Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Twee klassiekers, maar kunnen allebei prima fietsen zijn.

Gezien de wens voor brede banden, die kun je op zo'n STR-01 niet kwijt. Bij een Travelmaster 2.8 kun je wel naar 50mm. Staat hier op het forum nog wel een forumpost van forumlid JanH met wat foto's wat er dan aan speling overblijft op een TM2.8.

Op een een fiets met 26 inch 559 kun je wel vaak brede banden kwijt, daar zou ik me bij de genoemde Koga dan ook geen zorgen over maken.

Bij de Koga zijn rem/schakelgrepen gecombineerd, dus mocht 1 van de 2 stuk zijn of daarop van v-brakes naar HS33 toe willen dan zul je zowel remgreep als shifter moeten vervangen. Wel keurig XT, en ook de achternaaf lijkt gezien de opdruk er eentje te zijn voor het tijdperk van de lichtere maar meer kwetsbare aluminium as daar begon.
Ik neig naar die Santos. Die ziet er op het eerste gezicht wat couranter uit, maar dat kan ook met mijn persoonlijke voorkeuren te maken hebben. Op een van onze fietsen zitten HS11-remmen en dat bevalt prima. De Tubus-achterdrager is mooi meegenomen. Het stuur van de Santos heeft een aardige backsweep en zou dus voor jou vrij ergonomisch kunnen uitvallen, al zou een stuur met ergo handvatten nog fijner kunnen zijn. Mocht je een (2e hands) vlinderstuur op de kop tikken en op de Santos zetten, vergeet dan niet om er dan ook een vaste stuurpen op te zetten, anders wordt het wel erg flexibel (en op den duur krakerig).

/edit:
Tip: handel snel.
Jurr schreef:
vr 27 mei, 2022 23:31
En leuk zo'n lijstje met merken en vast ook goed bedoeld, maar Surly wordt er bijvoorbeeld ineens Brits in plaats van Amerikaans van.nder met 30 kilo bagage ervaren worden als een zwabberend stuk ellende om nooit iemand aan te raden. ;)
Dat komt dan in de eerste plaats omdat ik me tijdens het maken van dit lijstje in 2013 vergist heb maar ook omdat in de vele jaren daarna dat dit lijstje op deze website stond geen van de ruim 16.000 mensen op dit forum de moeite heeft genomen om dit foutje te verbeteren. Misschien kan de hele wiki maar beter verwijderd worden.

Ik zou gaan voor de Santos (en dat is bijzonder dat ik dat zeg :D ) want die ziet erg erg goed uit en heeft betrouwbare onderdelen. Ik zou wel willen verifiëren dat hij niet is overgespoten en opnieuw is samengesteld uit onderdelen, want hij ziet er wel erg goed uit. Is een originele factuur beschikbaar?
Leon schreef:
za 28 mei, 2022 11:02
Dat komt dan in de eerste plaats omdat ik me tijdens het maken van dit lijstje in 2013 vergist heb maar ook omdat in de vele jaren daarna dat dit lijstje op deze website stond geen van de ruim 16.000 mensen op dit forum de moeite heeft genomen om dit foutje te verbeteren. Misschien kan de hele wiki maar beter verwijderd worden.
Sorry Leon, wist niet dat die tekst van jouw hand was ;) Blijft een lastig punt die wiki, al kan het met deelname van genoeg mensen echt wel een toevoeging zijn. Al zie ik mezelf dat niet doen helaas.

Leon schreef:
za 28 mei, 2022 11:02

Ik zou wel willen verifiëren dat hij niet is overgespoten en opnieuw is samengesteld uit onderdelen, want hij ziet er wel erg goed uit. Is een originele factuur beschikbaar?
Lak lijkt me origineel, Santos heeft een periode met wilde kleurschema's gehad op vooral SCC's. Soms zelfs ook wel eens op een STR of SRR. Ik vind het zelf vaak niet erg smaakvol, maar er zullen vast mensen zijn die het mooi vinden ;)

Mocht 'ie overgespoten zijn dan zal het vaak 1 kleur zijn. Soms met merknaam in de verkeerde grootte, typeaanduidingen die ontbreken of in het verkeerde lettertype. Ze moeten dat overspuiten danwel overstickeren ook niet te mooi gaan doen, anders wordt het lastig te herkennen van een paar online plaatjes ;)

Het gewenste vlinderstuur kost 10 tot 25 euro, het bijbehorende foam 5 tot 10 euro. Mocht je lederen bekleding willen dan is dat wat duurder. Let wel dat ze vaak erg smal vallen, en door de vorm zo'n stuur vaak ook weer een stuk dichterbij komt dan wanneer je een regulier stuur gebruikt. Maar dat dichterbij komen kan op sommige lange frames dan juist weer een prima zet zijn.

Met een setje lange bar-ends zoals Ergon GP5 heb je ook extra handposities en ben je een stuk flexibeler in stuurkeuze qua rise, backsweep en breedte van het stuur. Al zijn die Ergon grips wel erg prijzig helaas. Maar in bar-end land zijn er ook genoeg alternatieven te krijgen.
Dank jullie voor de constructieve reacties en meningen. Ik neigde eerder naar de Koga omdat er worldtraveller achter stond en er daarmee vanuit ging dat dit sowieso de "betere" optie was.

Bij nader inzien is de santos toch logischer. De Koga worldtraveller heeft een probleem met de follow me. Dat past enkel met een verbrede snelspannen al as. Daardoor is de follow me moeilijker te monteren. Daarnaast woont de persoon van de santos een stuk dichterbij wat gewoon veel handiger is. Voor de Koga had ik 200km (enkel) moeten rijden. Bredere banden zal ik maar laten vallen uit mijn lijstje

Ik houd jullie op de hoogte of het iets is geworden met de fiets


P.S. Persoonlijk ben ik niet zo voor de kleuren van de Santos. Maar lelijk vind ik het nu ook niet perse. Ik zal mijn fiets in ieder geval makkelijker kunnen vinden :lol:
Geen verkeerde fietsen allebei, maar het zouden voor mij geen fietsen zijn waar ik met jouw wensen gelijk voor in de trein zou springen om ze op te gaan halen. Met iets meer geduld is er met hetzelfde geld wel iets te vinden wat beter bij je omschreven wensen past.

Wees dan wel bereid om geduld te hebben, maar ook snel te kunnen handelen als iets voor jou de juiste fiets lijkt te zijn.

Waar je ook naar kan kijken is bijvoorbeeld een Koga Signature met sliding dropouts, dan kun je later er nog een Rohloff in hangen zonder dat je een losse kettingspanner voor nodig hebt. Net als deze verkoper heeft gedaan, dit was ook eerst een derailleur of Alfine model:

https://link.marktplaats.nl/m1844368010

Neem dan alleen geen versie met Feathershock voorvork zoals bovenstaande wel is, die zijn berucht in het krijgen van speling in het rubberen veerelement. De verende vorken zitten soms best goede exemplaren tussen, maar zullen er maar weinig het juiste periodieke onderhoud hebben gehad. Schijfremmen en 50mm banden kun je ook nog kwijt op zo'n Signature, best een veelzijdig frame.

Makkelijk ombouwen naar Rohloff kun je ook met bijvoorbeeld een Avaghon met derailleurs, en ook daar kun je brede banden en schijfremmen op kwijt. Wel opletten dat de voorvork er dan ook voor geschikt is.
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:53
...P.S. Persoonlijk ben ik niet zo voor de kleuren van de Santos. Maar lelijk vind ik het nu ook niet perse. Ik zal mijn fiets in ieder geval makkelijker kunnen vinden :lol:
Goede reactie 👍 Het gaat erom dat je in deze prijsklasse een fiets vindt die fijn rijdt, kwalitatief voldoende is en aan je functionele specs voldoet.
willem.m schreef:
za 28 mei, 2022 15:20
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:53
...P.S. Persoonlijk ben ik niet zo voor de kleuren van de Santos. Maar lelijk vind ik het nu ook niet perse. Ik zal mijn fiets in ieder geval makkelijker kunnen vinden :lol:
Goede reactie 👍 Het gaat erom dat je in deze prijsklasse een fiets vindt die fijn rijdt, kwalitatief voldoende is en aan je functionele specs voldoet.
Inderdaad. Functionaliteit eerst en dan proberen mengen met wat het oog graag ziet. Dat is mijn visie tenminste
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:53
De Koga worldtraveller heeft een probleem met de follow me. Dat past enkel met een verbrede snelspannen al as. Daardoor is de follow me moeilijker te monteren.
Wat maakt dat dat specifiek bij die Koga een probleem zou zijn? Zit er iets in de weg wat bij andere fietsen niet zo is?
Jurr schreef:
za 28 mei, 2022 16:17
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 13:53
De Koga worldtraveller heeft een probleem met de follow me. Dat past enkel met een verbrede snelspannen al as. Daardoor is de follow me moeilijker te monteren.
Wat maakt dat dat specifiek bij die Koga een probleem zou zijn? Zit er iets in de weg wat bij andere fietsen niet zo is?
De bagagedrager komt te laag waardoor deze in de weg zou zitten. Ben daar met toeval achter gekomen en na wat opzoekwerk bleek het te kloppen. Desondanks had ik toch een koga worldtraveller willen kopen had het frame niet te klein geweest. Maar die kwam met rohloff naaf voor maar 795 euro en volgens de verkoper in goed onderhouden staat. Jij hebt die volgens mij via een link aangeraden aan mij Jurr.
Jurr schreef:
za 28 mei, 2022 14:39
Geen verkeerde fietsen allebei, maar het zouden voor mij geen fietsen zijn waar ik met jouw wensen gelijk voor in de trein zou springen om ze op te gaan halen. Met iets meer geduld is er met hetzelfde geld wel iets te vinden wat beter bij je omschreven wensen past.

Wees dan wel bereid om geduld te hebben, maar ook snel te kunnen handelen als iets voor jou de juiste fiets lijkt te zijn.

Waar je ook naar kan kijken is bijvoorbeeld een Koga Signature met sliding dropouts, dan kun je later er nog een Rohloff in hangen zonder dat je een losse kettingspanner voor nodig hebt. Net als deze verkoper heeft gedaan, dit was ook eerst een derailleur of Alfine model:

https://link.marktplaats.nl/m1844368010

Neem dan alleen geen versie met Feathershock voorvork zoals bovenstaande wel is, die zijn berucht in het krijgen van speling in het rubberen veerelement. De verende vorken zitten soms best goede exemplaren tussen, maar zullen er maar weinig het juiste periodieke onderhoud hebben gehad. Schijfremmen en 50mm banden kun je ook nog kwijt op zo'n Signature, best een veelzijdig frame.

Makkelijk ombouwen naar Rohloff kun je ook met bijvoorbeeld een Avaghon met derailleurs, en ook daar kun je brede banden en schijfremmen op kwijt. Wel opletten dat de voorvork er dan ook voor geschikt is.
Ik denk altijd veel geduld te hebben tot ik aan het zoeken begin. Vaak begin ik dan ook wat te relativeren en te beseffen wat ik "echt nodig heb".
Wat ik graag zou willen is een rohloff naaf. Maar ik wil ondertussen ook niet meer uitgeven dan 800 euro. Want voor die prijs kan ik een prima fiets vinden die perfect mijn tochtjes kan doorstaan. Ook zonder rohloff naaf. Dat zou voor mij eerder een luxe zijn.
Ik kan pas volgende week gaan kijken naar de fiets. Dus wellicht komt er toch nog iets op mijn pad in de tussentijd. En misschien past de fiets mij toch niet lekker.

Voorlopig heb ik te weinig kennis over fietsen maken en ombouwen. Dus ik richt mij op fietsen die af zijn. Ondertussen kan ik altijd blijven sparen voor een andere fiets.

Maar zit nu enkel met een e-bike en dat steekt mijn fisiek wat tegen merk ik.
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 17:39

De bagagedrager komt te laag waardoor deze in de weg zou zitten. Ben daar met toeval achter gekomen en na wat opzoekwerk bleek het te kloppen.
Maar is dat dan puur bij een Koga World Traveller en niet bij een andere fiets? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als dat inderdaad een probleem is, zul je dat vast ook op andere fietsen tegen komen. En misschien dan het ding in kwestie meenemen om te kijken of je daar last van krijgt?
Jurr schreef:
za 28 mei, 2022 21:23
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 17:39

De bagagedrager komt te laag waardoor deze in de weg zou zitten. Ben daar met toeval achter gekomen en na wat opzoekwerk bleek het te kloppen.
Maar is dat dan puur bij een Koga World Traveller en niet bij een andere fiets? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als dat inderdaad een probleem is, zul je dat vast ook op andere fietsen tegen komen. En misschien dan het ding in kwestie meenemen om te kijken of je daar last van krijgt?
Of het enkel bij dat specifieke type is weet ik niet. Heb op een facebook pagina die gericht is op fietsvakanties met kinderen nagevraagd wie welke fiets heeft en wie er last heeft met de follow me. Het op een eerder moment dat er op die pagina iemand dit probleem voorlegde en om hulp vroeg. In de comments kwam iemand anders met dezelfde fiets en hetzelfde probleem met de oplossing. Breder snelspanner en spacers ertussen.
Uiteindelijk blijft alles orgineel van Follow Me dus het is weldegelijk een goede oplossing. Maar het maakt het lastiger om de follow me regelmatig op en af te monteren. Er is dus een oplossing maar deze is niet ideaal.

Ik denk dat het eerder specifiek aan de bagagedrager ligt. En dat dit ook bij andere merken en types voor kan komen.
Kan iemand mij vertellen wanneer de str 01 fietsen werden gebouwd? Vind er niet direct informatie over terug. In het algemeen niet overigens. Dus ik kan mij voorlopig tijdens een eventuele bezichtingen niet goed voorstellen wat ik precies moet verwachten.

Ben graag goed op de hoogte zodat ik indruk kan maken op de verkoper en dst de verkoper mij vooral geen blaasjes wijs kan maken :wink:
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 23:11
Ben graag goed op de hoogte zodat ik indruk kan maken op de verkoper en dst de verkoper mij vooral geen blaasjes wijs kan maken :wink:
Als je indruk wilt maken, vraag dan terloops, terwijl je met de punt van je schoen zachtjes tegen een band schopt: 'Heeft deze ook een bovenliggende nokkenas?'
De fiets waarvan ik dacht dat hij weg was is er (denk ik) nog. De man heeft hem zowel op marktplaats als tweedehands.be gezet.

Bij deze de derde fiets waar ik naar keek.

SANTOS Travelmaster 2.6 top vakantiefiets
€ 895,00
https://link.2dehands.be/m1820485849?ut ... ialbuttons

Wat mij opvalt is de frame maat. Deze is 57 en er zou een persoon van maximaal 1.92m op passen. En minimaal 1.74m. Kan dit kloppen? Ik vind dat nogal een groot verschil.

Dat terzijde (als het dus klopt), want denken jullie over deze fiets in vergelijking met de andere santos en koga?
Shorttrack schreef:
zo 29 mei, 2022 00:11

Wat mij opvalt is de frame maat. Deze is 57 en er zou een persoon van maximaal 1.92m op passen. En minimaal 1.74m. Kan dit kloppen? Ik vind dat nogal een groot verschil.
Als je fijn zit op je huidige fiets, ga dan eens meten en leg er eens een tabelletje met maten naast zoals op de Santos website zal staan bij elk type wat ze verkopen. Dan kun je snel genoeg concluderen of je de de zit van je huidge fiets kunt overnemen op die fiets of dat dat niet of alleen met erg rare kunstgrepen gaat lukken.

Verder bij framemaat vragen zoals eerder gezegd deze eens lezen:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

De range waarin een fiets zou kunnen passen voor iemand wordt vaak breed omschreven door fabrikanten en verkopers. Het optimum voor iemand zonder afwijkende lichaamsverhoudingen zal meestal ongeveer rond het midden daarvan liggen. Met bijvoorbeeld lange benen zou je daarin net wat anders kunnen gaan zitten. Ook hebben sommige mensen een voorkeur voor een framemaat kleiner. De lengte van iemand die 'm verkoopt kan bij een particulier vaak ook best een indicatie zijn. Veel fietsen worden helaas te groot verkocht, da's vaak lastig aanpassen. 1 maatje te klein kun je vaak nog wel wat mee aanpassen, maar liefst wil je die maat natuurlijk spot-on.

Verder kan een Travelmaster 2.6 natuurlijk een prima fiets zijn. Brede banden, stabiel met een hoop bagage, en je kan er door de mountainbike roots zelfs nog een MTB parcours mee over. Ook past er eventueel een verende voorvork in door de geometrie waarin daarmee al rekening gehouden is. Om even op je oorspronkelijke wensenlijstje van pagina 1 terug te komen, schijfremmen passen niet op een TM2.6 frame.

En aangezien dit een handelaar is, wie weet heeft'ie er wel meer staan dan 'ie adverteert? Misschien kun je wel 1, 2 of 3 maten van dezelfde fiets vergelijken of juist meerdere merken in jouw maat voor jouw budget. Afhankelijk van de staat van de fiets lijkt de genoemde prijs me niet verkeerd.
Ik vind €895 héél veel boven budget en vind het de fiets ook niet waard. Voor zo'n kale ouwe TM2.6 is de helft daarvan al heel wat.

Probleem is ook dat de verkoper niet op z'n blauwe ogen te vertrouwen is qua informatie (resultaten uit het verleden). Je hebt wat basiskennis nodig om te beoordelen of aandrijving/velgen/lagers/banden/kabels etc nog in orde zijn. Ander komt er nog een substantieel bedrag bovenop, zeker als je het moet laten doen, en afhankelijk van verkrijgbaarheid van wisseldelen.
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 07:57
Ik vind €895 héél veel boven budget en vind het de fiets ook niet waard. Voor zo'n kale ouwe TM2.6 is de helft daarvan al heel wat. ...
Wat bedoel je met 'kaal'? De fiets op de foto uit de link (https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... antiefiets) lijkt toch best compleet.
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 23:11
Kan iemand mij vertellen wanneer de str 01 fietsen werden gebouwd?
Helaas, ik niet. Iemand anders hier vast wel.
Wat zou het effect daarvan zijn op het kopen? Je kunt dan indruk maken op de verkoper als je het terloops vermeldt, terwijl je met de punt van je schoen zachtjes tegen een band schopt en zegt: 'Het is wel een oudje hé?', om vervolgens doodleuk een erg laag bod te doen.
Het is in ieder geval niet van invloed op de fiets zelf. Op de foto's zie ik prima onderdleen die nog voldoende gangbaar zijn om de komende jaren vervangingsonderdelen voor te vinden. Het gaat er om of de fiets echt zo goed is als hij op de foto's lijkt.

Over de fiets van Go Cycle: daar lijkt wel een 28"-achterspatbord in te zitten; het past duidelijk niet lekker.
Bij handelaren is het denk ik zo dat, als je er dan toch gebruik van wilt maken, je de plaatjes bekijkt en de tekst terloops leest en alles wat niet feitelijk is naast je neerlegt. Als je denkt dat het wat is ga je ter plekke kijken en zie wat je aantreft. De foto's van deze fiets zijn niet erg scherp dus er is weinig op te zien. 895 euro lijkt me inderdaad een ambitieuze vraagprijs voor een duidelijk gebruikte derailleur/v-brake 26"-fiets. (Niet dat daar technisch iets mis mee is. Zeker niet!)