Additionally, paste this code immediately after the opening tag: instap budget bikepacking fiets - Forum Wereldfietser

instap budget bikepacking fiets

Ha,

Na een tijdje meegelezen te hebben hier toch maar een account gemaakt om mijn vraag te stellen.

Ik wil starten met bikepacking na jarenlang met de motor trips gedaan te hebben. Wil graag wat meer lichaamsbeweging :)

De Checklist
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Dagjes fietsen in het bos en verhard met eigen koffie en lunch mee. Daarnaast meerdaagse tochtjes van 50-100 km per dag met eigen campingspullen mee. Wel zo licht en weinig mogelijk.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt, met soms misschien afwisseling naar wat steviger.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Weet ik nog niet, misschien beide of ertussenin?

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Bospaden, gravel.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Lichte heuvels, wellicht in de toekomst verder.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Tent/wildkamperen

JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Persoon 1: 1.78. 80 kg.


HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
rond de 10kg

WAT IS JE BUDGET?
tussen 800,- en 1200,-

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Een jaar of tien geleden veel gefietst op racefiets in Limburg. (wekelijks tochten van rond de 50-80km)

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
rond de 30km. Wil dus naar de 70/80. Gaat niet om afstand, wel om plezier en onderweg zijn

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Fred Rompelberg racefietsen. Die kon je toen in Maastricht mooi overnemen. Hij organiseerde reizen met die fietsen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker!

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
De Cube Nuroad FE : https://www.belgafietsen.nl/cube-nuroad ... dMEALw_wcB

Of die van decathlon: Triban GRVL 120: https://www.decathlon.nl/p/gravelbike-g ... 40&c=GROEN

Of via MP deze: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... sser-x1000

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst op voorraad.
Van de genoemde 3 is de Cube het meest compleet.
Ervaring met rijden op een racefiets heb je al dus de zithouding is vertrouwd/ bekend.
Set waterdichte achter tassen aanschaffen en trappen.
DeFiets schreef:
ma 07 feb, 2022 22:08
Van de genoemde 3 is de Cube het meest compleet.
Ervaring met rijden op een racefiets heb je al dus de zithouding is vertrouwd/ bekend.
Set waterdichte achter tassen aanschaffen en trappen.
Slot er op, op de fiets bedoel ik.
Waar op letten bij aankoop gravelbike:

a) bandbreedte: liefst 45mm of meer. Met max 38mm valt de Triban af, hier kan je de meeste leuke gravelbanden niet op monteren.
b) kleinste versnelling: om met bagage in heuvels te rijden is een 50-34T combinatie vooraan veel te groot. Op basis hiervan vallen de twee andere fietsen af. Er zijn wel mouwen aan te passen maar het beste zou zijn om een fiets te vinden met een GRX-400 of GRX-600 groep met 46-30T crank of een 1x model te kiezen waarvan je dan eenvoudig het voorblad wisselt naar een 32T of zo.
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 17:33

Na een tijdje meegelezen te hebben hier toch maar een account gemaakt om mijn vraag te stellen.

Ik wil starten met bikepacking na jarenlang met de motor trips gedaan te hebben. Wil graag wat meer lichaamsbeweging :)
.
Welkom! Leuk plan :)

Ik zie driemaal een fiets met racestuur voorbij komen in je eigen voorbeelden, is dat ook waar je voorkeur ligt? Heb je je racefiets nog, of is dat een rol die ook in de nieuwe fiets gezocht moet worden?

Met de huidige trend in de 'gravelracer' categorie is er best een fiets neer te zetten die ook prima ter vervanging van een racefiets kan dienen. Met het wisselen van banden kun je dan meer de weg- of offroad-kant op. Nog meer gemak geef je jezelf daarin met twee wielsets, dan kun je smalle snelle banden op lichte smalle velgen voor op de weg gebruiken en brede banden met profiel op brede degelijke velgen voor meer offroad. Met schijfremmen kun je zelfs nog in velgmaat wisselen bij aardig wat fietsen. Wel de totale buitendiameter dan redelijk gelijk houden, en zorgen dat je niet alleen in de hoogte maar ook in de breedte een band kwijt kunt.

Mocht je in de toekomst toch wat flexibeler willen zijn qua meenemen van bagage, let dan ook op de aanwezigheid van diverse bevestigingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld een bagagedrager kunnen monteren, eventuele vaste spatborden, een derde bidonhouder onder de onderbuis en bagagemogelijkheden aan de voorvork. Met klemmen en andere creatieve oplossingen kom je vaak best een eind, maar als je nu toch nog moet gaan aanschaffen dan kun je beter maar gelijk zorgen dat het er ook daadwerkelijk op zit (:
bdr schreef:
ma 07 feb, 2022 22:21
Waar op letten bij aankoop gravelbike:

a) bandbreedte: liefst 45mm of meer. Met max 38mm valt de Triban af, hier kan je de meeste leuke gravelbanden niet op monteren.
b) kleinste versnelling: om met bagage in heuvels te rijden is een 50-34T combinatie vooraan veel te groot. Op basis hiervan vallen de twee andere fietsen af. Er zijn wel mouwen aan te passen maar het beste zou zijn om een fiets te vinden met een GRX-400 of GRX-600 groep met 46-30T crank of een 1x model te kiezen waarvan je dan eenvoudig het voorblad wisselt naar een 32T of zo.
ah dank! Goed om bewust van te zijn ja. Weet je zo ook een model in deze prijs categorie?
Jurr schreef:
ma 07 feb, 2022 22:26
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 17:33

Na een tijdje meegelezen te hebben hier toch maar een account gemaakt om mijn vraag te stellen.

Ik wil starten met bikepacking na jarenlang met de motor trips gedaan te hebben. Wil graag wat meer lichaamsbeweging :)
.
Welkom! Leuk plan :)

Ik zie driemaal een fiets met racestuur voorbij komen in je eigen voorbeelden, is dat ook waar je voorkeur ligt? Heb je je racefiets nog, of is dat een rol die ook in de nieuwe fiets gezocht moet worden?

Met de huidige trend in de 'gravelracer' categorie is er best een fiets neer te zetten die ook prima ter vervanging van een racefiets kan dienen. Met het wisselen van banden kun je dan meer de weg- of offroad-kant op. Nog meer gemak geef je jezelf daarin met twee wielsets, dan kun je smalle snelle banden op lichte smalle velgen voor op de weg gebruiken en brede banden met profiel op brede degelijke velgen voor meer offroad. Met schijfremmen kun je zelfs nog in velgmaat wisselen bij aardig wat fietsen. Wel de totale buitendiameter dan redelijk gelijk houden, en zorgen dat je niet alleen in de hoogte maar ook in de breedte een band kwijt kunt.

Mocht je in de toekomst toch wat flexibeler willen zijn qua meenemen van bagage, let dan ook op de aanwezigheid van diverse bevestigingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld een bagagedrager kunnen monteren, eventuele vaste spatborden, een derde bidonhouder onder de onderbuis en bagagemogelijkheden aan de voorvork. Met klemmen en andere creatieve oplossingen kom je vaak best een eind, maar als je nu toch nog moet gaan aanschaffen dan kun je beter maar gelijk zorgen dat het er ook daadwerkelijk op zit (:
Mag ook een MTB zijn hoor!
De Cube Nuroad is een prima fiets en met bagagemogelijkheden maar als ik die waar je de fiets voor wilt gebruiken zou je ook naar een niet-dropbar-fiets kunnen kijken. Ook vanwege de enorme levertijden op gravelbikes tegenwoordig. En bij bijv. trekkingbikes valt er 2e hands ook nog wel wat te vinden.
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 22:53
ah dank! Goed om bewust van te zijn ja. Weet je zo ook een model in deze prijs categorie?
Niet echt, voor een nieuwe gravelbike is je budget te beperkt. Het enige wat in de buurt komt is een Pinnacle Arkose 2 in de uitverkoop (die je best zelf in de UK kunt gaan halen om binnen budget te blijven.)

Het is ook heel moeilijk om überhaupt een leverbare fiets te vinden, de Cube die je linkte is ook niet beschikbaar in jouw maat.

Als ik jouw bericht herlees denk ik dat je beter op zoek zou gaan naar een tweedehands trekkingfiets om te kijken of het iets voor je is, want als ik het goed heb moet je ook nog fietstassen e.d. kopen? Het modieuze bikepacken is allemaal tof maar de lichtgewicht spullen die je nodig hebt om met minimale bepakking weg te gaan zijn ook niet goedkoop.
bdr schreef:
ma 07 feb, 2022 23:24

[...] die je best zelf in de UK kunt gaan halen om binnen budget te blijven.
Er is inderdaad best wat leuks te vinden in de UK, bij Alpkit vind je bijvoorbeeld ook nog een merk als Sonder. Of bijvoorbeeld Genesis, en zo zijn er nog wel wat meer te vinden. Maar ja, die Brexit zorgt tegenwoordig dat er nog best wat euro's bij komen....

Misschien dat er gebruikt nog wel wat leuks voorbij komt, maar zodra er bijvoorbeeld Kona, Salsa of Surly op staat blijken fietsen best waardevast. En dat zijn wel merken waar je vaak online per specifiek model al van anderen de nodige ervaring met bagage kunt vinden, niet elke fiets wordt blij van een rol als pakezel. Met de in de startpost geschetste 10 kilo kun je best een hoop fietsen gebruiken, maar zodra je meer bagage mee gaat nemen ga je natuurlijk ook het materiaal meer belasten.

bdr schreef:
ma 07 feb, 2022 23:24

Als ik jouw bericht herlees denk ik dat je beter op zoek zou gaan naar een tweedehands trekkingfiets om te kijken of het iets voor je is, want als ik het goed heb moet je ook nog fietstassen e.d. kopen? Het modieuze bikepacken is allemaal tof maar de lichtgewicht spullen die je nodig hebt om met minimale bepakking weg te gaan zijn ook niet goedkoop.
Ach, misschien heeft TS al de nodige lichtgewicht spullen? Zo'n Transalp rijdt toch ook het fijnst als je niet teveel kilo's ballast meeneemt ;)
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 22:54
Mag ook een MTB zijn hoor!
Dat beperkt je opties in de richting van oneindig.


Heb mezelf gister weer eens niet kunnen inhouden en nog een giant atx opgehaald. Niet zo’n heel mooie en met werk (gelukkig wel :wink: ), maar ja, wat kun je verwachten voor €12,50.
De ene fiets is de andere niet. Bepaal eerst wat voor fiets je wilt.

Een gravelbike is lekker hip, maar in de categorie gravelbike is de keuze alles tussen een racefiets en een mtb. Groot en veelzijdig dus. De één rijdt 1200km op 3 uur slaap (https://atlasmountainrace.cc/) De ander doet daar een maand over met meer bagage. Daar horen verschillende fietsen bij. Heb dat eerst helder voor ogen.

Wanneer wil je de fiets hebben? Levertijden op fietsen zijn sinds Corona echt een drama. Als ie er met komende lente moet zijn, zou ik kijken naar een fatsoenlijke tweedehands als je weet wat je wilt. Levertijden van een jaar schijnt al voor te komen voor nieuwe fietsen.
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/ De suggestie om het eerst eens met een goedkope tweedehands fiets te proberen is niet zo gek: dan kun je ontdekken wat je wel en niet fijn vindt voordat je groot geld gaat uitgeven..
Wim schreef:
di 08 feb, 2022 09:21
... De suggestie om het eerst eens met een goedkope tweedehands fiets te proberen is niet zo gek: dan kun je ontdekken wat je wel en niet fijn vindt ...
Precies: op een oude fiets moet je het leren 😉
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-po ... -het-leren
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 17:33
campingspullen mee. Wel zo licht en weinig mogelijk.
Bospaden, gravel.
Lichte heuvels, wellicht in de toekomst verder.
Hierboven vat ik even de meest stringente eisen samen. Maar erg stringent is dat niet. Het kan eigenlijk op elke fiets met voldoende licht verzet en bijbehorende remmen. 3x7 en V-brakes of zelfs canti's zijn dan al meer dan voldoende. Veel belangrijker is of je lekker op de fiets zit: maat, afstelling, zadel en stuur.
Ik sluit de daarom volledig aan bij de drie reacties hiervoor.
Misschien is dit wat voor je?

https://link.marktplaats.nl/m1807175102
bdr schreef:
ma 07 feb, 2022 22:21
GRX-600 groep met 46-30T crank of een 1x model te kiezen waarvan je dan eenvoudig het voorblad wisselt naar een 32T of zo.
Dat laatste zal niet gaan. Het 30t binnenblad heeft een boutcirkel diameter van 80mm. 32t bladen zijn er in 104mm en 94mm (maar dat is 5 armen).
Jurr schreef:
di 08 feb, 2022 16:24
Misschien is dit wat voor je?

https://link.marktplaats.nl/m1807175102
Dat is een hele fijne vlotte fiets! Maatje van me rijdt een Rove met 32-622 en 45-584 banden, net waar 'ie zin in heeft.
bdr schreef:
ma 07 feb, 2022 23:24
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 22:53
ah dank! Goed om bewust van te zijn ja. Weet je zo ook een model in deze prijs categorie?
Niet echt, voor een nieuwe gravelbike is je budget te beperkt. Het enige wat in de buurt komt is een Pinnacle Arkose 2 in de uitverkoop (die je best zelf in de UK kunt gaan halen om binnen budget te blijven.)

Het is ook heel moeilijk om überhaupt een leverbare fiets te vinden, de Cube die je linkte is ook niet beschikbaar in jouw maat.

Als ik jouw bericht herlees denk ik dat je beter op zoek zou gaan naar een tweedehands trekkingfiets om te kijken of het iets voor je is, want als ik het goed heb moet je ook nog fietstassen e.d. kopen? Het modieuze bikepacken is allemaal tof maar de lichtgewicht spullen die je nodig hebt om met minimale bepakking weg te gaan zijn ook niet goedkoop.
Spulletjes voor licht kamperen heb ik! Dat scheelt al.
Wim schreef:
di 08 feb, 2022 09:21
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/ De suggestie om het eerst eens met een goedkope tweedehands fiets te proberen is niet zo gek: dan kun je ontdekken wat je wel en niet fijn vindt voordat je groot geld gaat uitgeven..
ja dat is zeker prima, vandaar dat ik ook 2e hands kijk. Heb je een voorstel voor welk type fiets ik dan het beste kan kijken?

Ik heb nu die giant bijvoorbeeld genoemd.