Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Die onderste twee ontage punten lijken draaibaar dus dragen misschien helemaal geen gewicht. De middelste zijn lange punten. Het geheel vind ik al niet best maar zonder het bovenste punt zou het me niet verbazen als het aluminium het bij de voet van die punten op een kritiek moment na zoveel km tijdens het rijden door een gat aan beide zijden tegelijk opgeeft.
Met tasjes van 3 kg zal het wel meevallen, maar daar heb je dit enorme rek toch niet voor nodig? Licht zal het ook niet zijn.

Kan die snelspanner nu nog wel los?.
Senior2 schreef:
ma 11 jul, 2022 21:54
Volgens mij is de bevestiging aan de vorkkroon niet voor stabiliteit of draagvermogen maar om te zorgen dat de drager nooit en te nimmer naar voren kan kantelen. Maar misschien heb ik het mis.
Verder naar voren kan hij niet. Die vier bouten houden het geheel enorm stevig vast. Denk dat het toch voor de extra stabiliteit is die bovenste bout.
M276 schreef:
ma 11 jul, 2022 21:02
Het bovenste gedeelte moet idd vast gezet worden waar nu het voorspatbord ook vast zit.
Dan komt hij ook beter horizontaal.
Maar daar zit juist het probleem. Dan zit hij in de weg voor de remmen.
Ik ga de drager er weer afhalen. Het is bij deze fiets onnodig om te improviseren aangezien de bevestigingspunten gewoon aanwezig zijn.

Ik ga nog eens rondkijken of ik iets anders kan vinden tweedehands. Een nieuwe tubus drager vind ik te duur voor mijn gebruik.

Bedankt voor jullie meningen.

Ondanks mijn keuze ben ik er wel van overtuigd dat de constructie stevig genoeg is. Maar dat doet er niet meer toe :lol:
Update na een paar weken gebruik van mijn nieuwe fiets.

Hij rijd ontzettend lekker. Hij is wenbaarder dan mijn 28" e-bike. Wat logisch is maar het bevalt met ten zeerste.

Ook de 55mm big ben performance banden doen het uitstekend. Veel comfortabeler dan de vorige 40mm banden en ook veel beter grip. Ook al een stukje ofroad gereden. Heb veel vertrouwen in de banden. Ze hielden hun grip goed vast. Heb toch de indruk dat deze band wat onderschat wordt. Was aan het twijfelen tussen de big ben en de mondial. De mondial had volgens schwalbe net iets meer rolweerstand. En ik merkte bij een buurman dat de mondial band ook minder stil is als de big ben. De mondial zou wel steviger zijn en lekbestendiger. Maarja, heb met de big ben k-guard banden (minder lekbestendig als de performance banden) maar 1 keer lek gereden in 7000km. Dus ik denk dat ik wel goed zit.
Was een beetje bang dat 55 te breed ging zijn en ten koste ging gaan van de rolweerstand. Maar met 2.5 bar rollen ze uitstekend. Kan mijn gewenste snelheden goed rijden.


Ben erg tevreden met de fiets tot nu toe.

Er moet sowieso nog een voordrager op. Binnen een paar weken zelfs want half augustus is het weer zo ver.

Over het stuur ben ik niet zeker. De bar ends liggen redelijk goed in de hand en ik gebruik ze veel tijdens het fietsen.
De handvatten zijn niet super. Ik draai mijn hand automatisch nog meer naar binnen zodat ik een beetje comfort vind op het stuur. Beetje raar want het is een recht stuur. Dus mijn handen staan naar binnen gedraaid. Weet niet of dit probleem verholpen wordt met ergonomische handvatten. Als ik op mijn ebike fiets (met ergonomische handvatten) heb ik dit probleem niet. Die liggen goed in de band. Het stuur is iets gebogen wel.

Versnellingen doen het super. Enkel wat speling in het voorwiel. Moet ik nog laten reparen.

De fiets remt ook zeer goed. Als deze blokjes op zijn neem ik koolstop blokjes. Ik neem aan dat het dan nog beter zal gaan.

Stuur is materie voor later. Eerst de drager en dan zien we wel verder.

Ben echt blij dat ik een mtb model heb. Even offroad kunnen gaan was echt even genieten. Ben ook enorm blij met de look van de fiets.


Nogmaals bedankt voor het mee denken. Ik ging wat van hot naar her met mijn voorkeuren :P :oops: . Maar heb er dan toch een gevonden. :)
qua drager: zoek eens op Racktime (da's kort-door-de-bocht-gezegd de aluminium-versie van de (stalen) Tubus-dragers)

mooi project en mooie fiets. fijn dat 'ie zo goed bevalt!
Ik wil graag mijn fietskar gebruiken met mijn nieuwe fiets. Deze heeft snelspanners. Kan ik dit gewoon gebruiken? Of is dat niet stevig genoeg met snelspanners?
20220726_070846.jpg
Gaat prima. Als je een beetje een sterke qr hebt. Daar zit soms wel wat verschil in.
Grandonneur schreef:
vr 05 aug, 2022 13:38
Gaat prima. Als je een beetje een sterke qr hebt. Daar zit soms wel wat verschil in.
Ik moet nog een adapter kopen voor onze follow me. Dus nu kan ik de snelspanner variant ook overwegen. Maar we hebben toch altijd de juiste sleutels bij om het wiel los te krijgen. Dus een snelspanner is niet noodzakelijk.
Na mijn laatste foto zijn er nog weinig aanpassingen gebeurd aan de fiets. Enkel een vast achterlicht op de bagagedrager en een koplamp op het stuur.


Nu wil ik graag weer wat investeren in de fiets. Zit voorlopig nog altijd rond de 250 euro dat ik al besteed heb aan de fiets (aankoop inclusief).

Wat wil ik graag veranderen/toevoegen.

- Andere handvatten. Huidige waren al versleten bij aankoop.
Er zitten ook Barends op en dat wil ik zeker behouden. Mogen eventueel ook vervangen worden. Het metaal voelt snel koud aan.

- Andere pedalen. Deze zijn wat glad.

- meer versnellingen. Ik fiets meestel in de 5de of 6de versnelling op deze 7 speed. Maar de trap ertussen is te groot vind ik. Ik dacht zelfs aan een 9speed opstelling.

- betere remmen. Ik sleur op vakanties een kar mee die er altijd in slaagt zijn maximum lading te bereiken van 40kg. En dan nog tassen aan de fiets.
Hydraulische remmen vind ik het meest interessant.

- voordragers. Heb nog een setje liggen van mijn vorige fiets. Moet nog altijd kijken of ze op deze fiets passen.

- eventueel een ander zadel. Ik fiets er nu iets minder als een jaar op. Heb de kans nog niet gekregen om er echt een lange afstand op te rijden. Meeste was 15km. Toen voelde ik wel enige ongemakelijkheid. Maar goed genoeg om verder te fietsen. Weet alleen niet wat het gaat worden als ik echt nog langere afstanden ga doen.

Ik heb met iemand gesproken over de upgraden naar 9 speed. Hij vertelde me dat mijn derailleur behouden kon worden. Klopt dit? Een upgrade zou financieel absoluut mogelijk zijn. Maar "onnodige" kosten Hoeven ook niet van mij.

Wie wil mag zeker suggesties geven op bovenstaand lijstje.


Verder ben ik enorm tevreden van de fiets. Ik vertelde eerder al dat ik bang ging zijn dat het frame te klein was. Maar mijn zithouding is erg comfortabel. De fiets rolt heel goed. Mijn cruise snelheid is 25km/h zonder dat ik daar moe van wordt. Ook de 55mm big ben performance banden rijden heerlijk. Ook hier wat bang voor de rolweerstand maar volledig onterecht. En ze vangen schokken in de weg erg goed op. Ze zijn nu opgepompt tot 3 bar. Ideaal vind ik zo.


Ik fiets elke dag een stuk mee met mijn collega's als ik naar huis fiets. Ongeveer een 4km dat we samen fietsen. Die rijden met speedpedilecs en iemand met een geupgrade 25km ebike. Rijd nuu 35km/h. Daar rijd ik ook zonder teveel weerstand van de fiets mee 35km/h. Dan voel ik de vermoeidheid uiteraard wel. Maar ik heb niet het idee dat de fiets mij tegenhoud.

Ik kijk al uit naar eventuele suggesties.


P.s. niet onbelangrijk. Er is niet perse een heel strikt budget. Toen ik deze fiets kocht had ik ongeveer 700 á 800 euro op het oog. Daarbij is mijn oude ebike terug gekocht door de leverancier vanwege garantie voor 1050 euro. Ik probeer op die uiteindelijke kost van 800 euro totaal te mikken. Maar wil niet onnodig besparen. Ik bezit geen auto dus wil wel gewoon een goede fiets.

En de Alpen ga ik er niet mee beklimmen. Voorlopig gewoon tochten door belgie en Nederland.
Wat is de exacte vertanding van je fiets nu? Dan kan ik inschatten of 9 speed effect heeft voor je wens van kleinere stappen. Dat is namelijk niet per definitie zo.
Dus iets als: voor: 26, 36, 46
Achter: 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28
Shorttrack schreef:
za 25 feb, 2023 22:33

Wat wil ik graag veranderen/toevoegen.

- Andere handvatten. Huidige waren al versleten bij aankoop.
Da's erg persoonlijk. Je zou bijvoorbeeld eens bij Ergon kunnen kijken.
Shorttrack schreef:
za 25 feb, 2023 22:33

- Andere pedalen. Deze zijn wat glad.
Wederom erg persoonlijk. Klik of geen klik? Pinnetjes of bang voor je schenen? Etc etc...
Shorttrack schreef:
za 25 feb, 2023 22:33

- eventueel een ander zadel.
Nogmaals erg persoonlijk. Koop 'm bij je lokale fietsenwinkel met een breed asssortiment met de mogelijkheid om binnen x-tijd weer om te mogen ruilen voor een andere. Zo kun je er een aantal proberen en het kostentechnisch binnen de perken houden. Behalve bij lederen zadels dan, die hebben doorgaans een dusdanige inrij-periode nodig dat je na die periode niet meer met een bonnetje nog terug kunt komen ;)
Shorttrack schreef:
za 25 feb, 2023 22:33

- meer versnellingen. Ik fiets meestel in de 5de of 6de versnelling op deze 7 speed. Maar de trap ertussen is te groot vind ik. Ik dacht zelfs aan een 9speed opstelling.

[...]

Ik heb met iemand gesproken over de upgraden naar 9 speed. Hij vertelde me dat mijn derailleur behouden kon worden. Klopt dit? Een upgrade zou financieel absoluut mogelijk zijn. Maar "onnodige" kosten Hoeven ook niet van mij.
Je zult een nieuwe achternaaf nodig hebben om in plaats van een 7-speed een 8-speed of 9-speed cassette te kunnen monteren. Tenzij je in het zeldzame geval de mazzel hebt dat iemand eerder op je fiets al een 8/9 speed naaf met spacer voor een 7 speed cassette heeft gebruikt. Als je die nieuwe naaf zelf niet kunt inspaken is het vaak interessant om gelijk een goed handgespaakt achterwiel te kopen. Kijk naar bijvoorbeeld een Deore of Deore (S-)LX naaf met bijvoorbeeld een Sputnik velg. Op de website van Bike4Travel kom je ze onder andere tegen:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... chter.html

Binnen dezelfde prijs als zo'n fraai handgespaakt achterwiel kost zou je er ook een donor mountainbike naast kunnen zetten. Dan pak je gelijk de shifters mee, derailleurs, een hopelijk bruikbaar achterwiel en de...
Shorttrack schreef:
za 25 feb, 2023 22:33

- betere remmen.
Idealiter heeft die donorfiets dan bijvoorbeeld een setje oude Magura HS33 remmen van voor het huidige plastiek tijdperk, een setje 3x9 (S-)LX of XT(-R) shifters en derailleurs en een Deore of (S-)LX achternaaf in een bruikbaar achterwiel in dezelfde wielmaat als je nu al hebt. En zijn er 1 of meerdere andere dingen aan die donorfiets heel erg stuk om de aanschafprijs te drukken ;) Denk dan aan bijvoorbeeld een gescheurd frame, kapotte verende voorvork, versleten tandwielen en/of zelfs helpt soms een lekke band al...
Zijn magura hs33 remmen makkelijk zelf te installeren?
Iemand wil graag mee aan mijn fiets werken om hem wat naar mijn smaak te zetten. Maar hij zegt nooit met hydraulische systemen gewerkt te hebben en er daarom dus liever van blijft.

Ik wil eigenlijk echt graag hydraulische remmen. Ik mis de schijfremmen van mijn vorige fiets eigenlijk wel. Maar ik verwacht dat hydraulische velgremmen dit grotendeels zullen compenseren. Heb er nu cantilevers op zitten.

Wil niet opnieuw een nieuwe fiets kopen. Ben eigenlijk goed gewend aan deze fiets. Zithouding is top. En de kleur staat mij ook erg aan.


Maar goed. Is dit iets wat je zelf kunt doen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten er instructies bij de remmen wanneer je ze koopt om ze te kunnen installeren?

Als het geen beginnen aan is dan ga ik gewoon naar de fietsenmaker. Maar die van mij vertrouw ik niet echt helaas. Dus als ik het zelf kan dan doe ik dat liever.


Alvast bedankt.
Ik wilde eigenlijk opnieuw zeggen wat ik in de posting boven je laatste al had geschreven. Donorfiets dus, zeker met het willen veranderen van meer onderdelen dan alleen de remmen zoals je eerder al schreef. Maar misschien lees je er overheen?

Verder, genoeg filmpjes en ervaringen online om het installeren van HS33 remmen te illustreren. Dat is al geen rocketscience, en wordt daarmee nog makkelijker.

Probeer een setje oudere te vinden met dezelfde nippels aan beide kanten van de leiding en metalen remgrepen en klauwen, tegenwoordig is het grotendeels plastiek.

Maar ook cantilevers en V-brakes kunnen dusdanig remmen dat je een 'stoppie' kunt maken, een omgekeerde wheelie bij het remmen. Mocht dat niet lukken dan zou je het bijvoorbeeld eens in de afstelling en/of blokken kunnen zoeken.
Shorttrack schreef:
ma 03 apr, 2023 23:19
Ik wil eigenlijk echt graag hydraulische remmen. Ik mis de schijfremmen van mijn vorige fiets eigenlijk wel. Maar ik verwacht dat hydraulische velgremmen dit grotendeels zullen compenseren.
Ik verwacht het eigenlijk niet. De meerwaarde van hydraulische velgremmen ten opzichte van kabelbediende velgremmen zit 'em vooral in doseerbaarheid, dat je niet veel handkracht nodig hebt, geen gedoe hebt met mottige kabels en afstelling van blokjes etc. Ze remmen niet per se krachtiger (zoals jurr ook al aangeeft).

Goede schijfremmen zijn wél veel krachtiger. Dat is echt een andere ervaring, maar goed, dat weet je al. Je kunt dat niet evenaren met velgremmen, welke dan ook. (overigens, voordat ik verkeerd begrepen ben, meer remkracht is niet zaligmakend (HS is heel fijn), het is anders).

Natuurlijk kun je een set op je fiets zetten, maar misschien eerst op een geleende fiets met HS33 een ritje maken om te kijken of je daarmee zult vinden wat je zoekt?
Grandonneur schreef:
di 04 apr, 2023 10:14


Ik verwacht het eigenlijk niet. De meerwaarde van hydraulische velgremmen ten opzichte van kabelbediende velgremmen zit 'em vooral in doseerbaarheid, dat je niet veel handkracht nodig hebt, geen gedoe hebt met mottige kabels en afstelling van blokjes etc. Ze remmen niet per se krachtiger (zoals jurr ook al aangeeft).
Het onderhoudsarme aspect spreekt mij ook erg aan in het hydraulische systeem.
Ik lees erg tegenstrijdige reviews over de magura remmen. De ene zegt dat het verschil in remkracht weinig verschil geeft. En de andere is achterover geblazen door de extra remkracht die ze ervaarden na het switchen naar de magura's. Er valt misschien ook wel wat te zeggen over hoe de v brakes waren over gesteld.

Ondertussen ben ik er wel uit dat ik magura's wil. Enkel en alleen voor het onderhoudsarme zou ik het al doen. Ben zelfs aan het overwegen de hs11 te nemen. En daar een brakebooster op zetten.
Voor mijn gebruik zal dit denk ik voldoende zijn.

Ik fiets elke dag 13km woon werk. En dan 1 of 2 keer per jaar op fietsvakantie. Rustige tocht van ongeveer 40 á 60 km per dag.
Goede remmen zijn overigens wel nodig aangezien ik zeker de komende jaren met een fietskar van 40kg zal fiets op vakantie.
En regelmatig onderhoud is niet aan mij besteed. Ik weet dat van mezelf en moet me dus geen valse voornemens gaan voorleggen dat ik dat in de toekomst netjes bij zal houden.
Shorttrack schreef:
do 06 apr, 2023 15:53
En regelmatig onderhoud is niet aan mij besteed. Ik weet dat van mezelf en moet me dus geen valse voornemens gaan voorleggen dat ik dat in de toekomst netjes bij zal houden.
Zorg wel dat je op vakantie weet hoe je een leiding weer moet vastmaken.
Ik heb slechts twee maal in mijn leven iemand op vakantie met een kapotte rem gezien en beide keren was het een maguraleiding die per ongeluk was losgetrokken. Beide keren kon iemand anders uit de groep dat oplossen.
Shorttrack schreef:
do 06 apr, 2023 15:53
Ondertussen ben ik er wel uit dat ik magura's wil. Enkel en alleen voor het onderhoudsarme zou ik het al doen. Ben zelfs aan het overwegen de hs11 te nemen. En daar een brakebooster op zetten.
Voor mijn gebruik zal dit denk ik voldoende zijn.
Mooi vooruitzicht hoor :). Lekker een set bestellen.

Inderdaad voor flink woon-werk en vakantie waarbij je niet onverhard met je kind erachter een pyrenee afrost zijn het heerlijke remmen. Benieuwd naar je ervaring straks.
Leon schreef:
do 06 apr, 2023 16:18
Shorttrack schreef:
do 06 apr, 2023 15:53
En regelmatig onderhoud is niet aan mij besteed. Ik weet dat van mezelf en moet me dus geen valse voornemens gaan voorleggen dat ik dat in de toekomst netjes bij zal houden.
Zorg wel dat je op vakantie weet hoe je een leiding weer moet vastmaken.
Ik heb slechts twee maal in mijn leven iemand op vakantie met een kapotte rem gezien en beide keren was het een maguraleiding die per ongeluk was losgetrokken. Beide keren kon iemand anders uit de groep dat oplossen.
(Zeer) Kleine kans x Laag tot gemiddelde impact = laag tot medium risico.

Ik neem tijdens fietsvakanties van langer dan 1 week al meer dan vijftien jaar een reparatiesetje en instructie voor de hydraulische remmen van Magura mee (mijn mitigatiestrategie) en heb er nog nooit gebruik van hoeven maken.
Ik heb en donorfiets gekocht voor 150 euro met daarop het volgende wat ik al zeker ga gebruiken:

- Magura hs33 remmen
- Shimano deore lx 3x9 groupset
- wielen voor en achter.

De fiets is afgesteld en rijklaar. Alle onderdelen zijn dus in goed werkende staat.

Na overleg met de man die mijn fiets gaat verbouwen zijn we erachter gekomen dat mijn velgen ook versleten zijn. Gelukkig zijn de wielen op de donorfiets nog goed. Had daar in eerste instantie niet meteen op gelet.
Hij had zelf nog handvatten, trappers en een bidonhouder liggen. Alledrie in dezelfde kleur oranje. Moet nog even bekijken of ik die kleur wel op mijn fiets wil. Hij kwam er zelf mee omdat ik zei dat ik eigenlijk een iets feller frame gewild had. Maar ben nu erg blij me de paarse kleur van mijn huidig frame.
Een stuur had hij ook nog liggen. Maar ook dat moet ik nog even bekijken.

Ik was niet perse van plan om echt over te stappen van een 3x7 naar een 3x9. Maar mijn remmen en shifters bestaan uit een geheel. Dus als ik het een vervang moet ik sowieso het ander ook vervangen. En aangezien er op de donorfiets toch een 9 speed zit ga ik dat dan ook maar meteen vervangen.

De Shimano stx die erop zit zou schijnbaar ook geschikt zijn voor 9 speed. Maar het lijk me hier verstandig om de lx te monteren. Ik heb hier te weinig kennis van. Klopt deze redenering? De stx schakelt wel echt super. Na het afstellen geen enkel probleem mee en hij schakelt ook zeer vlot.

Wat betreft de bagagedrager vooraan. Ik had er een maar die paste dus niet. Heb er nu een van mijn e-bike kunnen halen die terug genomen is door sparte vanwege garantie. Ik ga die proberen passen. Hopelijk kunnen die er wel op.

Dan moet ik enkel nog een adapter kopen voor de follow me. maar dat is gewoon bestellen.

Voorlopig gaan we pas tegen 13 en 14 mei aan de fiets werken. De donorfiets staat nu ook nog bij mijn ouders in Nederland en die komen 5 mei pas naar hier.


En dan nog een laatste vraag. Ik kreeg onder mijn voeten van de man die mijn fiets gaat verbouwen. Hij stond er namelijk erg smerig bij. Ik geeft toe dat ik daar inderdaad erg slecht in ben. Ik moet eigenlijk meer poetsen. Maar zijn er bepaalde producten die ik daarvoor het best gebruik. Ik wil mijn fiets sowieso laten blinken alvorens ik de onderdelen ga vervangen. Beginnen met een schone lej laten we maar zeggen.