Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stijgingspercentage-meter - Forum Wereldfietser

stijgingspercentage-meter

Ik zoek een eenvoudige stijgingspercentagemeter. Liefst geen ingewikkelde fietscomputer.
Wie kan mij een advies geven?
Grappig dingetje, idd. Zie 'm wel eens vaker. Werkt ie ook; heeft iemand ervaring met zo'n dingetje?
Zeker. Ze werken zonder meer goed. Nauwkeurig aflezen kan alleen als je stilstaat maar dat kan ook niet anders.
Na een paar jaar gaan de strepjes er af, dus niet te veel over de streepjes wrijven.
Zolang het ding ook horizontaal gemonteerd is wel ja, anders rijdt je constant omhoog of omlaag. Ik heb er nog ergens 1 liggen, en gebruik hem ook al lang niet meer.
Ik heb er ook een, is wel grappig, alleen tijdens het fietsen alleen af te lezen als de weg echt heel egaal is. Zodra het ook maar iets trilt is die niet af te lezen. Het is meer om een idee van het percentage te krijgen. De vervagende streepjes kan ik beamen.
Het is jammer dat TS niet schrijft waar hij de meter voor wil gebruiken.
Ik kijk op mijn hellingmeter als het fietsen moeizaam gaat.
Er zijn van die dagen dat ik een vals plat wat valser ervaar dan op andere dagen.

Dan heb je een nauwkeurige hellingmeter nodig.
Die niet meer in de kategorie eenvoudig kan worden gerangschikt.
Als je even stopt en afstapt kun je met dit ding tot op een halve procent aflezen. (vroeger op school moesten we meetinstrumenten aflezen tot op eentiende van de waarde tussen de streepjes, maar dat wil ik niemand aandoen)
Als je aan de aflezing twijfelt kun je de fiets omdraaien en nogmaals aflezen. Het gemiddelde is dan de verbeterde waarde.
Vervolgens stel je het ding bij naar die waarde, draait de fiets om en controleert de waarde.
Veel nauwkeuriger wordt het niet want geen enkele helling is over zijn lengte even strak en wegdekken bobbelen.
Ik heb een Sigma BC 14.16 Was helemaal vergeten dat die ook de stijging aan kon geven, kijk er eigenlijk nooit naar. :lol:
Is geloof ik ook niet heel erg accuraat en eenvoudig te bedienen is ie ook niet.
sigma1416.jpg
sigma1416.jpg (8.31 KiB) 1382 keer bekeken
liefhebber schreef:
wo 04 mei, 2022 07:45
Het is jammer dat TS niet schrijft waar hij de meter voor wil gebruiken.
Ik kijk op mijn hellingmeter als het fietsen moeizaam gaat.
Er zijn van die dagen dat ik een vals plat wat valser ervaar dan op andere dagen.

Dan heb je een nauwkeurige hellingmeter nodig.
Die niet meer in de kategorie eenvoudig kan worden gerangschikt.
...of een boterham met kaas en doorzettingsvermogen.

;)
Ik deel hellingen in nav mijn gereden snelheid. Zo zijn er hellingen waar ik (met beladen fiets) met 5kmh op rijd, en bijv met 8kmh. Die eerste zijn erg steil, de tweede ook maar iets minder.
Ik realiseer me dat dit geen antwoord is op de vraag, maar het is voor mij de realiteit van het fietsen.
Verder is onwetendheid soms wel eens heerlijk, de vrijheid van niet alles in getallen willen vatten. Eigenlijk zou ik in dat kader mijn snelheidsmeter/gps eens van het stuur moeten verwijderen. Puur op gevoel. :D
De snelheid is bij mij ook de beste indicator over de steiltegraad, <5 km/u is meestal >10% 8 km/u rond de 6% en boven de 10 km/u <3%. Bij slecht/onverhard wegdek, wind tegen, vermoeidheid, veel/weinig bagage etc gelden andere cijfers 😄 dus zo'n percentage zegt ook eigenlijk helemaal niks.
Ik wil helemaal niet weten hoe lang de helling nog is, wat het stijgingspercentage is en hoe hard ik fiets. dat demotiveert alleen maar. Uiteindelijk moet ik toch naar boven.
als je dan toch moet stappen om het nauwkeurig te meten kun je dat met je iphone ook doen.
...alleen met een aaifoon?
Ik heb geen ander maar Android heeft ook zo'n app.
https://android.hcc.nl/nieuws/401-je-sm ... erpas.html
De apps met waterpassen en dergelijke voor op jouw mobieltje geven meestal graden aan, dit moet je dan nog vertalen naar procenten want we hebben het over stijgingspercentages.
http://web.inter.nl.net/users/Toon.Loonen/helling.htm
Die van Jandefietser heb ik net geprobeerd en kun je ook procenten laten aangeven. 45 geaden = 100%.
Ik heb hem ook wer gedeïnstaleerd. Als ik een helling analyseer kijk ik wel naar de garmin-data in mijn tracks. Maar dat is uiteraard naderhand.
Het waterpasje op het stuur is uiteraard onovertroffen gemakkelijk in gebruik onderweg.
Joris Flemming schreef:
wo 04 mei, 2022 10:44
Eigenlijk zou ik in dat kader mijn snelheidsmeter/gps eens van het stuur moeten verwijderen. Puur op gevoel. :D
Ik rijd steeds minder op GPS (zeg maar gerust totaal niet meer). Maak foto's van kaarten op het beeldscherm en daar rijd ik op. Plus een goed geheugen ;)

Voor beklimmingen gebruik ik de kaarten van Climbfinder (die zijn wel alleen volledig beschikbaar voor betalende bezoekers). De kleur geeft een indicatie van de relatieve steilte (binnen een gebied) aan. Vaak pas na afloop check ik wat voor helling het was en dan sta je soms wel voor (on)aangename verrassingen (al heb je dat dan al bij het rijden wel gemerkt ;)).
_Peter_ schreef:
ma 02 mei, 2022 12:51
Zolang het ding ook horizontaal gemonteerd is wel ja, anders rijd je constant [....] omlaag.

Dat lijkt me nou comfortabel! Gat in de markt! :lol: