Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen kettingbladen Shimano Hollowtech FC M752 - Forum Wereldfietser

Vervangen kettingbladen Shimano Hollowtech FC M752

Ik wil mijn bijna 20 jaar oude Koga Worldtraveller nog een keer voorzien van nieuwe kettingbladen, casette etc. Nu zit er een Shimano Hollowtech FC M752 crankset op en daar zijn natuurlijk geen originele kettingbladen meer voor te krijgen. Ik ben op diverse websites aan het zoeken geweest, maar kom er niet uit welke kettingbladen er op zouden passen. Ik wil de combinatie 22-32-44 tands graag behouden. Wellicht zijn hier mensen die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen.

Het dichtst in de buurt lijken de Shimano series Deore FC 510/540 en Deore FC 590 te komen. Voor het 22 tands kettingblad heeft de 510/540 serie grotendeels hetzelfde fabriekantnummer (de laatste 5 cijfers) als het originele kettingblad. Voor de 32 en 44 tands zijn er nauwelijke overeenkomsten te vinden. Weet iemand of 1 van beide series inderdaad geschikt is en zou moeten passen?

Op Bikecomponents.de zag ik ook een 9 speed set van Procraft met dezelfde tandcombinatie, waarvan de afzonderlijke bladen verdacht veel lijken op wat er nu op zit. Ik had alleen nog nooit van Procraft gehoord, dus heb geen idee hoe de kwaliteit is. Heeft iemand hier ervaring mee en zou dit ook een optie zijn?

Groet,
Dirk
Kijk verder dan wat Shimano zelf aanbiedt je hebt voorzover ik dat kan zien steek 104 en 64mm nodig en dan hebben TA en Stronglight bijvoorbeeld hele goede vervangers, die zijn wel wat duurder maar gaan ook langer mee.
Soms loont het om een compleet crankset te kopen en daar de tandwielen af te schroeven. Deze bijvoorbeeld van een grote Duitse webshop:

https://www.bike-discount.de/de/shimano ... l-44/32/22

Losse tandwielen in Nederland kan ook, hier bijvoorbeeld:

https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... k-104.html

https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... steek.html

https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... steek.html

Let wel op dat de steek en het aantal gaten hetzelfde zijn. Soms zul je ondanks die zelfde steek nog een stukje weg moeten vijlen van crank of middelste tandwiel.

Zie ook bijvoorbeeld hier:

viewtopic.php?f=8&t=35718
Ik zou eerst een nieuwe ketting en cassette opleggen en eens proberen. Goede kans dat de 22 nog goed is. Anderzijds, 5 euro... ach.
Van belang is de BCD, Bolt Circle Diameter, en het aantal armen, 4. De BCD is 104mm (64mm voor de 22T), aantal armen 4. Alle kettingbladen die hieraan voldoen gaan passen, mogelijk met een klein beetje vijl-werk zoals Jurr aangeeft.

Om goed te schakelen kies je best tandwielen uit dezelfde serie om de schakelhulpen overeen te laten komen. De schakelhulpen zijn speciaal gevormde tanden om de ketting soepel van het ene blad naar het andere te laten overlopen.

Voor de 22T maken de schakelhulpen niet uit, die heeft er geen, daar kan je dus eender welk 22T tandwiel voor gebruiken.

Als je nu een kettingbeschermer hebt en je wil die terug gebruiken moet je hetzelfde blad vinden :-(

Je kan wel een ander soort kettingbeschermer kopen die je op de bladbouten monteert. Zoiets: https://www.xxcycle.com/protege-plateau ... ts,,en.php
Je hebt in de 104mm bCD ook tandwielen voor singlespeed dan wel 1x14, 1x11 of 1x12 die wil je juist vermijden.
TA Spécialités Chinook heb je nodig.
Math Salden (Limbricht) heeft ze. Anders bikecomponents.de
Voor het vervangen van de twee grootste kettingbladen kan de crank gemonteerd blijven. Voor de 22t moet hij wel los, maar een versleten 22t heb ik nog nooit gezien.
_Peter_ schreef:
zo 27 feb, 2022 13:38
.....voor singlespeed dan wel 1x14, ....
one by thirteen (van Campa) kende ik al, maar 1x14 nog niet. Vertel!
1x11 is alfine, 1x12 is pinion, 1x14 is Rohloff.
Grandonneur schreef:
zo 27 feb, 2022 20:04
1x11 is alfine, 1x12 is pinion, 1x14 is Rohloff.
En 1x8, en ook Nexus ;)

Grandonneur schreef:
zo 27 feb, 2022 20:04
1x11 is alfine, 1x12 is pinion, 1x14 is Rohloff.
6x1, 9x1, 12x1 en 18x1 ;)