Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk merk kader zou dit zijn? - Forum Wereldfietser

Welk merk kader zou dit zijn?

Dag forum,

Wie kan mij helpen om te achterhalen welk merk van kader dit zou zijn?

Bijlagen

Als je foto's maakt van de beeltenissen op het frame, kan google lens je dan verder helpen?
Dat lijkt me een Flandria. De bagagedrager is een goede hint in die richting.

https://steel-vintage.com/flandria-rand ... 70s-detail
https://steel-vintage.com/flandria-rand ... 70s-detail
Grandonneur schreef:
zo 24 apr, 2022 15:16
Dat lijkt me een Flandria. De bagagedrager is een goede hint in die richting.

https://steel-vintage.com/flandria-rand ... 70s-detail
https://steel-vintage.com/flandria-rand ... 70s-detail
Qua vorm is dat inderdaad zeer gelijkend. Afmetingen van de schroefdraad zijn alleszins niet Frans.
Ik zie wel maar weinig gelijkenissen tussen het Flandria logo en de resterende decals op het frame.
Wellicht bouwde iemand destijds frames voor Flandria. En bouwde die daarnaast ook voor anderen. Of bouwde Flandria zelf ook voor anderen. Geen idee. In die hoek zou je het kunnen zoeken.
Een Royal Crown?
Wat mij betreft geen twijfel dat dit een fiets van Belgisch fabricaat is. Alle details wijzen in die richting.

Dat gezegd hebbende: vroeger had iedere fietsenwinkel zijn eigen merk, en werden de kaders betrokken van enkele gespecialiseerde (Belgische) fabrieken, die "blanke kaders" leverden. Meestal keurig gelakt, maar zonder identificerende kenmerken zoals framenummers.

Detaillisten voorzagen die frames dan van eigen transfers, en soms zelfs een framenummer, bouwden ze op en verkochten ze als eigen producten.

Dit was een praktijk die zowel in België als Nederland veel voorkwam. Zo kwamen de frames die Vittorio onder de naam "Populair" verkocht allemaal uit België. De eerste Jan Janssen-fietsen kwamen van Flandria, en later van Vaneenooghe. Het Uttechtse Snel deed het met kaders van Kessels en ook van Vaneenooghe.

Ook de (overigens zeer fraaie) frames van Martens uit Zwevezele kom je onder allerlei merknamen tegen.

Gezien de opbouw vermoed ik dat jouw fiets van een Belgische fietsenwinkel komt. Uitvinden welke dat is zal wel wat zoeken worden, ben ik bang.
Kan het een Superia Remi Claeys zijn?
Was gelieerd aan Flandria en heeft ook dat kroontje in het logo. Kan echter geen bevestiging vinden.

Edit: Dus zal wel niet en sluit ik mij aan bij het bericht hiervoor.
non-fixie schreef:
zo 24 apr, 2022 20:08
Wat mij betreft geen twijfel dat dit een fiets van Belgisch fabricaat is. Alle details wijzen in die richting.

Dat gezegd hebbende: vroeger had iedere fietsenwinkel zijn eigen merk, en werden de kaders betrokken van enkele gespecialiseerde (Belgische) fabrieken, die "blanke kaders" leverden. Meestal keurig gelakt, maar zonder identificerende kenmerken zoals framenummers.

Detaillisten voorzagen die frames dan van eigen transfers, en soms zelfs een framenummer, bouwden ze op en verkochten ze als eigen producten.

Dit was een praktijk die zowel in België als Nederland veel voorkwam. Zo kwamen de frames die Vittorio onder de naam "Populair" verkocht allemaal uit België. De eerste Jan Janssen-fietsen kwamen van Flandria, en later van Vaneenooghe. Het Uttechtse Snel deed het met kaders van Kessels en ook van Vaneenooghe.

Ook de (overigens zeer fraaie) frames van Martens uit Zwevezele kom je onder allerlei merknamen tegen.

Gezien de opbouw vermoed ik dat jouw fiets van een Belgische fietsenwinkel komt. Uitvinden welke dat is zal wel wat zoeken worden, ben ik bang.
Weer wat bijgeleerd, bedankt voor de uitleg!
De originele transfers achterhalen zal inderdaad onwaarschijnlijk zijn.
Dan zal het ofwel gerestaureerd worden als Flandria zijnde of iets uit eigen creatie :)
Ik heb het antwoord niet.
Maar onderstaande website gaat uitgebreid in op de vraag die we ons hier hebben gesteld
Hoe een fietsmerk te herkennen door middel van de panto’s

(naar beneden scrollen)
Ik zit nog eens naar die transfers te kijken, en kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat daar wel eens Cycles Royal Nord zou kunnen hebben gestaan.

De hier gebruikte lugs werden in ieder geval ook door Flandria gebruikt.

Staat er ergens een framenummer op?

Bij een Flandria zou ik zoiets verwachten:

Afbeelding
non-fixie schreef:
ma 25 apr, 2022 18:50
Ik zit nog eens naar die transfers te kijken, en kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat daar wel eens Cycles Royal Nord zou kunnen hebben gestaan.

De hier gebruikte lugs werden in ieder geval ook door Flandria gebruikt.

Staat er ergens een framenummer op?

Bij een Flandria zou ik zoiets verwachten:

Afbeelding
De optie cycles royal nord ga ik zeker eens verder onderzoeken.
Fiets is zo goed als volledig gedemonteerd maar geen framenummer tegengekomen. De lak gaat er binnenkort wel af maar vrees verder ook niets tegen te komen.
Hier twee foto's van het frame.
Het viel me ook op dat de lugs een nummer bevatten.
De lugs aan de bovenbuis: 72.
De lug onderaan de balhoofdbuis: 58 en ook de letter C.
Ik vermoed dat dit maten of dergelijke zijn maar misschien dat niet elk merk dit toepastte waardoor het misschien wat meer over de oorsprong kan vertellen?
IMG_20220425_142315.jpg
IMG_20220425_142334.jpg
Ik zou mezelf voor de kop kunnen slaan dat ik deze link niet heb gelegd.
De bel die erop stond is van cycles royal nord. (Zie foto)
Is er dan nog een link met flandria of gebruikten beide merken fietsen uit dezelfde fabriek?

Bijlagen

Misschien kun je de foto's ook in de tekst plaatsen? Dat is wat gemakkelijker meelezen.
72 op de lug is het aantal graden van de hoek tussen de betreffende buizen. Een bekende hoek voor sportfietsen en randonneurs, overigens.

58 zou wel eens de maat van de zitbuis in centimeters kunnen zijn.

Royal Nord heeft wel fietsen gemaakt, maar was vooral bekend van de bromfietsen. Ik meen dat ze ook wel productieproblemen hebben gehad vanwege de grote vraag naar bromfietsen, en het zou me dan ook niet verbazen als ze op enig moment de productie van kaders of fietsen hebben uitbesteed aan Flandria, of een andere producent.

Als je hem toch uit elkaar hebt: hoe zien de trapascups eruit? Dit type schijnt typerend voor Flandria te zijn geweest:

Afbeelding
Die foto's van de linkerkant van het frame bevestigen trouwens de Belgische oorsprong. Het nokje op de voorvork was voor het taksplaatje, dat tot in de jaren '80 in België verplicht was:

Afbeelding

Wat me intrigeert is het portret bovenaan op de zitbuis. Heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd wie dat is. :)
non-fixie schreef:
ma 25 apr, 2022 21:46
Wat me intrigeert is het portret bovenaan op de zitbuis. Heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd wie dat is. :)
Mij ook. Diavolo frame?
non-fixie schreef:
ma 25 apr, 2022 21:46
Die foto's van de linkerkant van het frame bevestigen trouwens de Belgische oorsprong. Het nokje op de voorvork was voor het taksplaatje, dat tot in de jaren '80 in België verplicht was:

Afbeelding

Wat me intrigeert is het portret bovenaan op de zitbuis. Heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd wie dat is. :)
Klopt, het originele plaatje heb ik nog.
Is een voor zover ik weet veel gebruikte sticker van Merckx. Men zou in die tijd op veel fietsen zomaar een sticker van Merckx plakken.
IMG_20220426_090513.jpg
'Kader' is de letterlijke vertaling van 'frame'. Is dit Vlaamse taal of Vlaamse humor? (no pun intended)