Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette Decathlon - Forum Wereldfietser

Cassette Decathlon

Ik kocht voor €14 bij Decathlon een cassette 8 speed.

Toen mijn kettingmeter aangaf dat mijn ketting 0.7mm versleten was en ik er een nieuwe op deed, sloeg deze tijdens het fietsen door.

Maak dit nu voor de eerste keer mee.

Conclusie deze cassettes zijn niet gemaakt van sterk materiaal. Goed koop is duur koop.

Mario
Als dat zo is zou ik de oude ketting weer terug monteren
En alles oprijden.
supermario schreef:
do 12 mei, 2022 21:53
Ik kocht voor €14 bij Decathlon een cassette 8 speed.

Toen mijn kettingmeter aangaf dat mijn ketting 0.7mm versleten was en ik er een nieuwe op deed, sloeg deze tijdens het fietsen door.

Maak dit nu voor de eerste keer mee.

Conclusie deze cassettes zijn niet gemaakt van sterk materiaal. Goed koop is duur koop.

Mario
Hij kan ook over een ondertussen versleten voorblad overslaan, dus pas als duidelijk is dat je ketting op klein, midden en groot voor overslaat dan weten we of het idd de cassette is en als dat zo is heb je waar voor je geld gekregen :wink:
Een cassette moet je altijd gelijk met de ketting vervangen. Een cassette slijt in (wijdere tanden) en een ketting wordt door slijtage langer. Dat gaat goed samen tot het zaakje teveel gesleten is. Een nieuwe cassette en een oude ketting gaat niet, slaat door. Andersom gaat ook niet goed.
Vraag is waar op jouw fiets de nieuwe ketting doorslaat. Is dat over het voorblad, dan is die aan vervanging toe. Een voorblad verslijt veel minder snel dan een cassette.
Kwaliteit van Decathlon doet niet onder voor andere merken; het zou kunnen dat het sneller slijt, dus dat je het wat eerder moet vervangen.
Een cassette moet je altijd gelijk met de ketting vervangen.
Als je de ketting tijdig vervangt is dat nergens voor nodig. De ketting vervang ik ieder jaar (ca 5.000 km) en de cassette iedere twee jaar (ca 10.000 km) Als ik de ketting nog vaker zou vervangen, zou de cassette het waarschijnlijk nog langer uithouden.
Exact, ik sluit me aan bij Bert.
Dat vervangen van ketting én tandwielen is een oude fietsenmakerstruc om meer omzet te maken over de rug van de onwetende klant.
Als je je ketting met enige regelmaat meet met een slijtagemeter en tijdig vervangt, kunnen je tandwielen en tandbladen heel lang mee gaan.
Als je te lang doorrijdt met je oude ketting zal deze langer worden en daardoor niet meer strak om het (in eerste instantie) grote voorblad liggen en daar als eerste doorslaan (dat merk je dan als eerste bij bijvoorbeeld aanzetten op een klinkerstrook die wat oploopt omdat daar de ketting als eerste gaat 'springen'
Precies, daarom schreef ik ook in mijn openingspost, dat ik dit nog nooit heb mee
gemaakt.

Decathlon, beweert dat zij hun cassettes en kettingen maken in samenwerking met sram.

Maar ik weet uit resensies dat er veel klachten zijn over bv hun gereedschap.

Geloof ook niet dat een zaak die bijna alles verkoopt echt goede fiets spullen kan verkopen.
supermario schreef:
ma 16 mei, 2022 18:56

Geloof ook niet dat een zaak die bijna alles verkoopt echt goede fiets spullen kan verkopen.
Wat maakt dat je dat denkt?
fietsreiziger schreef:
ma 16 mei, 2022 18:47
Exact, ik sluit me aan bij Bert.
Dat vervangen van ketting én tandwielen is een oude fietsenmakerstruc om meer omzet te maken over de rug van de onwetende klant.
Als je je ketting met enige regelmaat meet met een slijtagemeter en tijdig vervangt, kunnen je tandwielen en tandbladen heel lang mee gaan.
Probleem is wel om mensen ervan te overtuigen af en toe onderhoud te (laten) doen. Niet zelden krijg ik afwerende opmerkingen als ik er over begin, naar hoor ik later wel dat de onderhoudbeurt zo duur was.
Zelf vandaag na 3500 km de ketting vervangen. Hij viel er op de 0,75-kant van de checker nog niet door maar kettingen zijn nu beter verkrijgbaar dan kransjes. Die staan nu dus op 7000, en nog helemaal goed.
Toch leuk om weer te lezen dat kettingen langer worden terwijl alleen de rollers tussen de schalmen slijten. Dat is namelijk waardoor die langer lijkt te worden.
_Peter_ schreef:
di 17 mei, 2022 00:27
Toch leuk om weer te lezen dat kettingen langer worden terwijl alleen de rollers tussen de schalmen slijten. Dat is namelijk waardoor die langer lijkt te worden.
Niets aan miszegd, de ketting wórdt natuurlijk gewoon langer (op enige spanning, zodat de ontstane ruimte opgenomen wordt). Gelukkig schreef niemand dat de ketting rekt.

Groetjes,

Carl
Jurr schreef:
ma 16 mei, 2022 19:00
supermario schreef:
ma 16 mei, 2022 18:56

Geloof ook niet dat een zaak die bijna alles verkoopt echt goede fiets spullen kan verkopen.
Wat maakt dat je dat denkt?
Inderdaad. Ik heb gisteren uiteindelijk mijn bidonhouder vervangen die ik in 2003 bij een Tesco-supermarkt in Tsjechië kocht en sindsdien altijd op de fiets heb gehad.
Hij is wat versleten - zie de foto, het stangetje was eerst helemaal rond - maar dat is niet het probleem. Hij kon ook wat van links naar rechts en terug op en neer en dat vond ik minder worden. En ik had toch nog een andere liggen.
Afbeelding
Ik heb menig bidonhouder gehad die het minder lang vol hield.
Ik rij zelf eigenlijk altijd de ketting tegelijk met de cassette helemaal op. Dan hoef ik namelijk minder vaak onderhoud (laten) plegen, wat ook tijd/moeite/geld kost. En zoveel kosten cassettes nu ook weer niet..
Ik haalde ze er dan weer te rap af, want in een vakantie had ik geen zin in gedoe met kettingen of cassettes. Zo ging voor een vakantie vaak alles er nieuw op. (-:

En dat later weer terug monteren om het thuis op te rijden kwam er vaak niet van. Nu gelukkig nog maar twee tandwielen aan de buitenkant en de rest in de naaf ;)
Mijn 2 cents: de cassettes van Decathlon moet je mijden als de pest.

Ik heb een 9 speed cassette gekocht bij Decathlon. Ik wilde snel een cassette hebben en was benieuwd naar de kwaliteit, omdat als ze een 11 speed cassette voor de helft van de prijs (t.o.v. Shimano) aanbieden. Nu heb ik weliswaar nog niks aan een 11 speed cassette, maar als ik over ga op 11 speed wel.

Vanaf dag 1 gezeik. Afstellen is gewoon niet mogelijk. Eigenlijk kloppen alle negatieve reviews. Ben langs hun werkplaats geweest en zij dachten aan een productiefout. De tweede cassette heeft hetzelfde probleem. Echt heel proactief handelen ze niet. Ben er nu al sinds 13 maart mee bezig.

Koop dus gewoon shimano. Dat werkt. Als je het bij mantel of futurumshop of zo koopt, krijg je ook goede support bij problemen.
Mic schreef:
ma 16 mei, 2022 15:01
Een cassette moet je altijd gelijk met de ketting vervangen. Een cassette slijt in (wijdere tanden) en een ketting wordt door slijtage langer. Dat gaat goed samen tot het zaakje teveel gesleten is. Een nieuwe cassette en een oude ketting gaat niet, slaat door. Andersom gaat ook niet goed.
Vraag is waar op jouw fiets de nieuwe ketting doorslaat. Is dat over het voorblad, dan is die aan vervanging toe. Een voorblad verslijt veel minder snel dan een cassette.
Kwaliteit van Decathlon doet niet onder voor andere merken; het zou kunnen dat het sneller slijt, dus dat je het wat eerder moet vervangen.
Als het sneller slijt, doet het dus wel onder voor andere merken. Overigens kun je prima meerdere kettingen gebruiken op 1 cassette. Zaak is dat je alles op tijd vervangt. Wacht je te lang, gaat het inderdaad op elkaar inslijten.
supermario schreef:
do 12 mei, 2022 21:53
Ik kocht voor €14 bij Decathlon een cassette 8 speed.

Toen mijn kettingmeter aangaf dat mijn ketting 0.7mm versleten was en ik er een nieuwe op deed, sloeg deze tijdens het fietsen door.

Maak dit nu voor de eerste keer mee.

Conclusie deze cassettes zijn niet gemaakt van sterk materiaal. Goed koop is duur koop.

Mario
Dit kun je dus niet verwachten van een 14 euro cassette.

Zegt verder niks over het assortiment van Decathlon in het algemeen.
De cassettes van Shimano van 12 euro zijn anders prima. Spaar je die 2 euro dus. :D
Maar oké, die van Shimano zijn soms niet te krijgen en dan blinken die van Decathlon je toe.
Leon schreef:
ma 06 jun, 2022 08:17
De cassettes van Shimano van 12 euro zijn anders prima. Spaar je die 2 euro dus. :D
Maar oké, die van Shimano zijn soms niet te krijgen en dan blinken die van Decathlon je toe.
Alleen is mijn ervaring met de aftersales van Decathlon dus heel slecht. Dat er problemen zijn is duidelijk, maar deze problemen oplossen of in ieder geval meedenken is teveel gevraagd.

Geld terug kan niet (was overigens mijn idee en een zeer bijzonder statement, want als je een negatieve review over het product plaatst kan dat opeens wel, hoewel de klantenservice als je hier vervolgens om vraagt toch weer moeilijk gaat doen). Naar mijn mening mist er een spacer tussen het 7de en 8ste kransje. Allereerst kijken ze je aan alsof ze water zien branden als je dat aangeeft en vervolgens geven ze aan dat de cassette zo geleverd wordt en dat het nooit voor problemen zorgt. Op de vraag wat het probleem dan wel zou kunnen veroorzaken, volgt geen antwoord, maar een lange ongemakkelijke stilte. Op de vervolgvraag hoe zij denken mij met een werkende cassette naar huis te laten gaan, volgt wederom een lange ongemakkelijke stilte en vervolgens weten ze het ook niet. Een collega (denk een soort van leidinggevende) kan misschien helpen, maar hoe weten ze ook niet. Je moet maar 2 uur reizen om misschien wel het probleem op te lossen.

Bij mantel heb ik al eens met nieuwe banden iedere rit lekgereden. Klantenservice gebeld, zij vonden dit wel raar en gaven aan dat het met binnenbanden erg lastig te beoordelen is wat nou het probleem is en dus eigenlijk gewoon pech is. Wel gaven ze als tip mee om het velglint te checken. Ook konden ze na overleg met de manager 2 nieuwe binnenbanden opsturen. Dat is al een veel betere ervaring. Daar hoef je niet voor niks naar de werkplaats te komen en wordt het probleem gewoon snel opgelost en voel je je tenminste serieus genomen.

Uiteindelijk bleek het velglint telkens te verschuiven. Nieuw velglintje er op en geruime tijd niet meer lekgereden. Pas laatst weer toen ik in België was.

Kortom, voor die 2 euro laat ik Decathlon liever links liggen. Eigenlijk laat ik die ballentent liever helemaal links liggen.
Treestumpgladiator schreef:
ma 06 jun, 2022 22:07
Naar mijn mening mist er een spacer tussen het 7de en 8ste kransje.
Zou het kunnen dat je je vergist hebt en dat er helemaal geen spacer hoort tussen deze kransjes?