Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achter derailleur voor race fiets - Forum Wereldfietser

Achter derailleur voor race fiets

Ik zoek voor een vriend een achter derailleur voor een racefiets. In bijna alle zaken zijn deze uitverkocht.

Bij Holland bikeshop zag ik deze:

Shimano GRX RX400 Achterderailleur 10V Lange Kooi - Zwart
Merk: Shimano
Artikelnummer: 642185

Is voor gravelbike, maar kan volgens mij ook op de racefiet.
Zolang we niet weten om welke Shimano groep het precies gaat is hier niet eenduidig iets over te zeggen. Want:
1. Alle Shimano GRX achterderailleurs zijn te combineren met de 11 speed Shimano 'road' groepen (105, Ultegra, Dura-Ace). Ook de GRX RD-RX400.
2. De GRX RD-RX400 wordt door Shimano verkocht als een 10 speed derailleur. Maar let op: deze werkt uitsluitend met de Tiagra 4700 10 speed shifters. De derailleur is NIET zonder aanpassing (zoals een jtek shiftmate) compatibel met alle andere Shimano 10 speed 'road' shifters, enkel met de 4700.

Dit zou voldoende info moeten zijn om te bepalen of de derailleur geschikt is. Succes!
Nu maar hopen dat hij voor ook Shimano en geen SRAM heeft want die 2 werken vaak niet lekker samen, dus check dat even,
En inderdaad is er weinig te krijgen op dit moment, al zie ik hier wel wat voorraad:
https://www.bike24.de/rennrad-schaltwer ... erm=&sort=
br@m schreef:
ma 14 mar, 2022 13:59
Zolang we niet weten om welke Shimano groep het precies gaat is hier niet eenduidig iets over te zeggen. Want:
1. Alle Shimano GRX achterderailleurs zijn te combineren met de 11 speed Shimano 'road' groepen (105, Ultegra, Dura-Ace). Ook de GRX RD-RX400.
2. De GRX RD-RX400 wordt door Shimano verkocht als een 10 speed derailleur. Maar let op: deze werkt uitsluitend met de Tiagra 4700 10 speed shifters. De derailleur is NIET zonder aanpassing (zoals een jtek shiftmate) compatibel met alle andere Shimano 10 speed 'road' shifters, enkel met de 4700.

Dit zou voldoende info moeten zijn om te bepalen of de derailleur geschikt is. Succes!
Inderdaad, het is wel handig om te weten welk derailleur vervangen moet. Zou het bijvoorbeeld gaan om een non-4700/GRX 10speed road groep dan kun je weer prima bij 9speed mtb derailleurs gaan winkelen.

Er is best wel wat vindbaar. Ook op MP staan er diverse te koop.
Een 9v of 10v weggroep is altijd te combineren met 9v Deore derailleurs. Of Sora 9v, in voorraad.
sjefke schreef:
ma 14 mar, 2022 15:24
Een 9v of 10v weggroep is altijd te combineren met 9v Deore derailleurs. Of Sora 9v, in voorraad.
Behalve dus de Tiagra 4700.