Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Lumicon Bike Energy Harvester - Forum Wereldfietser

Ervaringen Lumicon Bike Energy Harvester

Beste medefietsers,

Vandaag is mijn SON naafdynamo binnen gekomen :D . Nog even wachten op de velg en dan kan de wielenbouwer aan de slag.

Ik twijfel nog over de omvormer. Cinq Plug 5 schijnt niet uitermate weerbestendig te zijn. De Forumslader is erg goed, maar ook erg duur. Al zoekende kwam ik de Bike Energy Harvester van Lumicon tegen. Volgens metingen van het duitse Fahrradzukunft (https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7) doet deze omvormer bij snelheden tot 20 km/h niet veel onder voor een Forumslader. Terwijl de prijs een flink stuk aangenamer is.

Heeft hier iemand ervaring met de omvormer van Lumicon?
Geen ervaring maar als ik het eindoordeel bekijk zie ik dat je dit ding 's winters eigenlijk beter niet kan gebruiken (temperatuurbereik 0 tot 60) en is de akku na 250 keer laden aan vervanging toe (wat je gelukkig wel zelf kan).
Bij de forumslader kan dat overigens ook als je die zelf van een accupack voorziet maar niet bij de ahead-versie.
Als je daarnaast niet geïnteresseerd bent in de extra mogelijkheden die de app biedt is dit denk ik een oplossing die het overwegen waard is. Een beetje te vergelijken met de Zzing die ik ooit nog gebruikte. Een ander voordeel is dat deze wel snel geleverd kan worden, de forumslader heeft een lange levertijd, ook als je deze zelf in elkaar wil zetten.
Wat ik mis in de test van de Steckdose is de Cycle2Charge.
Heeft geen eigen powerpack.
Snel zoeken levert prijzen van rond de € 100,--

Ze suggereren zelfs dat je de telefoon rechtstreeks op de C2C kunt aansluiten.
Mijn setup:
C2C kabeltje- Xstorm powerbank - kabeltje - telefoon. Werkt prima.
Rechtstreeks aansluiten had ik niet bedacht, maar ga ik ook eens proberen.
dunlop schreef:
di 01 mar, 2022 15:50
2C kabeltje- Xstorm powerbank - kabeltje - telefoon. Werkt prima.
Niet alle powerbanks kunnen dat toch, en telefoon opladen en ondertussen ook zelf opgeladen worden. Waar moet ik op letten om te weten of dit gaat werken? Heb je een specifiek model van Xstorm?
De Cycle2charge is al eens eerder getest: [url]https://fahrradzukunft.de/30/steckdose- ... ge-v3/[url]
de FliereFietser schreef:Heb je een specifiek model van Xstorm?
Deze in 5000 mAh
Als je jouw powerbank wil opladen vanaf naafdynamo of stopcontact, en gelijktijdig jouw mobieltje of GPS wil opladen en/of van stoom wil voorzien dan heb je een powerbank nodig die gebruik maakt van passthrough-techniek.
Of de bovenstaande Xstorm die ook hebben weet ik niet.
Het schijnt dat passthrough niet zo goed is voor een powerbank, heeft iets met warmte te maken. Zie onderaan deze link: https://www.powerbankexpert.com/power-b ... -charging/
DaVinci schreef:Of de bovenstaande Xstorm die ook hebben weet ik niet
Dat is een kwestie van even lezen, desnoods even zoeken.
DaVinci schreef: schijnt dat passthrough niet zo goed is voor een powerbank
Beetje vaag. Schijnt.

Bier is niet goed voor een mens.
Maar wel verdomde lekker.🍺🍺
@_Peter_

Over temperatuurspecificaties maak ik me niet zo'n zorgen. Beneden 0°C zal de omvormer blijven werken. Boven de 60°C zal hij het waarschijnlijk ook doen, alleen zijn dergelijk hoge temperaturen niet goed voor de levensduur van electronica. Dat laatste geldt trouwens voor alle omvormers, ook al staat in de opgave geen maximale gebruikstemperatuur opgegeven.

Ook het aantal laadcycli hoeft geen probleem te zijn. 250 maal is redelijk normaal voor Li-cellen. Door de constructie van de Harvester vervang je ze in een minuut of 5. 2 nieuwe cellen kosten rond de 15 euro.

Tegen een kleine meerprijs levert Lumicon de Harvester met 3500mAh capaciteit. Hij is tevens oplaadbaar via een micro-usb aansluiting. Zo is hij een omvormer en (kleine) powerbank in één.

@Dunlop

De Cycle2charge is zoals Dunlop al aangaf op een later moment getest. Het grootste minpunt van deze omvormer is de lage vermogensafgifte bij snelheden onder de 15 km/h. De gemeten afgifte komt niet overeen met de uitspraak van de fabrikant dat hij vanaf lage snelheid veel vermogen levert. Verder is het een pure omvormer zonder bufferaccu. Daarmee ben je verplicht om een powerbank achter de hand te houden, voor de gevallen dat je langere tijd langzaam rijdt.


Wat de uitvoering betreft: zo'n simpel doosje als de Harvester is voldoende. Ik rijd altijd met een framebag; daar kan hij (goed beschermd) in. Ik ben niet zo gecharmeerd van dure stuurpenbobbels, die na twee jaar gebruik niet meer waterdicht blijken te zijn.
Ruud-H schreef: dure stuurpenbobbels, die na twee jaar gebruik niet meer waterdicht blijken te zijn.
ik weet niet welke merken je bedoeld, maar mijn c2c=stuurpenbobbel gaat al 5 jaar mee. Regen, neen, veel regen, neen, heel veel regen, en veel wind, ja dat wel. En werkt nog altijd zoals het hoort.

En capaciteit? In mijn oude setup had ik aan het einde van de dag voldoende sap in de powerbank om in de nacht mijn Oregon 700 op te laden voor een dag. Maar na een paar dagen moest de powerbank aan de prik.
In de nieuwe setup, zoals eerder beschreven, zie boven dus, starten met telefoon vol, powerbank 5000mHa vol, na 100 km telefoon op 89 %, powerbank op 91%.
Lijkt me voldoende om een redelijk aantal dagen zonder prik te kunnen. Volledig gedurende weken zelfsupporting, neen. Maar dat is ook niet mijn behoefte. Maar ik denk voor velen wel voldoende.
Las bij Cycle2Charge op de site dat een aantal telefoons rechtstreeks aangesloten kunnen worden.
Vadaag korte test. 13 km
Vertrokken met 100%. Aangekomen met 100 %. Bij een snelheid van 7 km/h verdwijnt het laadicoon van de telefoon. Bij 14 km/h komt t weer.
Later meer.
Vertrokken met 100%. Aangekomen met 100 %. Bij een snelheid van 7 km/h verdwijnt het laadicoon van de telefoon. Bij 14 km/h
Als je dus in een beetje heuvelachtig terrein fietst, doet hij dus niets.
Bert van Sprang schreef: Als je dus in een beetje heuvelachtig terrein fietst, doet hij dus niets
Kunt u dit even uitleggen.
Ik ga meestal wel ergens met senlheden boven de 20 km/ h naar beneden. Moet ik begrijpen dat u langzamer dan 14 km/h afdaalt? Is niet erg hoor. Voorzichtig zijn is best verstandig.
dunlop schreef:
do 03 mar, 2022 22:13

Kunt u dit even uitleggen.
Ik ga meestal wel ergens met senlheden boven de 20 km/ h naar beneden. Moet ik begrijpen dat u langzamer dan 14 km/h afdaalt? Is niet erg hoor. Voorzichtig zijn is best verstandig.
In heuvelachtig gebied ben je doorgaans een stuk meer tijd kwijt aan klimmen dan aan dalen. Als je met 5 km/h de klim naar boven trapt en met 60km/h aan het dalen bent bijvoorbeeld.
Als je met minder als 14 km/h afdaalt doet hij niets en als je te snel afdaalt doet hij ook niets, want te warm.
Wij hebben al jaren een harvester van Lumi-Con. Hij bevalt ons zeer goed. Laad genoeg samen met de Son, ook gebruikt op de EDT vanaf Hamburg tot Kirkenis