Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over nieuw Hollowtech Bottom Bracket (na problemen) - Forum Wereldfietser

Advies over nieuw Hollowtech Bottom Bracket (na problemen)

Hoi!

Ik heb tevreden circa 25 000 kilometer gereden op een Shimano Hollowtech LX bottom bracket dat op mijn Snel Safari geleverd werd.
Deze heb ik toen vervangen voor een Shimano XT MT800 BSA MTB. Die is na ca 1000 km afgebroken (!), zie foto.
Gebroken.jpg
Deze heb ik toen vervangen voor een Shimano XTR SM-BB93. Daar zit nu na ca 2000 km speling op.

Doe ik iets verkeerd?

Mijn oog is nu gevallen op de Shimano Ultegra SM-BBR60. Dat is geen mountain versie maar een road versie. Levert dat nog problemen op?

Advies welkom! Bedankt!
Dat zijn kilometrages die voor HollowTech2 lagers best uitzonderlijk zijn. Zowel de 1000km als de 25000km zijn apart. De werkelijkheid ligt meestal ergens in het midden. Helaas vaak wel dichter bij die 1000km dan bij die 25000km.

Is de holle as van je rechter crank nog wel goed? Als die door te lang doorrijden met versleten Hollowtech 2 lagers is ingesleten zul je bij elke lager rap speling vinden. Wat ook slechte invloed kan hebben op de levensduur van lagers is bijvoorbeeld het schoonmaken met een hogedrukreiniger. Ook apart vind ik het afbreken, is het draad in je bottom bracket wel goed? Of hindert daar iets om het geheel niet goed genoeg vast te draaien?

Voor de langste levensduur zou je in plaats van HT2 naar een aloude cartridge trapas kunnen overstappen met vierkante of zelfs Octalink passing, maar dan zul je ook de cranks mee moeten vervangen.

Binnen de Hollow Tech 2 lagers schijnen bijvoorbeeld Hope en Chris King langer mee te gaan, maar die hebben dan wel weer een bijbehorende prijs.

Zelf rijd ik met een oude cartridge trapas, die is ondertussen al mee naar het 4e frame.
Zo'n breuk heb ik nog nooit gezien of van gehoord. Lijkt me hoogst uitzonderlijk. Ik zou hem persoonlijk terugsturen voor garantie naar Shimano.
HenkS schreef:
wo 20 apr, 2022 17:21
Zo'n breuk heb ik nog nooit gezien of van gehoord. Lijkt me hoogst uitzonderlijk. Ik zou hem persoonlijk terugsturen voor garantie naar Shimano.
Of voortaan een momentsleutel gebruiken bij het aandraaien?
Jurr schreef:
wo 20 apr, 2022 14:22
Dat zijn kilometrages die voor HollowTech2 lagers best uitzonderlijk zijn. Zowel de 1000km als de 25000km zijn apart. De werkelijkheid ligt meestal ergens in het midden. Helaas vaak wel dichter bij die 1000km dan bij die 25000km.

Is de holle as van je rechter crank nog wel goed? Als die door te lang doorrijden met versleten Hollowtech 2 lagers is ingesleten zul je bij elke lager rap speling vinden. Wat ook slechte invloed kan hebben op de levensduur van lagers is bijvoorbeeld het schoonmaken met een hogedrukreiniger. Ook apart vind ik het afbreken, is het draad in je bottom bracket wel goed? Of hindert daar iets om het geheel niet goed genoeg vast te draaien?

Voor de langste levensduur zou je in plaats van HT2 naar een aloude cartridge trapas kunnen overstappen met vierkante of zelfs Octalink passing, maar dan zul je ook de cranks mee moeten vervangen.

Binnen de Hollow Tech 2 lagers schijnen bijvoorbeeld Hope en Chris King langer mee te gaan, maar die hebben dan wel weer een bijbehorende prijs.

Zelf rijd ik met een oude cartridge trapas, die is ondertussen al mee naar het 4e frame.
Goede tip van de slijtage van de as. Ik heb het meteen even bekeken. Zie foto. Ja, als ik er met mijn nagel overga is er een minieme grens waar de nagel wel achter blijft haken, en dat is niet uniform over de gehele omtrek.
Is dat dan al een teken dat vervanging wenselijk is?
IMG_20220420_174943649.jpg
Verder geen hogedrukspuit hier, vastdraaien gaat prima, en trapas is mooi afgevlakt. Breken blijft natuurlijk zeer merkwaardig...
Hollowtech 2 lagers race en mtb zijn niet onderling uitwisselbaar, dus ultegra lagers gaan niet passen
Die schade aan de as is alleszins niet de bedoeling: dit is een teken dat de as heeft rondgedraaid in de binnenring van het lager, terwijl die twee onderdelen niet zouden mogen bewegen ten opzichte van elkaar. Als je een niveau verschil voelt, dan is het zeer waarschijnlijk al teveel want die passing zou heel krap moeten zijn.

De foto van die afgebroken cup, heb je daar al de schroefdraad achteruit gedraaid, of zat die cup gemonteerd met nog zichtbare schroefdraad? Of heb je die er al uitgedraaid voor de foto? In het eerste geval, begrijp ik waarom die daar is gebroken :-).
Maarten123 schreef:
wo 20 apr, 2022 17:54

Goede tip van de slijtage van de as. Ik heb het meteen even bekeken. Zie foto. Ja, als ik er met mijn nagel overga is er een minieme grens waar de nagel wel achter blijft haken, en dat is niet uniform over de gehele omtrek.
Is dat dan al een teken dat vervanging wenselijk is?
Klinktals vervangen.

Hoe lang zijn je cranks? Wat voor tandwiel(-en) zit(-ten) erop?
Hollowtech wordt ook wel Hollowpech genoemd toch? Die van mij, een mt800, heeft het zo om en bij de 3000km volgehouden. Niet precies duidelijk wat er nou mee aan de hand was, maar de crank ging steeds zwaarder draaien. Wel netjes kosteloos vervangen door de dealer. Fiets was op dat moment ook pas 9 maanden oud.
Jurr schreef:
wo 20 apr, 2022 19:07
Maarten123 schreef:
wo 20 apr, 2022 17:54

Goede tip van de slijtage van de as. Ik heb het meteen even bekeken. Zie foto. Ja, als ik er met mijn nagel overga is er een minieme grens waar de nagel wel achter blijft haken, en dat is niet uniform over de gehele omtrek.
Is dat dan al een teken dat vervanging wenselijk is?
Klinktals vervangen.

Hoe lang zijn je cranks? Wat voor tandwiel(-en) zit(-ten) erop?
Het is een triple Deore LX crankset uit 2012, 170mm.
Ik kan zeker niet alleen de as die door de lagers gaat vervangen? Niet zo'n heel resource-vriendelijk systeem bij nader inzien dus...
IMG_20220423_122843972_HDR.jpg
EnriceV schreef:
wo 20 apr, 2022 19:03
De foto van die afgebroken cup, heb je daar al de schroefdraad achteruit gedraaid, of zat die cup gemonteerd met nog zichtbare schroefdraad? Of heb je die er al uitgedraaid voor de foto? In het eerste geval, begrijp ik waarom die daar is gebroken :-).
Om eerlijk te zijn zat hij zo gemonteerd, maar met 2 spacers ertussen. Zie foto: de huidige heb ik op dezelfde manier gemonteerd. Is dit fout?
IMG_20220423_140722561_HDR.jpg
Als je een 68mm bracket hebt zitten de spacers goed; twee aan de drive side en eentje aan de andere kant.
misschien is het hollowprut ipv hollowpech :D :wink:
kijk of je de kettingbladen kunt behouden/demonteren.
koop een gewone trapas ('vierkante as') en een gewoon Acdra crankstel, type iets van F M of C 361 of zo, bijvoorbeeld hier:
https://www.bikester.nl/shimano-acera-f ... cgid=36938
lekker basic en betaalbaar.
zoals als gezegd: let op de cranklengte. let ook op maat van bladen want er zijn ook versies met 46 36 26 of 48 38 28 of zo iets.
Maarten123 schreef:
za 23 apr, 2022 13:59

Het is een triple Deore LX crankset uit 2012, 170mm.
Ik kan zeker niet alleen de as die door de lagers gaat vervangen?
Dat helaas niet. Wel kun je iemand nog blij maken met de linker crank ;) En als je een crank met dezelfde steek voor de tandwielen gebruikt kun je je huidige tandwielen uiteraard ook overzetten. Soms is wel even een beetje vijlen nodig aan de binnenkant van de rechter crank, maar niets spectaculairs.

Een crank voor cartridge trapas is bijvoorbeeld deze:

https://www.rosebikes.de/shimano-alivio ... bel-742193

En dan heb je er ook gelijk 3 nieuwe voortandwielen bij, voor als je alles een keer wil vervangen. Maar je kunt natuurlijk ook je favoriete fietsenmaker in de buurt vragen voor iets soortgelijks.

Met vierkante aansluiting op de trapas zijn cranksets met kettingbladen tegenwoordig wat lastiger te vinden. Wel met vierkante aansluiting op de trapas en 7/8 speed aanduiding voor de tandwielen erop, maar ik heb toch het idee dat die net wat minder fijn schakelen met 9-speed ketting. Anderen zeggen dat het wel compatible is.

Maarten123 schreef:
za 23 apr, 2022 14:13

Om eerlijk te zijn zat hij zo gemonteerd, maar met 2 spacers ertussen. Zie foto: de huidige heb ik op dezelfde manier gemonteerd. Is dit fout?
Dat lijkt gewoon een crankset voor 73mm die gemonteerd is in een 68mm bracketpot. Krijg je wat spacers erbij om het passend te maken, niks spannends of fouts lijkt me.
De foto kan me bedriegen, maar op het oog lijkt het erop dat er links een ander model lager is gebruikt dan rechts. De rechter draagt ook het opschrift 'mountainbike'.
Controlevraag: zijn er verschillende modellen door elkaar gebruikt?
HenkS schreef:
ma 25 apr, 2022 11:17
De foto kan me bedriegen, maar op het oog lijkt het erop dat er links een ander model lager is gebruikt dan rechts.
Dat lijkt me de lichtval. Links staat er duidelijk de zon op, dat maakt kleurverschil op een foto niet zo gek.

HenkS schreef:
ma 25 apr, 2022 11:17
De rechter draagt ook het opschrift 'mountainbike'.
Klopt, menig tourfiets/hybride/vakantiefiets gebruikt mountainbike onderdelen. Deore, Deore LX en Deore XT zijn ook gewoon mountainbike groepen.
HenkS schreef:
ma 25 apr, 2022 11:17
De foto kan me bedriegen, maar op het oog lijkt het erop dat er links een ander model lager is gebruikt dan rechts. De rechter draagt ook het opschrift 'mountainbike'.
Controlevraag: zijn er verschillende modellen door elkaar gebruikt?
Op de foto met de breuk zie je een Shimano XT MT800 BSA MTB

Op de foto met de spacers zie je een Shimano XTR SM-BB93

Allebei MTB.
alma schreef:
wo 20 apr, 2022 18:16
Hollowtech 2 lagers race en mtb zijn niet onderling uitwisselbaar, dus ultegra lagers gaan niet passen

En volgens Alma gaat een Road versie van bvb Ultegra niet passen? Ook al is die ook in 68 mm verkrijgbaar? (https://www.mantel.com/shimano-sm-bbr60-trapaslager)
Ultegra buitenboordlagers gaan vaak langer mee.

Niet omdat die kwalitatief beter zijn, maar omdat zo'n racefiets meestal vooral met mooi weer buiten komt. Bij dreigende regen staat zo'n ding vaker op de rollenbank of te glimmen in de schuur.

Verder uitkijken met mixen van race en MTB onderdelen, soms gaat dat prima maar zeker de laatste jaren is dat er niet makkelijker op geworden en is er maar weinig meer compatible.
Zie op YT weleens een gast “Hambini” . Hij laat zien met zijn specifieke taalgebruik en uitleg waarom het vaak mis gaat met de BB. Geeft ook altijd de oplossing.
De grote gemene deler is vaak dat de uitlijning links/rechts niet klopt en/of de passingen niet goed zijn.

Geen idee of je dat zelf kan controleren?
Race en MTB hollowtech trapassen zijn wel uitwisselbaar
Maar meestal worden de spacers niet meegeleverd met de Race versie
Maar die kan je natuurlijk hergebruiken van de oude