Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tour band geschikt voor off-road (gravel?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies tour band geschikt voor off-road (gravel?)

Dus gaat het niet over banden.
Ik duw even de vraag van TS omhoog, met in bold de m.i. meest relevante specs:

Peter01 schreef:
za 05 mar, 2022 10:59
Zijn hier ervaringen met banden die net even wat meer profiel hebben dan een gewone tour band?

Ik heb nu Schwalbe Supreme Performance (42-622) op mijn tour fiets zitten en dat zijn nagenoeg slick banden. Heerlijk licht en ze bollen lekker op asfalt. Maar ik mis tijdens mijn avonturen op bospaadjes wat grip, zeker als het even modderig is of er even geklommen moet worden.

Als ik zelf Google raak ik wat verstrikt in de gravel-banden-richting-MTB wereld, daar lijk ik wel iets geschikts te kunnen vinden (de wat gladdere / allround varianten) maar ben toch wat onzeker of ik dat nou moet willen. Ik doe toch ook zeker wel 50% asfalt op m’n langere tochten.

Schwalbe heeft wel diverse tour banden met ‘normaal’ profiel (zoals de road cruiser), dat aanbod is ook weer reuze. Er zitten ook e-bike ready banden tussen (geschikt zijn tot 50km/u) en zodoende weer onnodig zwaar zijn voor mijn beoogd gebruik.

Ik ben benieuwd naar tips en persoonlijke ervaringen van jullie!

Liefst zou ik ook wat meer comfort willen, ik heb opgemeten dat iets bredere banden, 47-622 banden ook nog wel zouden moeten passen op mijn fiets.
Ik lees ook en misschien vooral tour, gravel en bospaadjes. Erg ruig lijkt het dus niet te zijn. Samen met een 50-50-verdeling, wat best veel onverhard is, kom ik dan op een niet extreme gravelband, of het moet zo zijn dat de vragensteller zo iemand is die na elke paar natte dagen "hoera, modder!" roept en gaat fietsen of iemand is die wel erg veel mul zand in zijn fietsomgeving heeft.
Voor de sterkte hoeft het echt niet want een goede tourband gaat zomaar niet stuk. De enige tourband die ik ooit te zwak gekocht heb was de Marathon Racer, waar ik in Zuid-Limburg mee mountainbikete. Maar dat was inderdaad wel de goden verzoeken. Desondakt moet ik er een aantal honderden km onverhard mee hebben gereden voordat er gaatjes in de zijkant bleken te zitten.
Heb zelf de 44mm WTB Byway, fijne band, nopjes op de randen, midden slick'ish. Rijdt comfortabel zowel op asfalt als door bospaden.
Leon schreef:
zo 06 mar, 2022 09:45
De enige tourband die ik ooit te zwak gekocht heb was de Marathon Racer, waar ik in Zuid-Limburg mee mountainbikete.
Die hebben wij zonder één probleem duizenden km‘s onder de tandem gehad :oops: (maar dat is geen mountainbiken. Zo zie je maar, zelfs ‘sterk/zwak’ is voor interpretatie vatbaar)
liefhebber schreef:
zo 06 mar, 2022 08:29
In een tijd waarin maatschappelijk verantwoord handelen meer nadruk krijgt, vind ik de schade die een band bij het remmen aan de ondergrond toebrengt, eveneens een punt van overweging.

Natuurlijk staat je eigen veiligheid voorop.
Maar op elke onderhoudsdag aan "mijn" MTBtrail sta ik weer versteld van de schade die sommigen toebrengen aan de trail met hun banden.
Maatschappelijk verantwoord afremmen helpt ook wel. Door niet met een geblokkeerd achterwiel een hele afdaling af te dalen bijvoorbeeld.

Voor vaak gebruikte specifieke MTB-routes geldt ook dat het helpt om bij bepaalde omstandigheden de route een tijdje te mijden, trailrespect noemt men dat dan. Denk dan bijvoorbeeld aan dat je een aangelegde MTB route op een bepaalde ondergrond bovengemiddeld stuk kunt rijden na een week met een hoop regenval.

In het drukke Nederland met vele best intensief gebruikte mountainbike routes is dat wel iets waar rekening mee gehouden kan worden. Maar sporen zul je op een onverharde ondergrond altijd achterlaten.
Off-road ontspoort naar off-topic 😉
Peter01 schreef:
za 05 mar, 2022 10:59
... Maar ik mis tijdens mijn avonturen op bospaadjes wat grip, zeker als het even modderig is of er even geklommen moet worden.

Als ik zelf Google raak ik wat verstrikt in de gravel-banden-richting-MTB wereld, daar lijk ik wel iets geschikts te kunnen vinden (de wat gladdere / allround varianten) maar ben toch wat onzeker of ik dat nou moet willen. Ik doe toch ook zeker wel 50% asfalt op m’n langere tochten.

...

Liefst zou ik ook wat meer comfort willen, ik heb opgemeten dat iets bredere banden, 47-622 banden ook nog wel zouden moeten passen op mijn fiets.
De gravel categorie is inderdaad waar je een band kan vinden die bij jouw beoogd gebruik past maar je zult compromissen moeten sluiten. Vooral grip op modderig terrein en lage rolweerstand op asfalt zijn moeilijk te combineren, alle banden met uitgesproken profiel trappen behoorlijk zwaarder op asfalt.

Comfort en grip bij klimmen op onverhard, zonder modder, hangen voornamelijk samen met bandendruk. Voor een band in de 40-42mm range is druk van twee tot tweeënhalve bar gebruikelijk. Voor asfalt is dat wat weinig, dus ofwel varieer je de druk naargelang het terrein ofwel sluit je een compromis.

Persoonlijk vind ik dat de gravelcategorie van Bicycle Rolling Resistance een goede indicatie geeft van hoe de verschillende gravel banden zich verhouden op prima gravel alsook asfalt. Je zult merken dat de meer trail-gerichte banden zoals een Continental TerraTrail of een Pirelli Cintaruto Gravel M een flink aantal plaatsen lager staan dan de banden voor droog wegdek, Continental TerraSpeed of een Pirelli Cintaruto Gravel H.

Van de banden waar ik ervaring mee heb zou ik ze als volgt rangschikken:

Rolweerstand op asfalt:
1. Continental GP5000 TL 32mm
2. Continental TerraSpeed 40mm
3. Panaracer Gravelking SK 43mm, René Herse Hurricane Ridge 42mm, Schwalbe Almotion 40mm
ver daarachter:
4. Schwalbe Racing Ralph 55mm

Bruikbaarheid in modder:
1. René Herse Hurricane Ridge 42mm, Schwalbe Racing Ralph 55mm. Nog altijd niet heel goed, deze banden hebben nog redelijke ondiepe noppen, als het profiel vol modder zit is het spelletje ook hier gedaan. Een Mud King heeft noppen die makkelijk 5 keer zo hoog zijn...
2. Panaracer Gravelking SK 43mm, Schwalbe Almotion 40mm. Profiel loop snel vol modder.
3. Continental TerraSpeed 40mm. Indien nieuw, het profiel van de band slijt zeer snel en dan zit je op GP5000 niveau.
ver daarachter
4. Continental GP5000 TL 32mm

Persoonlijk vind ik een TerraSpeed 40mm niet te overtreffen voor gravel met veel asfalt maar het is een slijtige band. Almotion rijdt niet fijn op onverhard met lage druk, de band begint te dweilen.
Kan @bdr iets meer zeggen over de druk in zijn favoriete banden ?

Het is vaak ondoenlijk om je banden bij elk gravel/asfalt trace op de beste druk te brengen.
Banden die het goed doen op asfalt hebben vaak zulke slappe wangen, dat ze niet met lage druk kunnen worden gereden.
In mijn visie is de ideale gravelband een band die je op 2 bar kan rijden.

Met een lage druk breng je ook nog eens minder schade aan de ondergrond toe.
Dat hangt af van het volume van je band, interne breedte van de velg, totaalgewicht van berijder + fiets, je persoonlijke voorkeur en tubeless gebruik of niet. Je wilt in elk geval voorkomen dat je band gaat zwabberen of bij obstakels de velg raakt. Banden met stevigere zijwanden doen het in mijn ervaring beter. Bij afwisselende ondergrond is het een beetje compromissen; wat makkelijker trappen op het asfalt en minder comfortabel offroad of wat prettiger offroad en wat harder trappen op de weg (of ergens ertussenin, want niemand wil om de haverklap pompen onderweg ;) ).

Zolang je fietst waar je mag fietsen komt het met de ondergrond wel goed.
Dank voor alle reacties! Heb alle posts rustig doorgelezen en een lijstje met kanshebbers gemaakt (merk+type band)
Ik ga komende week een knoop doorhakken en laat nog weten welke het geworden is (en later hoe die mij bevallen)

Dat overzicht van de rol-weerstand is ook interessant; dat zal ik ook eens rustig bestuderen.

Het frame betreft een Jan Jansen Millenium (ik heb geloof ik een foto in mijn voorstel topic) dus een gewone tour fiets.

Ik zag al dat sommige banden beginnen bij een te brede band en/of niet lijken te bestaan in de maat die ik nodig heb 42 of 47-622 (28 inch)

Dit weekend nog een tochtje door Lage Vuursche gemaakt, zolang het droog is is er eigenlijk niks aan de hand. Maar sommige gravelpaden waren toch wat nat en dan voel je ik de banden zoeken (moet het stuur iets steviger vast houden) Ook denk ik nu dat ik met iets te hoge spanning rij (normaal 3,5 tot 4 bar) voor zulke paadjes, daar kan ik nog wel wat mee experimenteren.

Slijtvastheid van de band is mij niet zo'n zorg; ik gebruik deze fiets alleen maar enkele keren per jaar voor kortere of langere tochten. Voor dagelijks gebruik etc. gebruik ik een andere fiets.

Terechte kanttekening die ik las, is dat een laag noppen profiel ook zó vol met modder zit en dat je dan daar ook niet zoveel aan hebt. Het is denk ik wel fijn om bij incidentele natte/zachte stukjes het nét wel te redden zonder af hoeven te stappen en/of iets minder zoekerig stuurgedrag. Bij de droge stukken raakt het profiel dan wel weer leeg is mijn ervaring (de modder slingert er weer uit of je rijdt de band schoon door het gras)
zwerfkat schreef:
zo 06 mar, 2022 19:03
Zolang je fietst waar je mag fietsen komt het met de ondergrond wel goed.
Zeker over de grens (bijv. in Duitsland) neem ik wat meer de off-road paadjes, het soort waar je in NL zeker niet mag komen met de fiets. Daar lijkt het soms wat minder strikt verboden dan hier in NL
Voor en achter was het Vittoria Dry en Zero. Zero achterop ging mij te vaak lek. Keer of 2 per jaar. Nu net vervangen door een Specialized Pathfinder Pro, morgen de eerste meters. De Specialized zou een stevigere anti lek moeten hebben, ben benieuwd.

Ik rij met gravelbanden omdat ik wel eens een gravelrit maak.

Afbeelding
zwerfkat schreef:
zo 06 mar, 2022 19:03
.....Zolang je fietst waar je mag fietsen komt het met de ondergrond wel goed.
Fietsers die met ongeschikt materiaal om een plasje heen rijden, maken van een plas van 20 cm, een modderbad van 200cm breed.
Fietsers die met een Marathon Supreme door het rulle zand dweilen, zwabberen, enz, maken het er voor de fietsers die na hen komen, niet gemakkelijker op.
Dat bedoel ik met verantwoordelijkheidsbesef.
Geheimtip: in kalk/vuursteen/lössgebieden kun je dan beter langzaam midden door het plasje rijden. De plassen zijn meestal ( :shock: :wink: :!: ) niet diep en hebben een harde bodem zodat je banden schoner blijven.
Ik was het frame nog even aan het nameten; er is (toch) wat meer voor dikkere banden dan 47mm.

De beperkende factor zal dus de breedte zijn van de spatborden. Die is 45mm. Wat is dan de max aanbevolen band breedte?

Ter vergelijk: op de Koga Signature van mijn vrouw zitten Schwalbe Marathon Supreme banden van 50mm dik (lekker comfortabel) en daarvan zijn de spatborden maar liefst 65mm breed.
Peter01 schreef:
di 08 mar, 2022 16:12
De beperkende factor zal dus de breedte zijn van de spatborden. Die is 45mm. Wat is dan de max aanbevolen band breedte?
Vooruit, ik heb het voor je opgezocht: 37mm.

https://www.sks-germany.com/nl/producte ... black-set/
Peter01 schreef:
di 08 mar, 2022 16:12
Ik was het frame nog even aan het nameten; er is ruimte zat voor dikkere banden dan 47mm.
Ook in de hoogte?
Ook qua hoogte leek er nog wat voldoende ruimte, kon mijn vinger er nog ruim tussen krijgen.
Grandonneur schreef:
di 08 mar, 2022 16:33
Peter01 schreef:
di 08 mar, 2022 16:12
[knip]
Vooruit, ik heb het voor je opgezocht: 37mm.

https://www.sks-germany.com/nl/producte ... black-set/
Oei dat had ik zelf ook wel kunnen opzoeken inderdaad :oops:
Bedankt!

Dat is kennelijk een behouden advies, want er zaten dus al 42mm brede banden onder…

EDIT; een setje sks spatborden kost zo’n 25,- euro dat valt me ook nog wel mee moest ik daaraan gaan geloven.