Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Jurr schreef:
za 21 mei, 2022 20:56
Wel even opletten met quoten. Die moet je openen en sluiten, als je dat niet netjes doet kan het zomaar zijn dat de auteur niet bij de juiste tekst staat.

Nu lijkt het namelijk net alsof jij mijn tekst hebt geschreven en andersom. ;)
Inderdaad. Op de telefoon niet altijd even handig :lol: Heb het aangepast nu.
Nu had ik een fiets zien staan met rohloff naaf en binnen mijn gerekte budget. Maar de frame maat bleek te klein voor mijn lengte.
Ik ben ondertussen al wat gefocust op die rohloff naaf. Ik fiets echter al jaren met naaiversnellingen en ben dat al wat gewend ondertussen. Vandaag op een fiets met derailleur gefietst. Dat fietst natuurlijk ook prima. Maar het schakelen was minder praktisch in de stad.

Nu ben ik de optie aan het bekijken om eventueel een mountainbike om te bouwen. Ik zie dat er heel wat santos scc01 en 02 fietsen voor een lage prijs online staan. Heb ook een rohloff naaf gezien voor een schappelijke prijs. Is dit eventueel een goed combinatie? of zijn dit te riskant? Heb namelijke gelezen dat je frame zeer sterk moet zijn voor een rohloff naaf.

Ondertussen zet ik mijn zoektocht nog even verder. Heb al wat andere fietsen zien staan van onder andere santos en Koga die binnen mijn budget vallen. Afgemonteerd met deore lx wat ook perfect is natuurlijk.
Shorttrack schreef:
do 26 mei, 2022 17:22
Heb namelijke gelezen dat je frame zeer sterk moet zijn voor een rohloff naaf.
Volgens Bike4Travel kun je elke derailleurfiets ombouwen naar Rohloff.
https://www.bike4travel.nl/rohloff/1414 ... 20houden).
Misschien ben je in de war met riemaandrijving, hiervoor met je wel een stijf frame hebben.
Shorttrack schreef:
do 26 mei, 2022 17:22
Nu ben ik de optie aan het bekijken om eventueel een mountainbike om te bouwen. Ik zie dat er heel wat santos scc01 en 02 fietsen voor een lage prijs online staan. Heb ook een rohloff naaf gezien voor een schappelijke prijs. Is dit eventueel een goed combinatie? of zijn dit te riskant? Heb namelijke gelezen dat je frame zeer sterk moet zijn voor een rohloff naaf.
Kan prima. Heb mijn SCC02 met Rohloff en kettingspanner gereden, ging prima. Neem een frame geschikt voor schijfremmen, dan kun je op de schijfrem montage de asplaat afsteunen en heb je niet zo'n lelijke lange torque arm nodig.

Als je geluk hebt kom je een SCC02 met excentrische trapas tegen, dan kun je de losse kettingspanner laten vervallen. Maar SCC02's met excentrische trapas zijn er niet zo veel geleverd, de meeste met excenter waren Travelmasters. Daar wordt een fiets gelijk weer een stuk prijziger van.
DaVinci schreef:
do 26 mei, 2022 18:10

Volgens Bike4Travel kun je elke derailleurfiets ombouwen naar Rohloff.
Bijna allemaal.

Zeker met die 142mm en 148mm steekassen van tegenwoordig wordt het lastiger, al heb je daar wel de steekas Rohloff ombouwset voor. Dan kan er nog steeds geen steekas doorheen, maar het wel pas gemaakt worden. Hoop gedoe, niet aan te raden. Net als hele oude frames.

Met een 135mm quickrelease as ben je vaak al een heel eind onderweg richting dat het mogelijk zou kunnen zijn ;)
En voor de naaf; ga uit van het worst kaas skenario: de tweedehands naaf met onbekende historie blijkt stuk en moet gerepareerd. Rohloff kan geloof ik best wel gerepareerd, maar wat kost dat en heb je dat in de begroting meegenomen.
Ach, als zo'n Rohloff geen voelbare speling op de lagers heeft en in alle versnellingen netjes schakelt en functioneert onder belasting tijdens een proefrit dan komt het vaak wel goed. Jaarlijkse oliewissel worden die naven ook wel blij van, gelijk bij aankoop doen als je niet weet wanneer het gebeurd is.

Reparatie van een Rohloff is vaak nog steeds goedkoper dan een tweedehands naaf, tenzij je erg veel geluk hebt met die goedkoop vinden dan ;)

En als 'ie toch een keer terug moet voor reparatie, overweg dan zo'n naaf gelijk om te laten bouwen naar een schijfrem uitvoering als 'ie dat nog niet is. Dan kun je er in de toekomst wat meer mee, al is het maar in de verkoopwaarde ;)
Jurr schreef:
do 26 mei, 2022 23:51
En als 'ie toch een keer terug moet voor reparatie, overweg dan zo'n naaf gelijk om te laten bouwen naar een schijfrem uitvoering als 'ie dat nog niet is. Dan kun je er in de toekomst wat meer mee, al is het maar in de verkoopwaarde ;)
Stuur me maar een berichtje
:wink:
Nu zie ik een rabeneick fiets uit 2019 staan met een pinion c-line 6 speed, riem en schijfremmen erop gemonteerd. Foto van de factuur zit erbij en daar staat op dat hij nieuw 1600 euro koste. En hij mag weg voor 850 euro. Ik dacht dat pinion ontzettend duur was.
Nu denk ik dat een 6 speed geen goede optie van bereik.
Maakt pinion ook "goedkopere" versnellingssystemen?
Maakt dat uit voor je zoektocht? Aan een fiets met zes versnellingen heb je niks als je er ook de heuvels of bergen mee in wilt.
Zag 'm ook al staan ja. Best scherp geprijsd als het je maat is. Lijkt me best een fijne fiets voor woon-werkverkeer. Gezien je wens voor brede banden ben ik wel benieuwd wat je op zo'n fiets kwijt zou kunnen.

Shorttrack schreef:
vr 27 mei, 2022 12:10

Maakt pinion ook "goedkopere" versnellingssystemen?
Ja, 6, 9, 12 en 18 maken ze. Die eerste twee zou ik overslaan voor vakantiegebruik.
Jurr schreef:
do 26 mei, 2022 23:51
...En als 'ie toch een keer terug moet voor reparatie, overweg dan zo'n naaf gelijk om te laten bouwen naar een schijfrem uitvoering als 'ie dat nog niet is. Dan kun je er in de toekomst wat meer mee, al is het maar in de verkoopwaarde ;)
Tja, ik zou dat geld (voor ombouw op een tweedehands fiets) anders besteden. Over de plussen en minnen van schijfremmen op vakantiefietsen is eerder al uitgebreid op het forum geschreven.
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 12:24
Over de plussen en minnen van schijfremmen op vakantiefietsen is eerder al uitgebreid op het forum geschreven.
Ach, TopicStarter schreef schijfremmen te willen. Van mij mag 'ie ook best met bijvoorbeeld V-brakes of HS33's onderweg, als 'ie maar niet met falende trommelremmen als kruisje in de berm op een afdaling eindigt...
Of met een terugtraprem 🤭
Shorttrack schreef:
vr 27 mei, 2022 12:10
Nu denk ik dat een 6 speed geen goede optie van bereik.
3speed Sturmey Archer naafje achterin en hij is af 8)
Ik kom ontzettend veel merken tegen nu meer intesief aan het zoeken ben.

Koga, idworx, santos, surly en snel waren mij al bekend

Nu kom ik onder andere ook stevens, jan jansen, oxford, gazelle en nog een paar andere merken tegen die verkocht worden als trekking fiets.

Bij welke merken blijf ik beter weg? Sommige zien er op foto wel degelijk uit. Maarja. Aan foto's het je niet altijd even veel natuurlijk.
Hier staat een lijst met merken:
https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... ietsmerken
Die maken allemaal geschikte fietsen. Dat betekent echter niet dat alle fietsen van deze merken geschikt zijn.
Shorttrack schreef:
vr 27 mei, 2022 22:03

Sommige zien er op foto wel degelijk uit. Maarja. Aan foto's het je niet altijd even veel natuurlijk.
Gewoon een aantal van die advertenties eens hier plaatsen, dan kunnen we meekijken. Verschilt soms per type of iets geschikt kan zijn, soms zelfs per modeljaar. Giant heeft met de Expedition bijvoorbeeld jarenlang prima fietsen gemaakt maar ook jaargangen waarbij je er ver bij vandaan moest blijven, om vervolgens modeljaren later juist weer prima Expeditions te leveren ;)

En leuk zo'n lijstje met merken en vast ook goed bedoeld, maar Surly wordt er bijvoorbeeld ineens Brits in plaats van Amerikaans van. En er ontbreken er zoveel dat aanvullen echt wel even duurt... Salsa Fargo? Kona Sutra? Om maar eens twee merken te noemen die echt wel leuke dingen maken met twee types waar ik iemand gerust mee op vakantie durf te sturen.

Met de ontwikkelingen in het 'gravelbike' segment zijn er zoveel leuke fietsen bij gekomen waar je op allerlei manieren bagagedragers en allerlei houders op kan schroeven dat zo'n lijst echt heel lang kan worden.

De 'bikepacking' trend zorgt ervoor dat er allerlei tassen verkocht worden die er mede voor zorgen dat je op steeds meer fietsen op vakantie kunt met bagage, soms zelfs zonder al die nokjes en rekjes.

En wat voor de ene persoon een hartstikke leuke fiets kan zijn om met 15 kilo Europa door te touren, kan door de ander met 30 kilo bagage ervaren worden als een zwabberend stuk ellende om nooit iemand aan te raden. ;)
Een nieuwe fiets is toch geen "tweede hands fiets"?
Ik heb momenteel twee fietsen op het oog. Er stond eigenlijk nog een Santos tussen maar die intussen al weg.

Koga
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... frame-60cm

Santos
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... iuwe-61-cm


De Koga is beter uitgerust en heeft dus ook een beter prijs kwaliteitsverhouding. Maar daar moet ik wel 2 uur voor rijden enkel.
De santos is ook een goede fiets. Het frame is in ieder geval al sterk en kan daar in de toekomst zeker verder op bouwen. De Santos staat een stuk dichterbij.
De Santos komt niet met een vlinderstuur. Ik heb pas geleden op een fiets van de buurman gefietst met vlinderstuur en dat beviel mij erg goed. Dus dat zou al een extra kost zijn voor de Santos.

Ik ben ervan overtuigd dat beide fiets geschikt zijn voor mijn doeleinden. Wat ik echter niet weet is hoe aanzienlijk beter de ene fiets is ten opzichte van de andere. Opzich lukt het mij wel om de rit te maken voor de Koga fiets. Maar is het dat technisch gezien echt wel waard? Of zit ik met de Santos "even goed". Ik lees namelijk dat de Shimano alivio ook gewoon erg degelijk is.

Het idee van de Rohloff naaf te kopen en deze op een ander fiets te zetten heb ik even opzij gezet. Ik zie dat ik rond de 800 euro en daaronder zelfs een voor mij zeer geschikte fiets kan vinden. De Rohloff naaf die ik gezien heb kost 395 euro. Dan houd ik nog max 400 euro over voor een fiets waar deze op kan. Maar in mijn maat vind ik niet super veel. Dus voorlopig kijk ik vooral naar een fiets die rijklaar staat om op fietsvakantie te vertrekken.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om hier een "goede" beslissing over te nemen aangezien mijn verstand over fietsen zeer beperkt is. Maar gelukkig kan ik op jullie inzicht en mening rekenen :D :wink: