Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinekt Suspension Stem Of Vecnum - Forum Wereldfietser

Kinekt Suspension Stem Of Vecnum

Hallo, heeft iemand ervaring met deze verende stuurpennen?
Ben benieuwd naar reacties
Groet Marise
Ik wist alleen van deze Redshift Shockstop.
Geen ervaring mee.
Ben de Vecnum een paar keer tegen gekomen op het interweb.

bikepacking.com heeft hem beschreven:
https://bikepacking.com/news/vecnum-freeqence-stem/

Santos levert hem sinds kort ook:
https://www.instagram.com/p/CcGAhveM7FK/

Verder zelf geen ervaring mee. Interesant.
Zelf geen ervaring mee, wel een aantal voorgangers gezien in het mountainbike museum. Daar kreeg het systeem geen voeten aan de grond, dus ach... dan maar elders proberen ;)

Voordat ik zoiets zou overwegen zou ik eerst een zo breed mogelijke voorband monteren. Zeker met een soepele band op de juiste bandenspanning, en niet een stugge te hard opgepompte met twaalf antileklagen, valt best wat comfort te behalen.

In een voorvork van een idworx oPinion past bijvoorbeeld, mede door de 110mm brede Boost voornaaf en de daarmee bredere vork, een 3 inch/75mm brede band. Bij een Santos Travelmaster 3+ is het iets minder ruim, maar ook daar kun je nog flink de breedte in. Een Avaghon S26 kan naar 60mm breed, een S28 naar 50mm breed, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden ;)

Wat er op je eigen fiets past? Houd rekening met de velgbreedte, en verder meten en proberen wat er past op je fiets tussen de vork en eventueel aanwezig spatbord en/of voordrager.
Een band is je demping tussen wegdek en aan de andere kant je wielen, fiets, rijder, bagage, kortom alles wat door de kuilen knalt.

Zo'n stem is demping tussen je fiets, en aan de andere kant eigenlijk alleen je armen en een stukje bovenlijf. Terwijl de combinatie van handen, polsen, ellenbogen, schouders en rug nou net de meest geweldige demper is die je verzinnen kunt.

Ik zou eerst eens beoordelen hoe je eigenlijk op je fiets zit. Handen losjes aan het stuur, ontspannen armen, soepele schouders, etc?

Mocht dat het issue zijn, voor trillingen (racestuur, hardere banden) kun je opmerkelijk extra comfort halen uit stuurlint.

Geen ervaring met de stem overigens :wink:
Bredere banden betekent ook zwaardere banden. Voordat ik zou beginnen een verende voorbije zou ik eerst nadenken over een stuur met iets meer flex, bv van carbon.
Bert van Sprang schreef:
di 12 apr, 2022 10:14
Bredere banden betekent ook zwaardere banden.
Niet per definitie. Hoe de band is opgebouwd kan best een hoop schelen in het gewicht. Zelfs bij 1 merk en type kunnen er verschillen in zitten, waarbij soms de bredere band lichter is dan de smalle door andere keuzes die een fabrikant zelfs per bandbreedte kan maken. Best verwarrend, maar bekijk het per band.

Bert van Sprang schreef:
di 12 apr, 2022 10:14
Voordat ik zou beginnen een verende voorbije zou ik eerst nadenken over een stuur met iets meer flex, bv van carbon.
Wel uitkijken met eventuele stuurtassen of andere bagage en/of accessoires die velen hier aan het stuur vastgemaakt hebben. Niet elk carbon stuur wordt daar blij van.
Jurr schreef:
di 12 apr, 2022 10:23
Wel uitkijken met eventuele stuurtassen of andere bagage en/of accessoires die velen hier aan het stuur vastgemaakt hebben. Niet elk carbon stuur wordt daar blij van.
Een terechte opmerking.
Carbon waarschuwt niet.
Ik heb een tijd - iets meer dan een jaar - gefietst met de oervader van alle verende stuurpennen, de Girvin Flexstem.
Plaatje op internet:
Afbeelding
Ondanks wat iedereen zegt beviel het me wel, mits je er een reden voor hebt. In mijn geval zijn dat de slechte wegdekken hier in de buurt; die zijn vaak nog bonkiger dan onverharde wegen. Zo'n pen dempt iets grotere oneffenheden dan een band en werkt uiteraard samen met de vering in een band.
Ik heb het ding er af moeten halen omdat ik het stuur anders wilde verstellen dan wat in het bereik van die pen zat.
De levensduur van het ding is prima en de stijfheid ook. Licht is ie niet, wel bomproof.
Ik heb ervaring met de hieboven genoemde Redshift Shockstop. Ik heb hem een tijdje op mijn gravelbike gehad ter aanvulling van mijn soepele 42 en 45 mm banden. Ik ben er wel positief over voor de offroad tochten die ik doe.
Zoals hierboven genoemd maken soepele banden ook een groot vesrchil, een carbon stuur wellicht ook maar daar heb ik geen ervaring mee. Daarbij zijn carbon sturen net zo duur of duurder dan een shockstop, hebben ze minder 'veerweg' en zou ik ze niet graag combineren met mijn bikepacking tassen.
Ik heb nu een ander frame met een andere geo en is de 11 cm shockstop vervangen door een 9 cm stuurpen. De combinatie van pittige aanschafprijs en het relatief hoge gewicht hebben er voor gezorgd dat ik nog geen nieuwe heb aangeschaft..
Ik zou het best wel eens willen testen, maar dan op de racefiets. Dan is €299 euro wel een barrière 🙈
Dank voor alle reacties, mijn travelmaster 3+ heeft al 60mm band, maar er kan geen verende vork op. Had die wel op mijn oude Koga worldtraveller. Was niet standaard, en mis die nog steeds een beetje. Ik heb geen zin om steeds die banden spanning aan te passen, bovendien ben ik nogal zwaar, dus dat helpt ook niet.
Begrijp van Santos dat de Vecnum duitse degelijkheid met prijskaartje is en de kinekt uit Azie komt en vele km maakt om hier te komen.. ook een overweging..

Ik ga maar eens uitproberen denk ik… zit overigens redelijk ontspannen op de fiets, touren niet racen, wel bikepacking rol aan het stuur
marise schreef:
wo 13 apr, 2022 14:20
Dank voor alle reacties, mijn travelmaster 3+ heeft al 60mm band, maar er kan geen verende vork op.
Als je met 27.5 inch 584 wielen rijdt past past een 2.8 inch 70mm brede band ook. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Schwalbd G-One of SuperMoto in 70-584/27.5x2.8.

Met een Travelmaster 2.9 of 4.29/Cross Lite heb je wel de mogelijkheid voor een geveerde vork.

Misschien kun je nog een Lauf voorvork voor gravelbikes proberen in een TM3+, wel zal de stuurbuis daarvan taps toelopend tapered zijn. Een standaard TM3+ vork is dat niet, maar wellicht laat het TM3+ frame wel toe om een balhoofd te plaatsen voor een tapered vork?
Ik heb zelf een Specialized Diverge met Future Shock. Dit systeem probeert eigenlijk hetzelfde, vering tussen stuur en frame. Ik vind het een fijn systeem, ik denk wezenlijk minder last te hebben van slecht wegdek en wezenlijk comfortabeler te fietsen op onverhard. Het Specialized systeem is wel gecompliceerder dan de hier genoemde systemen, maar het richt zich dan ook op de lichte gravel en racefietsen (een 2 mm stelboutje geborgd door een 1.5 mm boutje er binnenin om speling uit het balhoofd te halen, erg robuust lijkt het niet). Overigens denk ik erover om die Specialized weg te doen en over te stappen op een robuustere gravelbike (zoals een Santos Cross Lite), met wellicht dan een Lauf fork (maakt de prijs nog gigantischer) of een Shockstop, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar ervaringen op dit gebied. Ik zie ook wel wat in een Shockstop voor op mijn Stromer, allemachtig wat is dat ding knalhard, zelf met 50mm banden (hoewel ook die Stromer en de Specialized MTB misschien beter weg gaan voor de Cross Lite, ik heb echt te veel fietsen die ik allemaal moet onderhouden).
Volgens mij heb ik als een gevraagd bij Santos of een brede band kan, mogelijk wel bedenk ik nu maar die was veel minder anti lek dan huidige super moto x 62mm en ik wil gaan fietsen in Rwanda advies is een mountainbike... Die heb ik niet.
Als spatbord eraf gaat kan misschien nog breder... Heb ook geen zin in lekke banden.... 😃
https://www.bike4travel.nl/outlet/5659- ... 75x28.html

Kijk eens, ook Super Moto-X. Maar dan dus breder dan je nu hebt.

Binnenbanden en een plakset hebben ze daar vast ook wel (-: En reiservaring met Rwanda misschien ook wel ;)
Dank zal eens navragen of dit past op mijn fiets...
Jurr schreef:
wo 13 apr, 2022 15:50

Misschien kun je nog een Lauf voorvork voor gravelbikes proberen in een TM3+, wel zal de stuurbuis daarvan taps toelopend tapered zijn. Een standaard TM3+ vork is dat niet, maar wellicht laat het TM3+ frame wel toe om een balhoofd te plaatsen voor een tapered vork?
Met de 44mm balhoofdbuis van een Travelmaster 3+ zou je een externe onderste balhoofdcup kunnen plaatsen en dan met een tapered geveerde gravelracer vork gaan rijden. Let dan wel goed op de inbouwhoogte van de vork en of Santos als fabrikant daar blij van wordt.

Voor een gravelbike heb je bijvoorbeeld tegenwoordig een Lauf Grit met 30mm veerweg in bladveren, en een RockShox Rudy met 30mm of 40mm veerweg met luchtdemper. Ook Fox heeft recent de 32TC met 40mm of 50mm veerweg met luchtdemper geïntroduceerd.

Velgremmen kunnen daar echter niet op, en met schijfremmen opletten op de flatmount bevestiging. Even een adapter ertussen dus, en let erop dat het steekas vorken zijn in tegenstelling tot de quickrelease voornaaf die Santos in de TM3+ gebruikt. Kijk bij zo'n vork ook naar de maximale bandbreedte die de vork toe laat.
Dank allen voor de reacties, de 70 mm banden passen met afhalen spatborden, voor is die er al af dan kan achter er ook af, ga eerst maar eens voelen of dat al helpt.
Veel dank ik sluit voor mijzelf dit af
Als ik dit onderwerp mag heropenen: is een verende stuurpen te combineren met een stuurtas?

Ik zie wat aandachtspunten:

- de montage: de stuurtashouder van bijvoorbeeld Ortlieb wordt vastgezet door een ijzerdraad meerdere malen om je stuur te wikkelen. Een weinig fraaie oplossing overigens, die van KLICKfix vereist maar één omwikkeling (en daar past de Ortlieb voortas ook op). Maar in beide gevallen loopt er dus een ijzerdraad om het bewegende deel van de verende stuurpen. Alleen bij de stuurpen van Redshift is dat niet het geval. Maar deze heeft als eigenaardigheid dat je stuur naar voren kantelt tijdens het inveren. Bij die van Kinekt of Vecnum lijkt me dat niet zo.

- ten tweede breng je door het gewicht van je stuurtas een bias aan in de belasting van de verende stuurpen. Een bijvoorbeeld Ortlieb Ultimate six classic mag beladen worden met 5 kg, dat gewicht drukt dus al op je verende stuurpen. De vering van de Vecnum kan je middels een inbussleutel traploos instellen, je zou dat dus onderweg kunnen aanpassen. De vering van de ander twee (Kinekt / Redshift) is alleen aan te passen door een veer respectievelijk een elastomeer om te wisselen.

Misschien dat het tweede punt niet zo'n vaart loopt (5 kg in je stuurtas lijkt me wel erg veel) maar het eerste punt lijkt me wel van belang: zit de stuurtashouder niet de werking van de verende stuurpen in de weg?

Overigens zie ik bij de Vecnum nog een derde puntje: mogelijk moet je ook je stuur vervangen door een rizerbar omdat de Vecnum nagenoeg recht naar voren loopt (je raakt de hoogte van de oude stuurpen kwijt).

Tot slot is de stuurklem bij alle drie 31,8 mm doorsnede terwijl bijvoorbeeld een Egotec Swell een stuurklem van 25,4 mm heeft. Je bestaande stuur is dus te dun. Maar dat zou je kunnen fixen met een opvulring.