Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Gewoon RVS boutjes en RVS zelfborgende moertjes. Eén keen monteren en je hoeft er nooit meer iets aan te doen. De mooiste/handigste RVS boutjes zijn met een inbuskop.

Het is bij canti's en v-brakes wel zaak om op te letten dat je een scheef staande remhoef niet gaat compenseren door het remblokje er anders in te zetten.
Je zet eerst de remblokjes er zo in dat de remhoeven op gelijke afstand van het wiel uitkomen. Daarna regel je met de kabel de gemiddelde afstand van blokje tot velg en pas daarna regel je het verschil links-rechts met de kleine schroefjes op de remhoeven.
Als de kabel niet recht trekt en/of het wiel niet in het midden staat wordt het 'interessant',
Vraag uit onwetendheid.

Kan ik het derailleur afstellen als de fiets op zijn kop staat? Kan hem anders niet van de grond houden.
Nee, niet echt. Je kunt het grove werk proberen te doen. Het is beter als je de fiets ophangt aan bv het plafond van je schuurtje. Met een goede achterstandaard lukt het ook wel door de fiets net op te tillen door die standaard te gebruiken. Voor het fijnste werk moet je fietsen.
Leon schreef:
di 14 jun, 2022 20:32
Nee, niet echt. Je kunt het grove werk proberen te doen. Het is beter als je de fiets ophangt aan bv het plafond van je schuurtje. Met een goede achterstandaard lukt het ook wel door de fiets net op te tillen door die standaard te gebruiken. Voor het fijnste werk moet je fietsen.
Begrepen :wink:

Dan ga ik eens bekijken wat voor mij handig is.
Had gezegt dat ik het niet ging doen. Zelf aan de fiets werken.
Maar vandaag ergens voor 5 euro wat haken opgepikt en er toch aan begonnen.

Versnellingen achteraan werken weer als een zonnetje en de remmen zijn ook wat bijgesteld.

Komend weekend komen de bagagdragers toe. Dat zal direct een ander zicht geven aan de fiets.
20220620_124445.jpg
Iemand ervaring met de sks bluemels spatborden? Ik vind de look erg mooi. Lees in een review dat deze spatborden ook niet rammelen tijdens het fietsen.
Prima ervaringen mee. Ook af-fabriek gebruikt door vele merken.
Weinig mensen die geen chromoplastics of bluemels op hun fiets hebben.
Heb de spatborden besteld. Nu stond (en staat) er duidelijk op de website dat de spatborden een bandbreedte aan kunnen van 60mm. Op de verpakking staat nu max 54mm. Een model groter is tot 60mm.

De banden komen maandag pas aan. Die zijn 55mm. Nu lees ik dat de banden van schwalbe wat smaller uitvallen. Wil de verpakking niet open doen om te testen. Zou dit voldoende zijn?
Iemand ervaring hiermee? Of toch beter het maathe groter nemen. Ben dan bang dat ze weer heel ruim rond het wiel gaan zitten.
Nu wil ik mijn nieuwe banden op de fiets leggen en kom ik dit tegen. Hij zat vervormd in de doos. Is dit een probleem? Of kan ik hem er gewoon op leggen?
20220628_085012.jpg
20220628_085025.jpg
20220628_085114.jpg
Niks aan de hand; deze valt nog erg mee :D . Als hij opgepompt krom is, dan is er iets. Leg ze er netjes op waarbij je vóór hard oppompen kijkt of het lijntje op de zijkant precies langs je velg loopt.
Ruim zeepsop helpt om de boel goed op z'n plek te krijgen mochten ze tegenwerken...
Tijd voor een "voor en na" foto. Er zullen nog enkele aanpassingen komen maar voorlopig ben ik meer dan tevreden.
Screenshot_20220628-103936_Gallery.jpg
Screenshot_20220628-103855_Gallery.jpg
Screenshot_20220628-103908_Gallery.jpg
Het voorspatbord zit nog niet goed. Maar daarvoor moet ik de stangetjes wat inkorten. Zal voor een andere keer zijn.
Leuke fiets! ben jarenlang met zo een naar m'n werk gefietst, 46km per dag...
De spatborden kun je toch stellen door de boutjes waarmee de stangtjes geklemd zitten los te draaien en dan te schuiven?
als de stan getjes dan nog zo ver uitsteken dat je er aan zou kunnen blijven haken dan moet je ze inkorten en netjes afschuren zodat ze niet meer scherp zijn.
Leon schreef:
di 28 jun, 2022 10:50
De spatborden kun je toch stellen door de boutjes waarmee de stangtjes geklemd zitten los te draaien en dan te schuiven?
als de stan getjes dan nog zo ver uitsteken dat je er aan zou kunnen blijven haken dan moet je ze inkorten en netjes afschuren zodat ze niet meer scherp zijn.
Klopt inderdaad. Er zit een beschermend rubbertje bij dat vast zit aan het spatbord. Die stangetjes steken daarin. Dus moet ze afknippen en dan er weer terug insteken.
Looking good!
Mooi fietsje!

Snelspanner achteraan zou ik andersom zetten. Ooit reageerde een onoplettende wielrenner die in m’n wiel zat te laat: reed precies klem met z’n voorwiel tussen mijn snelspanner en achterwiel :evil:

(Waargebeurd want het was bij Reeuwijk. Ik remde plots voor een gat in de weg.)
Grandonneur schreef:
di 28 jun, 2022 12:47
Mooi fietsje!

Snelspanner achteraan zou ik andersom zetten. Ooit reageerde een onoplettende wielrenner die in m’n wiel zat te laat: reed precies klem met z’n voorwiel tussen mijn snelspanner en achterwiel :evil:

(Waargebeurd want het was bij Reeuwijk. Ik remde plots voor een gat in de weg.)
Je bedoelt dus de hendel naar voren zetten? Mij is altijd geleerd om hem juist naar achteren te richten zodat er geen takken aan blijven hangen. Kan hem ook omhoog richten natuurlijk.