Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitstulping in velg en kleine scheuren. Vervanging dringend? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Uitstulping in velg en kleine scheuren. Vervanging dringend?

Ik heb dat lang geleden ook een keer gehad, en een klein steentje in je remblokje kan in een afdaling heel snel je velg waardeloos maken. Laat je overigens niet afschepen met het goedkoopste wiel, als dat slecht gespaakt is en/of niet berekend is op jouw totaal gewicht dan sta je om de haverklap spaken te vervangen als je pech hebt of het lager geeft de geest.
Met dit wiel is denk ik overigens wel wat meer dan alleen een steentje gebeurd.
Jurr schreef:
wo 09 mar, 2022 13:09
Denk dat bijna elk vervangend wiel beter zal zijn dan die tikkende tijdbom van de foto's ;)

Ben ook benieuwd naar de afloop!
Wat een zoektocht....
De eerste fietswinkel waar ik toch een 25km naar toegebold ben had niets....
Was wel een dorpje met een treinstation,
Dan met de trein naar Sevilla...
Wel wat fietswinkels maar ofwel hebben ze niet de juiste maat, veel is 130mm (heb een 135mm met mountain bike hub) ofwel iets dat onder de noemer "bijna" valt... 13mm interne breedte, ook was er eentje die nog een enkelvoudige/simpele velg had.
En uiteraard onder de noemer toch beter dan een kapotte velg die probeert te verkopen.

Komt nog een paar uur siesta bij, waar ik dan maar naar decathlon gereden ben.
Op hun website hebben ze veel maar in de twee die ik bezocht heb, hadden ze niets dat past....

Dan toch een vrij goede gevonden en gebust!! , gestart met wisselen maar de hub was te kort, was type wegfiets (?)
Dan weer in een andere fietswinkel toch iets aanvaardbaars gevonden, wat weinig spaken maar was al laat genoeg ondertussen.....
IMG_20220309_214908.jpg
En nog eens goed naar mijn oude velg gekeken, zal ook geen dure geweest zijn.....

Dan in het donker nog een dik uurtje weggefietst uit Sevilla... Eindelijk niet meer moeten letten om niet in een put te rijden....
Goed te horen dat het gelukt is. Wel een wat fancy spaakpatroon, maar als thuiskomertje vast best ok. Blijft vast ook langer heel dan het wiel wat erin zat aan het einde van z'n levensduur ;) En ach, eenmaal thuis weer een excuus om iets beters te (laten?) spaken :)

Goede reis verder!
PhilipBe schreef:
wo 09 mar, 2022 22:10
Jurr schreef:
wo 09 mar, 2022 13:09
Denk dat bijna elk vervangend wiel beter zal zijn dan die tikkende tijdbom van de foto's ;)

Ben ook benieuwd naar de afloop!
Wat een zoektocht....
De eerste fietswinkel waar ik toch een 25km naar toegebold ben had niets....
Was wel een dorpje met een treinstation,
Dan met de trein naar Sevilla...
Wel wat fietswinkels maar ofwel hebben ze niet de juiste maat, veel is 130mm (heb een 135mm met mountain bike hub) ofwel iets dat onder de noemer "bijna" valt... 13mm interne breedte, ook was er eentje die nog een enkelvoudige/simpele velg had.
En uiteraard onder de noemer toch beter dan een kapotte velg die probeert te verkopen.

Komt nog een paar uur siesta bij, waar ik dan maar naar decathlon gereden ben.
Op hun website hebben ze veel maar in de twee die ik bezocht heb, hadden ze niets dat past....

Dan toch een vrij goede gevonden en gebust!! , gestart met wisselen maar de hub was te kort, was type wegfiets (?)
Dan weer in een andere fietswinkel toch iets aanvaardbaars gevonden, wat weinig spaken maar was al laat genoeg ondertussen.....

IMG_20220309_214908.jpg

En nog eens goed naar mijn oude velg gekeken, zal ook geen dure geweest zijn.....

Dan in het donker nog een dik uurtje weggefietst uit Sevilla... Eindelijk niet meer moeten letten om niet in een put te rijden....
Dit gaat uitendelijk op je lijst van verhalen terechtkomen die je op gepaste momenten keer op keer gaat herhalen ;).
Er zijn in Sevilla drie Decathlon winkels.
Ronald van der Perk schreef:
za 12 mar, 2022 00:35
Er zijn in Sevilla drie Decathlon winkels.
Inderdaad,
In de tweede waren ze zo vriendelijk om telefonisch na te vragen wat ze in stock hadden.
Hadden ze ook in de eerste gedaan, maar toen had ik over het hoofd gezien dat mijn naaf 135mm is en geen 130mm
Een wiel met 130mm naaf had de tweede wel degelijk in de winkel, daar dus naartoe maar bij de start van het wisselen werd duidelijk dat het niet zou lukken.....
Jurr schreef:
wo 09 mar, 2022 22:18
Goed te horen dat het gelukt is. Wel een wat fancy spaakpatroon, maar als thuiskomertje vast best ok. Blijft vast ook langer heel dan het wiel wat erin zat aan het einde van z'n levensduur ;) En ach, eenmaal thuis weer een excuus om iets beters te (laten?) spaken :)

Goede reis verder!
Thuis geraakt.....
Onderweg nog 2 spaken gebroken....
IMG_20220418_091023.jpg
Best wel een zwak wieltje....
Welkom thuis!

Blijft een risico zo'n creatief spaakpatroon, ik heb de spaken liever gelijkmatig over de velg verdeeld ;) Maar als er lokaal niets anders verkrijgbaar is dan was dit natuurlijk de minst beroerde oplossing.

En dan kun je thuisgekomen gelijk in dit topic aanschuiven:

viewtopic.php?f=8&t=37342

;)
Ondertussen 4 weken verder,

Nog geen nieuw achterwiel,
Fietswinkels in de buurt hebben ofwel koerswielen met 20-24 spaken ofwel mountain bike wielen voor schijfremmen...
De wielen met 36 spaken die ze hebben zijn voor "stad fietsen" en lijken me te goedkoop....
IMG_20220518_142337.jpg
Ondertussen wat gesleuteld...
Voorwiellager heeft putten.... Dus zoek nu ook een nieuw voorwiel...
Trapas vervangen is gelukt...

Bedankt voor de link,
Bike4Travel gaat het dus worden...


Ondertussen behelp ik me verder met de "noodoplossing"
IMG_20220517_165310.jpg
Lichte spullen kopen en de helft thuis laten....
Alleen nieuwe lagers en conus lijken me nodig als er verder aan het voorwiel niets mankeert. een tripje naar NL lijkt me denk ik de moeite waard.
_Peter_ schreef:
wo 18 mei, 2022 23:44
Alleen nieuwe lagers en conus lijken me nodig als er verder aan het voorwiel niets mankeert. een tripje naar NL lijkt me denk ik de moeite waard.
Interesante tip,
Screenshot_20220520_210638_com.microsoft.skydrive.jpg
De conus is dus een M9x11,5

Snel even opgezocht maar lijkt niet te koop of niet voorradig bij de me gekende fietswinkels.
Waar vind ik dit?
Het probleem bij Shimano is dat ze er vaak niet bij zetten met welke producten ze uit te wisselen zijn. Zeker als ze al wat ouder zijn wordt dat lastig. Maar als je toch naar Bike4travel gaat zou ik daar eens in de werkplaats vragen of ze je kunnen helpen, een beetje fietsenmaker heeft vaak wel wat losse onderdelen liggen die passen.
koop desnoods dezelfde voornaaf los (of een vergelijkbare naaf) en zet de conussen over (als je van een iets nader type naaf ook de onderdelentekening kunt vinden, kun je kijken/inschatten of die conussen passen). nieuwe kogeltjes en flink lagervet er in, afstellen en je voorwiel is weer oké :)

(flauwe toevoeging: je batterij is bijna plat :wink:
als dit de telefoon van een Nederlandse puber zou zijn, dan zou die zeggen: mijn telefoon is nog maar 13 procent :D )

even goegelend:
los onderdeel: https://www.scoofie.nl/accessoires/shim ... 10c33.html maar helaas 'levertijd onbekend' :roll:

deze conussen: https://www.muziker.com/shimano-deore-h ... -y21l98020

een voornaaf van dit type vind je op ebay. ik ben even de garage ingedoken: ik heb zelf niet zo'n naaf liggen, helaas.

verder goegelend op y-21l 98020 kom ik meer tegen, zoals: https://www.retrobike.co.uk/threads/wha ... ub.202697/

al goegelend denk ik dat dit type conus in meerdere voornaven gebruikt wordt, zoals de M525. succes!