Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Omhoog richten 👍
Je richt ze zo dat er geen of slechts een minimale opening overblijft. Bij de voorste kan dat door hem naar achteren te richten en om de vork heen te 'vouwen' of hem schuin naar boven te laten wijzen zodat de hendel er net achter valt; bij de achterste kun je hem juist naar voren laten wijzen en zo spannen dat hij tegen de liggende achtervork rust.
Ik had tweedehands een voor en achterdager van bontrager gekocht.

Merk ik bij het installeren pas dat de cantis in de weg zitten bij de voordrager. Nu denk ik dat als ik de drager zover mogelijk naar voren plaats dat de remmen precies tussen de voorvork en de drager valt.

Dan moet ik wel wat spacers tussen de aansluiten helemaal boven aan de voorvork steken. Deze heb ik toevallig liggen van mijn spatbord.

Kan dat veel kwaad? Of is die bovenste aansluiting er gewoon als extra bevestiging zonder dat hij veel mee draagt? Als er iets bovenop zal liggen dan zal het maar iets ligt zijn sowieso.

De foto is niet van mijn fiets maar geeft wel een beeld van way het probleem is. Deze vork is recht. Maar omdat mijn vork gebogen is kan ik meer ruimte creeren tussen de voorvork en de drager.
bontrager-carry-forward-front-rack-p21305-205541_image.jpg
Als je het goed gemonteerd krijgt zal het wel sterk zijn, maar wat een enorm ding.
Wel een ladder aan twee kanten. Best handig als je bovenop je imperiaal wil zijn. En het droogrek kan ook van de paklijst ;)

Maar zo te zien hangt het gevaarte wel op vijf punten vast, zou ik best vertrouwen in hebben als je de bovenste van die punten wat ruimte geeft.
Leon schreef:
di 05 jul, 2022 22:03
maar wat een enorm ding.
Moet zeggen dat het rekje er in het echt toch redelijk klein uit ziet als je het vast hebt.
Voordrager gemonteerd. Hangt redelijk wat voorover. Heb dit wel nog al eens gezien dat voordragers naar voor gekanteld zijn.
Hij zit bovenaan niet vast maar het voelt toch enorm stevig.

Is dit overdreven?

Wat vinden jullie hiervan?
20220711_173855.jpg
Prachtfiets maar ik zou echt een Tubus Tara o.i.d. en een Esge achterstandaard proberen te scoren.
en overal RVS boutjes en moertjes waar je nu verzinkte hebt. (of de kleur ervan moet me gedriegen)
Shorttrack schreef:
ma 11 jul, 2022 17:40
Wat vinden jullie hiervan?
Wat vind je zelf?
Ik zou überhaupt geen standaard monteren. En inderdaad een andere voordrager erop, zoals een Tubus Duo (die heb ik zelf).
willem.m schreef:
ma 11 jul, 2022 19:01
Ik zou überhaupt geen standaard monteren.
Ik heb dat wel eens geprobeerd op aanraden van enthousiaste grammenjagers op dit forum. Gauw weer terug er op gezet.
Goed onderweg!

willem.m schreef:
ma 11 jul, 2022 19:01
Ik zou überhaupt geen standaard monteren.
Ik ook niet nee. Maar ach, da's aan iedereen zelf om te bepalen.

willem.m schreef:
ma 11 jul, 2022 19:01
En inderdaad een andere voordrager erop, zoals een Tubus Duo (die heb ik zelf).
Wel even opletten bij een Tubus Duo dat de voorvork halverwege de vorkpoten dan niet alleen aan de buitenkant bevestigingsmogelijkheden heeft, maar ook aan de binnenkant van de vorkpoten op dezelfde hoogte. Zo niet, dan kun je beter een Ergo of een Tara zoeken.

Dit exemplaar lijkt me meer iets voor een vork die een wat andere hoek maakt in de fiets. Kan me niet voorstellen dat bij de fiets waar 'ie af komt je ook dit Garmisch Partenkirchen effect hebt. Staat 'ie daar wel horizontaal?

'k Ben wel benieuwd hoe het rijdt met bepakking erop... lijkt me niet fijn sturen, maar misschien valt het wel mee?
Het lijkt alsof van de voordrager de bovenste bevestigingsbout ontbreekt. Dat zou vervelend zijn want dat boutje is essentieel om de drager heel te houden want het ontwerp van de middelste bevestigingspunten is mechanisch nu eenmaal niet zo geweldig met die boutjes op de uiteinden van steeltjes. Een brekende voordrager is vervelender dan een brekende achterdrager.
Het bovenste gedeelte moet idd vast gezet worden waar nu het voorspatbord ook vast zit.
Dan komt hij ook beter horizontaal.
Testrijden kan ik momenteel niet doen. Ik leen altijd mijn voortassen want ik heb er zelf geen.

Heb het vandaag gemonteerd maar heb er nog niet echt heel grondig naar kunnen kijken. Wilde gewoon eerst als een zien hoe hij erop kan staan en dit is de enige manier.
Ander zitten ze in de weg voor de remmen.

Ik heb al ooit eerder een voordrager echt geïmproviseerd. Dat zat toen eigenlijk veel te hoog maar het fietste uitstekend. Bij deze constructie zouden de zakken op een beter plek hangen als bij mijn andere fiets. Dus ik zie in dat opzicht niet direct een probleem. (Maar moet het dus nog testen)

Ga de komende dagen nog even de stevigheid testen.
Boutjes vervangen is nu niet zoveel werk meer. Dat kan ik eventueel nog wel doen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden over hoe ver hij naar voren kantelt. Als de zakken gewoon goed blijven hangen en ze komen niet aan mijn voeten in de bochten vind ik het wel prima.

Dat de bout bovenaan niet bevestigd kan worden lijkt momenteel nog geen probleem. Maar ok begrijp de opmerking over de constructie waarmee deze drager in her midden vast zit. Dit lijkt mij overigens wel behoorlijk stevig. Meer als 10kg zal er overigens nooit aanhangen. Vorig jaar wogen de zakken elk minder dan 3kg. Ik zou bovenop nog eventueel de (nog aan te schaffen) stoeltjes willen vastmaken.

Sinds onze vorige vakantie is er een kindje bij gekomen. En we zijn nog niet up-to-date met onze investeringen in kleiner kampeer materiaal. Dus we gaan wat moet zoeken naar ruimte. Extra tassen zoals frametassen en stuurtassen wil ik niet kopen. Sparen voor kleiner materiaal zodat die tassen niet nodig zijn is de boodschap hier.
Krijg je die voordrager niet horizontaal gekanteld?
Drager is gewoon niet bedoeld voor een vork met cantilevers of v brakes. Geen fixatie aan de vorkkroon is vragen om op enig moment problemen te krijgen. Mijn advies is om, uit veiligheidsoverwegingen, dit niet te gebruiken. Los daarvan vind ik het niet zo geweldig fraai, maar dat is persoonlijk
Ach, hij lijkt op vier punten vast te zitten. Twee links en twee rechts. Natuurlijk zal vijf punten een nog stabieler geheel opleveren, zeker zodra de hoeveelheid bagage gaat toenemen. Maar ook een Tubus Tara en Ergo zitten op vier punten vast. Dat zijn ongetwijfeld stijvere en stabiere dragers, maar deze drager montage vind ik een stuk minder onbetrouwbaar dan wat vorig jaar(??) op de e-bike van TopicStarter gemonteerd werd. Dat was ronduit gevaarlijk, dit slechts geen esthetische winnaar en met veel bagage mogelijk instabiel. Ik zie vooruitgang ;)
Volgens mij is de bevestiging aan de vorkkroon niet voor stabiliteit of draagvermogen maar om te zorgen dat de drager nooit en te nimmer naar voren kan kantelen. Maar misschien heb ik het mis.
Maar door die vier bevestigingspunten op de vork is dat risico op kantelen toch al weg te halen? Kantelen kan 'ie dan alleen als minimaal 2 van de 4 bevestigingspunten los zouden gaan.

Of zie ik het verkeerd?