plus dat grotere fietsen met lage instap niet zo vaak gebruikt voorbij komen.

Shorttrack schreef:
wo 01 jun, 2022 22:29

Echter is er maar weinig info over de opbouw. De prijs valt ook erg mee.
Magura hydraulische remmen, Tubus Cargo en Tara, geen naafdynamo, en de afmontage lijkt vooral 3x9 Shimano Deore LX als ik het zo op de foto's kan zien. Het zou me niks verbazen als ze de hele schakelgroep en ook de naven LX hebben gekozen, maar da's lastig te zien op de foto's.

Banden zullen 37-622, misschien 42-622 zijn. Veel breder zul je waarschijnlijk niet kwijt kunnen op zo'n klassiek Snel frame. Maar leuke fiets als het je maat is, zeker voor dat geld.

Shorttrack schreef:
wo 01 jun, 2022 22:29

Ik vrees dat de avaghon voor mijn neus wordt weg genomen. Ging er echt voor maar er komt al iemand kijken en neem aan dat hij dus verkocht zal zijn. (al houd ik enige hoop).
Fingers crossed, wie weet heb je geluk...
Jurr schreef:
wo 01 jun, 2022 22:53
Plus dat grotere fietsen met lage instap niet zo vaak gebruikt voorbij komen.

Magura hydraulische remmen, Tubus Cargo en Tara, geen naafdynamo, en de afmontage lijkt vooral 3x9 Shimano Deore LX als ik het zo op de foto's kan zien. Banden zullen 37-622, misschien 42-622 zijn. Veel breder zul je waarschijnlijk niet kwijt kunnen op zo'n klassiek Snel frame. Maar leuke fiets als het je maat is, zeker voor dat geld.
Ondanks mijn magere kennis had ik ook al een vermoede van deze opbouw. Dan denk ik persoonlijk dat ik hiermee een geschiktere fiets heb dan de Santos op langere termijn. Ik ben nu gewend om met bredere banden te fietsen en ben een beetje bang dat ik dat comfort ervan een beetje ga missen met de dunnere banden van de Santos. Maar misschien is dit onterecht. Heb ik met deze fiets ook meer upgrade mogelijkheden als met de Santos? of blijft dit redelijk hetzelfde?

Ik moet wel zeggen dat ik al na twee reacties op mijn vraag over deze fiets al redelijk overtuigd ben van de Snel. De lage instap schrikt mij niet af als het gaat over een eventuele minder stabiele fiets of iets wat daarmee gepaard kan gaan. Mijn huidige fiets heeft ook een lagere instap en die fietste zoals het hoorde tijdens onze fietsvakanties.

Bedankt om zo goed met mij mee te denken. Ik waardeer het enorm.
Shorttrack schreef:
wo 01 jun, 2022 23:09

Heb ik met deze fiets ook meer upgrade mogelijkheden als met de Santos? of blijft dit redelijk hetzelfde?
Tsja, zorgen dat de zitpositie goed is en je stuur, zadel en pedalen aanpassen naar wens.

Verder zou ik er niet zoveel aan upgraden en het lekker zo laten.

Afhankelijk van wat voor banden erop zitten is dat misschien wel een upgrade waard, maar je kunt ook gewoon wachten tot ze versleten zijn. Net als een naafdynamo voorwiel als die gewenst zou zijn, al kun je daar ook mee wachten tot je voorste velg een keer versleten is na vele kilometers remmen op de remflanken. Crankset lijkt Hollowtech2 met externe lagers, mochten die lagers versleten zijn zou je kunnen overwegen om die te wisselen voor een cartridge trapas met bijbehorend crankset. Of gewoon goed je Hollowtech2 lagers in de gaten houden en op tijd wisselen.

Shorttrack schreef:
wo 01 jun, 2022 23:09
De lage instap schrikt mij niet af als het gaat over een eventuele minder stabiele fiets of iets wat daarmee gepaard kan gaan. Mijn huidige fiets heeft ook een lagere instap en die fietste zoals het hoorde tijdens onze fietsvakanties.
Maar da's wel een e-bike waarbij gewicht vast een stuk minder een rol speelde bij het ontwerp van de fiets. Die motor vangt het toch wel op.

Ik zou er toch wel kritisch naar kijken. Zelf ken ik het mixte exemplaar niet, het heren exemplaar heb ik wel eens op gereden maar ook niet met veel bagage. Het kan best zo zijn dat er niet eindeloos aan bagage kan worden toegevoegd zonder negatieve invloed te hebben op het rijgedrag van de fiets. Niet dat dat uit hoeft te maken, het kan natuurlijk prima zijn dat die limiet verder ligt dan je zelf zult gaan gebruiken.
Ik ben wat te hard van stapel gelopen in mijn zoektocht naar een fiets. Ik begin te twijfelen over het model van de fiets.

Toen ik mijn ebike kocht had ik geen idee wat ik echt met de fiets wilde gaan doen in de toekomst. Gewoon een goede woon werk fiets moest het zijn.

Iets daarna had ik een beetje spijt dat het geen mountainbike model was. Want dat is iets wat ik ook wel leuk vind om te doen.

Mijn zoektocht is momenteel even de weg ingeslagen van de mountainbikes.
Dat kan gebeuren. Het lijkt mij des te meer reden om eerst een goedkopere fiets te kopen vooral veel te gaan fietsen. De kans dat je over een tijdje een fiets zoekt die nog beter bij je wensen past is namelijk groot.
Twee fietsen waarvan ik denk dat ze in aanmerking kunnen komen.

fiets/MTB Trek 4500
€ 120,00
https://link.2dehands.be/m1828694517?ut ... ialbuttons

Giant Terrago size xl
€ 150,00
https://link.marktplaats.nl/m1843602095 ... ialbuttons

De tweede fiets heeft dezelfse remmen als die vroeger op de fiets van mijn broer zaten. Die heeft ze moeten vervangen want daar kun je naar het schijnt geen onderdelen meer van vinden buiten remblokjes.

Ik wil misschien inderdaad eerst een goedkope fiets kopen en zien of het wat werkt. Als de fiets in goede conditie is heeft hij niet veel aanpassingen nodig. Nieuwe wegbanden en bagagedragers.

Verende voorvork mag wel van mij. Moet niet perse maar het mag wel.
Het feit dat hier ook brede banden op kunnen spreekt mij wel meer aan. Vind dat denk in toch prettiger fietsen.
Shorttrack schreef:
vr 03 jun, 2022 12:26
Nieuwe wegbanden en bagagedragers.
Ik denk dat je een aantal vragen van de vragenlijst opnieuw moet doen, want het is me niet meer duidelijk. Je zocht eerst een fiets voor op vakantie en voor naar het werk en nu een MTB. Maar je wilt er toch bagagedragers op, en wegbanden? En wil je er mee naar het werk?
Een fiets die alles geweldig kan willen we natuurlijk allemaal. Als je geen spatborden meer hoeft kunnen er in veel fietsen een stuk bredere banden. Maar als je door de regen naar het werk moet is het ineens een stuk minder leuk.
Leon schreef:
vr 03 jun, 2022 12:55
Shorttrack schreef:
vr 03 jun, 2022 12:26
Nieuwe wegbanden en bagagedragers.
Ik denk dat je een aantal vragen van de vragenlijst opnieuw moet doen, want het is me niet meer duidelijk. Je zocht eerst een fiets voor op vakantie en voor naar het werk en nu een MTB. Maar je wilt er toch bagagedragers op, en wegbanden? En wil je er mee naar het werk?
Een fiets die alles geweldig kan willen we natuurlijk allemaal. Als je geen spatborden meer hoeft kunnen er in veel fietsen een stuk bredere banden. Maar als je door de regen naar het werk moet is het ineens een stuk minder leuk.
Mijn voorkeuren zijn inderdaad wat aangepast. De gedachte van vroeger kwam ineens bij mij op toen ik een collega op zijn oude mountainbike naar het werk zag komen. Hij had er wegbanden op zitten (schwalbe big ben) maar had thuis ook nog offroad banden liggen. Hij vond het heel gemakkelijk zo omdat hij maar 1 fiets nodig had zo.

De afstand naar mijn werk is maar 6km enkel. Dus de fiets moet daarvoor niet aan specifieke eisen voldoen. Voor die afstand moet een fiets gewoon fietsen :lol:

Voor foetsvakanties zijn er weer andere eisen natuurlijk. Echt presteren op uithoudingsvermogen door lange stukken na elkaar te fietsen is niet nodig. Wij fietsen met onze kinderen hooguit 70km per dag. En dat is al eerder uitzonderlijk. We proberen het te houden bij 50km per dag. Geen overdreven afstanden aan ongeveer 20 per uur.

De fiets moet wel heel stevig zijn. Wij nemen graag zoveel mogelijk mee :roll: dus fiets redelijk bepakt en een fietskar erachter. Wij doen zoveel mogelijk (zware) in de fietskar. Dat vinden we persoonlijk prettiger.

Aangezien wij maar plek hebben voor een beperkt aantal fietsen lijkt het mij handig om een "veelzijdige" fiets te hebben. Met eventueel verschillende bandensets.

Ik fiets dus 12km per dag voor woon/werk.

Fietsvakanties zijn ongeveer 400km in 2 weken tijd.

Nu moet het overigens lukken dat de motor van mijn e-bike al 2 weken stuk is. Ik heb daarmee een constatering kunnen doen. De sportieve houden op die fiets beviel me niet echt. Maar ik denk dat dat kwam omdat ik vanzelfspreken geen hoge druk op de trappers moest zetten. Nu de motor kapot is moet dat wel en dan zit ik ineens een stuk prettiger. Ik fiets ongeveer 26 per uur als ik alleen fiets. En dan is een sportieve houding wel prettig.
Zeker met die vele bepakking zou ik niet zomaar elke mountainbike nemen. Wat beperkte bikepacking bagage gaat je bijna op elke fiets wel lukken, maar zodra je over vele fietstassen en aanhangers gaat praten zou ik toch wel kritisch gaan kijken naar het materiaal. Sla het lichte wedstrijdmateriaal over en kies voor degelijke wielen met genoeg spaken. Bij een gebruikt exemplaar, wees kritisch op het onderhoud.

Een slechte verende vork is vooral ballast. Een goede verende voorvork heeft regelmatig onderhoud nodig, dat vergeten mensen vaak. Natuurlijk kan er ook een vaste vork in, maar dat heeft vaak ook weer z'n prijskaartje.

De link was al genoemd in dit topic, maar ik stip 'm nog even aan:

viewtopic.php?f=8&t=37009
Deze fiets (zie bijlage) staat hier in de buurt. Vorig jaar zouden de kabels, remmen, ?verzetsysteem? (Zijn dat de tandwielen of het derailleur?), ketting, remblokjes vervangen en onderhouden bij de fietsenmaker. Daarna is er weinig mes gefietst. De man heeft een e-bike gekocht.

Hij vraagt 150 euro voor de fiets.

Mijn plan was om deze of een andere fiets in redelijk goede staat te kopen, bagagedragers erop en ermee op korte vakantie te gaan. Dit jaar gaat ons zoontje 4 maanden voor het eerst mee en we willen maar kleine stukjes fietsen. Op die manier kan ik ontdekken wat er beter kan/moet aan de fiets. We nemen ook minder bagage mee.

Ik heb al wat uitgezocht welke mtb's geschikt kunnen zijn.

Een vriend van mij heeft enkele jaren geleden ook zijn eigen fiets omgebouwd en wil mij hierbij wel helpen.

Bijlagen

Als alles goed is wat er op die fiets zit is 150 euro een zeer redelijk bedrag. Als wielen, derailleurs, balhoofdstel, voorbladen, commandeurs en nog wat zaken vervangen moeten worden is 150 euro al gauw 150 euro te veel. Kortom: je kunt het niet zien op foto's.
Check de hele fiets en maak een begroting. Ik vermoed dat de voorbladen niet vervangen zijn.
Leon schreef:
za 04 jun, 2022 18:57
Als alles goed is wat er op die fiets zit is 150 euro een zeer redelijk bedrag. Als wielen, derailleurs, balhoofdstel, voorbladen, commandeurs en nog wat zaken vervangen moeten worden is 150 euro al gauw 150 euro te veel. Kortom: je kunt het niet zien op foto's.
Check de hele fiets en maak een begroting. Ik vermoed dat de voorbladen niet vervangen zijn.
De fietsen bij in de buurt met de goede maat zijn sowieso schaars. Deze is het best onderhouden. Dus ik denk dat deze fiets mij de beste basis zal geven.
En daarbij kan in er direct mee beginnen fietsen. Daardoor kan ik snel merken of de fiets ook echt geschikt is voor mij voordat ik er extra kosten aan doe.
Men zal het hier niet allemaal met me eens zijn, maar als je nog niks hebt zou mijn persoonlijke voorkeur een 3x9 speed zijn voor een 26 inch klassieker.

Natuurlijk kun je via 6 verschillende frames uiteindelijk uitkomen op wat je wil, maar je kunt ook de eerste drie stappen overslaan ;)

En zo nog wel meer eigenschappen waarop ik een andere fiets als basis zou kiezen, zie hier een (vast nog wel langer te maken...) lijstje kenmerken:

viewtopic.php?f=8&t=37009#p411984
Ik ben het wel eens met je voorkeur maar het zou niet hoog op mijn prioriteitenlijstje staan.
Jurr schreef:
za 04 jun, 2022 20:24
Men zal het hier niet allemaal met me eens zijn, maar als je nog niks hebt zou mijn persoonlijke voorkeur een 3x9 speed zijn voor een 26 inch klassieker.
Hoe kun je het daar nou mee oneens zijn

:)
Was die Avaghon al verkocht trouwens? Daar kun je ook prima 50-622 noppenbanden op kwijt en 'm dan mountainbike noemen... dat vindt de fiets vast niet erg ;)