Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schijfrem Hope V4 - plotseling 1e keer ver inknijpen - Forum Wereldfietser

schijfrem Hope V4 - plotseling 1e keer ver inknijpen

Bij mijn achterrem (Hope V4 schijfrem) laat zich de hendel plotseling de 1e keer tot aan het stuur inknijpen. Na een paar keer remmen herstelt zich dat even, maar na een paar minuten niet remmen is het weer terug.

Met de remkracht lijkt niets mis. Ik zie zo geen lekkage. De voorrem van hetzelfde type doet het zoals altijd.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Klinkt als lucht in het systeem. Met ontluchten en/of remvloeistof bijvullen zou het weer goed kunnen zijn, maar dat neemt waarschijnlijk de oorzaak niet weg.

Zit de fiets en/of je rem nog in de garantieperiode? Dan zou ik me allereerst tot je dealer of leverancier richten.

Zo niet, kun je bij Hope op de website de exploded views vinden van zowel remhendel als remklauw, en hebben ze ook op YouTube prima filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe bepaalde problemen opgelost moeten worden. Probeer uit te vinden waar de oorzaak van het probleem zit en bedenk vervolgens hoe je tot een oplossing kunt komen. Verder zijn alle onderdelen bij Hope los te verkrijgen, soms in een 'kit' met meerdere onderdelen om bijvoorbeeld een remklauw of remhendel te reviseren.

Zeker als je niet morgen op vakantie moet met de fiets is het vaak prima zelf te op te lossen. Neem je tijd, lees je in, zorg dat je de te vervangen onderdelen op voorraad hebt en ga er op je gemak voor zitten.

Dialed In in Oss is bijvoorbeeld een prima leverancier voor Hope onderdelen:

https://www.dialedin-mtb.nl

Ook met de Pedaleur in Doetinchem prima ervaringen:

https://www.pedaleur.nl

En als je het zelf toch niet ziet zitten, kunnen ze je daar ook vast wel helpen als je de rem langsbrengt/opstuurt.

Ook van de diverse Duitse webshops zijn sommige ook Hope dealer.

Verder wordt de Hope V4 ook als optie op de Santos fietsen, en de Hope V2 als optie op de idworx fietsen, met schijfremmen aangeboden. Dus je zou het ook aan je favoriete Santos en/of idworx dealer kunnen vragen.
Jurr schreef:
wo 09 mar, 2022 11:42
Klinkt als lucht in het systeem. Met ontluchten en/of remvloeistof bijvullen zou het weer goed kunnen zijn, maar dat neemt waarschijnlijk de oorzaak niet weg.
Ik zou in ieder éérst ontluchten en daarna pas bijvullen (als dat nodig blijkt ;) ).

Het is op zich vrij eenvoudig om zelf te doen als je dat ook leuk vind (laten doen bij de fietsenmaker kost ook de wereld niet). Hope heeft inmiddels ook een makkelijk tooltje die je (als je een compatible hendel hebt) op het reservoir kunt schroeven. Persoonlijk vervang ik meestal alleen de reservoir seal bij het ontluchten en begin ik pas aan de caliper als dat geen soelaas biedt.

Prima instructie van Hope, kun je meteen bedenken of je het zelf wilt doen :)
https://www.youtube.com/watch?v=btaw2vx ... e=emb_logo
Wat je even kan proberen is je remhendel verticaal zetten en dat wat spelen met de remhendel [veel inknijpen] en kijken of het probleem daarna weg is en kijk ook even of je remblokken niet erg versleten zijn, als die versleten zijn kan je dit probleem ook krijgen.

Zo niet een snelle manier is DOT 4 of 5.1 rem vloeistof halen, remblokken terug duwen, hendel verticaal en deksel er af [torx schroefjes] en rubber membraan er uit, reservoir vullen, membraan en deksel er weer of, goed de boel afspoelen met water [ DOT tast lak aan] en met je hendel spelen, hoogst waarschijnlijk is je probleem dan weg.

Om Hope remmen te ontluchten via de officiële manier heb je een speciale deksel nodig voor het reservoir.
Afhankelijk van de leeftijd van je remmen kun je ook prima zonder speciaal hulpmiddel, genoeg uitleg wederom op Youtube. Het blijft elke keer toch weer even gepruts, en schoonmaken met IPA (geen bier) lijkt me beter dan met water.
DOT is hygroscopisch en verwijder je prima met water
Hygroscopisch betekent trekt water aan. En ik lees nu voor het eerst dat je het ook met water schoon kan maken. Ik maakte het net als de remmen met organische remvloeistof altijd met IPA schoon. (en blijf dat denk ik ook doen om geen vergissingen te maken)
JurriaanK schreef:
wo 09 mar, 2022 11:29
Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Mijn Shimano rem had hetzelfde. Na verloop van tijd werd het steeds erger. Ik had al weleens een klein beetje olielekkage opgemerkt aan de remhendel kant, maar omdat de olie enigszins onder een afdekdopje bleef hangen viel het niet direct op. Ook als de fiets op zijn kop had gestaan was er weinig tot geen remdruk. Als je dan flink flipperde met de hendel kwam de druk een beetje terug.

De dealer heeft het uiteindelijk opgelost. Volgens hem leek er ook vervuiling in de olie te zitten. Of er ook nog sprake was van lucht in de leiding weet ik niet. Ik heb meegekeken terwijl de dealer ermee bezig was en vond het best wel een heel werkje. Maar goed, misschien heeft ‘ie het ook gewoon grondig aangepakt en vereist Shimano wat meer werk. Sindsdien geen problemen met remdruk meer gehad.
_Peter_ schreef:
wo 09 mar, 2022 23:21
Hygroscopisch betekent trekt water aan. En ik lees nu voor het eerst dat je het ook met water schoon kan maken. Ik maakte het net als de remmen met organische remvloeistof altijd met IPA schoon. (en blijf dat denk ik ook doen om geen vergissingen te maken)
Hygroscopisch betekent idd trekt water aan, dus je spoelt DOT remvloeistof zo weg met water, en water kost een heel stuk minder dan je IPA :wink:

En organische olie verwijder ik gewoon met remreiniger, duurder dan water maar ook een stuk goedkoper dan IPA
Bedankt voor alle tips. Ik heb de hendel iets naar buiten gezet, en het lijkt redelijk stabiel - in mei is het weer tijd voor een beurt bij de fietsenmaker, dus ik neem het dan mee.
Velotraumer schreef:
do 10 mar, 2022 09:05
Maar goed, misschien heeft ‘ie het ook gewoon grondig aangepakt en vereist Shimano wat meer werk.
Shimano is voor zover ik begrijp het meest simpele systeem om te ontluchten, maar bij jouw rem was er zo te horen ook wel iets meer aan de hand. Het is inderdaad wel fijn als het dan grondig en goed wordt aangepakt 8)