Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over nieuwe wielen (velgrem) - Forum Wereldfietser

Advies over nieuwe wielen (velgrem)

Hoi!

Ik fiets al een tijdje rond op een Giant Expedition uit begin jaren 90. Ik ontdekte dat de velgen met velgrem al aardig versleten zijn en zou deze daarom graag vervangen voordat ik deze zomer weer met tassen op de fiets richting bestemming onbekend fiets. Ik heb alleen geen enkel idee wat ik nodig heb. Als ik zoek naar nieuwe wielen wordt ik niet echt wijzer.

Momenteel zit er op de fiets
- Wolber M58 (700) velgen;.
- Banden met maat 37-622 (28 x 1.40)
- Achterwiel: Shimano Deore LX vrijloop (FH-M550)
- Zeven versnellingen achter.
- Velgrem

Wat heb ik nodig en waar kan ik dit het best bestellen? Zelf spaken is helaas geen optie en dit is voor mij de eerste keer wielen vervangen :roll: . Alvast bedankt voor de hulp! :D
Zoiets bijvoorbeeld,
bij Bike4Travel in Rotterdam:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... chter.html

https://www.bike4travel.nl/wielen/5419- ... -voor.html

Of hier bij M-Gineering in Kiel-Windeweer, even naar onderen scrollen voor een voorbeeldprijs:

http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm

Je zou ook naar bijvoorbeeld Ernie Frieke in Eindhoven kunnen gaan. Of andere uit de racefiets- en mountainbikewereld bekende namen zoals bijvoorbeeld Andless in Vlaardingen, Wheeltec in Alkmaar of Handgespaakt in Heerlen. Bij Rohloff importeur Elan in Wijchen worden ook een hoop wielen gespaakt, en niet alleen maar met Rohloff naven erin.

Of misschien wil je lokale fietsenmaker het wel voor je doen? Vraag wel eerst even om een prijsopgave bij de locaties waarbij geen prijs genoemd wordt om zo niet verrast te worden met wielen die prijziger worden dan je zelf vooraf had gedacht.

En let er met 9 speed naven wel op dat je een spacer nodig hebt om de breedte op de cassettebody op te vullen om er een 7 speed cassette op kwijt te kunnen.
Goedkoper is misschien om een tweedehands fiets te scoren met een boel brakke onderdelen maar twee goede wielen; het mag dat best een verkeerd frame of verkeerde maat zijn, als de wielmaat maar klopt. Het is wel lastig zoeken. Je hebt ook kans dat er meteen een fiets aan vast zit die beter is dan de oorspronkelijke. Dat is een beetje het risico van zulke oude fietsen.
Splitsen in half gebruikt en half nieuw kan ook nog. Veel voorwielen worden vervangen door een electromotor of een naafdynamo. Zodoende zijn die vaak best gebruikt te krijgen.

Een achterwiel wordt op reis vaak zwaarder belast en is daarom eerder de moeite waard om nieuw te kopen van een goede wielbouwer.

Dan wel eerst kijken wat voor voorwiel je vindt voordat je er een achterwiel bij laat spaken. Er zijn zoveel variaties te maken in kleuren van naaf, spaken, spaaknippels en velgen dat de verschillen anders een stuk meer op kunnen vallen ;)
8v, 9v en 10v naven hebben dezelfde maat body. Om er 7v cassettes op te passen heb je een 4,5mm spacer (=opvulring) nodig.
Je kunt ook het freewheel van het oude wiel op het nieuwe overzetten.
Onze wielen komen allemaal van m-gineering en zijn nog nooit kapot gegaan. De prijs was ook steeds zeer competitief. Als je nog een paar tientjes wilt besparen kun je voor het voorwiel een goedkoop wiel van bijvoorbeeld Rose kiezen. Bij het voorwiel kun je omdat je toch bezig bent natuurlijk ook nog kiezen voor een naafdynamo. Son is hierbij het beste, maar aan de prijs. De middenklasse Shimano naafdynamos zijn ook al heel redelijk. Ik zou kiezen voor een stevige en redelijk brede velg.
Jurr schreef:
wo 20 apr, 2022 22:58
bij Bike4Travel in Rotterdam:
Of hier bij M-Gineering in Kiel-Windeweer,
Als je bij een van beiden een beetje in de buurt woont zou ik eerst eens even mijn fiets laten zien daar of de velgen wel versleten zijn. Hoe heb je dat vastgesteld? Het idee "ze worden wat hol" is nogal vaag want een beetje hol kan betekenen dat ze nog twee keer zo lang mee gaan voordat ze echt versleten zijn. Als ik naar de foto's van de fiets (in andere discussies) kijk zie ik niet direct aanleiding voor overmatige slijtage.
Wim schreef:
do 21 apr, 2022 10:14
Ik zou kiezen voor een stevige en redelijk brede velg.
Wat geldt tegenwoordig in de reisfietswereld als een brede velg?
Racefietsen zitten al op de 17-19mm interne breedte, soms zelfs breder.
Leon schreef:
do 21 apr, 2022 10:35
Als je bij een van beiden een beetje in de buurt woont zou ik eerst eens even mijn fiets laten zien daar of de velgen wel versleten zijn. Hoe heb je dat vastgesteld? Het idee "ze worden wat hol" is nogal vaag want een beetje hol kan betekenen dat ze nog twee keer zo lang mee gaan voordat ze echt versleten zijn. Als ik naar de foto's van de fiets (in andere discussies) kijk zie ik niet direct aanleiding voor overmatige slijtage.
Ach, versleten of niet... de wielen zijn sinds het 7-speed tijdperk wel een stuk beter geworden. Zonder bagage gaat het vaak nog wel, maar als je met (kampeer-?)bagage op vakantie gaat zoals velen hier, dan valt er best wat te winnen op het vlak van de wielen.

Bij onder andere frames, voorvorken en bagagedragers ook, maar ach... ;)
Je zou eens kunnen kijken bij Vlechtservice in Utrecht (is in de regio).

Daar kun je je bestaande naven inleveren en hij maakt er wielen van met nieuwe velgen (en spaken uiteraard) naar keuze uit zijn assortiment.

Je kunt in de webshop dit bestellen ('eigen naaf' optie) dan zie je ook meteen wat het gaat kosten.

Voor 1.40 buitenbanden kan je 21-622 velgen nemen (21mm breed velgbed) dat is een gangbare maat voor toerbanden (ook voor gravel en MTB).
Kijk bij Kurbelix.de.

Heeft heel veel keus in goede gespaakte wielen en niet duur.
br@m schreef:
do 21 apr, 2022 13:46
Vlechtservice in Utrecht
Ik lees op hun website: "Wij verzenden met DPD voor rekening en risico van de ontvanger, door het plaatsen van een bestelling gaat u hiermee akkoord."
Ik heb eens wat opgezocht en vraag me af of dit wel rechtsgeldig is.
Bron: https://www.webwinkelkeur.nl/risico-van ... consument/
Het is in ieder geval hoogst ongebruikelijk.
Ach, als 'ie krom aankomt kun je zeggen dat het wiel niet goed gespaakt is. Dan heb je daar vast wel garantie op ;)

Maar ja, als het wiel niet aankomt...
Joris Flemming schreef:
do 21 apr, 2022 12:33

Wat geldt tegenwoordig in de reisfietswereld als een brede velg?
Racefietsen zitten al op de 17-19mm interne breedte, soms zelfs breder.
idworx gaat tot 40mm interne breedte bij de BLT modellen. Surly gaat tot 94mm in de fatbikes.

Dus ach, wat is breed... zelf rijd ik met 30mm, 40mm en 65mm interne velgbreedte. Lijkt me op de fiets van TS allemaal wat breed ;)
met een gewone huidige achternaaf en een 8-speed-cassette kun je gewoon 7 versnellingen schakelen met je huidige shifters. je stelt het zo af dat je of het kleinste of het grootste kettingwiel niet gebruikt. op een vakantiefiets zul je het kleinste kettingwiel zelden gebruiken, dus die zou ik buiten gebruik laten.

is dit wat? https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
hoogframe schreef:
do 21 apr, 2022 21:35

is dit wat?
Ik zou bij Shimano naven de Deore, LX of SLX naven nemen. XT is lichter, maar niet duurzamer voor een fiets met bepakking. Tenzij je de oudere serie met de stalen as nog hebt.
Bedankt voor de reacties!

Ik heb deze fiets ooit aangeschaft en tot op lagerniveau opgeknapt zodat ik goedkoop een goed lopende vakantiefiets heb. Onderdelen vervangen (behalve stuur en shifters) heb ik niet gedaan, mede vanwege technische kennis, mede vanwege kosten, mede omdat het nu ook al een heerlijke fiets is.

Veilig fietsen is voor mij echter ook comfortabel fietsen en deze velgen zijn voor mij een onzekerheidje. Ik ga er toch voor om eens bij één van de genoemde specialisten langs te gaan om in ieder geval eens met een technisch oog naar de velgen te laten kijken. Mogelijk zijn ze inderdaad nog niet 'op', maar ik heb het idee dat vervangen voor de toekomst geen kwaad kan.

Maar als we dan toch de wielen vervangen, waarom dan niet de hele groepset en... ala, waarom dan geen nieuwe FIETS? Omdat verspilling me tegen staat en deze fiets echt als een zonnetje gaat :) . Maarja, het moet ook niet de fiets van Theseus worden :roll:

TL;DR: Ik ga me eens laten adviseren door een expert en wat knopen doorhakken voor mezelf :wink:
Fietsmans schreef:
vr 22 apr, 2022 10:14
Maarja, het moet ook niet de fiets van Theseus worden :roll:
Die heb ik moeten opzoeken. Ik heb het inderdaad wel eens meegemaakt dat het frame van mijn fiets vervangen was en zich de vraag opdrong of ik nu een nieuwe fiets had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schip_van_Theseus
Fietsmans schreef:
vr 22 apr, 2022 10:14
Bedankt voor de reacties!

Ik heb deze fiets ooit aangeschaft en tot op lagerniveau opgeknapt zodat ik goedkoop een goed lopende vakantiefiets heb. Onderdelen vervangen (behalve stuur en shifters) heb ik niet gedaan, mede vanwege technische kennis, mede vanwege kosten, mede omdat het nu ook al een heerlijke fiets is.
Is toch helemaal mooi :)

Je moet je bedenken dat de kosten van nieuwe velgen bij zo'n fiets al rap hoger zijn dan de waarde van de fiets. En dat dat niet geeft. Een velg slijt, en die moet soms vervangen worden. Soms is het dan leuk of slim om een heel nieuw wiel te nemen. Dan moet je even slikken van de prijs, en dat vervolgens vooral wel gunnen aan je fietsje en aan jezelf :wink: