Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schakelprobleem nexus 8 + versa 8 shifters - Forum Wereldfietser

Schakelprobleem nexus 8 + versa 8 shifters

Beste mensen,

Op mijn racefiets heb ik een nexus 8 naaf zitten icm met versa vrs-8 drop bar hifters. Nu heb ik de laatste tijd ineens last van het feit dat wanneer ik een versnelling terug wil schakelen hij direct helemaal terug gaat naar de 1e versnelling. Ik heb dat voorheen niet eerder gemerkt.

Is er iemand die dit probleem herkent en weet hoe dit op te lossen is?

Ik heb gezocht naar een handleiding van de versa shifter maar die kan ik helaas niet vinden.

Mvg
Even afstellen? De kabel rekt meestal wat uit, met de tijd.

Schakelaar in de 4e zetten en bij de achternaaf de gele streepjes tegenover elkaar zetten.
Wat zegt jouw fietsenmaker?
Als ik lees dat de naaf bij terugschakelen meteen helemaal terug gaat naar de eerste versnelling (bij een Nexus wil de inwendige veer de naaf naar de laagste versnelling trekken) dan zou ik zeggen dat de arretering (de “klikken” in het schakelmechanisme aan het stuur) versleten is of een verlopen afstelling heeft.
De versteller houdt de naaf in een ingelegde versnelling, als je één terug schakelt hef je als het ware de vergrendeling op en sta je ‘m toe om “één versnelling toe te geven” aan de veer.
Dank.

Ik ben niet bij de fietsenmaker geweest. Ik wil eerst eens kijken of ik er zelf, met hulp, uit kan komen.

Volgens mij stond de naaf goed afgesteld wbt kabel. Maar nog eens gedaan voor de zekerheid.
Vd week even testen tijdens ww ritjes.

Als dit niet de oplossing is plaata ik nog een nieuwr kabel. Wellicht dat die niet helemaal goed meer is.

Ik dacht er zelf ook aan dat wellicht de manier van schakelen met die versa shifters een probleem kan zijn.. ingedrukt houden of juist niet, achteruit of niet trappen.. of juist wel blijven trappen.. etc.. maar ik kan daar niks over vinden.
wel/niet meetrappen als je schakelt, dan hangt niet van de shifters, maar van de naaf/versnellingen af: druk van de pedalen of benen even stil houden bij een nexus 8 naaf.

wat doet een flinke 'shot' WD40 of kruipolie in het binnenwerk van deze shifter? (misschien hard geworden vet dat het ratelmechanisme hindert?)

hier een beschrijving van je shifter: https://road.cc/content/news/12234-vers ... -hub-gears

versa vrs-8 shifter.jpg
Als ik het beginbericht lees staat daar:

Nu heb ik de laatste tijd ineens last van het feit dat wanneer ik een versnelling terug wil schakelen hij direct helemaal terug gaat naar de 1e versnelling.

Lijkt mij zodoende relatief simpel. Al dan niet terugtrappen tijdens schakelen, soort fietsbel, kleur van het frame, het heeft er volgens mij allemaal niet zoveel mee te maken.
Wat bij mij wel een belletje deed rinkelen was een opmerking uit je laatste bericht, “ingedrukt houden of juist niet”. Ik weet niet hoe je versnellingversteller werkt, maar het zou kunnen dat je met dat ingedrukt houden de veer “toestemming” geeft om door te gaan met terugschakelen totdat je de hendel los laat. Ik heb een derailleurfiets waarbij je per één omhoog kunt schakelen, maar met (tot) vijf tegelijk omlaag, misschien dat jou shifters ook iets van dat idee hebben. Kom je bijvoorbeeld voor een dijk-oprit dan is het handig dat je in één beweging meerdere versnellingen omlaag kunt.
alsof je een 'vrijloop' indrukt en hij daardoor meerdere posities doorschakelt: slim!
uitproberen! :D
Het "grappige" is juist dat ik het idee heb dat wanneer ik de terugschakelknop wat langer ingedrukt hou dat die dan juist NIET meerdere versnellingen terug gaat.
:shock: werkt deze shifter misschien op windows8 ? zit er ergens een reset-knop ? :lol:
Puur uit interesse: fietst een naaf niet veel te zwaar om de fiets als racefiets te gebruiken? Ik zie het nut van een naafversnelling wel in, maar mijn fietsenmaker vertelde me dat bijvoorbeeld een Rohloff veel te veel weerstand heeft voor een racefiets. Volgens hem zal je merken, dat het lastig wordt om anderen bij je houden.