Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Speeder300 schreef:
zo 16 apr, 2023 07:58
ik heb goede ervaringen met de Selle Royal Respiro.
Volgens mij zat dit zadel op sommige fietsen waar ik op reed als postbode. De smallere versie en ook de brede versie. Daar had ik echt nooit last van iets. Maar dan zat ik natuurlijk ook nooit echt lang op dezelfde manier op mijn zadel. Maar ik vond het wel comfortabel inderdaad. Bedankt voor de tip. Ben blij dat ik nu weer weet hoe dat zadel heet. Werk er al meer als een jaar niet meer.
Shorttrack schreef:
za 15 apr, 2023 22:15
Nu was ik aan het kijken naar een brooks zadel. Daar lees ik enkel goede dingen over.
Om het tot dit forum te beperken; Leon heeft eens ‘problemen met Brooks’ topics geopend en hij kwam tot 7.

Niet dat het een slechte keus voor je hoeft te zijn hoor, maar je moet een gokje durven wagen. Zeker tweedehands als je niet weet wat de achtergrond van het zadel is.
Negatieve ervaringen met Brooks-zadels (kwaliteit leer, spanbout) beperken zich niet tot Leon. Google maar eens op "wereldfietser brooks zadel".
Ben denk ik ook vooral benieuwd naar het fietsgedrag van de zadelgerbuiker. Iemand die 100km per dag doet tijdens zijn vakanties kan wellicht beter een ander zadel nemen dan met mijn 20km per dag op vakanties.
Dat hoeft niet perse natuurlijk.

Maar dat geeft mij wel een beter beeld van wat die gebruiker fijn vind bij bepaalde afstanden.
Ik heb op mijn fietsen ook de Selle Royal Respiro, de moderate uitvoering, en 100km op een dag, ook bij warm weer is geen probleem.
Als ik straks de magura remmen ga installeren moet ik zelf een bevestiging voorzien voor de remleiding. Al mijn kabels zijn namelijk extern.

Nu kan ik mij herinneren dat ik eens een adapter heb gezien hiervoor. Die sluit je dan aan op de al voorziene kabelbegeleiding die bovenop het frame zit.

Alleen geen weet van de benaming hiervan.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Vind het niet direct online omdat ik niet weet wat ik moet Googlen.

En is het verstandig om direct alle bloodliggende kabels op deze manier te bevestigen? Of maakt het niet zoveel uit dat er de schakelkabels bloot liggen op mijn frame? Ze laten wel kleine krasjes achter wanneer ik even op mijn frame ga zitten.
Shorttrack schreef:
vr 28 apr, 2023 20:04
Als ik straks de magura remmen ga installeren moet ik zelf een bevestiging voorzien voor de remleiding. Al mijn kabels zijn namelijk extern.

Nu kan ik mij herinneren dat ik eens een adapter heb gezien hiervoor. Die sluit je dan aan op de al voorziene kabelbegeleiding die bovenop het frame zit.
Deze?
662690_76cbc6a97b.jpeg.jpg
Jurr schreef:
vr 28 apr, 2023 20:10


Deze?

662690_76cbc6a97b.jpeg.jpg
Inderdaad. Weet je daar ook de naam van toevallig?
https://www.rosebikes.de/magura-alumini ... ung-786970

Met het aldaar genoemde Magura onderdeelnummer 0721214 kun je ze op meer plekken vinden.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook nog voor een optie met plakkende remleidinghouders gaan.
Er zijn ook geleiders die je dmv een tyrap vastzet aan je framebuis.
https://www.rohloff.de/de/shop/produktd ... 9d595aae25
Heb mijn donorfiets vandaag voor het eerst gezien.

Was eigenlijk al beginnen twijfelen om de onderdelen allemaal over te zetten. De fiets was immers prima in orde en ik wil het mountainbiken wat uitproberen om te gaan doen als sport.

Mijn vader en mijn broer die beide al op de fiets gereden hadden zeiden me ook dat ik evengoed gewoon die fiets verder kon gebruiken in plaats van alles om te bouwen.

Maar heb er vandaag op gezeten en de fiets is echt veel te klein voor mij. Dus mijn twijfels zijn wel en ik ga de onderdelen gewoon overplaatsen.

Wel viel me bij de testrit op dat het schakelen trager leek te gaan dan bij mijn eigen fiets. Heb maar een heel kort testritje kunnen maken.
Maar mijn eigen stx derailleur lijkt toch wat sneller te schakelen.
Misschien gewoon verkeerd afgesteld? Of misschien eens uit elkaar halen en schoonmaken?

De magura remmen grijpen meteen aan. Ik merk het verschil wel. Maar het zijn inderdaad geen schijfremmen. Maar ik zal me met deze remmen wel veiliger voelen wanneer ik een afdaling doe met een fietskar.

De thompson voorvork lijkt goed te werken. Maar ik heb eigenlijk maar weinig ervaring met verende voorvorken.

Velgen zien er prima uit.

De banden zijn ook nog goed. Het zijn b-twin banden. Dus die kan ik nog gebruiken voor wanneer ik een offroad toch wil maken.

Stuur is even breed als ik nu al heb. Het is zelfs gewoon hetzelfde stuur. En de handvatten zijn nog ook maar niet wat ik zoek.

Trappers hebben hun beste tijd gehad maar zijn eigenlijk ook geen upgraden van wat ik al had.

Zadel is gebruikt maar ziet er nog prima uit. Dus de moeite waard om eens te proberen.

De fiets is zichtbaar veel gebruikt. Bij de shifter van de achterderailleur mist het streepje dat aangeeft op welk tandwiel je zit. Geen idee hoe zoiets vermist kan raken.
Shorttrack schreef:
za 29 apr, 2023 22:53
Wel viel me bij de testrit op dat het schakelen trager leek te gaan dan bij mijn eigen fiets.
Misschien gewoon verkeerd afgesteld? Of misschien eens uit elkaar halen en schoonmaken?
Meestal zijn het de kabels.

Weersta de verleiding om alles op te knappen.
Shorttrack schreef:
za 29 apr, 2023 22:53

De thompson voorvork lijkt goed te werken. Maar ik heb eigenlijk maar weinig ervaring met verende voorvorken.
Die gaat ook niet over naar je huidige fiets toch? Neem aan dat je bij de vaste vork blijft?
Shorttrack schreef:
za 29 apr, 2023 22:53

De fiets is zichtbaar veel gebruikt. Bij de shifter van de achterderailleur mist het streepje dat aangeeft op welk tandwiel je zit. Geen idee hoe zoiets vermist kan raken.
Die indicators willen wel eens stuk gaan inderdaad. Afhankelijk van het type shifter kan het bovenste deel van de shifter met die indicator er ook af en zul je als je die eraf schroeft eronder soms zelfs een afdekdopje vinden. Maar een keer een losse shifter uit dezelfde serie op de kop tikken met een werkende indicator is wel zo leuk. Zeker achterop soms best handig, voor de voortandwielen kun je tijdens het fietsen ook even naar beneden kijken om te zien op welk blad de ketting rond gaat ;)
Jurr schreef:
za 29 apr, 2023 23:36
Die gaat ook niet over naar je huidige fiets toch? Neem aan dat je bij de vaste vork blijft?
Mijn eigen fiets heeft inderdaad een vaste vork en dar blijft ook zo. Was eventueel aan het overwegen om de vork bij te houden voor een andere fiets. Maar ik ga daar niet aan beginnen. Onderdelen overzetten en de rest zo snel mogelijk weer verkopen/schenken.
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 22:46
Bij je crankstel wel even kijken of de donor geen Hollowtech2 is, dan zou je kunnen overwegen bij de trapas met vierkante crankaansluiting te blijven die er nu vast al inzit bij je.
Mijn fiets heeft inderdaad de vierkante crankaansluiting. Heb heel even het verschil tussen de hollowtech en de vierkante crankaansluiting opgezocht.

Waarom is het volgens u beter om de vierkante crank te laten zitten?


Sommige spreken het tegen maar wat ik uit mijn vluchtige research kan opmaken is dat, de vierkante crank veel duurzamer is en minder (tot geen) onderhoud vergt. Maar hij is wel veel zwaarder. Ze zouden ook flexibeler zijn maar niemand van de Bloggers en vloggers heeft daar zelf ooit iets van gemerkt.


Ik vind de zwarte crankarmen op de donorfiets sowieso niet mooi. De zwarte lak is namelijk al weggesleten. En ik vind de zilvergrijze crankarmen die ik nu heb veel mooier van kleur.
Bovendien gaat onderhoudsarm boven lichtgewicht bij mij. Dus die paar honder gram extra maakt voor mij niets uit als ik er daarmee niet veel aan hoef te komen.

Desondanks ben ik toch benieuwd naar uw kijk hierop.
ik denk dit dit verhelderend kan werken: https://www.m-gineering.nl/horror.htm

en meer algemeen: https://www.m-gineering.nl
Shorttrack schreef:
di 02 mei, 2023 23:42
Mijn fiets heeft inderdaad de vierkante crankaansluiting. Heb heel even het verschil tussen de hollowtech en de vierkante crankaansluiting opgezocht.

Waarom is het volgens u beter om de vierkante crank te laten zitten?
Nou je hebt hem al aardig gevonden hoor, de consensus is een beetje precies dat verschil.

Als je de keuze hebt: vierkant hoef je minder gedoe mee te verwachten, wel zwaarder. HT2 moet je vaker vervangen, maar dat is wel enorm simpel en kost niet veel. Het kan allebei.

Ach ik heb niet echt een voorkeur. Ook vierkant wil wel eens te vroeg kapot gaan, en ik heb een fiets met gxp staan die zonder ergens naar om te kijken over de 30.000km is gegaan. Tja. Maak er geen halszaak van.
Marten somt het in de post van hoogframe best aardig op ja.

Kortweg, blijf lekker bij wat je hebt... tenzij je meer dan een halve meter wil gaan springen met je fiets. Dan willen bij slechte landingen de uiteinden van zo'n vierkante trapas wel eens afbreken door de impact van het gewicht van de fietser, wat maakt dat je dan wel beter af bent met Hollowtech2.

Maar gemiddelde vakantiefiets doet dat uiteraard niet. ;)

En als die Hollowtech2 lagers er wel al inzitten, goed in de gaten houden op afwijkingen in geluid, weerstand en/of speling. Te laat vervangen kan wel eens slijtage op de holle as van crank naar crank betekenen. De enige goede optie is in dat geval om naast de lagers ook het complete crankstel te vervangen...
Jurr schreef:
wo 03 mei, 2023 09:44
... willen bij slechte landingen de uiteinden van zo'n vierkante trapas wel eens afbreken ...
Bij slechte landingen wil er wel meer afbreken.
De donorfiets is trouwens geen hollowtech. Dus ik hoe geen keuzestress te hebben.