Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kun je met 20 TPI, 42-44 mm band door de Alpen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kun je met 20 TPI, 42-44 mm band door de Alpen?

veldfiets schreef:
vr 01 apr, 2022 15:24
Beste fietsbanden-kenners!

Ik ben er nog steeds niet uit welke banden, 2, te nemen voor mijn fietstocht door de Alpen,.....

1. kan ik met 20 TPI snelle afdalingen doen?
2. Is het toch beter om voor 42 mm band te kiezen voor de vakantiefiets: minder schuiving/bolling/stress voor de band bij hoge snelheden en in bochten?? Weet ik niet, zoiets zei de fietsenmaker, maar hij heeft meer racefietsband ervaring.
.....
Snel associeer ik met hard opgepompt.....

Hard opgepompt associeer ik met smal...

Als je zoals ik op asfalt en verhard rijdt en het totale gewicht rond de 100 kg is heb je genoeg aan 37 mm, vooraan 4 bar, achteraan 5 bar....

Als je totale gewicht eerder 120kg is, zou bij gelijke druk een 42mm band equivalent zijn.

Bepaal eerst met welke druk je wilt rijden, neem dan een band die er geschikt voor is.
PhilipBe schreef:
zo 03 apr, 2022 10:40
Bepaal eerst met welke druk je wilt rijden, neem dan een band die er geschikt voor is.
Ik zou zeggen:
1 Bepaal waar je wilt fietsen (dwz wat voor type wegen, niet welk land)
2 Bepaal met welk totaalgewicht en welke verdeling van bepakking je wilt fietsen
3 Bepaal hoe hard je fietst of liever: hoeveel moeite je doet
4 Bepaal welke fiets daar bij hoort
5 Stel die af op jouw wensen
6 Bepaal welke band daar bij hoort
7 Bepaal welke breedtemaat daar bij hoort
8 Bepaal welke druk daarbij hoort
Leon schreef:
zo 03 apr, 2022 11:31
PhilipBe schreef:
zo 03 apr, 2022 10:40
Bepaal eerst met welke druk je wilt rijden, neem dan een band die er geschikt voor is.
Ik zou zeggen:
1 Bepaal waar je wilt fietsen (dwz wat voor type wegen, niet welk land)
2 Bepaal met welk totaalgewicht en welke verdeling van bepakking je wilt fietsen
3 Bepaal hoe hard je fietst of liever: hoeveel moeite je doet
4 Bepaal welke fiets daar bij hoort
5 Stel die af op jouw wensen
6 Bepaal welke band daar bij hoort
7 Bepaal welke breedtemaat daar bij hoort
8 Bepaal welke druk daarbij hoort
Makkelijk doorfietsen.jpg
Inderdaad.
PhilipBe schreef:
zo 03 apr, 2022 10:40

Bepaal eerst met welke druk je wilt rijden, neem dan een band die er geschikt voor is.
…en zoek dan een bestemming uit die daarbij past 🙃

(en misschien wat minder quoten)
Pfff... Ik geef PhilipBe een plusje vanwege de eenvoud en relevantie van zijn advies.

Mijn algemene adviezen zijn:
- beperk het aantal opties (vermindering keuzestress)
- streef niet naar perfectie van materiaal (goed is goed genoeg)
- beperk de tijd voor het maken van keuzes (uitkomsten worden er na een tijdje vaak niet beter op)

Het is per slot van rekening geen NASA-missie naar de maan waarbij niks mis mag gaan.
Prima hoor…maar is jouw advies niet strijdig met dat van hem? 🤔
willem.m schreef:
zo 03 apr, 2022 12:25
Mijn algemene adviezen zijn:
- beperk het aantal opties (vermindering keuzestress)
- streef niet naar perfectie van materiaal (goed is goed genoeg)
- beperk de tijd voor het maken van keuzes (uitkomsten worden er na een tijdje vaak niet beter op)
Helemaal mee eens willem. Ik bedoel met mijn lijstje immers niets anders dan wat jij met je eerste punt bedoelt. Jouw twee andere punten kunnen en zo achteraan. Waarom heb ik ze daarnet niet zelf verzonnen? :D
Inderdaad sluit het mooi op elkaar aan. Bij jouw lijstje dacht ik eerst dat het overdreven is, maar vervolgens dat het juist goed trechtert en daarmee een keuze vereenvoudigt en bespoedigt.
1. Eens zal ik moeten beslissen ... wanneer mijn .. geduld op is.
2. Welke type van de Continental Contact (profiel staat me beter aan, en de stugge M. plus wil ik toch niet) heb je 42-622 Poppink? Ze hebben tegenwoordig allemaal andere namen als vroeger. Hoeft niet perfect te zijn met lekbestendigheid: hoe meer van dat, hoe stijver, hoe moeilijker eraf en erop te krijgen.
3. Geen Continenal Travel Contact (of zoiets), wegens de slick-top, vind ik niks.
Wat zijn: 'middle of the road' banden Poppink?
Poppink schreef:
zo 03 apr, 2022 11:45
Leon schreef:
zo 03 apr, 2022 11:31
PhilipBe schreef:
zo 03 apr, 2022 10:40
Bepaal eerst met welke druk je wilt rijden, neem dan een band die er geschikt voor is.
Ik zou zeggen:
1 Bepaal waar je wilt fietsen (dwz wat voor type wegen, niet welk land)
2 Bepaal met welk totaalgewicht en welke verdeling van bepakking je wilt fietsen
3 Bepaal hoe hard je fietst of liever: hoeveel moeite je doet
4 Bepaal welke fiets daar bij hoort
5 Stel die af op jouw wensen
6 Bepaal welke band daar bij hoort
7 Bepaal welke breedtemaat daar bij hoort
8 Bepaal welke druk daarbij hoort
Makkelijk doorfietsen.jpg
Inderdaad.
Hm, deze afwegingen: dit stadium ben ik al voorbij. Ik heb al een fiets, met beperking van achtervork. Waar ik wil fietsen: weg, gravel (vermoed 30%), klimmen en dalen met pittige snelheid, met bagage. Ik pomp mijn banden op: met gevoelige vingers :).
veldfiets schreef:
zo 03 apr, 2022 14:21
Wat zijn: 'middle of the road' banden Poppink?
Alles behalve hele goedkope en hele dure.
Dus zeker geen Halfords banden.
Ik kan een pomp met manometer aanraden. Het was destijds voor mij een eyeopener om een band met diameter 37 op 6 bar op te pompen. Ik durfde daarvoor niet verder dan 4,5 denk ik. Met een hoeveelheid bagage achterop en zelf geen vederlicht zijn kom met smallere banden al snel tegen de limiet van de band. Zie de zijkant van de band.
Leon schreef:
zo 03 apr, 2022 18:32
Ik kan een pomp met manometer aanraden. Etc.
Ik heb geen smalle banden: minstens 42 mm worden ze, hoop ik. Fietspomp met manometer: hoef ik niet, tot nu toe altijd goed gegaan, kan altijd naar de plaatselijke FM om te testen, vlak voor een afdaling .... (idee!). Mijn FM laat de velg even voor wat het is, even velglint erom en dan mee naar huis. Tot nader ... band-orde. Doe ik zelf wel: altijd goed om te weten hoe je banden .. voelen in de handen bij het aanbrengen, weet ik hoe stug ze wel/niet zijn, tja.
Poppink schreef:
zo 03 apr, 2022 15:50
veldfiets schreef:
zo 03 apr, 2022 14:21
Wat zijn: 'middle of the road' banden Poppink?
Alles behalve hele goedkope en hele dure.
Dus zeker geen Halfords banden.
Welke Continental zou je kiezen? https://www.continental-tires.nl/fietsbanden
Pffft....
Daar vraag je me wat.
Ik heb het nog niet bij de hand gehad.
Mijn fiets had die Continental er op zitten en toen mijn zoon op fietsvakantie was met mijn fiets heeft hij op een gegeven moment een andere band gekocht omdat de achterband versleten was, ook Continental Contact (zonder enige toevoeging).
De voorband is nog origineel en achter is vervangen

Misschien wel weer een Continental Contact (Plus) of anders een Schwalbe Marathon (Plus) of die Schwalbe waar Leon zo tevreden over is.
Ik denk dat ik in de fietsenwinkel vraag welke band ze aanbevelen.

Dankzij je vraag ben ik eens gaan kijken waar mijn banden vandaan komen.
De oudste is van maart 2013, de nieuwere is van januari 2019.
Beiden gemaakt in India.
De Poppink heeft ruim 18.000 km gereden.
De Poppink heeft ruim 18.000 km gereden.
Dank voor al je herinneringen opgediept.
Tja, zo gaat dat met .. goede banden, houden het lang vol, ik herken dat gepeins: hoe oud zijn mijn banden?

Nu, mijn reactie nog even op je laatste opmerking, zie hierboven: 18.000 km: met oudste Continental XX, uit 2013? (knap opgeteld :)).