Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur: Is dit een betrouwbare constructie? - Forum Wereldfietser

Stuur: Is dit een betrouwbare constructie?

Hallo allemaal,

Op mijn Giant Expedition zat een stuur dat naar mijn zin te ver naar voren zat. Van een afgeschreven fiets heb ik nu een wat kortere en verstelbare stuurpen kunnen demonteren om op mijn Giant te monteren. (zie bijlagen)

Nu mijn vraag: Is dit een te vertrouwen stuur? Het stuur is te verstellen door de pen (die in de expanderconus vastgedraaid is) losser te draaien. De hele constructie hangt dus op de stuurpen. Ik vind het al wat ielig overkomen, maar het feit dat bij de vorige eigenaar de expanderconus volledig dol was geeft mij extra argwaan.

20220410_185644.jpg
20220410_185630.jpg
Tot eind vorige eeuw hadden alle fietsen een stuur met expanderconus. Als je het niet erg fout monteert is die methode bomproof.
Het stuur op de foto houdt het zo te zien ook al heel wat jaren vol.
Als het draaipunt van de hoek van de voorbouw inderdaad klemt op de expanderbout is er niet echt een goede reden om voor deze pen te kiezen. Bestel een vaste ergotec kobra of zoiets (checken of je 22,2 of 25,4 nodig hebt). Ben je voor €15 klaar zonder gekraak of speling.
Ik heb een pen met dit constructie-idee die denk ik al denk ik al 30 jaar in gebruik is; op dit moment op mijn stadsfiets. In de jaren 90 fietste een vriend van mij ermee. Toen de fiets gaar was mocht ik het wrak hebben. De pen kwam daarna terecht op een fiets van mijn eega. Daarna kwam hij weer op mijn eigen fiets.
Of deze pen in kwestie ook zo goed is weet ik uiteraard niet.
Ik zal dan aannemen dat het een deugdelijke constructie is, maar ga voor het idee toch maar op zoek naar een alternatief. Bedankt voor het aangedragen alternatief, Grandonneur.
Zodra je een fijne zithouding hebt gevonden kun je de verstelbare stuurpen vervangen door een vaste. Scheelt weer een mogelijk punt van speling, kraken, en weer wat grammen gewicht (-:
Ik zou de bovenbevestiging van de voordrager beter vastmaken. Dit lijkt aan de dragerkant nog maar met 1 boutje vast te zitten. Een naar voren klappende voordrager kan je voor een taal jaren goede klant van de orthodontist maken.
Leon schreef:
ma 11 apr, 2022 16:33
Ik zou de bovenbevestiging van de voordrager beter vastmaken. Dit lijkt aan de dragerkant nog maar met 1 boutje vast te zitten. Een naar voren klappende voordrager kan je voor een taal jaren goede klant van de orthodontist maken.
Twee boutjes gaan bovenop door de drager. Op de voorvork is de drager met één boutje bevestigd, maar meer schroefgaten zitten er ook niet. Klopt dan toch zo?
20220411_202903.jpg
Ja zo klopt het. Ik dacht even op de andere foto iets anders te zien. Het is een checkpuntje. De meeste verbindingen op de fiets mogen wel los gaan zonder dat het erg vervelend wordt, naar dit is er een waar je dit beter niet krijgt.
Leon schreef:
ma 11 apr, 2022 16:33
Ik zou de bovenbevestiging van de voordrager beter vastmaken. Dit lijkt aan de dragerkant nog maar met 1 boutje vast te zitten. Een naar voren klappende voordrager kan je voor een taal jaren goede klant van de orthodontist maken.
Op mijn zwarte Giant, die in ons Zweedse huis "woont" (zie foto - klik tweemaal voor een vergroting), welke daarna in de kleuren van de NS-Sprinter is overgespoten, zat precies zo'n drager met één verbinding naar het gat bovenin de voorvork. Die aparte haak voor de lamp heeft hij ook. Ik heb ooit een keer een zak kippenvoer van 30 kg erop vervoerd (7 km) en nooit problemen gehad. Na de omkleuring van de fiets ligt die drager nu los in in de schuur.
DSCF2355.JPG
Op de achtergrond de kerktoren van Sunne (Värmland).

Bijlagen