Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitstulping in velg en kleine scheuren. Vervanging dringend? - Forum Wereldfietser

Uitstulping in velg en kleine scheuren. Vervanging dringend?

Lijkt erop dat de Spaanse ripio niet zozeer mijn vaste voorvork maar mijn achtervelg beschadigd heeft.

Zit nu met een slag die het remmen vervelend maakt, eerste gedacht was een losse spaak, maar bij nader toezicht lijkt de hele velg zijn beste tijd gehad te hebben.
IMG_20220308_164637.jpg
Dit is uiteraard nieuw want stoort het remmen

Maar merk nu ook de volgende scheuren op bij de spaakgaten en velgwand. Er zijn (nu al) zo'n 4 spaakgaten, lijkt nieuw maar heb er eigenlijk geen idee van.

IMG_20220308_164601.jpg
IMG_20220308_164707.jpg
Is vervanging dringend of houdt het dit nog wel de terugreis vol? (zo'n 3500km)
Ja
Ik zou hier geen meter meer mee durven rijden.
PhilipBe schreef:
di 08 mar, 2022 17:07
maar bij nader toezicht lijkt de hele velg zijn beste tijd gehad te hebben.
Dat, en je remt op je band.
Dus daar mag je ook een nieuwe voor vinden.

PhilipBe schreef:
di 08 mar, 2022 17:07
Is vervanging dringend of houdt het dit nog wel de terugreis vol? (zo'n 3500km)
Dat je er tot hier mee bent gekomen mag al een klein wonder heten. Ik zou het lot niet tarten en gisteren een nieuw wiel regelen.
Idem van dito.
Tenzij je een nieuwe neus, kaak, oor, hand, of andere onderdelen aan jezelf wilt vervangen.
Even een nieuw wiel scoren of een nieuwe velg er omheen (laten?) spaken.

Misschien dat je met het aanpassen van je route en/of het herverdelen van je bagage het nog wat kunt rekken om morgen een fietsenwinkel te kunnen bereiken, maar ik zou morgen zo snel mogelijk een fietsenwinkel opzoeken, voordat dat lopend moet.

Succes!
...en voordat je met het instortende en nog draaiende achterwiel een aantal andere onderdelen van je fiets mee de vernieling in trekt.

Op de 1e foto is het wiel vies en op de 4e schoon. Is het voorwiel ook stuk? Dat is extra gevaarlijk.
Dank voor de snelle raad,

Plannen aan het wijzigen, straks richting Sevilla, daar een nieuw achterwiel kopen.
Leon schreef:
di 08 mar, 2022 18:01
...en voordat je met het instortende en nog draaiende achterwiel een aantal andere onderdelen van je fiets mee de vernieling in trekt.

Op de 1e foto is het wiel vies en op de 4e schoon. Is het voorwiel ook stuk? Dat is extra gevaarlijk.
Heb enkel de plaatsen van de spaakgaten schoongemaakt voor de foto,...

Voorwiel heeft geen problemen...
Is ook een ander type velg
IMG_20220308_182000.jpg
Ik zou die ene spaak een stukje (halve slag of zo) losdraaien en de beide spaken er naast de helft daarvan zodat er geen slinger in het wiel komt.
Je haalt er wat spanning mee weg en de overige spaken houden het zaakje wel in het gareel.
PhilipBe schreef:
di 08 mar, 2022 18:07

Plannen aan het wijzigen, straks richting Sevilla, daar een nieuw achterwiel kopen.
Klinkt goed zo'n grote stad. Ben je er ver van verwijderd, of is dat wat je vandaag nog kon doen?
Jurr schreef:
di 08 mar, 2022 19:01
PhilipBe schreef:
di 08 mar, 2022 18:07

Plannen aan het wijzigen, straks richting Sevilla, daar een nieuw achterwiel kopen.
Klinkt goed zo'n grote stad. Ben je er ver van verwijderd, of is dat wat je vandaag nog kon doen?
Straks is morgen... ;-)

Sevilla ligt een 70 km naar het zuiden, een eerste grote fietswinkel ligt op 40km in dezelfde richting... Ga daar dus eerst naartoe...
Was net aan het terugkeren naar België, dus richting noord....ben voor vandaag gestopt in het dichtstbijzijnde hostal in plaats van nog verder noordwaarts te gaan.
Mocht er een bus rijden of als je een lift kunt regelen, dan kan je met je wiel even op en neer rijden. Wel van te voren bellen of ze het juiste wiel hebben, of de juiste velg hebben en die kunnen spaken. Zo deden wij dat destijds ook in IJsland met een kapotte velg: even heen en weer naar Reykjavík, en daarna zonder zorgen weer verder fietsen.
Poppink schreef:
di 08 mar, 2022 18:32
Ik zou die ene spaak een stukje (halve slag of zo) losdraaien en de beide spaken er naast de helft daarvan zodat er geen slinger in het wiel komt.
Je haalt er wat spanning mee weg en de overige spaken houden het zaakje wel in het gareel.
OK, heb dit een paar keer gedaan, er zijn immers scheuren aan meerdere spaakgaten

Zat dus al wat slinger op het wiel, heb dit wel kunnen verminderen.
Ook de rem wat naar beneden gezet, remt nu onder de "uitstulping"

Even een rondje gereden, de achterrem is nu toch weer wat bruikbaar...die slag is weg
De uitstulping van het remvlak is ernstiger dan die paar uitgescheurde spaakgaten: door de druk van de band kan de velg ineens verder uitscheuren en klapt de band eraf. Je wilt niet dat dat op snelheid gebeurt.
Had je al veel eerder vervangen moeten hebben.
Heb wat moeite om dit op te merken. Doe het toch. Iets meer de wielen gepoetst had je dit al veel eerder gezien. Toch.
Voor het nieuwe wiel let op dat de kreet gebuste velg. Google maar even.
Dan kom je waarschijnlijk al snel op dit forum terecht :wink:
Wat het advies op dat vlak ook zou zijn; laten we die discussie niet hier opnieuw beginnen.

Ik ben benieuwder om straks te horen wat PhilipBe vandaag heeft klaargekregen voor zijn fiets.
Denk dat bijna elk vervangend wiel beter zal zijn dan die tikkende tijdbom van de foto's ;)

Ben ook benieuwd naar de afloop!