Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over nieuwe wielen (velgrem) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies over nieuwe wielen (velgrem)

En het voordeel van een geen specifieke 7-speed achternaaf kiezen is dat het wiel gewoon mee kan naar een volgende fiets. Op een 8-speed mountainbike Shimano HyperGlide body passen namelijk 8, 9, 10, 11 en 12-speed cassettes. Minder past ook, met de reeds genoemde spacer. Of zoals ook al gezegd gewoon het kleinste tandwiel van een 8-speed cassette niet laten schakelen door de 7-speed derailleur.

Mocht je nog meer toekomstbestendig willen zijn dan kun je ook nog naven met schijfrem aansluiting en velgrem velgen nemen. Zoals bijvoorbeeld Koga een tijd gedaan heeft op onder andere de Signature modellen. Met een centerlock remschijf montage mogelijkheid kan daar vaak een rubberen afdichting overheen als je 'm niet gebruikt. Bij Son kun je zelfs een aluminium exemplaar van die afdekkap krijgen in de kleur van de naaf ;)
Als de 7-speedbody niet goed meer is schroef je er toch gewoon een 8...12-speed body op? Dat is nog minder werk dan de cassette er af halen, en je kunt de naaf ook eens echt goed schoonmaken.
Leon schreef:
vr 22 apr, 2022 11:37
Als de 7-speedbody niet goed meer is schroef je er toch gewoon een 8...12-speed body op? Dat is nog minder werk dan de cassette er af halen, en je kunt de naaf ook eens echt goed schoonmaken.
Dat is dan inderdaad ook nog een optie voor de toekomst waar ik niet aan gedacht had. De naaf heb ik vorig jaar (bij het volledig uit elkaar en weer in elkaar zetten van de fiets) al schoongemaakt, en de cassette is ook splinternieuw (die had ik nu ik erover nadenk ook vervangen).
Leon schreef:
do 21 apr, 2022 09:18
Je kunt ook het freewheel van het oude wiel op het nieuwe overzetten.
De HF-550 is een cassettenaaf, geen freewheelnaaf.
Je kunt wel de oude 7-speed cassette (met een spacer) op een nieuw 9-speed wiel zetten.


Leon schreef:
vr 22 apr, 2022 11:37
Als de 7-speedbody niet goed meer is schroef je er toch gewoon een 8...12-speed body op? Dat is nog minder werk dan de cassette er af halen, en je kunt de naaf ook eens echt goed schoonmaken.
Je kunt niet zonder meer een andere body op de oude naaf zetten. Mogelijk klopt de lengte van de as / breedte van de naaf dan ook niet meer.

En een cassette verwijderen kost 1 minuut :wink:
Ik bedoelde niet zo'n 5/6-speed freewheelcassette uiteraard.
Uiteraard pas je een beetje op dat je niet iets van een verkeerde maat op je naaf schroeft.
1 minuut is lang voor het losschroeven van een freewheelbody... :-)
Leon schreef:
vr 22 apr, 2022 13:27
freewheelcassette

Voor leken is deze materie al ingewikkeld genoeg, zullen we de terminologie consequent en zuiver hanteren? :lol: