Additionally, paste this code immediately after the opening tag: instap budget bikepacking fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

instap budget bikepacking fiets

Grandonneur schreef:
wo 09 feb, 2022 10:30
Leon schreef:
wo 09 feb, 2022 10:09
Grandonneur schreef:
wo 09 feb, 2022 09:56
met schijfremmen*
*omdat je dan niet gelijk met versleten velgen zit
Met dit soort argumenten maak je je andere argumenten niet geloofwaardiger.
(Zie mijn onderschrfit)
Zonder op één of andere manier een discussie aan te willen gaan (ik probeer tips te geven, het gaat me niet bepaald om argumenten of geloofwaardigheid of een bepaalde waarheid of gelijk,) maar deze snap ik oprecht niet?
Dat ik, kort samengevat, er nog nooit in geslaagd ben om een velg te verslijten.
Nu zal de waarheid best in het midden liggen maar de mededeling dat je zonder schijfremmen "gelijk met versleten velgen zit" vind ik wat al te gortig.
Op mijn vakantiefiets zijn de velgen van voor- en achterwiel na ik meen 8 resp. 6 jaar vervangen. Dat zal vast samenhangen met de omstandigheden waarin ik heb gefietst, zowel op fietsvakanties als tussentijds.

Maarre... gaat dit topic niet over iemand die een bikepacking fiets zoekt? Van een bikepacker verwacht ik dat deze ploetert op geaccidenteerde, zanderige wegen met veel modder. Off the beaten track in goed Nederlands. Dan kunnen schijfremmen prettig zijn.
TransalpV600 schreef:
wo 09 feb, 2022 10:26

Is dit bijvoorbeeld een optie; https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nch-banden

wel wat aan de hoge kant wellicht? voor een 2e hands..
Met de huidige schaarste aan nieuwe mountainbikes wil men voor tweedehands exemplaren soms echt de hoofdprijs hebben. Zeker de 29er/622 modellen blijven in prijs echt heel hoog. De nieuwprijs van dit model zal niet gek veel afwijken van wat er hiervoor gevraagd wordt.

Op een verende voorvork wordt bij goedkopere mountainbike modellen vaak als eerste bezuinigd, een fatsoenlijke vork kost gewoon een hoop geld. Vergeet bij een gebruikte verende voorvork ook slijtage en onderhoud niet. Goedkopere verende vorken zijn vooral zwaar en doen niet zo gek veel.

Overweeg dan een starre aluminium, carbon of stalen voorvork, zoals je bij Surly af fabriek al veel ziet, en ook bij de door mij genoemde Kona Unit.

Bij een oudere 26 inch/559 fiets is de verende vork nog ouder. Zijn daar bij de vork die er gemonteerd is überhaupt nog wel onderdelen voor te krijgen? Of loont het om die voor een vaste vork te vervangen?

TransalpV600 schreef:
wo 09 feb, 2022 10:54
Of hier nog een santos. Alleen zonder prijs. Geen idee wat een goed bod zou kunnen zijn. 40,- wat er nu gaat lijkt me niet passend.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... untainbike
Zou best een leuke basis kunnen zijn als het jouw maat is, afhankelijk van de staat en de prijs. Setje bikepacking tassen kan zo mee naar een volgende fiets, net als een Tubus achterdrager die je bijvoorbeeld scoort op marktplaats.
Radon Scart Light 9.0 van het Duitse "Bike-Discount". (Nog...) leverbaar in de maten 52 en 56 cm. Als je niet naar Duitsland wilt, komen er nog wel verzendkosten bij. Word aangeprezen als "Crossbike" maar is in ieder geval ook een veelzijdige alleskunner met Schwalbe G-One gravelbanden.

Voor € 1050,- krijg je heel veel waar voor je geld: Frame met gladgeslepen lasnaden. Shimano Deore, Shimano Deore XT onderdelen. 3x10 Versnellingen (wat een aanzienlijk breder bereik geeft dan 1 x 11 of 1 x 12). Hydraulische schijfremmen. Bagagedrager kan met vier schroeven rotsvast verankert worden. En een prachtige relatief lichte (1800 gr) en prima funcionerende geveerde Rock Shox Paragon voorvork. Er zit ook een Lock-Out op die vork, dus voor sportieve asfaltambities kan je hem vast zetten.

De vervangbare uitvalpad lijkt wel heel veel op wat Cube gebruikt, dus wie weet komt het frame uit dezelfde fabriek...
Prima suggestie om eens in Duitsland te kijken, maar dit vind ik een beetje vlees noch vis model. 40mm banden en een vork met 65mm veerweg... Klinkt mij teveel als een fiets met een identiteitscrisis en zou niet mijn voorkeur zijn.

Ik zou dan bij Radon eerder een ZR Team nemen, of als je er geen bagagedrager op kwijt wil, een Jealous.
Ik denk dat ik een hele mooie gevonden heb!

Wat denken jullie hiervan:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... DExNTYxLjA.
Lekker fietsje hoor. Niner is ook wel een leuk merk, net wat anders.

Wel met gripshifts. Moet je van houden maar heeft ook zeker voordelen.
TransalpV600 schreef:
ma 07 feb, 2022 22:54
Mag ook een MTB zijn hoor!
Bijna elk merk heeft een bruikbare Alu hardtail tussen de 8-1200 euro. Meeste "bang for the buck"vind je bij de Duitse aanbieders. Als budget heel belangrijk is en een lokale FM niet zo, dan zou ik eens bij Radon kijken.

Andere optie is tweede hands, kijk hier eens voor mooi en vaak goed onderhouden spul:

https://mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20
TransalpV600 schreef:
wo 16 feb, 2022 12:42
Ik denk dat ik een hele mooie gevonden heb!

Wat denken jullie hiervan:
Wat maakt dat je specifiek deze fiets er tussenuit pikt? Leuke fiets hoor, maar met jouw doel zou ik toch iets anders kopen.
Jurr schreef:
wo 16 feb, 2022 15:03
TransalpV600 schreef:
wo 16 feb, 2022 12:42
Ik denk dat ik een hele mooie gevonden heb!

Wat denken jullie hiervan:
Wat maakt dat je specifiek deze fiets er tussenuit pikt? Leuke fiets hoor, maar met jouw doel zou ik toch iets anders kopen.
Vooral een mooie :wink:
Mooie prijs
Licht
Ik vind het ook wel een coole fiets maar je hebt er nu wel net diegene uitgekozen waarbij er geen enkele mogelijkheid is om een bagagerek achteraan of op de voorvork te monteren. De techniek is ook nogal verouderd voor een MTB, geen steekassen, geen boost, 2x11 (of 2x10?) ipv 1x12 versnellingen. Maar als het je ding is kan je hier zeker plezier mee beleven.
Je wilt gravel en bospaadjes

Hier in Spanje ben ik al de hele week op gravel paden aan het rijden. Volg de Europese route velo1 dus een hoofdbaan geen klein moeilijk paadje.
Met een vaste voorvork en 37mm banden zit ik toch wel wat op de limiet.
Ga toch elke keer goed in de remmen als het wat fel afdaalt op een slecht stuk, en als het zanderig of modderig wordt is het sukkelen.

Als je daarbovenop bospaadjes wilt zou ik toch voor een hardtail gaan.

(en het voorste spatbord kun je best thuis laten)
TransalpV600 schreef:
wo 16 feb, 2022 15:41
Vooral een mooie :wink:
Ik vind hem ook mooi. Kopen dus! :wink:
Uiteindelijk een Trek Checkpoint ALR 5 geworden! Iedereen bedankt voor het meedenken etc.

ik heb deze gekozen vanwege de vele mogelijkheden voor bagage. De mogelijkheid van brede banden. En een hele mooie prijs uiteindelijk :)

Bijlagen

Wat ziet dié er goed uit.
Gefeliciteerd, daar ga je heel veel
Plezier van hebben! Ik heb er ook 1 en echt hele fijne fiets, veelzijdig ook.
Vandaag voor het eerst op pad. Heerlijke fiets! nu op zoek naar alle extra's zoals lampjes, telefoonhouder etc.

Mensen hier ervaring met de Blendr bevestigingen van Trek?

Bijlagen

TransalpV600 schreef:
do 10 mar, 2022 19:23
Vandaag voor het eerst op pad. Heerlijke fiets!
Leuke fiets! Mooie plaat ook :)

TransalpV600 schreef:
do 10 mar, 2022 19:23
nu op zoek naar alle extra's zoals [...] telefoonhouder [...]
Kijk eens bij bijvoorbeeld SP Connect.
[/quote]

Kijk eens bij bijvoorbeeld SP Connect.
[/quote]
Thanks! Vandaag ga ik kijken!
Mooie fiets! En dat is sowieso al de helft van de lol. :)

Veel plezier ermee!