Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfrem blijft hangen - Forum Wereldfietser

Schijfrem blijft hangen

Beste,

Ik heb het achterwiel van mijn fiets vervangen en nu blijft de schijfrem hangen.
Het is het type: Shimano Inter Multi Condition. Als ik de achterrem inknijp dan "veert" de rem niet terug, waardoor het wiel blijft aanlopen. Ik heb de rem geprobeerd beter af te stellen maar dat lijkt geen effect te hebben.

Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken?

Alvast bedankt,

Maarten
Mogelijk dat de remblokjes ook vervangen moeten worden of dat alleen de stalen veer ertussen niet helemaal netjes op zijn plek zit. In het ergste geval zal de boel even flink moeten schoonmaken, de zuigers die de blokjes naar binnen duwen willen nog wel eens vastkoeken afhankelijk van de afdichting en samenstelling van de zuigers kun je niet zomaar wat gebruiken. (dus even zoeken)
Eerst idd de veer checken. Remmenreiniger gebruiken en de zuigers goed terugduwen wil ook wel helpen.
anders even bij jouw fietsenmaker langs.
Bedankt ik ga het proberen, en als het niet lukt maar langs de fietsenmaker.
zeker weten dat het een schijfrem is en geen rollerbrake?
Grandonneur schreef:
do 12 mei, 2022 09:00
zeker weten dat het een schijfrem is en geen rollerbrake?
100% zeker dat de Shimano Inter M een roller brake is en geen schijfrem. Ik heb ze op mijn Sparta stadsfiets en ken het probleem.

Wat zou kunnen is dat de binnenkabel niet vrij loopt maar enigszins knelt. Gevolg daarvan is dat na inknijpen en weer loslaten de rem niet meer goed terugkomt. Mijn ervaring is dat de juiste kabelroutering en -montage vrij nauw luistert bij deze rollerbrake. Een krappe bocht in de buitenkabel kan al een oorzaak zijn van het genoemde probleem. De binnenkabel moet goed vrij lopen.
br@m schreef:
do 12 mei, 2022 09:48
100% zeker dat de Shimano Inter M een roller brake is en geen schijfrem. Ik heb ze op mijn Sparta stadsfiets en ken het probleem.
De topicstarter maakt een grappige maar begrijpelijke vergissing. Toen ik die rollerbrakes op andere fietsen wel eens stond te bekijken en die aluminium koelschijf zag dacht ik altijd “die fiets heeft trommelremmen maar wil op een beetje zielige manier schijfremmen imiteren”. Totdat ik zelf een fiets kreeg met rollerbrakes, en na een vrij lange steile afdaling eens aan die “nepschijf” voelde of zo’n ding er nu echt alleen voor de sier op zat. Van die gedachte was ik in een tiende seconde genezen. Dát wordt heet na een beetje lang en stevig remmen :-) .
ja, inderdaad :D bij onze auto bleef laatst een zuiger in een remklauw 'hangen': de remschijf werd oranje van de warmte (en het gaf wisselende trillingen in het stuur). voelen aan de remschijf leverde een brandblaartje op :oops:

en als ik de titel van dit topic lees, denk ik: da's de bedoeling :wink:

leuk weetje/aspect van de rollerbrakes is dat je ze af en toe moet smeren/invetten. da's bij de meeste remmen niet waar je als eerste aan denkt.
afbeelding n.a.v. onderstaand bericht (dank je!)
vet rollerbrake Shimano.png
hoogframe schreef:
do 12 mei, 2022 15:37
leuk weetje/aspect van de rollerbrakes is dat je ze af en toe moet smeren/invetten. da's bij de meeste remmen niet waar je als eerste aan denkt.
Wat ik als serieuze noot kan toevoegen: gebruik daar origineel vet van Shimano voor. Dit is (voor zo ver ik kan beoordelen) een soort grafietvet, wat wil zeggen dat het smerende grafiet overblijft als het vet door de grote hitte mocht ontleden. Gebruik je normaal vet dan smeert dat net zo goed, maar bereikt de rem een temperatuur waarbij het vet ontleedt dan slaat de zaak in een onderdeel van een seconde muurvast.