Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Evt. aanschaf trike - Forum Wereldfietser

Evt. aanschaf trike

Wij zijn van plan twee trikes (tadpole, met 2 wielen voor) aan te schaffen, maar zouden graag positieve/negatieve ervaringen en tips/trics ontvangen. We willen ze gebruiken als vakantiefiets binnen Europa, ter vervanging van onze tweewielers (mede als gevolg van armblessure). Evt. elektrisch ondersteund, daar zijn we nog niet uit.
Vragen:
- positieve dan wel negatieve ervaringen met een bepaald merk/type? (ook qua opvouwbaarheid)
- mee te nemen in trein/bus?
- met of zonder aanhangkarretje?
- evt. andere nuttige tips.

Alvast bedankt,
Die van mij een Challenge Alizé wordt helaas niet meer gemaakt, maar weet wel dat een trike meer kracht kost, zeker op bospaden en bergop dan een gewone fiets, dit omdat je 3 sporen trekt en ze over het algemeen zwaarder zijn dan een tweewieler. Doordat je niet (of slecht) om kan vallen kun je erg veel kracht zetten, zeker in het begin is het daarom verstandig het rustig aan te doen en de spieren en gewrichten niet te veel te belasten.
Een karretje kan, maar met de juiste tassen kun je meer dan genoeg meenemen is mijn ervaring.
In de trein is lastig, behalve in de sprinter en in het buitenland (Duitsland in het Nah-verkehr) tenzij je de fiets op kan vouwen (wat de constructie wel meteen vaak weer wat zwaarder maakt)

Die trikes die het meest aan te passen zijn komen van HP Velotechnik, maar ook een ICE-trike is aan te passen.

Ik zou eens kijken en proefrijden bij Elan in Nijmegen of Tempelman in Dronten, bel wel eerst even of ze een paar modellen hebben staan.
Hoi Peter, alvast dank voor de info. Wat bedoel je overigens met "het meest aan te passen"?
We gaan binnenkort kijken bij Abeona in Zoeterwoude.
Kijk maar op de website van hpvelotechnik https://www.hpvelotechnik.com/de/liegeraeder-trikes/
Familie van mij hebben aangepaste van een motor voorziene en met een wat minder lage zit, ze gebruiken ze alleen niet voor vakanties.
Als je de configurator start krijg je pas echt een idee van wat er allemaal mogelijk is en wat het ongeveer gaat kosten.
Ik heb met de Gekko gekampeerd met 2 Ortlieb achtertassen en de tent achter op. Prima te doen, zeker als je ziet met hoe weinig bikepacking kan. Mijn ervaring met een ligfiets is: het is niet beter of minder goed dan een “gewone” fiets, het is vooral anders.
En door dat anders kom je soms tot wel heel dicht bij wild in de natuur, doordat je zo laag bij de grond bent (meestal) verstoor je de horizon pas veel later. Daarnaast is het uitzicht dat je hebt gewoon vele malen beter.
Zonder je blessure te kennen, maar wellicht is een ‘gewone’ ligfiets ook een optie voor je?

Dan hoef je je armen/schouders/nek ook op volkomen ergonomische wijze vrijwel niet te belasten.

Ik zeg dit omdat je in je startpost gelijk wel de beperkingen van een trike noemt die je met een tweewieler veel minder hebt. En inderdaad kom je op een trike met dezelfde energie een stuk minder ver (/kost het afleggen van dezelfde afstand je meer energie :wink: ).
Maar je kan er niet van af vallen en je hoeft geen stoeltje mee te nemen
En voor het geval dat je op zoek gaat naar een gebruikte Gekko, dan kan je altijd even een PBtje sturen
Grandonneur schreef:
di 15 mar, 2022 09:28
Zonder je blessure te kennen, maar wellicht is een ‘gewone’ ligfiets ook een optie voor je?

Dan hoef je je armen/schouders/nek ook op volkomen ergonomische wijze vrijwel niet te belasten.

Ik zeg dit omdat je in je startpost gelijk wel de beperkingen van een trike noemt die je met een tweewieler veel minder hebt. En inderdaad kom je op een trike met dezelfde energie een stuk minder ver (/kost het afleggen van dezelfde afstand je meer energie :wink: ).
Lijkt me lastiger om in balans te blijven, zeker als je in een stad fietst of bergop/af gaat, maar als we kunnen er wel naar kijken en proberen. Dank voor de tip.
Inmiddels aantal trike fietsen geprobeerd, wat goed is bevallen. Ondertussen wel besloten om E-ondersteuning te kiezen, daarmee wordt onze actieradius een stuk groter. Zowel in kilometers als soort tochten, omdat heuvels en bergen dan toch stukje makkelijker worden. Punt is nu de plek van de motor. Keuze is tussen motor in achterwiel of voorop. Meningen (van leveranciers) daarover zijn nogal verschillend.
Zijn hier mensen met (klim) ervaringen met motor voor of motor achter?
Geen ervaring, maar als ik het me goed herinner is er (ook op dit forum) informatie te vinden over achterwielmotoren die het begeven in de heuvels bij zware belasting en lage snelheid.
Ik denk dat het ook vooral aan de motor ligt waar die gemonteerd wordt. bij HP-Velotechnik zijn beide opties te kiezen, voor een Speed-Pedelec uitvoering is alleen een motor in het achterwiel als optie beschikbaar, bij de andere zit de motor bij de trappers, net als op veel "normale" fietsen zou je dit dus een middenmotor kunnen noemen. Zo doen ICE en AZUB het ook en het lijkt er op dat ze allemaal voor een Shimano STEPS kiezen, waarop die keuze is gebaseerd weet ik niet, waarom bijvoorbeeld geen Bosch zou je je kunnen afvragen.
Die vraag kan ik alleen niet beantwoorden.
Grandonneur schreef:
di 22 mar, 2022 10:11
Geen ervaring, maar als ik het me goed herinner is er (ook op dit forum) informatie te vinden over achterwielmotoren die het begeven in de heuvels bij zware belasting en lage snelheid.
Dat is inderdaad een dingetje omdat je de reductie van de naaf niet hebt en de motor traag moet draaien en niet goed koelt. Ook is de markt voor goede achterwiel motoren vrij klein geworden. Go-Swiss is al kopje onder. Op zich is Alber (Neodrive) een mooi product, maar ik vrees dat je met een trike nog zwaarder belast bij het klimmen.

Ik ben de laatste jaren eigenlijk niet teruggekomen op mijn advies; voor een 25kmpu fiets is een middenmotor robuuster. Voor S-pedelecs met hogere snelheden veranderd dat plaatje omdat dan de aandrijfkrachten op de ketting en versnelling de bottleneck worden, vandaar dat Stromer en Klever voor achterwielmotoren kiezen. Maar dat is dus een andere usecase.
_Peter_ schreef:
di 22 mar, 2022 10:16
Zo doen ICE en AZUB het ook en het lijkt er op dat ze allemaal voor een Shimano STEPS kiezen, waarop die keuze is gebaseerd weet ik niet, waarom bijvoorbeeld geen Bosch zou je je kunnen afvragen.
Die vraag kan ik alleen niet beantwoorden.
Vermoedelijk minimale afname. Shimano probeert de markt open te breken, daar waar Bosch al gevestigd is. Ik hoor van meer kleinere (luxe) merken dat Bosch een lastig verhaal wordt gezien de aantallen, Idworkx/Gaastra biedt het ook al niet meer aan.