Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kun je met 20 TPI, 42-44 mm band door de Alpen? - Forum Wereldfietser

Kun je met 20 TPI, 42-44 mm band door de Alpen?

Beste fietsbanden-kenners!

Ik ben er nog steeds niet uit welke banden, 2, te nemen voor mijn fietstocht door de Alpen, regio Arlberg.
Het probleem voor keuze is dat mijn achtervork 55 mm meet (maar waar meet je), fietsenmaker even gedaan) I. i. g. past de 47 mm CST Tuscany er niet tussen (getest met wiel van andere fiets, wegens omwisselactie).
Ga ik een stapje terug: 44 mm, zal wel gaan, denk ik. (nu zit er ook een 47 mm om, maar ander type band, had ik ook aanraakproblemen mee, herinner ik mij, = te breed eigenlijk). Maar, nu is mijn vraag aan een ieder:

1. kan ik met 20 TPI snelle afdalingen doen?
2. Is het toch beter om voor 42 mm band te kiezen voor de vakantiefiets: minder schuiving/bolling/stress voor de band bij hoge snelheden en in bochten?? Weet ik niet, zoiets zei de fietsenmaker, maar hij heeft meer racefietsband ervaring.
3 is de 20 TPI band sterk genoeg?. Is ? Of moet je 50-60 DPI banden hebben.
4. Het gaat om de CST Tuscany hier bij mijn vragen, vanwege het profiel prefereer ik deze band, is ook best stevig, want die heb ik ook om mijn andere, laagland-fiets. (gravel).
5. Ieder ander alternatief: - welkom. N.b., Tuscany = niet in 42 mm, volgende is 40mm.
Een paar overwegingen:
# Als een bepaalde 47mm-band niet past, dan heb je dus met een vergelijkbare 44mm-band links en rechts nog geen 1,5 mm speling. Dat houdt niet over. Bij veel fietsen schuurt je band dan al tegen de vork aan bij ietwat schuin kracht zetten zoals op de pedalen staan, laat staan dat je wiel door een incidentje iets minder recht is of er modder aan de band hangt.
# Ik heb geen idee om wat voor totaalgewicht het gaat of om wat voor asfaltwegen of juist mountainbikepaden. Ik heb probleemloos met 37-mm banden gefietst met een totaalgewicht van 135 kilo, maar onverhard ging dan alleen voorzichtig en er moest 6 bar in de achterband. Dat kunnen niet alle banden hebben.
# Wat voor banden gebruik je nu? Is daar iets mis mee?
# Ik heb banden nooit beoordeeld op TPI, wel heb ik nooit gekozen voor extra lichte of wedstrijdbanden voor vakantietochten. Er zijn meer verschillen zoals het aantal lagen, de gebruikte materialen, de lagen ertussen en vooral de vele manieren waarop je goede materialen bij het maken van een band alsnog kunt verpesten. De praktijk is denk ik een betere leerschool. Het best is anderen voor je te laten testen en van hen te horen welke banden bevielen, maar uiteiendelijk ontkom je er niet aan ook eens iets nieuws te proberen. Een vakantie waar je je lang op verheugd hebt is daarvoor niet het fijnste moment.
Ja, e.e.a. houdt ook niet over met 44 mm, hm. Ik wacht nog even op meer reacties.
Dank voor je antwoord, kennis over TPI: Ebike ready voor 25km/uur is tegenwoordig de vermelding, 50-60 DPI: 50 km/uur.
Mijn vraag =: is dit een slijtageslag of .. sterkte. Zie 1e opmerking over reacties.
CST Classic Breaker voor en achter ook een band van CST, iets met Pro, vind ik niet terug in de catalogus, is al 5 jaar oud ondertussen, vandaar de switch. Beide 47 mm, ben ik ook mee rond Imst - Buchener Hohe - Fernpas geweest, ging prima. (ook met het aanlopen, beetje meer lucht erin gedaan meen ik, maar 44 = krap id.d.).
Schwalbe gebruikt voor trekkingbanden minstens een karkas met 67 TPI (of EPI). Waarom met de laagstmogelijke kwaliteit rijden?
Ik zou zelf niet met Cheng Shin Tires willen rijden op vakantie. Het klinkt als afkorting CST minder treurig, maar er is genoeg moois op de markt als alternatief.

Kiezen voor betere banden op een fiets is vaak best een merkbaar verschil, zeker als je van exemplaren van dubieuze kwaliteit afkomt. Ook fabrikanten willen op nieuwe fietsen nog wel eens besparen op de banden.

En inderdaad, wel genoeg speling over houden ten opzichte van voorvork, achtervorken en eventuele spatborden en/of andere mogelijke hindernissen.
https://www.continental-tires.nl/fietsb ... lus-travel. Dit lijkt me wel wat. 42 mm achter i.i.g. Schwalbe Mondial: lijkt me ook wel een goed profiel hebben, weet niet of ik hem om mijn wiel kan krijgen, hoe stug??
De Marathon Plus en Continental Tour Ride: zijn mij te stug, die krijg ik niet om mijn wiel heen, dat heb ik al eens gevoeld, ooit, ergens. Cont. Tour Ride: Y. Tube filmpje: ook stug. Continental Travel Contact (vroeger): ik houd niet van het slickvlak.
Blijft nog mijn vraag over de 20 TPI: dit zijn dikkere nylondraden, de 60 TPI en meer: zijn dunnere draden en dan meer. Wat is het verschil in rijden? In sterkte? . Hier zou ik graag wat meer van .. weten. Dank voor wie het weet.
Rij-eigenschappen worden vrijwel niet door het tpi-getal alleen bepaald.
Sterkte van een band nauwelijks. Er zijn veel meer eigenschappen die veel bepalender zijn. Het maken van een fietsband, en rubber überhaupt, is meer trial-and-error en ambacht dan wetenschap.
Daardoor is een band vrijwel alleen in de praktijk te beoordelen, dwz als hij op de fiets ligt, met een berijder en op een echt wegdek.

Een uitzondering wil ik wel maken voor banden als de marathon plus. De voelen zo stug aan en hebben zo'n dik en stug loopvlak (met de antileklaag daarin) dat je zo wel kunt zeggen dat die niet aangenaam rijden als er oneffenheden zijn of er een stevige bocht gemaakt moet worden.
Mee eens, over Marathon Plus e.d.
Ik lees zelfs ergens dat minder TPI: betere lekbestendigheid geeft maar minder comfort in fietsen. Meer TPI: meer comfort of betere rijeigenschap. https://www.youtube.com/watch?v=HNTPyAsMmxs,
Ik denk dat ik de Tuscany 44 koop: eentje maar, ga testen hoe breed hij is, indien ok, een tweede, zet ik deze op de voorband, zit nu een 47 mm Classic Breaker (vaker op gefietst in Duitsland en mee geklommen en afgedaald, gravel: geen krimp gegeven) op: bij klimmen toch een zware hijs, iets smallere banden lijkt mij iets beter. Gulden middenweg!
veldfiets schreef:
vr 01 apr, 2022 15:24
Beste fietsbanden-kenners!

Ik ben er nog steeds niet uit welke banden, 2, te nemen voor mijn fietstocht door de Alpen, regio Arlberg.
Het probleem voor keuze is dat mijn achtervork 55 mm meet (maar waar meet je), fietsenmaker even gedaan) I. i. g. past de 47 mm CST Tuscany er niet tussen (getest met wiel van andere fiets, wegens omwisselactie).
Ga ik een stapje terug: 44 mm, zal wel gaan, denk ik. (nu zit er ook een 47 mm om, maar ander type band, had ik ook aanraakproblemen mee, herinner ik mij, = te breed eigenlijk). Maar, nu is mijn vraag aan een ieder:

1. kan ik met 20 TPI snelle afdalingen doen?
2. Is het toch beter om voor 42 mm band te kiezen voor de vakantiefiets: minder schuiving/bolling/stress voor de band bij hoge snelheden en in bochten?? Weet ik niet, zoiets zei de fietsenmaker, maar hij heeft meer racefietsband ervaring.
3 is de 20 TPI band sterk genoeg?. Is ? Of moet je 50-60 DPI banden hebben.
4. Het gaat om de CST Tuscany hier bij mijn vragen, vanwege het profiel prefereer ik deze band, is ook best stevig, want die heb ik ook om mijn andere, laagland-fiets. (gravel).
5. Ieder ander alternatief: - welkom. N.b., Tuscany = niet in 42 mm, volgende is 40mm.
1. Ja, ook een low budget band zal zoiets wel aankunnen. Maar waarom geen betere band?

2. Ik zou eerder voor 40mm kiezen ivm ruimte om de band. Zoals je al merkt zijn er wel (flinke!) verschillen tussen merken. Zo valt Schwalbe wat smaller dan Conti in mijn ervaring, maar ik heb natuurlijk maar een beperkt aantal banden getest.

Betreft bolling/schuiving/stress, je FM heeft een klok gehoord maar weet de klepel niet te vinden. Een band zal inderdaad in de bocht gaan vervormen als de druk te laag is. Omdat je bij een smalle band het meteen merkt is het risico iets groter bij een brede band, maar als je vooraf je spanning checkt (kan prima op gevoel is mijn ervaring) is er eigenlijk geen risico.

3. Wat bedoel je met sterkte? Slijtvastheid? Vormvastheid? Lekbestendig? Kwetsbaarheid zijwang? In ieder geval is draadjes per inch niet direct een bepalende factor voor deze eigenschappen. Eerlijk gezegd vind ik sterkte geen belangrijke overweging (ik rij op moderne banden zelden lek).

4/5. Ik zou eens bij Conti en/of Schwalbe kijken. Ik zelf heb Schwalbe Supreme's, Supermoto's en Marathons gebruikt en ze zijn prima. Van Conti heb ik op de MTB (voor de weg)Dog Fighters en voor de racer Grand Prix gehad, ook dat zijn prima bandjes. Allemaal een goed compromis van lekbestendig en rijeiegenschappen. Er zijn uiteraad ook andere merken, maar zeker Schwalbe kan je eigenlijk overal wel vinden.
.. eruit gehaald wegens dubbel
veldfiets schreef:
za 02 apr, 2022 16:09

4/5. Ik zou eens bij Conti en/of Schwalbe kijken. Ik zelf heb Schwalbe Supreme's, Supermoto's en Marathons gebruikt en ze zijn prima. Van Conti heb ik op de MTB (voor de weg)Dog Fighters en voor de racer Grand Prix gehad, ook dat zijn prima bandjes. Allemaal een goed compromis van lekbestendig en rijeiegenschappen. Er zijn uiteraad ook andere merken, maar zeker Schwalbe kan je eigenlijk overal wel vinden.
Ik zal nog eens kijken, maar, het profiel van de Tuscany: dat vind je nergens anders, misschien op Mondial, Marathon Plus: ook niet, heeft een dikke lekbest. laag. Verder: hoe makkelijk gaan voor mij de banden eraf? Nu zal ik niet snel een lekke band krijgen met zulke types, maar toch. P.s., kun je met 40 mm achter goed door/over de gravelpaden komen? Misschien overweeg ik wel om ook vóór 40 mm te nemen: allemaal iets lichter bij het klimmen.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van @loknor over lekbestendigheid en rij eigenschappen.
Zolang je geen band bij de Action oid weghaalt zijn naar mijn mening alle banden goed.
En ja, alle banden van zwabberen als je er te weinig druk op hebt staan. (= mijn ervaring met zowel Schwalbe als Continental)
De moderne band is gewoon goed.
Ik vraag me af of je de verschillen zou merken in het dagelijks gebruik en ook bij je tocht door de Alpen.
Dan moet je vergelijken en met 2 stel banden proberen.
De factor menselijk aanpassingsvermogen strijkt alle verschillen glad.
Poppink schreef:
za 02 apr, 2022 16:25
Zolang je geen band bij de Action oid weghaalt zijn naar mijn mening alle banden goed.
Ik heb in de loop der tijden toch heel wat banden op mijn fiets gehad die er voortijdig af gingen. Hetzij doordat ze er min of meer van ellende afvielen hetzij omdat ik ze bij nader inzien aan iemand heb afgegeven met de mededeling ze niet terug te brengen.
Poppink schreef:
za 02 apr, 2022 16:25

[...]

Zolang je geen band bij de Action oid weghaalt zijn naar mijn mening alle banden goed.

[...]
Ach, een 5.5 is ook voldoende toch?

Van mij mag je iedereen best met treurige banden rijden. 'k Snap het alleen niet zo.

De fietsen waarop men onderweg gaat zijn vaak best prijzig. De belasting is best hoog met bepakking en vaak slechtere ondergrond dan binnen Nederland. En vrije dagen hebben veel mensen ook niet in overvloed. En dan toch besparen op die paar vierkante centimeter die je contact hebt met de ondergrond...

Doe mij maar kwaliteitsbanden op elke fiets die de gemeentegrens over gaat (-:
Ik heb zelfs op mijn stadsfiets Almotions. Verreweg het duurste aan die fiets. 60 euro voor de fiets, 100 euro onderdelen om op te knappen en dan 100 euro aan banden. 8)
Ik heb laatst een VSF gekocht voor in de stad. Toch een beetje door Leon geïnspireerd ;)
veldfiets schreef:
za 02 apr, 2022 16:09
Ik heb op mijn Burgers Transportfiets 26 inch: jullie raden het al: CST Dynamic Tournée 47 mm. (Izie mijn facebookpagina). Op de fabriek af zaten Schwalbe ... Tour of zoiets, minder dan de goedkoopste Marathon. Na 1 tochtje al een lekke band: stekel van een gewone distel.
Nu denk ik: 8000-9000 km gefietst totaal, nog geen lekke band gehad, hoef bijna nooit bij te pompen.
Door de corona 2 seizoenen niet naar het zuiden ri. Alpen geweest, maar Noord-Duitsland op een Gazelle, die met lage instap, oud model, renewed gekocht ergens, maar moest toch alle onderdelen weer vervangen vanwege goedkoop spul, achterwiel ook gewijzigd, ik zal jullie de details besparen. Erom zitten nu, vorig jaar mee gefietst: 47 mm CST Tuscany, maar, dit had net zo goed de gewone breaker van CST kunnen zijn. Geen lekke band gehad. (heb er navenant maat binnenband in).

Een band bij de Action zal ik .. niet gaan kopen, binnenbanden gaan wel goed, evenals de remblokken :)., trappers hebben ze niet meer daar, waren ook goed.
Leon schreef:
za 02 apr, 2022 18:43
Ik heb zelfs op mijn stadsfiets Almotions. Verreweg het duurste aan die fiets. 60 euro voor de fiets, 100 euro onderdelen om op te knappen en dan 100 euro aan banden. 8)
Kan ik concluderen dat je ze ook op je vakantiefiets hebt?
Ik heb net even in het schuurtje gekeken. Hier Continental Contact 42*622 en Schwalbe Marathon.
Kan ik concluderen dat je ze ook op je vakantiefiets hebt?
Ik heb net even in het schuurtje gekeken. Hier Continental Contact 42*622 en Schwalbe Marathon.
Op 1 fiets: 2 verschillende banden?

https://www.cyclebrother.com/cycling-co ... EvEALw_wcB

Dit ziet er wel o.k. uit. Let niet op de verkoper.
veldfiets schreef:
za 02 apr, 2022 22:45
Ik heb net even in het schuurtje gekeken. Hier Continental Contact 42*622 en Schwalbe Marathon.
Op 1 fiets: 2 verschillende banden?
Sorry, ik was niet duidelijk.
Ik bedoelde te schrijven dat we middle-of-the-road banden gebruiken, mijn Poppink Continental en de elektrische fiets van mijn vrouw Schwalbe Marathon.
Nooit een probleem mee gehad.
Met name de Continentals.
20170625_160059_DSC_0163_F5121.JPG
20180630_1437_DSC_0158_F5121.JPG
20180626_1406_DSC_0066_F5121.JPG
Op dit soort wegen kan je met 'gewone' 42*622 banden uitstekend uit de voeten.

Als ik jou was zou ik gewoon bij middle-of-the-road banden blijven.
Je hebt er al ervaring mee en naar ik begrijp heb je er geen problemen mee gehad.