Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Km teller - Forum Wereldfietser

Km teller

Hallo

Wil een km teller kopen. Ik twijfel tussen wire less of met draad. Dacht aan merk cateye.

Wat zijn jullie ervaring?

Ik fiets met osmand, maar die houd geen afstand bij, naar ik meen.

Mario
Koop een enduro, klaar. Meest bulletproof ding dat er is.
Bedraad. Tenminste dat was mijn ervaring vroeger (>5 jaar geleden) toen ik nog een km-teller op mijn stuur had.

(Lijkt me trouwens vreemd dat Osmand geen afstand zou kunnen bijhouden)
Met een Osmand kan je ook je rit opnemen
Als je weg gaat, druk je op record en dan neemt die op
Later kan je deze uit lezen, maar dan moet je record stoppen
Zo neem ik mijn km op met wandelen

succes Andries
Caran,

Ik bedoel niet opnemen, maar zien hoe veel km ik al gereden heb. Als ik bv een gpx route fietst, zie ik niet hoe veel km ik nog moet rijden.
Of ik moet iets instellen. Kan niet vinden hoe.
Grandonneur schreef:
vr 13 mei, 2022 18:42
Koop een enduro, klaar. Meest bulletproof ding dat er is.
Cat Eye enduro, ik heb een paar draadloze gehad daar was ik niet tevreden over.
Cat eye enduro met een extra stevige draad.

Tip koop een stukje spiraalband om hem langs je remkabels te geleiden.
supermario schreef:
vr 13 mei, 2022 19:15
Caran,

Ik bedoel niet opnemen, maar zien hoe veel km ik al gereden heb. Als ik bv een gpx route fietst, zie ik niet hoe veel km ik nog moet rijden.
Of ik moet iets instellen. Kan niet vinden hoe.
Ja dat kan ook, als je opneemt
Hoi,

Less is more!
Voor mij alleen nog met draad (tot nu toe 30K+. Heeft een draadloze nog niet voor mekaar gekregen).
Bedoel: "carbon offset", "calorieën" en dergelijke zijn bijzonder boeiend, maar wat moet je er mee? Een Sigma'tje met draad voor 3 tientjes doet precies wat je nodig hebt..... de komende 15 jaar!

Groet,
Tom
Ik heb een draadloze cateye die een dezer dagen de 50.000 km gaat halen. Werd meegeleverd met de fiets begin 2012.
supermario schreef:
vr 13 mei, 2022 19:15
Caran,

Ik bedoel niet opnemen, maar zien hoe veel km ik al gereden heb. Als ik bv een gpx route fietst, zie ik niet hoe veel km ik nog moet rijden.
Of ik moet iets instellen. Kan niet vinden hoe.
Hoeveel km je nog moet rijden gaat je niet lukken met een simpele fietscomputer.
In Osmand wordt dat hier uitgelegd, op ongeveer 3min35s

Bij Osmand kan je 1. instellen dat Osmand het aantal gereden km aangeeft of 2. laten routeren via je GPX-route en dan geeft Osmand het aantal nog te rijden km aan. Ik volg normaal GPX-lijntje op smartphone en kijk maar behoeft hoe ver het nog is met optie 2.
Heb een draadloze gehad van Sigma. Beviel slecht. In de buurt van apparatuur (mobiel) ging hij soms ook tellen. Maar tijdens fietsen soms duidelijk te lage of veel te hoge snelheden.
Daarom ben ik teruggegaan naar een simpele Cateye mét draad en dat merk beviel daarvoor ook altijd goed. Per ongeluk wel eentje gekocht met CO2 en calorie vermelding. Had van mij niet gehoeven. Had dus nog simpeler gekund.

Maar op een dergelijke km-teller kun je idd niet aflezen hoeveel km je nog moet.

Anno
De bedrade Cateye Enduro is inderdaad een dijk van een teller die tegen een stootje kan. Hij heeft slechts 1 (voor mij) groot nadeel. Bij het wisselen van de batterij gaat de totaalstand (ODO) weer naar 0. De stand van voor de batterijwissel is niet in te stellen. Ik houd daarom de kilometerstanden ook nog bij in Excel want ik wil graag weten hoe lang onderdelen zijn meegegaan. Bij harde regen kunnen de 2 contactpuntjes tussen teller en stuurhouder nat worden. In zo'n geval geeft ie opeens hele onrealistische snelheden aan. Even droogmaken en het is weer OK.
hansjeb schreef:
di 17 mei, 2022 12:50
Hij heeft slechts 1 (voor mij) groot nadeel. Bij het wisselen van de batterij gaat de totaalstand (ODO) weer naar 0. De stand van voor de batterijwissel is niet in te stellen.
Jawel, dat kan wel, althans bij de 'gewone' enduro CC-ED400:

https://www.cateye.com/intl/support/man ... _NL_v1.pdf

pagina 4 rechts bovenaan.
Nadeel van de Cateye Enduro die ik heb uit ~2015 is dat de odo niet instelbaar is. Vrij irritant om een soort dubbele boekhouding te moeten voeren hiervoor.
En die nutteloze standen CO2/calories zitten idd vooral in de weg.
Grandonneur schreef:
di 17 mei, 2022 14:05
Jawel, dat kan wel, althans bij de 'gewone' enduro CC-ED400:

https://www.cateye.com/intl/support/man ... _NL_v1.pdf

pagina 4 rechts bovenaan.
Dat is fijn om te lezen. Bestel ik die binnenkort eens.
Ter info en aanvullend.

Ik heb de Cateye Velo 9. Wat ik al aangaf zitten daar helaas zaken op die ik kan missen. Als ik nu zou kiezen dan nam ik de Velo 7. Voor een kleine 2 tientjes te verkrijgen.

Op de Velo kun je overigens de km-standen zelf bijstellen, wat makkelijk is als je de batterij moet verwisselen. Vooraf even noteren. Op dat probleem voor te zijn zet ik er meestal jaarlijks een nieuwe in, dan weet ik zeker dat dat goed gaat.
Het grappige van niet bedrade km-teller is dat de ontvanger op de stuur reageert op elektronische signalen ook die niet van je gever bij je wiel komen. Ik heb zo'n ding op mijn racefiets en als ik bij een stoplicht op die elektronische lussen in de weg sta, dan fiets ik bij stilstand opeens 130 km/uur. Ook automatische deuren bij winkels enz. doen dit. Een voordeel als je wil pronken met veel kilometers op de meter of een mooie piek in je grafiek op strava enz.