Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Synchronisatie Garmin GPSMAP met Explore App - Forum Wereldfietser

Synchronisatie Garmin GPSMAP met Explore App

Via een ander topic kwam ik te weten dat de Garmin GSPmap 64s sinds een recente update kan synchroniseren met de Garmin Explore App net als de nieuwere 66 serie. Compatibele toestellen en andere info van garmin vind je hier.

Gisteren meteen de nieuwste firmware op mijn 64s geïnstalleerd en de Garmin Explore App op ipad. Er is ook een Garmin Explore website. En inderdaad: je kan hiermee gpx tracks via bluetooth uitwisselen tussen het toestel en de app. Geen adapter of kabeltjes meer nodig!

Op het eerste gezicht lijken de mogelijkheden om tracks te tekenen met de Explore App eerder beperkt. Je kan echter elke gpx track, gemaakt met een andere applicatie, in Garmin Explore uploaden en vervolgens door synchronisatie naar je toestel overzetten (werkt trouwens in beide richtingen).

Ik heb nog geen tijd gehad om de mogelijkheden verder uit te spitten maar wilde dit alvast melden en forumleden uitnodigen hun ervaringen over deze App in dit draadje te delen.
Werkt de Explore app zonder actieve internetverbinding?
bdr schreef:
za 26 feb, 2022 13:34
Werkt de Explore app zonder actieve internetverbinding?
Wat bedoel je juist bdr?
Het synchroniseren? (Is via bluetooth)
Het maken van tracks? (Voor downloaden van kaarten heb je internet voor nodig, maar maken van route kan offline, net getest)
Of bedoel je nog iets anders?
Ik bedoel: stel je hebt een GPX-bestand op je telefoon maar er is geen WiFi of 4G, krijg je dan het GPX-bestand op de GPSMap met de Garmin Explore app?
Ja, dat lukt. Ik heb zonet een gpx bestand op mijn gps gezet vanaf mijn ipad terwijl de wifi uit stond. De synchronisatie gebeurt via bluetooth.
Bedankt. Het lijkt triviaal maar dat kan de Garmin Connect app dus niet, die heeft internet nodig om via bluetooth een GPX op mijn Edge 530 te zetten.
Zoals we kennen van Garmin is de structuur van de software niet meteen duidelijk.
Maar de mogelijkheid om draadloos vanop een smartphone een GPX-track op de GPSMap over te zetten is wel een ferme vooruitgang.
Zonet op de trein een route gemaakt in mapout, deze gedeeld naar Garmin Explore en dan gesynchroniseerd met de GPSMap. En zo dadelijk fietsen.
Super handig!

De Explore app is bij nader inzien niet zo moeilijk in gebruik.
bdr schreef:
za 26 feb, 2022 13:34
Werkt de Explore app zonder actieve internetverbinding?
De Garmin Explore App werkt twee kanten op. Vanuit de App kan je synchroniseren met de GPS (via Bluetooth) en vanuit de App kan je synchroniseren met je persoonlijke webpagina MapShare (via Internet). Zo kan je je doen en laten in het veld dus op MapShare terecht laten komen (af te sluiten met een wachtwoord). Die van Laura het zeilmeisje staat open: https://share.garmin.com/guppy

Los van het synchroniseren van bestanden kan je ook vanuit de App instructies geven aan de GPS. Bijvoorbeeld: het zoeken naar een adres en of postcode is op de GPS zelf erg omslachtig maar in de App heel makkelijk. Je kan een adres intypen (of kopiëren en plakken uit internet) en daarna aangeven "Navigeer". Je kan e.e.a. ook visueel doen door op de app een punt op de kaart aan te klikken en daarna "Navigeer" te kiezen.

Overigens gaat het plaatsen van gpx-bestanden het snelst via een kabeltje op de usb-poort. De communicatie via Bluetooth is vooral handig als je in het veld een gpx-file wil overzetten.